Friday, July 8, 2011

Syabas Ziana Zain!

Tidak ramai para artis yang berani bersuara seperti Ziana Zain apabila beliau membidas penyertaan selebriti dalam mana-mana persatuan artis adalah ‘waste of time’.

Menurut Ziana banyak persatuan-persatuan ini berkepentingan peribadi dan seringkali bercanggah sesama sendiri. Tegas beliau lagi persatuan-persatuan yang banyak seperti Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Karyawan dan Papita harus dibubarkan.

Ada benarnya kenyataan Ziana itu apabila ramai kepimpinan persatuan ini hanya mengambil kesempatan untuk mendapat gelaran darjah kebesaran seperti Datukship atau Senator dan mendesak pemimpin-pemimpin atau Menteri untuk mendapat keistimewaan peribadi tetapi di dalam persatuan seperti gendang kosong.

Ada pendapat yang mengatakan mana mungkin artis-artis ini boleh duduk semeja kerana keegoaan mereka terlalu tinggi terutamanya yang mempunyai ramai peminat.

Tetapi yang mana yang udah sampai usia kerepot dan tidak laku dalam pasaran lagi ketika itu baru mereka terkial-kial mencari persatuan untuk pembelaan.

Rumusan nya persatuan hanyalah untuk artis-artis yang berada “di ambang sore” dan untuk tauke-tauke filem yang bijak mengekploit kecantikan dan ketampanan untuk keuntungan yang maksima sebelum artis-artis ini kecut dan kedut.

“Strike While The Iron Is Hot”

4 comments:

  1. Ha! Kekasih lama ku masih merindui ku dan ingat kembali kenangan masa kat Port Dickson. Mai masuk UMNO BARU dan ku gantikan Sharizat dengan mu!

    ReplyDelete
  2. Ya lah masa muda,lawa,segak cakap pun ego dan sombong.Tapi bila tua kerepot dan uzur masa tu baru teringat persatuan dan kawan rakan.Bukan semua persatuan tak berguna.Ada juga guna nya.Tapi jangan salah guna.

    ReplyDelete
  3. mummy rokiah nasihat saya, fikir dahulu sebelum berkokok bisa kerana kokok anda itu di tujukan kepada artis yang mana 90% melayu. Persatuan artis jadi tak terurus kerana mesti diuruskan secara professional. Untuk itu mereka sewajarnya di beri geran pengurusan supaya menggunakan pengurus professional.

    Bukan di urus oleh artis itu sendiri. Pengurus profesional boleh bantu artis perjuang hak mereka untuk royalti dan pencen mereka. Kerana tiada semua ini persatuan dibiar untuk di gunakan bukan oleh penerbit tapi oleh badan kerajaan dan swasta bila perlu mengumpul orang ramai.
    Bakat artis tidak di hargai hingga mereka yang berbakat dan berkelulusan takut untuk masuk industri. Tidak di hargai bermakna tidak ada sistem yang tersedia untuk melindungi bakat dan hak mereka.

    Ya memang sampai tua kerepot terpaksa berkerja kalau tidak tak makan.

    Sebelum menjatuhkan maruah artis ini fikir dahulu, di negara maju artis di bayar dan di insurankan mengikut kebolehan mereka. Di sini mereka di tindas kerana tidak berani bersuara, kerana ditidak menyedari hak mereka.

    Tentu yang muda akan guna masa singkat untuk dapatkan segala nya.
    Apa salah artis itu ego, itu adalah keperluan survival mereka , begitu juga dengan lawyer, mereka mesti ego untuk menang kes.

    Sudah bertahun persatuan artis menyalak hak mereka kepada kerajaan dan steysn tv swasta. Paling tidak pemimpin di gam. Sampai tua artis masih menyalak. Tapi sebab artis orang yang tak guna kekerasan mereka tidak di peduli. lagi pun mereka orang melayu tentu tunduk bila kerajaan kata kalau bising kena gam.

    Kerajaan hanya ambil pusing kalau 8 ribu artis yang ada sekarang berdemo.

    Apa yang ziana kata itu memang benar. Tapi ini adalah sebab artis yang berkebolehan tidak mahu memimpin kerana melihat persatuan sebagai hanya badan kebajikan. Dan bila mereka muda, kebajikan artis lain bukan urusan mereka. Mereka tidak lihat persatuan untuk mengangkat prestasi, meningkat status dan masa depan mereka. Maka yang berebut untuk memimpin hanya tinggal yang capik.

    Sebenarnya banyak kemudahan, terutama dibawah era Datuk Seri Najib, yang boleh di dapati dari kerajaan , hanya pemimpin yang berwibawa, celik dan ikhlas akan dapat pejuangkan nya untuk artis. Sudah tentu pihak kerajaan tidak suka bila kelemahan di tegur untuk mendapatkan hak kita. Tapi itu lah perjuangan.

    ReplyDelete
  4. ziana.
    kalau mu masok PAS sama ambo, akae ambo buek mu sebagai ratu husam. Kalau mu masok PAS. ambo garenti semuo ore dok leh kawin lebih se.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.