Saturday, October 25, 2008

Sejarah Politik Wang, Rasuah Politik dalam UMNO.


Rasuah Politik dalam UMNO bermula apabila Mahathir ditentang Ku Li semasa pemilihan UMNO 24 April 1987. Mahathir mendapat 761 undi dan Ku Li 718 berbeza 43 undi sahaja. Morally Mahathir telah kalah. Jangkaan awal untuk mendapat majoriti 200 undi telah merosot. Kelebihan Ku Li kerana lama sebagai Menteri Kewangan. Networking Ku Li sangat kuat di akar umbi.

Apabila persaingan terlalu hebat Daim telah tampil membantu Mahathir dengan membiayai kempen-kempen saat akhir untuk membantu Mahathir. Di sinilah bermulanya huloq-menghuloq duit kepada perwakilan. Ku Li huloq. Daim "up", Ku Li "up" Daim huloq. Macam main pakau. Daim kena tolong Mahathir kerana kepentingan Daim untuk menyelamat maruah Daim.

Ini diakui oleh Daim sendiri.

So, the result is waaaa....politik wang it works man! Jadi bermula dari situlah maka amalan rasuah politik menjadi amalan mangkuk-mangkuk hayun yang nak bertanding dalam UMNO.


4 comments:

  1. Hang betoi..
    Kita beri gelaran pada Daim.
    "BAPA POLITIK WANG MALAYSIA"

    ReplyDelete
  2. Kadangkala pemimpin dahulu lakukan untuk menyelamatkan keadaan pada masa itu.Kita seharusnya rasional dan tidak boleh menghukum selama-lamanya.Tidak ada dulu tidak ada sekarang.

    ReplyDelete
  3. You are absolutely wrong! Anwar was the one who starts the money politic!

    ReplyDelete
  4. Mummy setuju,
    Anwar Ibrahim yang menyemarakan lagi politik wang yang dirintis oleh Daim.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.