Friday, February 26, 2010

The Star mesti dibasuh

Friday February 26, 2010
Show-cause letter for The Star

KUALA LUMPUR: The Home Ministry has issued a show-cause letter to The Star over the article “Persuasion, not compulsion”, that was published on Feb 19.

The two-page letter yesterday, signed by ministry secretary-general Datuk Seri Mahmood Adam, gave the newspaper 14 days to reply as to why action should not be taken against it.

The commentary, written by managing editor P. Gunasegaram in his column Question Time, was on the caning of three Muslim women for illicit sex.
Several groups have since lodged police reports against him and the newspaper.
The Star apologised on Wednesday, stating there was no intention to insult or offend any Muslim with the publication of the article. (Pic Source - The Star 26.2.2010)


Tulisan P.Gunasegaram dalam The Star ternyata penuh persendaan dan penghinaan yang keterlaluan ke atas hukum Islam, umat Islam serta Al Quran dan Hadith.

Tulisannya yang penuh persendaan tanpa memahami keindahan hukum Islam yang sebenar ternyata tiada ruang untuk dimaafkan demi maruah agama Islam yang maha suci ini.

Umat Islam yang selalu diseru supaya cinta akan kedamaian tidak pernah sekali-kali mempersendakan dan memperkolotkan amalan kaum lain di negara ini. Malah Islam sentiasa menyeru umatnya hormat-menghormati kaum lain.
Jika isu-isu sebegini yang menghina Islam, umat Islam dalam negara ini lebih defensif , berjaga-jaga dan tertib kerana bimbang sekali dicapkan sebagai extremis, terroris atau "bigots".

Hari ini ternyata kebebasan berakhbar dalam negara ini dipergunakan sepenuhnya dan sewenang-wenangnya ruang oleh anasir-anasir yang anti Islam untuk memperbodohkan amalan umat Islam. Peranan The Star kerapkali nakal dalam isu-isu sebegini, malah bukannya perkara baru mainan mereka jika ada isu-isu yang menyentuh Melayu dan hukum-hukum Islam.
The Star tidak harus berpuas hati dengan memohon maaf sahaja tetapi keseluruhan pengurusannya juga harus dibasuh dan bertanggung-jawab dan P.Gunasegaram harus disingkirkan kerana kesalahan P.Gunasegaram bersamaan kesalahan Kurt Westergaard, kartunis Denmark yang menghina Nabi Mohammad.

5 comments:

  1. Ini India kurang ajar mesti dicuci samapai hilang hitamnya(supaya hatinya bersih dan bersyukur dapat tinggal diMalaysia ini).Ini BUKAN INDIA ..LU PUNYA BAPA INDIA MARI.bukan agama ISlam..maka.jangan tulis yang kamu tidak tahu.

    ReplyDelete
  2. Mereka yang kafir banyak tidak tahu tentang Islam. Kita yang Islam pun banyak yang kita tak berapa nak tahu tentang Islam. Oleh itu, menjadi kesalahan kepada kita apabila marah melampau kepada mereka yang tidak tahu.

    Mana keindahan Islam? Islam takkan terjejas walau sedikit pun jika agamanya dihina. Ada tidak nabi pukul atau hina Abu Jahal sebab kejahilannya tentang Islam?

    Penerangan harus diberikan. Permohonan maaf harus diterima bagi menunjukkan kitalah sebaik2 umat.

    Fazli Salleh

    ReplyDelete
  3. Surely this Lucky Pariah (belum tentu dapat jawaan baik di Tamil Nadu) sure will escape bcoz the show-caused letter will end-up with AMARAN from KDN Minister! pergh...

    ReplyDelete
  4. salam fazli salleh,
    saudara tulisan the star bukan kerana mereka ta tau tapi sekadar melaksanakan agenda mereka yg sememangnya berniat jahat kpd islam
    the memang selalu mnerbit berita atau rencana yg prajudis kpd melayu/islam

    ReplyDelete
  5. MCA-STAR-SIS AXIS
    Tau tak pasal diorang berani asik hina dan hentam Islam dan orang Melayu.
    1.UMNO tak order roti canai jantan.
    2.MCA sokong 1Malaysia.
    3.MCA pemegang saham terbesar sekali dalam star publikaton.
    4.Menteri KDN hanya beri amaran, dan tak jadi buat operasi besaran tangkap PATI pada 15hb February selepas 31 badan ngo ACCIM bantah tangkap PATI yang kerja jual oren,nombor,daging pangang dan sup bubur.Kalau tangkap 1,800,000 orang pati, tade orang PATI indon cuci pinggan di restoran,pub,kedai bubur sup,kedai mee,kedai daging khinzir dan restoran dan kopitiam .
    5.STAR di lindungi olih BN dan BN berasas politik sekular yang tidak memperjuangkan ISLAM.
    Rencana utama pengarang dan SIS memang tunjang akbar untuk hentam islam dan kerap berbau perkauman.Cuma KDN aje ta bace star.
    Juga ade penulis pompuan rencana ranting pokok yang suka menyindir orang melayu dan ulamak.
    Ini contoh nya mata kapak besi,hulu kayu tebang pokok kayu.
    6.Pas pati politik dan perlu sokongan MCA GERAkan MIC dll demi menjatuh kan UMNO.
    Pas tidak akan bantah sikap STAR,sebab siape aje musuh UMNO adalah sahabat pas.(mik nik avelli.

    7.Akhbar bahase inggeris ni akan lancar akhbar mingguan BM.
    Untuk apa ya ?
    Ade peluang untuk hapuskan pengaruh Berita harian dan Utusan Malaysia ?

    STAR punye banyak kali dah ceroboh ruang udara orang Islam dan Melayu dalah kapal terbang pejuang,dah lama dah kena tembak jatuh.

    Semua JAIS JAIP JAKIM JAIM dll diwajib buat laporan Polis ke atas AKHBAR star.

    Tahniah kapade Dato Seri Mahmood Adam.Terima kasih daun Keladi.

    Dato ,batal aje lesen diaorang,bagi kat akhbar Melayu di Jalan pahang lagi baik.

    Bilakah KDN nak mulakan operasi 1,800,000 PATI, cap goh meh dah lepas dah,tak nak tunggu sampai cap goh meh 2011.?
    Kalau buat sunggoh ,kemungkinan besar 400,000 anak kita yang keluar dari sekolah menengah yang tak masuk IPTS/A setiap tahun, bolih dapat kerja kan?
    Kesian kat diaorang yang tak dapat kerja.
    Lagi pun,kalau antar balik 1,800,00 pati, ta de lagi peluang budak pompuan melayu lari pergi melancung ke pulau lombok sebab "pemandu pelancung" dari pulau lombok di hantar balik.
    Terus kan usaha Dato Seri Mahmood Adam.
    changkat lobak.
    arjuna waspada

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.