mStar |
"Alhamdulillah, saya tidak mampu untuk berkata-kata. Tiga tahun kami berdepan dengan situasi ini dan hanya Allah sahaja yang mengetahui apa yang kami rasakan," kata Norman. (mStar)
Hakikatnya hukuman emosional lebih parah dari hukuman penjara atau denda. Persepsi dan tangapan masyarakat selama tiga tahun sebenarnya sukar digambarkan bagaimana bahu yang memikul dari mata yang melihat.
Ini tidak tidak diambil kira kejejasan pendapatan kerana tidak diambil berlakon oleh penerbit yang takut drama atau filem mereka kerugian.
Apapun itulah ‘behavior’ masyarakat Melayu yang mudah dihiburkan dengan gossip dan persepsi negatif. Mereka mudah ditanamkan persepsi-persepsi negatif ini sehingga terlekat di dalam ‘memory file’ otak mereka perkara-perkara yang tidak benar menjadi benar dan perkara-perkara benar menjadi tidak benar.
Menyedari kelemahan ini ramai politikus-politikus yang bijak dengan ‘psywar’ mengambil strategi ini untuk memutar belitkan fakta yang sebenar.
Daripada video sex yang benar berlaku menjadi tidak benar dan daripada cerita cincin berlian RM24.4 juta kononnya milik DS Rosmah yang tidak benar diasak seperti benar.
Berbalik kepada Norman dan Memey MR mengambil kesempatan ini untuk berdoa kebahagian Norman dan Memey yang akan diijabkabulkan pada 24 September ini.
Pelakon Abby Abadi sudah mengesahkan tidak akan hadir ke majlis resepsi persandingan bekas suaminya,kerana enggan merosakkan hari bahagia mereka.
seronok jadi norman...cerai bini tua dapat kawin bini muda kah.....kah...khhhhhhhh
ReplyDeletemr
ReplyDeleteSaya terpanggil untuk membuat komentar pasal
keputusan hakim di dalam kes norman -memey dan juga
membuat sedikit leretan di dalam kes ashraf.
kes norman -memey
--------------------
apa yang bolih kita rumuskan dari kes norman
dan memey
jika si mat yang berkalwat ada connection besar kabelnya , kes kalwat pun boleh kautim-
keputusan memihak kepada yang kena tuduh,
pasal apa?
malaysia bolih- thanks to legasi pm madey FEEL- GOOD
pencetus moral baru untuk semua melayu !!!!
saya 'have no quarrel' dengan norman dan memey..
soalan lagi
---------------
tapi adakah nasib pasangan yang ditangkap kalwat lain bolih mendapat
keputusan sama macam kes norman?
Ini para hakim yang memutuskan kalwat yang akan datang perlu jawab.
Kalau di dalam kes law omputih , mereka unjurkan konsep ratio decidendi
translasi- mat mat yang jadi hakim lain dimestikan
merasional kes depan mereka dengan
yang telah diputuskan di dalam kes norman-memey itu.
Adalah malang kebanyakan banyak blog yang ditulis
di dalam base melayu tak dapat memetik isu semasa yang
berkontrobersi seperti ini.
Tabik saya kepada MR yang ambil isu norman-memey
untuk membuat komentar
kes ashraf pulak
-----------------
Saya terpanggil untuk memberi
pandangan di dalam kes asraff yang kononnya
nak tukar jantina di dalam rekod ic-nya
andaian saya [my take]
------------------------
Untuk bincang kes diatas mari kita bina satu
kes untuk bincangkan kes untuk hamba Allah A
yang berasaskan teori tersebut . A adalah seorang
hunsa yang mempunyai 2 alat kelamin- pompuan dan jantan .
Tak tahulah mana satu yang lebih
menyerlah semasa ianya dilahirkan.
Semasa dilahirkan ayah si A melaporkannya di balai
anaknya sebagai lelaki.
Di dalam proses pembesaran A , ia mendapati
naluri , kehendaknya menyerupai pompuan.
A tertarik untuk mencintai lelaki. Susuk badannya
seperti buah dadanya membesar seperti perempuan.
Dan A berjumpa pula dengan lelaki yang
paham akan keadaannya dan mahu membina rumah tangga
dengannya. A dan pasanganya bersetuju supaya
A membuat sex change dan kemudian teruskan rancangan mereka.
Soalan ?
Adakah Islam itu kolot hingga tidak membenarkan
permohonan sedemikian?
Ulasan untuk kes Ashraf
------------------------
Ashraf meohon untuk membuat tukar rekod dari
Jabatan Pendaftaran {JP} . JP pula
ada sop [standard operating procedure ]
untuk meminta ulasan dari mat mat ulama
dari jabatan agama {JA} . JA putuskan
sexchange a no-no.
Rasional -tak pula disiarkan dek media.
Pendapat saya-
kalau ada mat jantan
melayu Islam saje suka nak tukar jantina
pasal sexual orientasi , katakan dia homo [buat operasi
pulak buang zakarnya ] mungkin wajar kesnya di rujuk
ke JA
kes A
------
Tetapi di dalam kes A tadi- ia hanyalah permohonannya
hanyalah satu pembetulan rekod. Ayah A konpius -
ingat bayinya jantan tapi bila membesar menjadi pompuan pulak.
Soalan. Perlukah kes sedemikian di putuskan olih
JA yang tidak mempunyai kepakaran medikal untuk
membuat kepustusan?
Konklusi
---------
saya rasa keputusan hakim syariah di dalam
kedua dua kes itu tak betul.
Kes norman -memey jelas lagi bersuluh
kes khalwat . Tapi keputusan -lepas free.
Di dalam kes ashraff[kini arwah] sama seperti A
, patut JA tidak membuat keputusan sebab ianya
diluar bidang kepakaran mat mat yang memutuskan
isu itu tanpa mendapat input dari spesialis perubatan.
wak pusin