Thursday, June 17, 2010



69 comments:

  1. Azrinaz masih bertuah..Sultan Brunei takkan biarkan anak2nya begitu sahaja. Baginda tetap sayangkan anak2nya InsyaALLAH.
    Azrinaz masih cantik dan muda.
    Dan tentu Tuanku bagi dia secukup2 wang sara hidup.

    ReplyDelete
  2. Masih bertuah? Seorang wanita sendiri menyatakan wanita lain masih bertuah selepas diceraikan? kalau Sultan Brunei masih sayangkan anak anaknya, kenapa ibu mereka diceraikan? Sebab sebenarnya, mungkin dia sudah hilang minat kepada Azrinaz, yang hilang 'novelty' selepas melahirkan dua orang anak. Selepas ini, baginda akan berkahwin lagi demi memelihara "kuota". Siapa pula aktres atau personaliti Malaysia yang akan menjadi 'mangsa'nya?

    Entahlah...saya hairan kenapa kaum wanita sendiri mengambil mudah perceraian yang dialami wanita lain, sedangkan perceraian perkara halal yang paling tidak di"sukai" Allah swt.

    sri hartamas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn tuduh Sultan Brunei kalau tidak tahu cerita sebenar.

      Delete
  3. mungkin ada hikmah dsebalik smua ini..

    ReplyDelete
  4. MR - Orang banyak duit, setiap tahun nak tukar ganti bini macam tukar baju. Saya setuju dengan apa yang Mamasita cakap memang, malah Tuan Raja mampu bayar sara hidup anak2 dia walaupun Tuan Bajinda dah masuk dalam kubur.

    Rafiah (dari S'pore)

    ReplyDelete
  5. Pasai ni lah che' takut nak kahwin!Walaupun memang betul takdak sapa nak bercerai lepas berkahwin dan jodoh pertemuan tu tuhan dah tentukan...malangnya,ramai manusia dan pasangan yg berkahwin la ni tak hormat pd institusi itu sendiri.Malah tak faham peranan dan kemuliaan sebagai seorang suami,isteri,ibu dan bapa.

    Hmmm...pelik betoi lah.Kita ni nak kahwin sekali pun kecut perut,depa ni buat kahwin cerai macam main pondok2 pulak,boleh pakai buang pulak.

    Apapun Azrinaz masih boleh bersyukur,daripada menangis dalam bas mini lebih baik menangis dalam kereta BMW!

    Hikmah sudah sepastinya ada,kan Allah dah habaq kat surah Asy-Syarh ayat 5 "Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

    Kemudian Allah double confirmkan lagi sekali di ayat ke-6 "Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan"

    ....Dah bahagian dia kan.Insyallah,semua pasti OK!

    ReplyDelete
  6. sebelum ini dua isteri baginda terdahu segak mengiringi suami dengan sopan...bila tiba baginda mengahwini warga malaysia, nampak janggal...aurat sentiasa tak tutup...mungkin ini ssebab nya??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebabnya mungkin orang2 d istana tu dengki dgn Azrinaz,biasala....

      Delete
    2. kalau x pakai tudung baik sebelum kawin dia da bgtau siap2 ...bengong

      Delete
  7. sebab tak pakai tudung...pergi melancong selalu, takkan tak jumpa skaf cantik2...contohilah isteri pertama baginda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hek eleh masa tak pakai tudung tulah mengorat.. org brunei alim kambing

      Delete
    2. Yang bertudung tu lagi palsu.

      Delete
  8. no komen about that....anyway jika ditakdirkan sultan brunei nak kawin 4 pun that is not ur problm mr/mrs anonymous? am i right??? novelty?? if saya,my wife pregnent 2 mnth dah saya cri lain kot....buat apa nak tnggu until 2 ank....is aktres atau personaliti malaysia that the only choice that sultan brunei have? dont u noe that saudara dah mnfitnah smething yg saudara tdak tau ksahihannya....fitnah??? evnthough i'm not mslim,i think mnftnah tu umpama mnbnuh org tau...correct me f i'm wrong.n lstly smga mngsa ftnah dpt mmaafkan sgla ftnah yg tlah dlmparkan oleh pmftnah(tmsk sya....that i admit)...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum.

    Sesungguhnya kita tidak mengetahui kenapa perceraian ini berlaku jadi kita seharusnya menjauhkan dari fitnah dan tohmahan yang akan dilemparkan. secara logiknya, baginda tidak akan menceraikan isterinya jika dia tidak melakukan kesalahan terhadap baginda. walaupun demikian, baginda tetap melepaskannya dengan cara yang baik.

    hilang novelty? tuan/puan mungkin sudah tersalah anggap sedangkan isteri baginda yang pertama mempunyai 6 orang cahayamata tetapi masih bertahan atas keikhlasan dan kasih sayang jika itu lah yang dimaksudkan tuan/puan. Allah lebih mengetahui, wallahuaklam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.Jgn main tuduh Baginda Sultan kalau tidak tahu cerita sebenar.Baginda tidak akan menceraikan Azrinar tanpa sebab.

      Delete
    2. Assalamualaikum..cerita sebenar disebalik penceraian mereka berdua saya amat maklumi akan perjalanan awal ke arah detik pengumuman penceraian.

      Berkaitan istilah ‘novelty ‘ tidak tepat untuk dikaitkan dlm perkara ini. Kalau ikutkan, AMH adalah dari golongan orang kebanyakan ( yakni status rakyat marhaen ), manakala Raja Isteri, adalah SEPUPU ( berdarah kerabat Di-raja ) kepada Sultan Hassanal Bolkiah. Ada kisah disebalik semua ini yang semua rakyat jelata di luar lingkungan kehidupan istana tidak mengetahui kebenarannya, hanya gosip dari mulut ke mulut ( fitnah memfitnah tanpa penjelasan tepat yakni berdosa besar ).

      Lebih afdhal untuk semua hanya mengikuti sahaja perkembangan dan jgn sesekali menyebarkan fitnah yang tidak semua rakyat tahu akan kebenaran nyata dan berfakta.

      Terima kasih.

      Delete
  10. Sesungguhnya pergolakan di dalam tembok istana itu lebih hebat dari pergolakan di dalam rumahpangsa 3 bilik rakyat biasa.
    Semua berita yang keluar telah ditapis dan censored untuk kita rakyat jalanan.
    Begitu juga apa yang terjadi dalam istana Kelantan.
    Ini semua kerana kita adalah makhluk biasa Allah SWT.Kita semua terdedah dengan kesilapan. Di sisi Allah SWT tidak ada darjat dan pangkat. Semuanya akan dibangunkan sama sahaja dipadang Mahsyar kelak.
    Sulaiman Raja segala Raja pun diuji begitu hebat dengan wanita, tahkta dan harta inikan pula kita hari ini.

    ReplyDelete
  11. hmm...saya bukan cakap bagi pihak azrinaz...tapi saya banyak bertanya perempuan2 di luar sana termasuk ibu saya..."apakah anda akan berkahwin sultan brunei jika dia melamarmu?"
    jawapan ibu saya: "mestilah? sapa tak nak? dia banyak duit, i have nothing to lose (aku takkan rugi apa-apa) ya, jadi janda, tapi anak2 tak susah...mereka segala-galanya bagiku dan aku perlu pastikan mereka tak susah...kasih sayang? aku tak risau jugak...aku masih ada untuk memberikan kasihsayang...dan aku akan pesan pada mereka yang walaupun sultan brunei menceraikan aku, dia tetap bapamu, macammanapun. perceraian bukan penamat hidup,(melainkan bercerai mati)"

    saya tak menghukum ibu saya atas pendapatnya, itu pendapat dia. saya sendiripun perempuan, saya faham yang bukan semua perempuan cari 'kasih sayang sejati'....tak ada apapun di dunia ni yang kekal, termasuk kasih sayang antara suami isteri .
    apapun sebabnya, saya harap azrinaz tabah menghadapi cabaran yang dilaluinya...amin

    farha

    ReplyDelete
  12. Im not being bias.... my mom was malaysian before...

    Our Sultan takkan mungkin akan menceraikan Azrinaz... jika Azrinaz betul betul tidak bersalah...

    Plese don't asked ... Apa kesalahan Azrinaz... it a sensitive issue... that kita rakyat biasa tidak berhak mencapurinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong.Org yg tidak tahu senang saja menuduh baginda Sultan.Daulat Tuanku!

      Delete
  13. mungkin dah dipersetujui kontrak 5 tahun kut... at least dia beruntung dari mereka mereka yang diceraikan tapi miskin...

    ReplyDelete
  14. DILEMMA ORANG KAYAJune 19, 2010 at 8:52 AM

    Apabila berkahwin dengan orang kaya pergerakan kita menjadi terhad.
    Kita sentiasa diawasi dan diperhati ada spy merata-rata.
    Silap langkah boleh mengundang kekerohan rumah tangga.
    Orang kaya sibuk dengan tugas dan sentiasa bimbang kekayaan mereka akan tergugat.
    Orang kaya akan melantik orang kanan yang dipercayai 200% untuk mengawasi pergerakan isteri-isteri mereka bersiar dan shopping.
    Banyangkan kalau isteri orang kaya bekas selebriti yang ramai peminat berjalan shopping dengan orang kaya di Harrods, sambil berjalan bertemu pulak orang-orang Malaysia yang mengenali isteri orang kaya dan dihulur autograph untuk disign. Orang kaya akan jadi seperti kera sumbang di sisi isterinya.
    Nescaya orang kaya tidak berapa senang. Kalau ini berlaku berkali-kali orang kaya akan fedup. "Who am I mannnn???bodyguard?" tanya orang kaya.
    Itulah sakit impak saikologi kepada oarang kaya dan juga kepada isteri beliau bekas selebriti.

    ReplyDelete
  15. 1) apa yang mamasita kata tu ada benarnya. Dimana silapnya kenyataan itu. She was stating fact. I dont think this is a case of ambik mudah perceraian orang lain.

    2) apa sebab dia diceraikan bukan urusan kita. yang kita nak menyebok kenapa?

    3) kalau dia hilang minat ker, hilang novelty ker, it's not for us to judge. in the first place azrinaz bersetuju nak kawin when she was asked.

    4)jadi mangsa? who is being victimised? yang ditanya said yes, victimised apekebendernya? the option of saying NO sentiasa ada. bukan kawin tu kena paksa, walau dengan sultan brunei sekalipun.

    let's be realistic and honest la with ourselves. any young woman yang caught the eye of sultan brunei tak mungkin say no even is she knows perkahwinan tu dicey.

    saya amat setuju dengan kata2 sinis Nia Sarah. daripada menangis dalam bas mini, lebih baik menangis dalam BMW. daripada menangis kerana tak dapat bayar sewa flat dewan bandaraya, lebih baik menangis kerana duduk bungalow kat damansara heights SAJA.

    ReplyDelete
  16. hidup yang paling bahagia dalam dunia ini ialah sederhana dari segi harta benda.tetapi kaya dari segi iman/ilmu/kesihatan/kawan rakan/zuriat...wanita cantik idaman orang kaya hartawan dan bangsawan begitu lah sebaliknya.

    ReplyDelete
  17. Takpe, ramai lagi jejaka kat luar ni yang minat Azrinaz walaupun dah mempunyai 2 orang anak.

    ReplyDelete
  18. Nia Sarah ooi....Che jangan dok takutlah,bukan semua jantan macam tu.Jantan yang banyak duit,depa suka tukaq ganti macam depa dok tukaq kereta depa.

    Tapi bagi jantan yang miskin ni,dah tentu tak mampu. Tapi orang macam Nia Sarah pula tak sudi.

    Tulah lumrah alam,nak cari bini atau laki memang susah!!!!

    ReplyDelete
  19. kerana tamak kan harta..jadi pencuri.. alahai az..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga Azrinaz menjadi mangsa sabotaj org istana..

      Delete
    2. Takbaik fitnah.. SB pn xde kluar statement apa2. Mulut lu jgn mcm lamgsi.

      Delete
  20. Mungkin perceraian ini berlaku secara baik tanpa apa2 masalah yang tak baik.

    Mungkin Azrinaz sudah tidak sanggup lagi tinggal dalam SANGKAR EMAS dan mahu dibebaskan dengan baik.

    Saya percaya selepas ini, antara perkara pertama yang akan dilakukan Azrinaz selepas jadi janda ialah mencari warung teh tarik mamak yg paling dia sukai untuk menikmati se gelas teh tarik dengan sekeping roti canai banjir, ini sesuatu yang tak termimpi oleh Azrinaz ketika tinggal di sangkar emas di Brunei..

    Banyak benda2 kecil dalam hidup kita sangat bermakna yang selama ini kita amik lewa saja (take for granted). Hanya bila kita hilang kebebasan baru lah kita merindui semual benda2 kecil ini, misalnya lepak2 kat warung teh tarik.. kecil, tapi bermakna sesekali..

    ReplyDelete
  21. Inna lillahi Wa'inna lillahi rajiuun. Inilah dia terdapat dalam firman Allah Ta'alla didalam al-Quran jika Allah mahu menarik balik sesebuah kerajaan atau di kekalkan oleh Allah Kerajaan berkenaan.
    Sebagai pembaca dan rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Wadaullah lagi tidak sibuk-sibuk mahu mengetahui kenapa perceraian itu berlaku. Ini semuanya kuasa Allah.
    Banyak didengar banyak di baca tetapi banyak yang tidak melihat dengan mata kita sendiri. Mereka didalam kawasan Istana. Kita diluar kawasan Istana. Jadi disinilah ada perbedaan dalam kehidupan kita.
    Hanya lah Nabi Muhammad S.A.W tidak ada perbedaan dengan hamba Allah yang lain.
    Kenapa perceraian berlaku sudah tentu jadi tanda tanya kepada semua pihak.
    Memang Azrinaz Mazhar cantik, muda dan seducive. Tetapi, kita dengar tetapi tidak lihat hal-hal yang berlaku didalam Istana. Makanya, anak-anak pesti anak-anak Sultan Brunei. Tetapi perlukah didedahkan hal-hal yang menyebabkan perceraian seperti Romeo dan Juliet.
    Apakah semua mahu didedahkan didalam media elektronik dan media cetak.
    Tidakkah cukup untuk menutup keaiban yang telah dijelaskan dalam media cetak dan media elektronik tadi?.
    Saya sarankan kepada pembaca dan penulis yang professional berhentikanlah.
    Setiap yang baik mestilah Allah balas dengan yang baik, setiap yang jahat atau buruk semestinya dibalas oleh Allah dengan yang jahat dan buruk.
    Kerana guna-guna itu hanyalah faktor desas desus sensasi yang tidak memanfaatkan pihak-pihak lain.
    Ingat kita kembalikan segala urusan hidup didunia ini ketangan Allah 100%. Jangan ada yang membuat andaian. Saya menulis ini untuk menyelamatkan ummat Nabi Muhammad dari terpalit dan terlibat dengan dosa-dosa kering. Serahkan ketangan Allah sahaja.
    Pihak Istana Nurul Iman sahaja yang mengetahui.
    Kami bersyukur dengan Raja Isteri Pengiran Anak Hajah Saleha yang begitu sabar menghadapi ujian dari Allah s.w.t ini untuk keluarga Istana Nurul Iman.
    Untuk Azrinaz Mazhar..terima dan laluilah apa yang sudah berlaku. Itu sudah catatan dalam Lauh Mahfuz dan Qadha dan Qadhar untuk Azrinaz Mazhar.
    Apa yang sudah terjadi biarlah ianya terjadi. Kalau membuat dosa yang besar bertaubatlah sebelum terlambat. Sebab kubur bila bila masa menjemput diri saya dan diri sesiapa.
    Bertaubatlah.. Terima lah hakikat hidup walaupun ianya sakit. Belum lagi sakit perpisahan ruh dengan jasad.
    Jagalah nafsu daripada mengatasi segala-galanya dalam hidup Azrinaz Mazhar.
    Jaga dan besarkan lah anak-anak dari darah Sultan Brunei kami itu. Kami juga menyayangi anak-anak baginda Sultan Brunei yang dibawah jagaan Azrinaz. Sudah besar mereka akan bertemu juga dengan ayahnda mereka dan kakaknda-kakanda mereka.
    Ciuman kasih sayang kami untuk anak-anak dibawah jagaan Azrinaz Mazhar dan kami meletakkan tapak tangan kami keatas ubun-ubun anak-anak Baginda Sultan Brunei yang ada sama dengan Azrinaz Mazhar. Mereka tidak berdosa...
    Ingat Syaitan itu ada disekeliling kita yang mudah menyesatkan kita.
    Selaku rakyat Baginda Sultan Brunei kami memohon maaf dunia akhirat dengan apa yang kami dengar yang menyebabkan telinga kami berdosa tetapi mata dan akal kami tidak mengetahuinya. Maaf, Terima Kasih dan Salam Ummah...kasih sayang dari kami semua.

    MATBHAR.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum,

    Harap janganlah disalahkan satu pihak sahaja, kerana saya pasti Baginda Sultan menceraikan Azrinaz untuk menjaga keamanan dan keharmonian serta perpaduan rakyat Brunei. Ini kerana, telah berlaku berbagai peristiwa yang telah terbukti berlaku yang akhirnya menyebabkan penceraian ini. Apakah peristiwa itu?..tidak akan saya sebutkan kerana takut akan menjadi fitnah dan demi menjaga nama baik kedua-dua pihak.

    Harap maklum

    P.S Some Bruneians know the real story behind this and I should say the Brunei Sultan is very wise to divorce Azrinaz because of her own ill-intentions.

    ReplyDelete
  23. sabar melebihi segala2.kena fikir dua kali nak buat keputusan demi anak2 yg masih perlu belaian ayahanda dan bonda.anak2 adalah amanah Allah semoga ada jodoh lagi diantara mereka.tak semua org bertuah macam Azrinaz boleh dapat status diraja.kalau boleh kekallah macam first wife tu .lima tahun dah cukup utk Azrinaz nak menyesuaikan diri dalam keluarga diraja.yg penting adalah saaaaaabarrrrrrrrrrrr.

    ReplyDelete
  24. kalau tak tahu citer jgnlah dok sebok sangat...bukan fitnah tapi memanglah itu kebenarannya...bak kata pepatah "diberi betis hendakkan peha" lu pikir la sendiri~~

    ReplyDelete
  25. Klu ngak tau cerita jgn cakap dong! Kerna wang manusia buleh jadi syaitan. Ingat kamu yaa...

    ReplyDelete
  26. Rafiah - Barangkali kamu juga sama seperti dia Azrina Mazhar "Gila Harta n Tukar pasangan mcm tukar baju" Bukan Lelaki saja buleh tukar baju...malah perempuan jugak ya!!...Klu kamu nda tau cerita ngak usah cakap. Kamu jauh S'pore jgn lah menyebok sangat.Pahammmmmmmm.....

    Sudah mewah duduk di Istana malah lain pulang di buat nya. Kerja Gilerr...

    ReplyDelete
  27. Sudah tentu ada sebab kenapa dia menjadi BEKAS menantu Abdullah Ahmad Badawi.
    Sudah tentu juga ada sebab kenapa dia menjadi BEKAS isteri Sultan.

    Kepada yang berangan-angan nak kawin dengan Azrinaz tu, bersedialah untuk mnejadikan dia sebagai BEKAS lagi.

    Rasulullah saw menyuruh lelaki mencari seorang isteri yang berugama dan berakhlak baik untuk menjadi ibu kepada anak-anaknya. Jika perempuan itu berakhlak sebaliknya sekalipun telah menjadi isteri, takkanlah kita nak simpan terus.

    ReplyDelete
  28. to sri hartamas..
    there's a good reason why the sultan of brunei left her. how dare you assume things about our sultan? you're accusing Him. you know you can get into jail for saying such things. you said that Allah swt doesn't like people who divorced, true but Allah swt also hate people who accuse others (fitnah). so just shut up if you dont know anything okay. and to the others, you guys should'nt be gossiping about our Sultan. have you ever heard of the word 'respect'? peace!

    from brunei.

    ReplyDelete
  29. jangan setahu gaban ane. atu semua bukan urusan kamu, bukan urusan kami, biar orang-org tertentu sahaja yang tahu. jangan membuat andaian inda bertulang, boleh jadi fitnah tu... fitnah? bukan sesuatu yg baik.

    ReplyDelete
  30. hikmah???????????????????hikmah yang macam mana tu?????????.
    takdir????????????????takdir benda pula...?
    kalau duit dah banyak...nilai seorang perempuan begitu rendah pada mereka yang berharta.
    macam2 alasan yg diberi.
    kepada azrinaz...inilah harga yang harus anda bayar jika memandang kepada harta dan kekayaan.
    jangan salah kan jodoh...
    zaman sekarang..jodoh terletak pada kemewahan.
    bila dah tak diperlukan...takdir pula yg dipersalahkan.
    banyak lah bersabar..
    ALLAH masih menyayangi dirimu.
    DIA bebaskan anda lebih awal...
    pilihlah jalan yg terbaik,hargai kecantikan dan kelebihan yg dikurniakan NYA.
    SAYANGI DIRI MU..
    KATA ORANG KASIH SAYANG TAK BOLIH DIBELI...BENAR BAGI MANUSIA KERDIL MACAM KITA.
    TAPI BAGI YANG BERHARTA,MEREKA BOLIH BELI APA SAJA,KECUALI HIDUP SELEPAS MATI.
    SEKIRANYA ADA JODOH MU..PILIHLAH TEMAN YANG DAPAT MEMBERI KEHIDUPAN,BUKAN YANG MENJANJIKAN KEBAHGIAN.
    APA ERTI KEBAHGIAAN SEDANGKAN HATI DAN JIWA KITA MATI.

    ReplyDelete
  31. korang ni betul2 bagus la... mentang2 azrinaz tu rakyat biasa ... korang backup sultan brunei tu...
    ini lah dia sikap dan pemikiran org melayu.. Sultan always right 150%.. rakyat marhaein ni peduli apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I agree with u...
      Otak diorang(B) tu teruk pemikirannya.ha.ha

      Delete
  32. tak de mengena dgn azrinaz tak pakai tudung. Kenapa pulak nk ikut contoh isteri pertama? Pakaian mcm kain langsir! dia beli kain sekayu dan jahit tudung dgn baju kurung terus! betul2 mcm kain langsir ! hahahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin juga org2 istana tu tk berkenan dgn cara pemakaian Azrinaz, biasala org Barunei..

      Delete
  33. Kami rakyat Brunei lebih tahu hati budi Sultan ; penyayang, adil, perihatin dan bijaksana.

    Soalannya, tak cukupkah kesenangan yang diberikan kepada Azrinaz oleh Sultan dan rakyat brunei ?

    Alhamdulillah,Brunei sekarang terpelihara dari sebarang musibah dan kemaksiatan yang dibawa oleh iblis .... Alhamdulillah dan Allahu Akbar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dengki ke dgn Azrinaz tu?
      Mangsa kedengkian org2 istana kot.

      Delete
  34. bagi saya itu hak sultan brunei utk menceraikan azrinaz.kenapa kita yg pening2 kepala pikirkan hal mereka sedangkan hal2 dlm kehidupan kita pun byk yg x beres?lg satu tolonglah hormati jiran kita(rakyat brunei).apa yg saya sanjung tentang org brunei ni ialah betapa mereka sgt menyayangi sultan mereka.hormatilah perasaan mereka.sy pernah berkwn dgn org brunei dan saya tahu bagaimana mereka menghormati payung negara mereka.ini bukan soal sultan alwiz rite 150%.sultan brunei tentu tahu apa yg dilakukan sbb itu rakyat baginda sgt menyayangi mereka.jgn le kita di malaysia ni nak menyebarkan keburukan ke negara mereka sebagaimana terjadi pd negara kita.beristighfar lah saudara2ku.

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum

    sebagai seorang rakyat Brunei memang rasa terkilan jugak lah bila ada orang2 yang mempersendakan Sultan kami, tapi sebagai manusia kita tidak dapat lah hendak berbuat apa2 kita hanya patut bersyukur walaupun Sultan Brunei di persenda2kan baginda tetap seorang raja yang baik dan negara sentiasa berada dialam keadaan yang aman, mengenai hal Azrinaz pula, sebab mengapa beliau diceraikan adalah isu yang sangat sensitif sekali, Kebawah duli tidak akan menceriakna beliau jika beliau tidak membuat kesalahan, tetapi mungkin seperti yang sudah diketahui pada segelintir orang2 Brunei dan mungkin Malaysia kesalahan yang telah Azrinaz lakukan itu memang adalah sesuatu yang tidak dapat dimaafkan, beliau telah membawa aib kepada nama Brunei dan seluruh isi istana, cukup lah hint2 yang saya berikan disini, so bagi mereka2 yang tidak tahu cerita mengapa beliau diceraikan jgnlah membuat spekulasi yang bukan2 kerana ia hanya akan menampakkan kebodohan diri sendiri bila yang diperkatakan itu adalah salah sama sekali :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... Org lain pulak menyebok! Diaorg bercerai dpt duit, yg tukang penyebok tkde faedahnya!

      Delete
  36. eh sinorita bercakap biar lihat dan pandang2.jgn babitkan raja isteri (isteri pertama sultan kami )dalam hal ini.kalau azrinaz nda pakai tudung,itu urusan dia, kenapa babit2kan isteri pertamanya cakap kain langsir.eh walau kain langir yang kamu cakap,kamu sendiri nda mampu belikan??entah kalau harapkan gaji kamu barangkali 1 tahun baru cukup mahu beli.cakap siang pandang2.bertudung image kami disini(melayu Islam Beraja ) menunjukkan baginda seorang isteri yang soleh sesuai dengan nama baginda solehah.jangan kiritik atau komen kalau nda tahu cerita yang sebenar tentang perceraian azrinah dgn sultan kami.kpd sri hartamas jgn cakap sudah hilang minat konon,sedangkan kamu sendiri tidak tahu cerita sebenarnya yang belaku disini.knp harus disalahkan sultan kami kerna menceraikannya,kalau azrinaz fikirkan anak2 knp mesti buat hal???????

    ReplyDelete
  37. HARTA KEKAYAAN HANYA SEMENTARA. TETAPI KEHIDUPAN HANYA SATU.
    TUHAN SAJA DAPAT MENGHUKUM.

    ReplyDelete
  38. jangan mengata orang nanti kena batang hidung sendiri baru tahu, setiap kejadian berlaku dengan sebab, org yg tidak waras sahaja membuat keputusan terburu2, jangan nak mengata isteri sultan brunei berpakaian seperti langsir or what ever, ada atau tidak langsir berupa seperti tudung dijahit bersama kain?? agak-agak lah sikit kalau nak bercakap pakai otak bukan pakai kepuasan hati, tak salah kan jika isteri sultan nak bergaya, tak mengganggu hidup kamu pun, biarlah azrinaz tak bertudung tanggung dosa sendiri, tak juga dia suruh kita pikul dosa dia yg kita nak membebel kat sini, kami rakyat brunei darussalam bangga mempunyai sultan seperti baginda hatinya sungguh mulia, tidak semua orang kaya nak tukar bini seperti tukar baju lah, kalau bini pandai smua keperluan laki melekat juga laki, tetapi jikalau perbuatan bini mnyebabkan berlakunya ketidakpuasan majoriti dan salah di pandang tidak salah suami menceraikannya jika terdesak, jangan ikut sedap mulut membuat gossip tentang sultan mahupun isterinya, Allah Maha Mengetahui, kita cuba ambil iktibar sahaja

    ReplyDelete
  39. Assalamualaikum,

    Wow.. amazing assumption by alot of Malaysians.. 2 years on, I hope you know what went wrong.. Kami rakyat Brunei bersyukur ke hadrat Allah kerana di bagi seorang Raja yang adil dan saksama, Raja yang berjiwa rakyat.. Manusia, bila sudah nafsu mengawal emosi nya, akan terjadi pelbagai keburukan.. for example "Bersih", we from the outside world can assume anything by what the media is portraying.. but after looking at videos on youtube, are u sure its really "Bersih"? is that how you want ur new government to be run, by people that can not hold their emotions.. MELAYU, terkenal dengan Adat dan budi bahasa.. apakah di antara adat2 itu? di antara nya - Taat kepada Raja.. Baik buruk nya seorang Raja, selagi ada nilai jati diri Melayu dalam jiwa sendiri, maka akan terus lah Taat kepada Raja.. adakah kamu mahu di soal di akhirat kelak " Kenapa kamu mati sebegini rupa?" " Aku rela mati kerana Taat kepada Raja daripada mati sebagai Penderhaka..

    ReplyDelete
  40. kita taktahu hal istana, takboleh main fitnah aje cakap azrinaz tu pencuri. manalah tahu, azrinaz disabotaj? tiada siapa pun tahu hal sebenar. rakyat brunei mengiya-iyakan hal tu seolah-olah dorang duduk dalam istana. jangan fitnah. sebenci mana pun kita dgn org tu, jgn buat dosa. buat taktahu aje sebab kalau betul apa yang dikatakan org brunei, maka tunggulah balasan ALLAH S.W.T. kepada azrinaz. Janganlah kita yg selalu buat kesilapan menyebok-nyebok.

    ReplyDelete
  41. Yang penting please malaysians if our Sultan berkenan lagi in the future tolong jangan ambil harta-harta rakyat Brunei. TQ.

    ReplyDelete
  42. Saya rakyat Malaysia. Tapi saya paling hormat pada Sultan Brunei. Saya kagum dengannya. Hanya Baginda sultan Melayu yang benar benar mampu melindungi dan menegakkan hak orang Melayu. Kalau lah Malaysia seperti Brunei di mana Melayu berkuasa dan tidak dipijak bangsa lain.
    soal azrinaz tak perlulah kita orang luar sibuk2. pasti ada sebab kukuh mengapa baginda ceraikan beliau. kalau nak kata sebab hilang novelty, buktinya isteri pertama baginda masih menjadi isterinya hingga kini. Pengiran Isteri Saleha jauh berusia drp azrinaz. soal azrinaz rakyat biasa? kalau benar sultan memandang soal itu,dah tentu baginda takkan bernikah dengannya dulu. apa apa pun yang terjadi pasti ada hikmah.

    ReplyDelete
  43. Kebahagiaan adalah kurnia Allah dan agama Allah hanya terserah kepada diri kita samada ianya dikelek atau dijunjung atau diletakkan terus dibelakang..maka balasan Allah sudah pasti mengikut apa yang kita perlakukan terhadap agama nya.

    ReplyDelete
  44. Sebab mencuri barang istana.

    ReplyDelete
  45. Yg mencuri keluarga azrinaz, terdekat buakan azrinaz, tetapi nama beliau terpalit

    ReplyDelete
  46. Azrinaz diceraikan tak lama lepas buku yg pompuan mat salleh tulis pasal beliau dijadikan pelacur dlm harem Prince Jefri...siap dok sebut nama Sultan dlm buku tu. Mungkin Azrinaz diceraikan sebab menyoalkan pendedahan terkandung dlm buku tu kot....

    ReplyDelete
  47. Sultan Brunai mengambil Azrinaz sebagai isteri dgn cara yg baik...dan beliau juga melepaskannya dgn cara yg baik juga. Mereka bahgia dgn kehidupan masing masing. Tapi hang pa yg buang masa dapat dosa kerana memfitnah mereka.

    ReplyDelete
  48. Sesiapa disini yg bercakap psl tudung dan aurat mmg celaka lah! Mcm kakaktua dok ulang benda sama aja setiap kali kalau ckp pasal artis atau mana2 perempuan terkenal. Mcm la kau org yg ckp tu baik sangat dan sudah betul alur jalan nya?? Jangan takbur! Bercakap tu biar merendah diri dan jgn biadap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu yg biadap,takbur dan meninggi diri..

      Delete
  49. Emperor Dowager punya cerita pernah tengok? Pegi la tengok cerita raja raja Cina dan Korea punya isteri2 . Yg isteri pertama Queen mesti ada bnyk muslihat bagi Emperor marah pd isteri yg lain kerana dia Queen sgt berkuasa. Hati perempuan mana boleh berkongsi kasih suami? Cakap lah apa pun, tetap hati perempuan tak boleh dibahagi. Sama dgn lelaki juga tak boleh nak kongsi isterinya. Tengok la pattern sama berlaku pd isteri2 Sultan Brunei yg lain. Tuduhan alasan diceraikan pun sama...mencuri. Yg dulu pun ada kes curi, kemudian Azrinaz, pun dikatakan mencuri. Apa la. Kalau di halusi, tak akan bodoh nya isteri Sultan nak curi harta...hidup begitu2 pun sudah mewah tak terkira! Terang2 kena frame...dan mastermind nya ialah QUEEN!

    ReplyDelete
  50. wow...bab citer emperor dowager dier bawak2.ahahaha.kat maner dier letak otak dier nih?? apa apa pun kalau azrinaz dh tau hati org pompuan nih tak leh kongsi,awal2 lagi dier tak kawen ngan baginda.ko tengok dalam mangkuk air ke sampai tau mastermind ni adalah queen? atau kemaruk ceta pasal emperor dowager ko campur aduk? cube guna otak tu sikit,kalau tak gune banyak sikit pun ok lah.jangan kasi tau dunia ni ko tak gune otak plak.

    ReplyDelete
  51. kenapa lah nak kecoh sangat.. sudah tersurat sejak azali lagi perjalan hidup mereka, dan setiap kejadian mempunyai sebab dan hikmah masing-masing yang ditentukan oleh Allah swt, apa hak kita sebagai MANUSIA biasa mempersoalkan sesuatu yang telah di aturkan oleh Allah. aku tengok mewah je ex-wife sultan tu, takda papa masalah pun, anak mereka pula sangat bahagia bersama Ayahnda mereka, perhubungan mereka sangt rapat dan manja, diberi didikan agama, dihantar pergi ksekolah seawal usia yg muda. i just dont get it apa yang kecoh2 sangat. dan hampas tak kacau hidup "sesetengah" individu pun kat atas ni aku tengok.. sudah2 lah.. orang yang baik akan dijodoh kan dengan sebaik2 pasangan, begitu juga dengan sebaliknya. mari tengok cermin muhasabahdiri dari mengata orang. apa kita dapat? duit? pahala? emas? kepuasan? sekian assalamualaikum :)

    ReplyDelete
  52. Yg hebat Sultan Brunei tak kahwin org putih mcm .......

    ReplyDelete
  53. akhirnya habis jgk komen korang yer..aku ingat td xkan abis..tp syok jugala mmbcanya..tq for sharing u'olz

    ReplyDelete
  54. cer check dulu pasai depa cerai..
    sebelum komen apa-apa..

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.