Thursday, August 12, 2010

Setelah 53 tahun Merdeka masih ada masyarakat Cina yang tidak boleh berbahasa Melayu atau Inggeris

Kesukaran petugas-petugas pembanci untuk mendapatkan kerjasama dari masyarakat Cina merupakan satu cabaran utama.

Mengikut Pesuruhjaya Banci dan Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Wan Ramlah Wan Abdul Raof dalam Fasa I Banci 2010, 70 peratus daripada mereka yang tidak memberikan respon adalah masyarakat Cina.

Setelah mereka tinggal dan mengecapi kemakmuran dalam negara ini yang telah Merdeka selama 53 tahun malah telah beranak-pinak dalam negara ini, mereka masih memberi alasan bahawa tidak tahu berbahasa Melayu atau Inggeris dan hanya tahu berbahasa ibunda mereka iaitu Mandarin.

Yang lebih mengeciwakan bukan sahaja tidak mendapat kerjasama kaum ini, malah semasa kerja tinjauan Wan Ramlah sendiri nyaris-nyaris diserang beberapa ekor anjing yang sengaja dilepaskan bagi menghalang pembanci mendekati rumah mereka.

Itulah gambarannya sikap kebanyakan masyarakat Cina dalam negara ini yang gagal diperjuangkan Malaysian Chinese Association (MCA). Mereka memisahkan langsung diri mereka dengan arus perdana pentadbiran Kerajaan negara ini.

Bagi mereka tuhan mereka adalah wang dan harta. Malah jauh sekali untuk mereka memahami konsep 1Malaysia yang dilaung-laungkan oleh PM Najib. Jika ini berlaku ternyata 1Malaysia hanya lebih kepada mereka menerima daripada mereka memberi.

Apakah mereka cuba membuktikan kebenaran atas apa yang dikatakan oleh Lee Kuan Yew 25 April 1965 iaitu :

"From my observations I see that some of the people in Malaya are beginning to see the light in Malaysia. They are beginning to realize that the peaceful and democratic way of accommodation and adjusment towards a Malaysian Malaysia is a way out.

Therefore we must be patient. We must be prepared to wait fifteen or twenty years..." LKY, The Crucial Years by Alex Josey.

7 comments:

  1. bagi mereka duit boleh membeli semuanya, undang-undang pun boleh dibeli.

    ReplyDelete
  2. hapuskan sekolah jenis kebangsaan cina atau India..satukan semua pelajar tak kira bangsa di satu sekolah kebangsaan saja..sattle isu nie.

    ReplyDelete
  3. kekadang kita org melayu bila bercakap dgn org cina,kita ikut cakap depa lu,gua.bahasa melayu itu bahasa kita sebab apa kita plak ikut stail depa cakap.Cuba pikiaq sebab apa!

    ReplyDelete
  4. apa bezanya perkataan Muhibah dan 1Malaysia.Adakah ianya sudah tercapai .Jangan haraplah diorang ni nak setia pada Raja dan Negara. Apa yang diorang mahukan Satu hari nanti dia akan memerintah Malaysia.

    Ingat tu pemimpin2 Umno.

    ReplyDelete
  5. Ini bukan kes menyeluruh, cuma segelintir yang tak boleh berbicara bahas Melayu secara betul seperti Samy Vellu pun tak boleh cakap bahasa Melayu dengan betul dan juga ada yang berketurunan dari kerabat raja Negri Sembilan tak pernah cakap Melayu di media. Tapi ada pemimpin Cina boleh bertutur dalam bahasa Melayu lebih baik dari pemimpin Melayu. Mungkin sama juga anak Melayu atau Cina dari generasai pasca 1970 tak boleh bercakap bahasa Inggeris dengan betul walaupun diberi kelas Inggeris dari darjah satu sampai Tingkatan 5.Orang Melayu bergaul dengan orang Cina sulit boleh berbicara bahasa Cina tapi bangsa lain boleh cakap bahasa Melayu selain bahasa ibunda mereka. Golongan yang tidak ada dedahan dan pergaulan atau minat nak belajar bahasa Melayu memang ada tapi bukan semua, jadi janganlah buat isu. Tahu cakap tak tahu makna pun tiada gunanya seperti banyak orang Melayu boleh membaca Quran, atau sembahyang dalam bahasa Arab, besar kemungkinan mereka tak tahu apa maknnya, jauh sekali faham konteks bagi mengapresiasi maknanya maka mereka seperti mentiong saja atau burung kakak tua aje.

    ReplyDelete
  6. Betulke mereka nie rakyat malaysia. Aku pernah jumpa kat sekolah menengah pun ada yang tak tahu/mahu cakap melayu - pelik sungguh. Sedangkan orang asing yang baru sebulan dua dah boleh berbicara sedikit2. Harap dapat disiasat sapa mereka nie sebenar. Tu sebab takut dibanci.

    ReplyDelete
  7. Selagi konsep 1 sekolah tak dilaksanakan oleh kerajaan selagi itulah cina akan pandang ringan kepentingan bahasa Melayu.

    Kebanyakan yg tak pandai cakap Melayu ini adalah lepasan sekolah2 cina yg tak bercampur dengan Melayu.

    Dalam pada itu najib nampaknya semakin mahu menyuburkan sekolah perkauman ini dengan menambah peruntukan dan memberi tanah dan pelbagai kemudahan kepada sekolah2 cina.Tujuannya tak lain untuk memancing undi cina.Tapi yg jadi mangsa adalah keharmonian dan perpaduan negara apabila rakyat dipisahkan mengikut kaum,tak ubah spt zaman sbl merdeka dulu.

    Yg jadi masalahnya cina tak mahu berubah jadi orang Malaysia yg berjiwa Malaysia dan bercakap bahasa Malaysia.Mereka mahu kekal sebagai orang cina yg sama spt datuk nenek mereka seolah2 mereka baru turun tongkang semalam.

    Dalam pada itu mereka marah kalau orang memanggil mereka pendatang sedangkan bahasa tempatan pun mereka tak mau kuasai walaupun mereka mengaku mereka dilahirkan di sini.Sedang bangla yg baru sampai dua tiga bulan pun lebih fasih bercakap melayu drp mereka.Jadi ini bukan salah sesiapa melainkan salah cina sendiri.Jadi sendiri juga mau ingatlah..

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.