Friday, August 7, 2009

RTM is promoting Anwar Ibrahim

Pada pukul 7.09 minit pagi tadi ”in between” Berita Pagi di RTM1 ada menyiarkan visual-visual demonstrasi jalanan yang menentang ISA di ibu negara baru-baru ini.

Kononnya slot visual tersebut untuk menyedarkan masyarakat dengan tagnya MENYUSAHKAN! MERUGIKAN! MENYEDIHKAN! BUKAN BUDAYA KITA! tetapi yang sebenarnya ianya adalah "backfired" kepada RTM sendiri. Ia menimbulkan impikasi negatif di belakang tayangan slot ini dan harus dikaji oleh pihak RTM.

Visual-visual yang disiarkan seperti himpunan yang begitu ramai dengan pasukan keselamatan menyembur air dan gas pemedih mata, ada yang diusung di atas troli kecemasan dan peniaga-peniaga yang panik di mana semua visual-visual ini menggambar suasana huru-hara yang amat dahsyat dalam negara ini.

Pada hal kejadian itu hanya berlaku satu hari sahaja. Jika visual-visual ini disiarkan saban hari ia akan mengambarkan seolah-seolah ianya berlaku setiap hari dan tagline ”BUKAN BUDAYA KITA” akan menjadi realiti ”INI BUDAYA KITA”.

Jika slot-slot demonstrasi ini dilihat oleh pelancong yang baru menjejak kakinya ke negara ini nescaya ianya amat menakutkan dan ”shock” kepada pelancong tersebut.

Visual-visual yang diulang-ulang tayang akan sentiasa mengingatkan kepada kejadian yang sepatutnya dilupakan.

Siapa yang mendapat ”milage” besar dari slot-slot tayangan demostrasi jalanan ini? Siapakah individu yang sinonim dengan demonstrasi jalanan ini? Siapakah pencetus dan pelopor demonstrasi jalanan ini seperti yang dinyatakan oleh Che Det?

Tidak lain dan tidak bukan ialah Saudara Anwar Ibrahim. Anwar Ibrahim is going for broke and RTM is promoting him everyday. Anwar Ibrahim is gaining wide media milage and awareness at every RTM's prime time.

Hakikatnya RTM tidak cerdik.

20 comments:

  1. inilah bahananya meletak orang yang kurang cerdik menerajui rtm. think-tank umno tak boleh berfikir lansung atau pun telah mendapat nasihat yang tak betul dari perunding imej yang dibayar berjuta tu?

    ReplyDelete
  2. RTM hanya nak peringat mangkuk-mangkuk hayun yang bangga tak habis lagi berdemonstrasi betapa bodoh dan ruginya perbuatan mereka. Anwar Ibrahim pula sudah mula dikenali 'mata satu' bagi melayu dan Islam di Malaysia. Walaupun begitu lebih baik promo ini dibuat hanya seminggu ini sahaja. Kalau tidak rakyat akan mula jemu.Cubalah buat penerangan tentang buruknya sodomi dan bersepahnya golongan gay dan lesbian. Lagi bermanfaat.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mummy,
    Rupanya bukan saya seorang sahaja yang sedar akan hal itu rupanya . Pertontonan polis menyembur air tongkat jantan itu berserta dengan peserta demo yang kepenatan ternyata telah memberikan perspesi yg lebih negatif kapada masyarakat walaupun tindkan itu bersebab. Saya tertanya-tanya APAKAH BADAN PENYIARAN ORGAN KERAJAAN YG SEPENTING ITU TIADA PAKAR STRATEGIK/SARAF YANG MENGURUSKAN HAL EHWAL BEGITU ATAUPUN IA DIBUAT ATAS DASAR ASAL ADA SAHAJA UNTUK PLEASE PM HEHEHEHHEHE!
    Kate org Jepun BAGERO RTM!

    ReplyDelete
  4. setuju dengan pandangan Mummy.RTM perlu belanja sikit dan cari perunding yang 'bijaksana' bukan 'bijakwangsana'.Rais Yatim juga kena cari 'yangbijak' bukan 'hangpijak',untuk beri idea.

    ReplyDelete
  5. Mummy....
    Rakyat Malaysia adalah lebih bijak. Demontrasi sudah bermula lama dahulu, apabila orang Melayu membuat rapat umum bagi membuat bantahan terhadap pengenalan Malayan Union...
    Jangan menepuk air didulang lalu terpercik ke muka sendiri.......
    Jangan paku dulang, paku serpih...kata orang .......yg lebih.
    Maka Ketua Penerangan, Ahmad Maslan gunalah otak yg bergeliga dalam usaha meguatkan UMNO...Isu Anwar Demo, Isu Liwat tidak menguntungkan UMNO. Percayalah...

    disarikki

    ReplyDelete
  6. 1. Satu kesilapan RTM kerana menjauhkan lagi golongan tertentu untuk menonton rancangan di RTM. 2. Gambar itu akan menjadi bukti bahawa polis yang menyebabkan kerugian peniaga sebab nampak keadaan gambar menjadi kelam kabut kerana tindakan polis, ini menjadi bukti kepada pihak pembela. 3. Rakyat bukan semankin benci kepada demo, mereka semankin seronok dan semangat kerana demo jelas boleh memberi nilai seperti PPSMI, Malayan Union, Kg Buah Pala dan mungkin lepas ni royalti minyak kepada kelantan pulak,bagaimana? semakin di tayang semakin menebal kepada para penonton kerana ada yang pro dan kontra. jadi RTM tidak perlu memulakan.

    ReplyDelete
  7. 1. kesilapan kepada RTM - mankin jauhkan penonton.

    2. gambar menjadi bukti bahawa keroasakan/kerugian disebabkan pihak polis.

    3. Meningkatkan semangat golongan tertentu kerana sering ditayangkan- demo memberi kebaikan seperti PPSMI,Kg Buah Pala, Malayan Union, UITM dan banyak lagi.

    4. RTM seolah-olah dipandang tidak profesional memberi gambaran tentang negara sendiri yang bergolak- pelancong takut datang.

    5. Memarakkan lagi demo.. ataupun mungkin RTM sendiri menunggu demo untuk rancangan khasnya . Tak perlu buat rancangan lain.

    6. Menunjukkan RTM tiada mempunyai pegawai/perancang bagaimana ingin menangkis serangan demo dengan strategi/idea lebih rasional dan kreatif.

    ReplyDelete
  8. Mummy,
    Maaf kata, RTM kebelakangan ini semakin mengarut. RTM bukan membantu meningkatkan imej negara dan masyarakat tetapi sebeliknya rancangan-rancangan dan beritanya membuat penonton bosan dan jelak too much of propaganda kerajaan dan putarbelit hingga bacfired. Kalau perlu sangat nak tayang demotrasi jalanan sekali pun, tunjuklah babak-babak keganasan peserta bukan "keberanian" polis mengasari terhadap penunjuk-penunjuk perasaan yang tidak melawan. Kawan saya kata RTM ialah Rais Tau Mengampu.Hari ini Rais kata nak tapis internet pula, tetapi nasib baik DS Najib dengan serta merta memberi jaminan bahawa kerajaan tidak berhajat nak tapis internet. Dibawah perjnjain multi-media super corridor, jelas menyatakan dilarang sebarang tapisan dibuat. Rais please read the agreement before you open your mouth.

    ReplyDelete
  9. Bukan hanya RTM, tetapi sebarang pertubuhan yang ada kaitan dengan UMNO, maka keupayaan individu2 di dalamnya untuk berfikir adalah terhad/terencat.

    Dalam hal ini, saya ingin mengatakan tanpa segan-silu bahawa institusi asas yang mempunyai kaitan dengan UMNO ialah sekolah.

    Tidak perlu saya memanjangkan lagi tulisan saya ini untuk bercerita perinci-perinci mengenai kesahihan dakwaan saya itu. Terpulanglah kepada hikmah para pembaca untuk menilai dakwaan saya itu sendiri-sendiri.

    Pada hemat saya itulah sebenarnya punca kepada masalah dalam perbincangan tajuk ini.

    mat royan

    ReplyDelete
  10. Mummy,
    Apa yang you komen ini memang tepat dan Che Det pun dalam blognya kata Demonstrasi Budaya Anwar.
    Hang pakat dengan Che Det ka?

    ReplyDelete
  11. sebenarnya bagus juga RTM tayangkan demo tu dan buat kerja,ni asyik nak Rehat Tido Makan je..mana boleh..

    umno yg punya angkara ..ISA dulu bunuh ustad Ibrahim memali..sampai skrg belum mintak maaf tangkap orang suka hati..tgok la polis buat apa tembak bom asap,sembur air gatal pada rakyat orang tua anak2 kecil..puak demo ni bukan nak pg bakar istana cuma nk golongan raja tau ISA ni patut dibubarkan sbb rakyat nak begitu..

    bagus la RTM siarkan demontrasi tu biar rakyat yg kt kampung2 sana dpt tgok..macamna polis ni kejam ISA ni kejam biar dorang tk ditipu lagi..ye la orang kampung mana ada ASTRO macam korang orang bandar

    aku dulu masa kecik drajah 4 tgok pembunuhan memali kt siaran RTM tapi umno dan RTM kata ustad ibrahim sesat/kominis..bila besar aku sendri pg jumpa isteri syahid ibrahim memali..dan katanya ibrahim masa menghembuskan nafas terakhir mengucap dua kalimah syahadah.... jd sudah terang ISA dan UMNO zalim..membunuh orang islam seagama demi pepentingan politik. masa tu zaman mahatir kan??musa hitam pun...sejak dari itulah penentangan terhadap ISA bermula dgn keras..gua tk heran lu orang nk umno ke pas ke pakatan ke tp ISA mansuhkan dulu.

    ReplyDelete
  12. Dah lama dah saya tak tengok RTM...sejak zaman Pak Lah lagi...hehehh...baru2 ni je bukak balik...itu pun pasal nak tengok apa dah jadi kat parlimen hari tu...hehhe..

    ReplyDelete
  13. This was what Anwar said about the ISA on 24 May 1994 when he was Deputy Prime Minister while officiating a "Mesyuarat Agung Antarabangsa ke 27, Majlis Ekonomi Lembangan Pasifik (PBEC)" in Kuala Lumpur, Anwar Ibrahim said:

    “Walaupun keadaan dalam negara sekarang adalah baik, namun tidak dapat dinafikan kemungkinan berlakunya ketegangan. Dalam keadaan seperti itu kebijaksanaan untuk mempertahankan ISA adalah perlu demi keamanan negara. Adalah tidak wajar untuk menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang terbukti berkesan membawa keamanan dan kemakmuran di negara ini.”


    On 28th Oktober 1987, Anwar's statement when he was Education Minister on the arrest under ISA of both BN and Opposition members during Operation Lallang:

    “The goverment’s decision to ban all public rallies showed that it placed national security above the aspirations of certain politicians and political parties…..The government’s actions were carefully planned and placed priority on national interest not that of any particular group. There can be no compromise on national security in a multiracial country like ours.”

    Fast forward to 1st August 2009, this is what Anwar Ibrahim defacto Opposition Leader and wannabe PM said in the anti ISA demonstration:

    “We gather today to fight a cruel law under a cruel administration..”

    ReplyDelete
  14. mummy,

    musang kecik hati dengan komen mummy..bukan bercakap bukan bagi pihak RTM tapi musang sebagai petugas nedia..

    RTM ada hala tujunya sendiri...ada hasrat yang tersurat dan tersirat..biar rakyat d\tenguk berulang-ulang itulah realitinya impak yang dibawa mata lebam..itulah impaknya kepada ekonomi kita khususnya peniaga kecil.

    Banyak benda baik yang RTM bawa tapi yang buruk juga mummy nampak...huk huk pilu musang...

    ReplyDelete
  15. Musaang berjanggut,
    Mummy minta maaf jika entry ini menguris hati.
    Hakikatnya teguran ini bukan dari Mummy saorang sahaja tetapi beberapa rakan-rakan yang di dalam media sendiri yang melihat ini sebagai backfired pada RTM.
    Pendekatan lapuk sebegini tidak lagi praktikal dalam open sky infromation sekarang.
    May be it works that way last time but not in this current scenario.

    ReplyDelete
  16. RTM PROMOSI ANWAR & ANTI I.S.A..!!!
    -----------------------------------
    Apo jugok lah yg di buet Pak Menteri RTM,siRAIS YATIM ni..!!!!!
    Dah lotih ko??Kalo gitu,maka SAHlah RTM tu maknanya tompat Rehat(R),Tidor(T),Makan(M).....
    INI LAH DIA APABILA UMNO MASIH NK MENGEKALKAN ORG2 LAMA YG DAH LOTIH & TAK BER IDEA...BUAT KERJA PUN TAK EFFISEN DAN BETUL..!!!!!!
    HIGH TIME UMNO BUAT PILIHAN atau TALENT SEARCH dari 3JUTA LEBIH ahli2 UMNO yg muda2 & chun2 kaw2 tu!!!
    YG DAH 55 KEATAS TU JADI LAH "COACH" mcm TEAM BOLASEPAK WORLD CUP...Tengok aje le nnti WORLDCUP 2010:Pemain MUDA2 19-38thn,COACH;50 keatas....!!!!BARULAH UMNO BERDAYA MAJU..DGN FRESH BLOOD &IDEAS...Skrg ni BUDAYA CANTAS MENCANTAS MASIH DLM DARAH UMNO....

    KALAU TIDAK TIMBULLAH FENOMENA ORG
    ORG UMNO KELUAR UMNO DAN DILABEL SEBAGAI PENGKHIANAT &PENENTANG MCM
    ANWAR IBRAHIM.....!!!!!!!!!!!!!!!

    Ya, memang benar Anwar Ibrahim seorang pengkhianat. Anwar pengkhianat UMNO !

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau membawa rakyat ke jalanan untuk menentang kezaliman!

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau berjaya menyedarkan orang-orang melayu betapa UMNO itu perompak khazanah negara dan penjual maruah bangsa!

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau berani menentang Mahathir sedangkan beliau masih mempunyai pilihan untuk menyusur arus perdana yang penuh kepincangan dan rasuah!

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau membongkar pelbagai rahsia pemimpin UMNO yang selama ini menyonglap hak milik rakyat.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau membawa satu revolusi terhadap pemikiran bangsa melayu bahawa orang melayu takkan hilang di dunia walaupun tanpa UMNO.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau sanggup menongkah arus sewaktu menjadi orang nombor dua negara demi menjaga kepentingan rakyat maka beliau ditendang dan diaibkan!

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau sanggup dipenjara dan di ISAkan demi usahanya membanteras rasuah oleh kepimpinan utama UMNO!

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau bakal memulangkan harta rakyat yang telah menjadi mahligai-mahligai serta kekayaan pemimpin UMNO yang diluar batasan akal.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau akan mengheret pembunuh-pembunuh rakyat Malaysia yang disembunyikan oleh gerombolan UMNO.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau seorang bekas Timbalan Perdana Menteri yang menghalang ramai pemimpin UMNO mencekik rakyat dengan projek-projek bersulam rasuah yang akhirnya merugikan harta kerajaan yang juga hak milik rakyat.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau berjaya menyatukan parti-parti pembangkang di bawah satu bumbung yang kukuh.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau berjaya menyedarkan bangsa Malaysia betapa kita harus bersatu menumbangkan UMNO yang penuh kezaliman dan penyalahgunaan kuasa.

    Anwar menjadi pengkhianat kepada UMNO kerana beliau mengorbankan usia emas beliau untuk berjuang bersama rakyat, berjuang demi kepentingan rakyat.

    Anwar memang seorang pengkhianat, tetapi pengkhianatan beliau membawa seribu manfaat terhadap rakyat bawahan supaya bangkit menuntut keadilan demi sebuah negara yang mementingkan kebajikan rakyat.

    Kesedaran tahun 1998 dan sub-klimexnya pada 2008 diterjemah dari pengkhianatan Anwar Ibrahim terhadap rejim UMNO. Ayuh bangkit menentang kezaliman ! Ayuh heret pemimpin rasuah ke medan pengadilan! Pengkhianatan yang membawa rahmat, yang menyedarkan umat!

    Anwar Ibrahim, si pengkhianat UMNO!"

    soOO UMNO,CAMNO??NK REVAMP ke??atau
    NK PUNOH RANOH.........??????????

    ReplyDelete
  17. ye betul tu saya stuju dgn pengarang.
    t'kadang hairan juga kenapa tiak mereka fikir sejauh itu?
    RTM perlu idea perlu lebih bijak kerana ia memberi maklumat penting terus kepada rakyat.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Semua,
    ANWAR IBRAHIM DIMASA INI TELAH MEMBAWA PERUBAHAN YG KETARA KPD LANSKAP POLITIK MALAYSIA.......
    TETAPI HAKIKATNYA:
    1)ORANG MELAYU SKRG INI AMAT TRCABAR DARI SEGI UGAMA, POLITIK,SOSIAL DAN EKONOMI... walaupun jumlah penduduk MIM >60%PENCAPAIAN EKONOMI cuma 18% SAJA.(up till 2009)not even 30%
    **PENCAPAIAN POLITIK..2008:55% undi BN VS 45% undi PR
    **PENCAPAIAN UGAMA..TGK SAJA KES BUANG ANAK,BUNUH DIRI,RASUAH,MURTAD
    **PENCAPAIAN SOSIAL..KES LARI RMH, PENAGIHAN DADAH,ROGOL,JENAYAH,PATI MELEBIHI 2JUTA,PENCEMARAN DLL...

    2)UMNO DAH KURANG KEKUATAN & ADA TANDA2 MEROSOT DAN CADANGAN2 UBAH SUAI & BAIKPULIH PERLU &SEGARA..
    ##SATU NASIHAT:KITA TAK BOLEH GENERALISE YG UMNO MASIH KUAT MENJELANG PRU 13(2012/2013)...dari majoriti kerusi Dewan Rakyat(140 tolak 82 kerusi)BN cuma ada jumlah majoriti 50000 undi saja pada 50 kerusi...Untuk PRU13,UMNO PERLU DI RESTRUTURE KAN...TAK BOLEH KE DIBUAT TALENT SEARCH???KALAU KITA BOLEH CARI FINALIST "MALAYSIAN IDOL" ATAU "ONE IN A MILLION" DSB,KENAPA TAK ADAKAN "PERADUAN MEMILIH & MENCARI PEMIMPIN MUDA" DARI >3JUTA AHLI UMNO???KENAPA ASYIK ORANG LAMA TU..AJE??? TAK ADA PEMIMPIN MUDA YG BERWIBAWA KE???MCM BARACK HUSSEIN OBAMA DI USA ATAU TONY BLAIR DI UK??

    3)KONSEP PERPADUAN DIANTARA UMNO DAN PAS,PRO & CON,BOLIH atau TAK BOLIH...HALANGAN DSB..APA DIA??ETC

    UMNO & PAS KENALAH TUNJUK BUKTI2KEIKHLASAN TERHADAP PERPADUAN INI.
    AVOID HENTAM MENGENTAM..UMNO KENA UTAMAKAN PEMBANGUNAN SPIRITUAL ISLAM SEBANYAK MUNGKIN,KURANGKAN PROGRAM2 HIBURAN YG MENONJOLKAN SECULARISMA...KALAU KERAJAAN PAS KELANTAN MINTA BAYARAN(ROYALTI)MINYAK SEBANYAK RM1 BILLION, BAGIKAN, TUNJUKKAN KEIKHLASAN... JGN DOUBLE STANDARD,KPD KERAJAAN SABAH,SARAWAK&TERENGGANU,BAGI; TPI PD KELANTAN,MCM2 ALASAN...!!! YG DPT REZEKI ORG MELAYU JUGA,TAK BEGITU??? BARULAH KEIKHLASAN INI AKAN MENUJU KE ARAH PERPADUAN DALAM ERTI YG SEBENARNYA....KADANG2KITA SEDIH MELIHAT ORANG KITA SENDIRI DITINDAS HAK MEREKA,BUKAN KAH KITA SAMA2 ISLAM DAN SAMA2 MELAYU??? BUKA LAH MATA DAN MINDA KITA,NI NEGERI KITE...
    KALAU TAK JADILAH MCM DUA PUAK DI MADINAH,YG BERMUSUHAN SELAMA 200 TAHUN (KADANG2 SBB HAL KECIL SAJA),HINGGA LAH NABI MUHAMMAD SAW YG MENYATUKAN MEREKA...& INGAT KITA TAK ADA LAGI RASUL UNTUK MEMBANTU MENGAMANKN KITA;YG ADA CUMA QURAN DAN SUNNAH RASUL SAJA SEBAGAI RUJUKAN KITA!!!

    4)KALAU TAK BOLIH BERPADU,OPTION NYA,...2 PARTY SYSTEM,KEMANA ARAH PUN "MIM PEGANG TERAJU MEMERINTAH"
    WAJIB,ORG2 MUDA MIM WAJIB TENTUKAN DAN BERJUANG SEKERAS2NYA MIM PEGANG TAMPOK PERMERINTAHAN.....
    #UMNO perlu tukar image,REBRANDING dgn segera dari skrg,jika tidak UMNO akan kecundang mcm parti lama >50thn di Japan,India,Taiwan, Germany, Australia dll... Ada sebahgian rakyat yg ingin melihat terjadinya sistem 2 parti atau 2 coalition di Malaysia;BN vs PR,mcm di USA,UK, AUSTRALIA dan kebanyakan negeri diEUROPE& negeri2demokrasi lain didunia ini. Mungkin perkara ini perlu dilihat dari sudut,Kerajaan memerintah MESTI diterajui olih MIM...jadi kalau BN,org kita perintah;dan PR, MIM juga perintah!!...
    Alternatif nya,UMNO,PAS,PKR >>satu gabungan, DAP,Gerakan,MCA >>satu gabungan,& MIC,PPP,Makkal Sakti,IMP>>satu gabungan.MAKA JADILAH MALAYSIA SATU DEMOKRASI berunsur PERKAUMAN! Mungkin ada masalah lain,yg lama dan yg baru akan timbul,dimasa2 mendatang......

    5)BAGI 60% MIM,GALAKAN EKONOMI 50% UNTUK MIM,BUKAN HANYA SETAKAT 30%..
    AJE DIMANA CUMA CAPAI 18%...TGK SAJA SINGAPURA;75%CA,EKONOMI90%...
    INDONESIA,THAILAND,PILIPINA;CA 5%-10%,control 70%-80%EKONOMI....

    6)KESTABILAN SISTEM SOSIAL KITA KENA ADA UNSUR2 POSITIF..CARA ORG2 MELAYU,..BUKAN HANYA TIRU DAN IKUT CARA2 BARAT DGN BUDAYA KUNING MEREKA SAJA...KITA PERLU ROMBAK SEMULA DASAR2 SISTEM SOSIAL KITA..
    KALAU KITA KENEGERI JEPUN,KITA TGK SISTEM SOSIAL,BUSHIRO MEREKA DPT MEMBENTING DIRI RAKYAT MEREKA DARI PENGARUH BARAT,CUMA AMBIL YG BAIK DAN BERMUNAFAAT AJE...TAPI KITA DIMALAYSIA TIDAK...KALAU IKUT BARAT,ORG MIM LEBIH TERROR DARI ORG2 BARAT DAN KALAU TIRU ORG ARAB,LEBIH ARAB DARI ORG ARAB!!!

    ReplyDelete
  19. This is ONE of rthe biggest mistake that UMNO and BARISAN NASIONAL had got their feet into. Every corner of Malaysia knows that Anwar Ibrahim is a CULPRIT and he should not be publicised at all. But in every general elections since he was sacked from the government and UMNO, he became very popular because the Media, UMNO and Barisan Nasional neber forget to bring Anwar's name in any issue with regards to national issue. They themselves are making Anwar Ibrahim well known even among the kids. To me, to abolishe him,means nothing should be telecast or written about him. Dont say nothing aboput him , let him talk to himself, let him say what he wanted to say. UMNO and BN should not respond or answer to any provocation talks, just IGNORE and IGNOre. If I hate someone I would not talk about that somebody. Thank you.

    ReplyDelete
  20. Mengapa perlu marah jika betulpun anwar penghainat, itupun kepada parti tertentu. Namun sekurang-kurangnya beliau menjadi pembuka ruang lebih luas kepada masyarakat untuk menilai lompang-lompang yang ada pada UMNO.Adakah beliau bersalah selaku rakyat Malaysia jika beliau menjadi pengkhianat jika beliau mampu memberi refomasi yang membuka minda dan menjadi bijian pemikir untuk menilai. Masalahnya ada sesetengah buah, jika tidak digoyang pokoknya, buah tu tidak boleh gugur, buah tu masak kat atas pokok sebab buah tu tak bagi orang lain merasa. Itulah yang terjadi selama 52 tahun. Sebab pokok tu terlalu keras, diktator, degil dan mesti dengar cakapnya inilah jadinya. Apabila sudah tua, sudah tahu hampir tumbang barulah diberinya buah itu supaya menjadi benih yang baru. Benih yang baru pulak dicemburui oleh benih-benih yang lain kerana mereka tidak dapat hidup subur dan gebu kerana benih tu rasa dia mahu jadi benih yang baik. Sekonyong-konyong diceritakan kepada orang benih itu tak baik,lembik,lemah akhirnya perbuatan mereka membuka pekong didada bahawa datuk,ayah mereka selama ini bukanlah pokok yang baik.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.