Di tengah-tengah kemelut pencarian MH370 tiba-tiba muncul Kumpulan TIGASUKU. Dunia pecah perut dengan kelakuan Kumpulan TIGASUKU yang melakukan
kerja-kerja bodoh menilik konon untuk mencari pesawat MH370 yang dibawa lari.
Pakar-pakar penerbangan, kapalterbang dan angkasa lepas
hampir setiap hari berbuih mulut mengupas dari berbagai sudut dan teori dengan mengunakan
istilah-istilah teknikal seperti radar, satelit, transponder, Aircraft
Communications Addressing and Reporting System (ACARS). Tiba-tiba muncul Kumpulan
TIGASUKU dengan membawa bubu, burung garuda hitam, buah kelapa muda, tongkat
buluh, raga bawang, teropong kuning mati beragan, orang bunian dan
cerita-cerita bodoh tidak masuk di akal sehingga menjadi bahan tertawa satu dunia.
Untuk menyakinkan orang ramai Kumpulan TIGASUKU ini mendakwa diarah oleh pemimpin tertentu dan
disemat pula pin logo 1Malaysia di baju kot yang mereka pakai di samping
menayang gambar-gambar mereka bergambar dengan beberapa tokoh politikus tertentu.
Ketua pembangkang Anwar Ibrahim mengambil kesempatan dalam
parlimen untuk menghentam Kerajaan Najib dengan kelakuan Kumpulan TIGASUKU ini.
Di sebalik keghairahan mempolitikan isu ini
tiba-tiba akhbar Britain, Daily Mail melaporkan spekulasi mengenai kehilangan pesawat
MH370, dikaitkan dengan teori kemungkinan pesawat tersebut dirampas juruterbang
Zaharie Ahmad Shah sebagai protes terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang
mensabitkan Anwar Ibrahim bersalah atas
tuduhan meliwat bekas pembantunya, Saiful Bukhari Azlan. Anwar melenting dan dengan
keras menafikannya.
MAS sebulan sebelum dirampas telah mengistiharkan kerugian
sebelum cukai RM1.152 bilion untuk tahun kewangan 2013 daripada RM424.801 juta
untuk tahun kewangan 2012.
Susulan dari itu CEO nya Ahmad Jauhari Yahaya menyatakan
MAS akan mengambil langkah-langkah meningkatkan usaha untuk mengurangkan kos,
memberi fokus kepada kos legasi, di samping meningkatkan penggunaan bagi memacu
trafik dan pendapatan.
Pemotongan kos termasuk dengan menghentikan beberapa laluan,
di samping memperkenalkan tiket lebih murah untuk meningkatkan jumlah
penumpangnya. Untuk itu MAS telah menghentikan operasi dua pesawat B777 dan akan
menghentikan kesemua pesawat B734 secara berperingkat dan ini akan menyaksikan
pengurangan kos bahan api sebanyak 15%.
Disamping tekanan kerugian MAS juga tidak sunyi ditekan oleh politikus-politikus seperti kenyataan kononnya ada 'tangan ghaib' di dalam Malaysia Airlines sehingga
menyebabkan syarikat penerbangan nasional itu mencatat kerugian berjumlah
RM1.17 bilion.
Dakwaan itu dibuat oleh Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr Mohd Puad Zarkashi
kononnya individu terbabit masih berada di belakang pengurusan syarikat penerbangan
itu sehingga kini. Susulan itu beliau mendesak Ketua Pegawai Eksekutif, Ahmad
Jauhari Yahya meletak jawatan dan bertanggungjawab di atas kerugian MAS. Malah
beliau dengan angkuh mendesak gaji Ahmad Jauhari dipotong bagi menampung
kerugian yang ditanggung MAS.
Persoalannya apa kah tindakan mengurangan kos dengan menghentikan
beberapa laluan dan operasi B777 tidak akan menjejaskan periuk nasi dan moral
kakitangan MAS?
MR ingin siarkan di sini satu tulisan menarik oleh Jam
Gerak dari Teluk Kumbar Pulau Pinang (orang negeri Kaptain Zahrie Ahmad Shah)
yang disiarkan dalam ruangan forum Utusan Malaysia pada 27/2/2014:
Topik kerugian MAS hangat semula
JAM GERAK
Teluk Kumbar, P. Pinang
SAYA terpanggil untuk menulis berkenaan dengan kerugian
yang ditanggung oleh MAS hingga RM1.17 bilion, apakah puncanya? Siapa yang
bertanggungjawab ke atas kerugian tersebut?
Berapa ramaikah di kalangan rakyat Malaysia mengetahui
hak-hak syarikat penerbangan negara (MAS) telah diberikan kepada syarikat
tambang murah selepas beberapa tahun ditubuhkan?
Waran perjalanan
(CATW) dikeluarkan oleh jabatan-jabatan kerajaan membenarkan penjawat awam
menggunakan syarikat tambang murah.
Visa Dalam Rujukan (VDR) untuk pekerja asing sah memasuki
Malaysia yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen juga membenarkan syarikat
tambang murah digunakan, hak negara sudah diselewengkan.
Beberapa tahun kemudian kontrak mengangkut jemaah haji
diberi kepada syarikat tambang murah kemudian dikembalikan kepada MAS kerana
MAS mempunyai pengalaman berpuluh-puluh tahun sebelum itu.
Kontrak untuk mengangkut tentera untuk misi keamanan
antara bangsa diberi kepada syarikat tambang murah. Siapakah yang
bertanggungjawab di atas empat perkara di atas? Pagar makan padi yang
menyebabkan MAS rugi berbilion ringgit.
Dengan tambang yang murah dikenakan dengan perkhidmatan
sebegitu sudah tentu menjadi pilihan janji sampai ke destinasi.
Justeru MAS perlu segerakan penubuhan syarikat
penerbangan tambang murah untuk bersaing di padang yang sama rata. Mengapakah
MAS terlalu perlahan dalam perkara ini?
Apabila syarikat tambang murah tertentu ditubuhkan oleh
individu tertentu, pesaing terdekat MAS di seberang tambak serta merta mereka
menubuhkan syarikat tambang murah, tetapi MAS tidak berbuat apa-apa.
Sudah sampai masanya Firefly dijadikan syarikat tambang
murah sepenuhnya dan bersaing dengan syarikat penerbangan murah lain untuk
mengelak MAS mati lemas.
MAS adalah hak negara dan syarikat tambang murah
kepunyaan individu tetapi kepentingan MAS diketepikan. Pengurusan tertinggi MAS
perlu digantikan.
Apa sudah jadi dan apa akan jadi kepada MAS?