Monday, September 24, 2012

Sejauh mana pengaruh P.Ramlee kepada DAP Pulau Pinang



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan mencadangkan kepada Kerajaan Persekutuan untuk menamakan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang kepada nama ‘Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang P. Ramlee.’
Memandangkan P.Ramlee merupakan anak Pulau Pinang dan merupakan seniman lagenda yang boleh diterima oleh pelbagai kaum maka jasanya patut dikenang.
Cadangan ini dikira tepat pada waktunya kerana LGE akan mendapat meraih undi majoriti peminat P.Ramlee di Pulau Pinang dalam PRU13 tidak lama lagi. Nampaknya pengaruh P.Ramlee bukan setakat mengkayakan adik-beradik Shaw, Run Run Shaw dan Runme Shaw tauke wayang Shaw Brothers tetapi juga akan membawa pengaruh menstabilkan politik Lim Guan Eng dan DAP di Pulau Pinang khasnya sokongan kaum Melayu.
LGE bukan setakat mencari ‘winnable candidate’ tetapi memakai nama P.Ramlee itu adalah ‘winnable name’.Jika cadangan LGE ini terlaksana ini bermakna LGE mendahului BN memahat nama P. Ramlee dalam projek mega destinasi antarabangsa.
Hari ini bukan setakat Baba menggunakan Ali untuk mendapat projek Kerajaan tetapi Ali juga dipergunakan untuk mendapat undi dalam pilihanraya.

5 comments:

  1. Mami, saya cadangkan agar LGE memperbanyakkan tulisan jawi pada nama2 jalan di bandar warisan Georgetown kerana saya lihat nisbah tulisan jawi (bukan pun tulisan jawi tapi arab!) dengan tulisan cina tidak sama rata, mungkin 20:80. Atau hapuskan terus tulisan cina yang dipelopori mereka pada nama2 jalan di georgetown. Sebenarnya mereka cuba mencinakan negeri pulau pinang dengan mengembalikan nolstagia dizaman dimana pendatang2 cina datang ke Penang dan menguasai bandaraya pulau pinang. Lihat saja pada kain rentang, papan tanda di kedai2, dan yang terbaru "new township" di paya terubung dan farlim membayang kan kita seperti berada di Taiwan!

    ReplyDelete
  2. Dialog yang paling best dalam filem P. Ramlee adalah:

    Alif mim nun wau, alif tendang wau... sarkis.

    Alif mim nun wau = UMNO

    ReplyDelete
  3. Mamy, lagi baik cadang kapada Lim Guan Eng, Airport tuuuu... tarok nama LAPAMHAM TERBANG ANTARA BANGSA KARPAL SING. Ini orang tua lebih populer dari P.Ramli.

    Tarok ini nama, DAP boleh perintah terus Pulau Pinang.

    N jambatan Pulau Pinang pulak tarok nama JAMBATAN LIM KIT SIANG.

    ReplyDelete
  4. Tuan puan ..LIHAT sendiri..BEROK UMNO..bagi komen...dah lah tak ada POINT...hujjah...dok ajar bangsa lain yang BUKAN ISLAM...beperangai BEROK ..macam dia jugak...

    ReplyDelete
  5. Puan yg mulia,
    Percaya lah itu bukan bertujuan untuk mengabadikan nama seniman agung P. Ramlee, tetapi untuk memancing undi orang melayu. Lagi pun seniman agung P Ramlee tidak ada kaitan dgn dgn bidang penerbangan> Saya harap kerajaan persekutuan tidak akan melayan cadngan tersebut. Sebaliknya nama seniman agung P Ramlee boleh diabadikan dengan menggunakan nama nya dan juga nama biduan negara Saloma di institusi-institusi seni seperti Aswara, Istana Budaya dan sebagainya. TK - Anak kampung GM

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.