Wednesday, July 1, 2009

MB Kedah, Ustaz Azizan lebih layak bergelar Mursyidul Am PAS

(Berita Harian Online 1/7/2009)
ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, menyerahkan kepada DAP Pusat untuk menentukan tindakan DAP negeri ini keluar daripada Pakatan Rakyat.
Katanya, beliau bersedia menerima keputusan itu jika DAP negeri ini mengatasi keputusan DAP Pusat.

Beliau berkata, DAP Kedah tidak sepatutnya memutar belitkan isu perobohan pusat penyembelihan babi di Kampung Berjaya, di sini dan mengaburi mata rakyat hanya untuk menutup kelemahan mereka sendiri.
"Saya tidak pernah mengarahkan premis itu dirobohkan, tetapi mereka yang minta tangguh selama sebulan. Saya layan dan bagi kerjasama. Saya minta mereka cari tempat baru dulu tapi mereka bohong selepas sebulan tidak ada apa-apa sekarang mereka kata hendak keluar...keluarlah kalau DAP Kedah mengatasi DAP Pusat.

"Dulu masa kita bincang mengenai kerajaan perpaduan dengan Umno mereka kacau sekarang kita sepakat dalam Pakatan Rakyat pun mereka kacau," katanya.

KOMEN:

Tindakan Ustaz Azizan ini nampaknya akan lebih menyukarkan UMNO dan BN untuk kembali berkuasa di Kedah.

Pusat penyembelihan Babi atau yang lebih tepat pusat cucuk Babi
(sejak bila Babi disembelih?) yang telah wujud selama 30 tahun di Kampung Berjaya Alor Setar telah berjaya dirobohkan sedangkan UMNO dan BN yang berkuasa sebelum ini pun gagal merobohkannya.

Ternyata Ustaz Azizan lebih layak bergelar Mursyidul Am PAS kalau dibandingkan dengan Mursyidul Am Nik Aziz kerana kealimannya tidak mahu bersekongkol dengan DAP yang hanya berjuang untuk ladang dan kandang Babi yang ternyata haram di sisi Islam.

33 comments:

  1. xkisahla umno ke pas..yg penting babi tetap haram utk umat islam baik dari mana2 parti..yg pnting agama islam,tanah air dan bangsa melayu tak tergadai dengan politik membabi buta...


    sayangmelayuislam

    ReplyDelete
  2. salam mummy,
    aku sokong apa yang mummy katakan,payahlah BN nak ambik balik kedah...BABI tetap BABI biaq apa pun nama lain yang dipanggil...sebenagnya cina ni dah terkena dengan MB Kedah sebab tu la tempat kerat babi di kg.berjaya berjaya diubah ke kg cina di pendang...DAP yang sekog tu apalagi..naik anginlah,dalam diam saja MB Kedah boleh ubah tempat tu...

    ReplyDelete
  3. Betoi betoi betoi!

    Tapi layakkan Ustaz Azizan jadi Mursyidul Aman PAS? Banyak dalil mengapa Ustaz Azizan tak layak memegang jawatan yang mulia dan terhormat itu:-

    1. Ustaz Azizan tak bagi kuliah agama di kediamannya macam TG Haji NIz Aziz buat.

    2. Ustaz Azizan tak pakai serban.

    3. Ustaz Azizan tak ada janggut.

    4. Ustaz Azizan tak pernah tuduh UMNO pecah belah umat Islam.

    5. Ustaz Azizan tak pernah samakan UMNO macam orang utan atau macam komunis.

    6. Ustaz Azizan belum pernah peluk Lim Kit Siang atau Karpal Singh.

    7. Ustaz Azizan belum nyanyuk.

    ReplyDelete
  4. Yang baik kita pakat sokong jgn dok kira parti atau kepentingan politik saja rakyat didahulukan percapaian diutamakan.....hidup MB Azizan.....

    ReplyDelete
  5. SALAM..

    tunggulah kehancuran,agenda UMNO dah di guna oleh PAS untuk menghancurkn PR...

    kedah akan jadi mcm trangganu...

    exco dan YB buat la duit bebanyak sementara ada jawatan...

    MB pejamkn mata dan tutup lah telinga,biar anak buah mu merosakkn PR dengan jayanya....

    tahniah
    tahniah
    tahniah
    tahniah...

    ReplyDelete
  6. sian kat babi.babi pon nak idup jugak...

    nak tgok di Kota Bharu,orang melayu jual sayur bawah kaki lima pasar babi dekat stesen bas SKMK dlm bandar KB.

    x caya,gi KB tanya tmpt jual babi.grenti jumpa.

    nak aku uploadkan?

    inilah kerja PAS,orang smua salah dia yang betolllllllllll...

    ReplyDelete
  7. Salam. Cuba jangan bangkitkan soal kuasa atau pangkat. Yang penting, Islam jadi pegangan!!!

    ReplyDelete
  8. Negara ini terdiri daripada pelbagai bangsa maka segala polisi yang dilakukan perlulah bersesuaian dengan situasi negara.

    Kami memilih Pakatan Rakyat kerana dasarnya yang berbeza dengan BN yang hanya mempermainkan perkauman.

    Harap Pakatan Rakyat faham apa sebab mereka diundi oleh Rakyat


    Regards,
    Malaysian Come First
    http://gomalaysian.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. kawan pun sokong tindakan MB kedah ni. Dah tentu haram, haramlah. Tak payah nak koner2. Macam org tua nyanyuk tu. Tah bila nak taubat. Tunggu Karpal singh suruh taubat kut. Jangan terlambat pulak.

    ReplyDelete
  10. DAP Kedah keluar Pakatan Rakyat (PR).

    Biarkan DAP keluar dengan babi-babinya. Biarkan.... biarkan....

    ReplyDelete
  11. mursyidul am ? apa ke benda tu? apa fungsi dia? dok pehe kawe..

    kawe nak tau maksud jawatan, fungsi jawatan sama ada terhadap parti pas, kepada rakyat dan juga terhadap agama islam.

    kebaikkan terhadap orang ramai..

    minta tolong.

    ReplyDelete
  12. Soal pemakanan dan pemeliharaan babi dari kalangan orng bukan islam bukan menjadi satu masalah kepada orang Islam - itu harus difahami dengan jelas.

    Cuma jika tempat cucuk babi itu atau tempat pemeliharaannya kotor, sewajarnya kaum china harus merasa malu atas 'kekotoran' dan pencemaran yang mereka lakukan dan demi untuk kebersihan dan kesihatan, wajar tempat yang kotor itu perlu di alihkan.

    Jika kaum china mempertahankan, ia sekadar mencerminkan kaum china memang suka benda, kotor, najis dan busuk termasuk busuk hati dan terlalu pentingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  13. salam

    MB Kedah Buat Kerja
    BAgus...Teruskan agenda islam

    ReplyDelete
  14. yea sokong mb azizan!!! x kisah la dia layak ke idak.....tp aku rse mb azizan ada cara dia tersndri handle pntdbiran kt kedah ni....cayaok cayokk

    ReplyDelete
  15. Nampaknya dah jelas sangat DAP jenis yg tak boleh dibela dan sesuai dijadikan teman oleh mana2 orang di malaysia ini, DAP macam memerang, jinak masa kecil tapi dia akan terkam tengkuk tuannya bila dah dewasa bayangkan bila dia dah jadi tuan apa jadi. Dalam menangani puak2 degil dan putar belit macam DAP ini tindakan dan ketegasan ustaz Azizian patut dicontohi.

    untuk bloger Malaysian..jangan sempitkan persepsi, babi cuba dan patut di elak jauh2, bukan sahaja oleh orang islam malah oleh semua orang, bukan sebab cina, india atau kaum yang memakan binatang berkenaan kita benci dan tak suka mereka tetapi natijah diakibatkan babi ini sangat banyak dan berbahaya tanpa mamilih bangsa,agama malahan sempadan negeri hatta negara sekalipun.

    Janganlah!!! tindakan untuk melindungi keselamatan rakyat terbanyak pun boleh dengan lajunya dikaitkan dengan perasaan perkauman hanya sekiranya dilakukan pemimpin melayu.

    ReplyDelete
  16. Kata Ustaz Azizan :
    "Dulu masa kita bincang mengenai kerajaan perpaduan dengan Umno mereka kacau sekarang kita sepakat dalam Pakatan Rakyat pun mereka kacau," katanya.

    Dengan Babi mana boleh pakat Ustaz ooooiiiiii..Kalaua dah Babi tu Babi juga.

    ReplyDelete
  17. Jadi ka DAP Kedah keluar dari Pakatan Rakyat (PR)? Penyokong UMNO jangan seronok lagi. Penyokong PR pun jangan sedih lagi. Parti-parti yang bergabung dalam Pakatan Rapuh ni memang terkenal sebagai pelakon-pelakon drama. PAS cekap dalam Makyong. PKR dengan teater moden yang serba boleh. DAP pula ahli Opera Cina yang terkenal. Telah banyak kali kita tengok lakonan mereka sebelum ini.

    Kenyataan Thomas Su, Pengerusi DAP Kedah “untuk keluar PR” nampak macam tak berapa nak ikhlas. Memang masa awal DAP berdemontrasi di Pusat Penyembelihan Babi Kampung Berjaya, DAP ingat Menteri Besar akan keluar arahan baru supaya Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) menghentikan operasinya. Tapi MBAS meneruskan juga operasinya dan akhirnya tamatlah sudah riwayat sebuah Pusat Penyembelihan Babi yang penuh kontroversi dan sekian lama menghantui penduduk Alor Setar.

    Kenyataan Ustaz Azizan “kalau depa nak keluar, keluarlah!“ pun tak bersungguh. Ayatnya masih dok lekat kat rengkung. Nadanya macam orang tengah mengkelai dengan bini dan bini ugut nak balik rumah mak dia. Suruh tidak melarang pun tidak. Sayang kat DAP masih ada.

    Isu sebenar DAP Kedah bukan sangat pasai Pusat Penyembelihan Babi yang dirobohkan tu. (Minta maaf – Tak boleh kata Pusat Penyembelihan. Mummy Rokiah kata – sejak bila babi disembelih? Kena kata Pusat Cucuk Babi). Lama dah DAP mengkelan dan dok taram kat Kerajaan PAS Kedah ni. Dah lama dah tapi tak pernah keluar dari mulut. Cara Thomas Su cakap pun kita boleh agak dah.

    Dari segi teknikal aku rasa, DAP Kedah masih belum keluar dari Pakatan Rakyat (PR). Kena tunggu keputusan DAP Pusat dulu.

    Jadi ka DAP Kedah keluar dari PR? Aku payah nak percaya. Aku ada 7 dalil untuk mengatakan 'TAK':-

    Dalil kedua:- seperti kata Ustaz Azizan, DAP Kedah tak rujuk langsung kat DAP Pusat. Jadi DAP Pusat yang akan menentukan.

    Dalil ketiga:- PAS akan pulun sedaya boleh tak mau bagi DAP keluar. Walaupun DAP cuma 1 kerusi dalam DUN Kedah tapi kedudukan PAS macam nyawa di hujung tanduk, pasti telah diambil kira oleh PAS. La ni pulak dok gah macam-macam pasai ada yang nak lompat keluar.

    Dalil keempat:- Isu yang dibawa oleh DAP Kedah, membuktikan kaum Cina tak puas hati kat Kerajaan PAS Kedah. Ini juga satu lagi virus baru yang diakibatkan babi. Virus babi Kampung Berjaya ni berbahaya dan mudah berjangkit kepada orang bukan Islam lain di Kedah. PAS akan guna segala bomoh untuk cegah virus ni.

    Dalil kelima:- Syeikh Anwar Ibrtahim belum masuk campur lagi. Peringkat Tertinggi PR belum buat mesyuarat. Bila Syeikh Anwar buka mulut, habis semua kecut telor, kena ikut.

    Dalil keenam:- Mursyidul Am PAS, TG Nik Aziz belum lagi keluar fatwa.

    Dalil ketujuh:- Kalau DAP Kedah tak rujuk DAP Pusat, dan PAS Kedah pun tak rujuk juga kat PAS Pusat, apa pun keputusan di Kedah tak boleh pakai. Semua kena tunggu Pusat.

    Dan dalil PERTAMA sekali, macam aku sebut awal tadi, semua ni adalah pelakon bangsawan. Agak-agaklah, sapa jadi pengarah depa?

    ReplyDelete
  18. salam,

    nak tanya sikit

    1.kenapa selsema burung banyak ayam dihapuskan?

    2.kenapa selsema babi tak de babi dihapuskan?

    ReplyDelete
  19. Hati2 dgn permainan politik PR ni yg kononnya DAP Kedah keluar dari PR. Silap2 ni semua rancangan untuk mendapat sokongan di manik urai. Sila lihat analisa teman kita ini yg bila difikir2kan semula ada logiknya juga setelah melihat telatah mereka berkenaan kerajaan perpaduan ...

    http://aniqruzaien.blogspot.com/2009/07/muslihatkah-ini-alkisahnya-di-kedah-tak.html

    http://aloqstaqblog.blogspot.com/2009/07/ini-gimik-puak-penipu-rakyat.html

    ReplyDelete
  20. ini semua gara-gara babi punya pasal ..dahlah babi tak ensem bawak penyakit berbahaya..
    barbie betoool punya babi

    ReplyDelete
  21. Tindakan ustaz azizan nampak terpuji dan patut dicontohi namun, tindakan ini juga tidak terlepas dari sandiwara dan helah politik pas. Melihat ketaksuban pas terhadap rakan gabungan mereka dalam PR terutama DAP bermakna semua ini tak lebih dari wayang seperti pendapat ekeng a/l etong . Namun sedikit sebanyak tindakan ustaz azizan telah membawa kesjahteraan kepada penduduk setempat. Perkara baik patut disokong tak kira apa fahaman politik. Tak payahlah jadi seperti sesetengah penyokong taksub PAS asyik tak puas hati apa saja perkara baik yg dibuat kerajaan.

    ReplyDelete
  22. Kerajaan UG gagal bukan kerana DAP tolak.Muktamar PAS ke54 yg tolak.Jgn cuba nak bandingkan TGNA dgn Ust Azizan.Hormati mereka dan jagalah adab kita.

    ReplyDelete
  23. Salam,
    Awat Mummy buat perbandingan cam tu plak?
    Saya sokong jika di katakan Utaz Azizan Mursyidul Am PAS Kedah, tapi kalu Mursyidul Am PAS tu kena tunggu giliran laa... mana mungkin jadi cam tu...

    Wallahualam..

    ReplyDelete
  24. kelaparanlah cina Kedah tak dapat babi segar.Mereka kena impot babi dari negeri Lim guan Eng kot.

    ReplyDelete
  25. N.Ajis yang berpangkat Bull Shit Dull HamPAS pun berkata " Apa kau buat ni Azizan. DAP saudara kita. Kami dah berjanji sehidup semati. Kamu dah buat sampah. Lebih baik kau masuk UMNO". Tamat. Drama yang bertajuk 'BABI PUNYA BABI'.

    ReplyDelete
  26. aku benci UMNO..HAHAHAHA..
    UMNO mcm kandang BABi..tunggu msa rebah..fucking bitch UMNO

    ReplyDelete
  27. salam mummy,
    mahu ke ust.azizan pegang taitel mursyidul tu..aku rase tak mahunye..dah jadi mursyidul kena keluar fatwa pelik2. ust.azizan mana tau fatwa yg karut marut.
    bab babi nie aku rase cuma satu mainan politik PAS /dap je..kedua-duanya dah mcm adik abg..air dicincang takkan putusnye..kalau putus juga berak kapor le juak-juak pas..dan kalau betul2,aku ucap tahniah le kat PAS..dan jgn plak sedih kalau selepas nie puak2 cina pakat2 kaleh

    ReplyDelete
  28. HAMPA PERCAYA KA DGN BERITA NIE?MATI HIDUP BALIK BABI YG DEPA CUCUK TU PUN AKU TAK PERCAYA..CUBA HAMPA TGOK KAT PERAK SANA TUU..SAMPAI TIDOQ TENGAH JALAN DEPA SANGGUP..PASAI APA?PASAI UST NGA DAN UST NGEH LAA..MUMMY SETUJU KA KALAU BETUL DEPA BUAT DAN NAK UBAH KANDANG TU KE MERBOK?OPPP ,PARLIMEN MERBOK..ADAKAH DATO TAJUL ATAU LI JEROONG ATAU PUN AWIE AKAN BERSUARA?DAN ADAKAH UST DR HAMDAN AKAN BERSETUJU?

    ReplyDelete
  29. Salam:-


    Satu kerusi je nak keluar PR di Kedah apa ada barang. Berani keluarlah dari PR di Selangor.Mai kita tenguk!

    ReplyDelete
  30. Poatsgenuak,
    hang kata Tajul, Li Jerung, Awi nak tentang? depa kalau tauke kandang sumbat sekepiang dua depa pun jadi pak turut.
    Kandang Babi yg terbesar terletak sebelah rumah Awi di Semeling, apa dia buat?

    ReplyDelete
  31. yang penting MB Kedah tak bengong macam MB Perak... dan tak nyanyok macam MB Kelantan

    ReplyDelete
  32. tak sangka masih ada pemimpin pas yang masih boleh diterima pakai tindakan nya.Ust.Azizan lebih layak dari Nik Aziz.
    Hidup Ust.Azizan! walaupun saya buka penyokong Pas tapi Islam tetap Islam

    ReplyDelete
  33. KONFIRM aku dan beradik-beradik aku akan pangkah PAS pada PRU 13 nanti walaupun kami ahli UMNO. Benda2 macam ni lah dok merengkam dalam hati kami. Satu lagi aku sokong MB buat 50% perumahan untuk bumi, yang peliknya UMNO pulak pi bangkang, pelik betoi.....

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.