Monday, April 26, 2010

Apa lagi yang pengundi Cina mahu?

Dalam PRK Parlimen Hulu Selangor ternyata BN masih gagal menawan pengundi Cina. Pengundi Cina masih liat dan kekal menyokong PR. Jika pilihanraya umum diadakan hari ini atau besok pun BN akan tetap gagal meraih sokongan pengundi Cina.

Pengundi Cina masih tidak yakin dengan MCA. Mungkin mereka jijik dengan moral pemimpin MCA yang rendah.

Menurut Presiden MCA, DS Dr Chua Soi Lek pengundi-pengundi Cina tidak lagi mudah diumpan dengan keperluan asas mereka seperti peruntukan kepada sekolah Cina, dewan orang ramai dan pembaikkan sistem perparitan sahaja.

Keperluan-keperluan tersebut sudah tidak penting bagi mereka, mereka hari ini lebih tertumpu kepada isu-isu nasional berikutan itu MCA akan menjadi jaguh yang lebih vokal kali ini, kata beliau.

Mungkin apa yang mereka maksudkan ialah hak-hak samarata dengan kaum lain. Tidak perlu lagi kontrak sosial yang sudah lapuk dan SATUKAN MALAYSIA SATUKAN SEMUA? Jika ini terlaksana maka baru BN akan mendapat undi kaum Cina?

19 comments:

  1. Mummy,
    Kata kata Presiden MCA telah menyatakan hasrat rakyat Cina secara terbuka yang boleh ditafsirkan sebagai "diberi betis mahukan paha, diberikan paha , kangkang diraba"

    Apa yang penting dan perlu sekarang adalah penyatuan semula bangsa Melayu - tidak kira dari golongan kurang ajar, kurang belajar atau apa saja: Letakkan kata dua kepada pemimpin cina: apa mereka mahu sebenarnya dan kita orang Melayu perlu betanya dengan jelas: jika mahu kuasa - keluar sahaja dari BN dan kita lihat dan ikut sahaja naluri kita " biar apa mahu terjadi . terjadi lah.. yang amat penting. . kita Melayu akan pastikan kuasa melayu tidak akan akan hilang di tanah air ini..

    ReplyDelete
  2. salam...

    bukan tak penting lagi mummy...tak sokong pun mereka dapat..

    wallahualam
    itu bicara peribadi saya

    ReplyDelete
  3. Kami ada jawap diBlog kami http://perkasaampang.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. pencinta kebenaranApril 27, 2010 at 1:35 AM

    salam..

    tgk pd tahun 1999 undi melayu pd anwar..so seiring dgn masa si nuar bangsat ni pon menghasut pd hak sama rata..

    n hari ni ramai melayu dah sedar agenda nuar ni..depan melayu kata bela melayu depan cina kata malaysia bukan melayu yg punya..

    so dr situ lah org2 cina menolak bn..diorg nak hapuskan hak bumi...sy rasa kerajaan kena lakukan sesuatu pasal ni...maybe sejarah malaysia perlu dipertekankan..contohnya jus soli..

    time tu org melayu cukup berlemah lembut dah..dulu kita bg kerakyatan dgn ganti hak kita terpelihara.. (pd pendapat sy tak perlu pon...mmg ni hak kita)

    so skrg..sapa2 yg x mahu patuhi hak tu..kena lah angkat kain baju berambus dr malaysia..jadi warga israel pon ok..us pon..finland pon ok..mana2 lah..tgk lah tinggi rendah nya langit..

    x pon balik cina sudah..

    ReplyDelete
  5. Jangan anda tersilap tafsir. jika mahu tahu tentang hal pengundi dari kaum india pula, cuba letak kan calun bangsa melayu dari UMNO di HS.

    Pasti BN tumbang tergolek kerana kaum india juga akan hilang sokongan nya terhadap BN.

    Anda jangan fikir kaum india sudah kembali menyokong MIC sepenuhnya. Kaum india juga seperti kaum cina, sudah selesa berada dalam DAP.

    ReplyDelete
  6. sebenarnya kaum yang rasis adalah kaum cina dan india..kita tengok sejarah pilihanraya..dari dulu kalau kawasan yang majoritinya melayu tetapi calonn BN nya bukan melayu, pasti BN tetap menang..
    di PRK K.trgganu dan parlimen yang dimenangi nizar (yg PRO DAP) mereka menang kerana undi cina..org cina dan india ni bukan apa, mereka mahu parti melayu yang kuat iaitu umno jatuh tumbang maka mereka akan buat apa saja untuk jatuhkan melayu umno.kerana yang memerintah negara menjadi PM adalah UMNO..
    agenda org2 cina ni jatuhkan melayu UMNO dulu tak kira walau apa cara sekalipun..walaupun mereka menyokong pas, tak bererti mereka menyokong agenda pas tetapi hanya menggunakan pas untuk menjatuhkan umno..orang2 PAS, sedar la sikit!!.
    lepas jatuhkan umno, mereka akan merancang perkara2 yang merugikan org2 melayu..lihat saja kerajaan PAS boneka DAP di perak sebelum ni..

    ReplyDelete
  7. MUMMY..APA NAK BUAT.MELAYU NAMPAK CERDIK DAN PINTAR.TAPI BODOH.MIMPI ORANG MELAYU SERIBU MACAM WALAUPUN TIDUR SEBANTAL.ORANG CINA BANYAK BANTAL PUN MIMPI SATU SAHAJA.FIKIR-FIKIR LAH ORANG MELAYU,ULAMA MALAYU,PEMIMPIM MELAYU,CERDIK BODOH MELAYU.KAYA MISKIN MELAYU.

    ReplyDelete
  8. orang melayu fikir-fikir lah.

    ReplyDelete
  9. Sudah-sudahlah layan depa, bukan depa nak berterima kasih pun. Tak perlu tanya apa lagi yg diorang mahu! Fikirkan dan dengar apa yg orang Melayu mahu untuk jadikan Malaysia lebih baik. Layan orang Melayu, orang lain yg nak duduk kat Malaysia kena ikut apa yg orang Melayu nak. Dah lama dah bagi muka kat depa, sampai sekarang ni nampak sangat pemimpin Melayu kearah 'kera dihutan disusui, anak dikendongan kelaparan....'

    ReplyDelete
  10. Cina ni tak sedar diri...

    mereka nak satu jer...perintah negara...

    lepas tu baru mereka senanag hati...

    takkan tak sedar lagi kot..isu moral tak kemana der...semua ada isu moral baik BN hamPAS mahupun PKR...

    berapa ramai orang melayu boleh tahan kerja dengan CIna...

    sendiri mau ingat...

    ReplyDelete
  11. Mummy ,Sebenarnya mereka mahu kuasa ,dengan kuasa mereka akan pinda Perlembagaan Malaysia dan digantikan dengan Perlembagaan SINGAPURA.

    Pemimpin MELAYU masih tidak sedar,walaupun telah ditipu bukan sekali malah melebihi 10 kali pilihanraya kecil dan pilihanraya umum.

    Pemimpin Melayu akan sedar bila tiada lagi kuasa 'but its to late ,malays will be treated like BEGGARS in their own country'

    ReplyDelete
  12. DEPA JADI MCM TU SEBAB ORG MELAYU JUGA.TERLALU BAGI MUKA SANGAT.DEPA KATA APAPUN KAT KITA,TAK PERNAH ADA TINDAKAN APA-APA.DULU KALAU PERTIKAI HAK-HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU BOLEH KENA 'ISA' TAPI LA NI MINTA MAAF JE DAH SELESAI.'ISA' BUAT PERHIASAN, DAH TU IKUT PULA CAKAP DEPA NAK NILAI SEMULA 'ISA'.APA DAH JADI NI?ULAMAK TIGA SUKU (POLITIK SUKU,AGAMA SUKU)KAT DLM PAS TU PULA DOK BELA DEPA DARI BELA MELAYU,MAKIN KERAS KEPALA LA DEPA. -ASP-Z-

    ReplyDelete
  13. untuk renungan orang melayu dalam umno,melayu dalam pas ,melayu dalam pkr dan melayu bebas...apabila kepimpinan berpindah kepada orang tidak layak.kemudian pemimpin-pemimpin umat islam meminggirkan ajaran islam dan mengutamakan peribadi dan kelompok disitulah kekuatan umat mula goyah.hari ini agaknya ramai pemimpin tidak layak yang sedang bertakhta disinggah sana dari peringkat bawah,pertengahan dan atasan.melayu diambang layu....insaflah.

    ReplyDelete
  14. "Apa lagi yang pengundi Cina mahu?"

    Dia mahu peha

    KajangPakMalau

    ReplyDelete
  15. apa nak kata lagi.... orang melayu dapat projek ayam buta pun bagi cina buat.salah melayu sendiri.cakap tak serupa bikin.sebab itu cina naik tocang.

    ReplyDelete
  16. Sisingamangaraja GorgorApril 27, 2010 at 11:58 PM

    Depa jadik camtu salah sapa?... Melayu jugak...~

    Melayu jugak yang bagi muka kat depa...~

    Melayu jugak yang mengkayakan depa...~

    Melayu jugak yang bagi depa kenyang...~

    From now on... SUPPORT Bumiputera Products & Services!!...~

    Buy chinese last!!...~

    ReplyDelete
  17. Jangan salahkan Bangsa cina dan India..Cina dan India menjadi keras kepala kerana berpunca pada Melayu sendiri..kalau aku jadi cina dan India pun,mesti aku sokong Anuar Ibrahim dan Pembangkang..Sebab semua janji2 anuar Ibrahim menguntungkan cina dan India.Pas jadi Kaldai tunggangan..

    ReplyDelete
  18. suatu masa dulu kita dok harap juga pada pas untuk bela melayu dan islam.hari ini pas pun dan lari dari tujuan asal dia.demi dapat kuasa dia telah gadai semua perjuangan suci dia.ibarat gelang emas yang berada dipajak gadai dan berada dalam kaca serta peti besi.sebab itu lah serabutnya umat melayu hari ini.umno bagai dikatalah.pengaruh mereka diakar umbi semakin reput dan rapuh.politik wang sudah muak diperkatakan orang ramai.sesama dalam umno bercakaran hingga berasap jadinya.pkr lagi terok.parti jeruk mempelam.sanggup buat apa sahaja yang merugikan melayu.maka orang lain ambil kesempatan menekan melayu dalam sermua aspek.apakah melayu tak boleh bersatu.dan bila nak bersatu.

    ReplyDelete
  19. apa sudah terang lagi mahu disuluh hati sdh bagitu keras bersatulah demi bangsa,agama dan negara

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.