Wednesday, August 25, 2010

Jabatan Penerangan gagal berfungsi untuk menyemarakkan bulan Kemerdekaan.

Tahun ini 53 tahun kita Merdeka. Nampaknya dalam bulan ini ini terlalu sibuk kaum Melayu dan Cina bertekak menuntut hak dan mempertahankan hak kaum masing-masing.

Dalam bulan ini juga semakin menjadi-jadi masaalah mental kaum Melayu, ada yang rancak membuang anak zina dan ada peristiwa-pweistiwa membunuh ahli keluarga. Hampir setiap hari muka depan Utusan Malaysia memapar tragedi berdarah. Takut dan risau rakyat melihatnya. Apa kena dengan mental kaum Melayu?

Sambutan Hari Kemerdekaan seperti tenggelam dan hanyut khasnya di negeri-negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat. Mengambil contoh Pulau Pinang dan Kedah. Satu negeri majoriti Cina satu lagi negeri majoriti Melayu ternyata sunyi dan suram.

Persoalannya di mana peranan Jabatan Penerangan di bawah Kementerian Rais Yatim? Pengarah-pengarah penerangan negeri mungkin tidur lena kerana terlalu letih berpuasa Ramadan dan Rais Yatim juga tidak sempat memantau jabatan ini kerana kementeriannya terlalu besar.

Apabila sesuatu tugas atau aktiviti yang selalu dibuat tetapi kali ini tidak dibuat, rakyat membuat kesimpulan bahawa jabatan atau agensi tersebut tidak ada “budget” atau “budget” dipotong atau “budget” dibawa ke tempat lain. Rakyat masih positif, bukannya pegawai malas tapi "budget" tidak ada.

Kesimpulannya mungkin buget akan turun berlambak jika tahun ini adalah tahun pilihanraya, jika ini berlaku bermakna fungsi Jabatan Penerangan hanyalah sebagai alat propaganda semasa pilihanraya sahaja. Wassallam lah kalau begitu.

24 comments:

  1. Puan

    Bulan puasa paham paham lah!

    wawa

    ReplyDelete
  2. Tanggungjawab memasang bendera adalah tanggungjawab rakyat. Tak perlu Rais Yatim, Jabatan Penerangan, Kemas, Jabatan Perpaduan atau yang lain untuk berkempen. Kalau bangga jadi rakyat, pasanglah bendera

    Sembahyang perlu dibuat samada dingatkan oleh imam atau tidak. tanggungjawag adalah tanggungjawab.

    Seperti hari raya, kalau pasang pelita, tambah kemeriahan. Hari Kemerdekaan, kalau pasang bendera, terasalah kemeriahannya. Jabatan Penerangan bukanlah jabatan yang mengagihkan bendera. Sedikit bendera yg diberikan adalah sebagai pemangkin. Malangnya tahun ini, suasananya amat kelam. Bukan jabatan penerangan atau pengarah tidur di bulan ramadan.

    Pihak Jabatan lain perlu cari dana nak beli bendera. Pengarah mereka perlu bijak cari wang. Kutip RM1 dari staff pun boleh dilakukan. Tak kan bendera pun nak kena sponsor baru nak pasang.

    ReplyDelete
  3. salam mummy,

    sayang sekali mummy mungkin tak mengikuti maklumat yg disiarkan atau tidak sama-sama menyertai pelbagai program yang dilaksanakan oelh jabatan berkenaan.

    Difahamkan Jabatan Penerangan sejak dulu lagi tlh melaksanakan macam-macam program utk kempen menyemarakkan bulan kemerdekaan. Thn ni semasa pelancaran peringkat kebangsaan di Perlis ..ini pun dikelolakan bersama oleh Jabatan Peneraangan) ,serentak jg di semua daerah di negara ini jg diadakan Program Semarak Merdeka di mana pengisiannya Larian Merdeka,khidmat komuniti, Ceramah atau Bicara Tokoh,pertandingan pidato dan pelbagai aktiviti lain.ada jg Daerah yg melaksanakaan pd 7hb Ogos..

    dan utk pengetahuan mummy pagi ini serentak di semua Kem PLKN , Pegawai Penerangan sedang memberikan Cermah 1M Menyemarakkan eRTI sEBUAH Kemerdekaan..silalah berkunjung ke mana-mana kem utk bersama.

    Selain drpd itu saya jg menyertai pelbagai program Jab Penerangan sempena Bulan kemerdekaan ini. Ada aktiviti fokus kepada pemandu teksi, ngo's, kempen kibaran di sempadan, di kampung-kampung ,Komuniti Bestari,sekolah-sekolah malah akan ada Aktiviti Menyusun siling 10 sen di UUM.

    Ops ..utk makluman mummy jg apa kata kita hiaskan pejabat kita, rumah kita , kenderaan atau kampung taman perumahan kita dgn hiasan dan kibaran Jalur Gemilang ...mana tau skuad dari Jabatan Penerangan akan datang menilai, keluar TV keluar surat khabar dan dengar kata akan ada Hadiah atau imbuhan !!
    ( cuma mungkin media tak mencatatkan nama Jabatan Penerangan sebagai penganjur uatma...)


    Sebagai rakyat Malaysia janganlah kita hanya mengharap sesuah ajensi atau organisasi tertentu sahaja yang bertanggungjawab utk mengibarkan bendera menyemarakkan bulan kemerdekaan ini. Kita yang sebenarnya lebih bertanggungjawab...dan lebih penting semngat ...tak perlulah hanya menunggu bendera percuma dari Jabatan Penerangan.

    Pelbagai cara boleh kita bantu..tulisan mummy pun turut membantu memberi semngat. Siapalah kita di bumi ini tanpa sebuah kemerdekaan !!

    ReplyDelete
  4. oooo....

    MUMMY SILAP KOT.


    KAMI SENTIASA BERSAMA JABATAN PENERANGAN UNTUK KEMPEN MENYEMARAKKAN BULAN KEMERDEKAAN.

    DAN KAMI TAHU JABATAN PENERANGAN TIDAK BERSENDIRI UNTUK MELAKASANAKAN PELBAGAI PROGRAM INI KALAU TANPA SOKONGAN DARI SEMUA PIHAK. MUMMY PUN KENA BANTU JUGA .


    SYABAS KPD JABATAN PENERANGAN

    ReplyDelete
  5. MR.Rakyat pun satu hal juga.Nak salah jabatan penerangan secara mutlak tak betul juga .Yang dok pulun tiap-tiap tahun orang melayu sahaja.Cina Hindu macam sedia maklum.Kebetulan tahun berada dala bulan ramadhan.Orang melayu banyak tumpuan ibadat puasa.Jabatan penerangan ada buat program.Tapi aku tengok buat program pun macam sembunyi-sembunyi.Hebahan tak ada.Yang tahu pula macam kroni-kroni kakitangan serta sahabat handai kaki tangan mereka sahaja.Mungkin mereka ingat orang ramai lapar bendera.Kenapa banyak sangat pada UMNO yang mereka memang sudah bersama dengan kerajaan.Dan menjadi tugas mereka membantu kerajaan.Kenapa jabatan penerangan langsung tidak melibatkan NGO yang begitu banyak.Rugilah kita biarkan NGO merayau dan tidak di ajak serta.Aku dengar kata kerajaan tak ada duit.Tapi majlis ceremoni yg membazir masih ada sana sini.Memang pudar sambutan kemerdekaan kali ini kerana orang melayu memberi tumpuan ibadat puasa.Sepatutnya semua rakyat tanpa mengira kaum wajib merayakannya.Jabatan penerengan dan semua jabatanlah patut ambil daya usaha kearah itu.Nak salah siapa wahai Mummy Rokiah.Nak tanya rumah dan kereta MR dan pacak ke bendera Malaysia tu.

    ReplyDelete
  6. yer ker? aku rasa bab menyemarakkan bulan kemerdekaan nie bukan tugas Jabatan Penerangan saja, tapi tugas semua. Lagi pun aku ada tengok berita pasai kempen kibar jalur gemilang di Perlis dan RTM. Apa yang penting kesedaran ini perlu ada dalam setiap rakyat Malaysia, dah 53 tahun Merdeka maaa....Takkan tak faham2? Setiap tahun kerajaan nak habiskan duit bagi bendera, buat program itu ini, bulan puasa pun kena disemarakkan juga untuk akhirat mummy!!!

    ReplyDelete
  7. Mami jangan silap paham nooooo...kami di Kedah pasang banting-banting meriah tepi jalan Alor Setar.

    Semuanya sumbangan Ustaz Azizan, MB kami. Di bawah siap dicetak KEDAH SEJAHTERA.

    Itulah komitmen kami Kerajaan Ustaz Azizan walaupun tak dak banyak wang macam kerajaan persekutuan tapi kami tetap meriahkan bulan kemerdekaan supaya rakyat Kedah sedar bahawa Ustad Azizan perihatin memerintah Kedah.

    Mohon Mami promotekan Kedah sikit, jangan lah dok hentam kuat sangat.Tulisan tu bagi seimbangla..supaya mendapat kepercayaan rakyat untuk satu penggal lagi.

    Harapkan akhbar perdana depa dok kutuk lagi ka adaaaaa...semua dok tak kena macam depa tu perfect sangat.

    ReplyDelete
  8. mummy,...

    dah hampir 500 ribu / setengah juta bendera dh jabatan penerangan edarkan kepada seluruh rakyat untuk menyemarakkan bulan kemerdekaan ni..

    tp kalo sume nak minta subsidi smpai nk tunjukkan smangat sygkan negra dngan kibar jalur Gemilang pun nk kene org sponsor sshla mummy...

    rakyat Malaysia semangat kenegaraan kurang.. tu yg smpai nk kibarkan bendera sndiri pun perlu org bagi...

    hai la bangsaku...

    ReplyDelete
  9. Slm

    Saya rasa bg memeriahkan bulan kemerdekaan adalah terletak pd diri masing2. Klu rasa diri anda mempunyai semangat patriotisme, kibarkan jalur gemilang dirumah ataupun di kereta. Jgn duk nk tgu penerangan buat program baru nak rasa meriah...

    Sebagai rakyat Malaysia semangat perjuangan pejuang dahulu perlu diteruskan dan sebagai anak Melayu marilah kita sama-sama menjaga negara dari pengaruh-pengaruh asing yang merosakan. Tinggikan kembali martabat MELAYU, takkan Melayu hilang di dunia.MERDEKA!MERDEKA!MEDEKA

    ReplyDelete
  10. dear Mmummy Rokiah,
    Kindly refer to The Star today page N8,25/8/2010 with the headline:

    "TOGETHER IN SPIRIT OF MERDEKA"

    Residents of an apartment block in Lebuh Sungai Pinang here pooled their money and hoisted 100 Jalur Gemilang in their compound in conjunction with the National Day celebrations.

    Desa Pinang 1 resident association chairman Lim Chye Heng said the flags cost about RM2,000 and the money to buy the flags came from the association’s fund.

    He said this was the first time they were putting up the flags at the fence surrounding the apartment to show their love for the country.

    We the Chinese didnt hope for Jabatan Penerangan for the flags.We love this country. We are are not pendatang anymore, we contribute to the growth of Malaysia.

    1MALAYSIA FOR ALL.

    ReplyDelete
  11. salam...
    macam mana nak rasa semangat patriotik kalau semuanya hanya nak mengharapkan penerangan sahaja? masyarakat kene ingat, Jabatan Penerangan bukan hanya satu-satunya jabatan yang banyak menganjurkan kempen Kibarkan Jalur Gemilang. Jabatan lain pun ada jugak yang buat kempen tu. janganlah asyik nak hentam Jabatan Penerangan jer...

    Satu lagi, pasal kibar Jalur Gemilang nih, setakat nak beli bendera kereta yang harganya tak sampai 10 ringgit tu pun, nak mintak subsidi daripada Jabatan penerangan. Mana nak datang semangat patriotik kalau semua benda nak subsidi. bila bangsa dikatakan bangsa subsidi, tau lak nak marah...
    Fikir-fikirkanlah....

    ReplyDelete
  12. mami,

    kalau nak bendera jemputlah datang ke Jabatan Penerangan .kalau beli kat kedai hanya RM 10.00 saja.

    ReplyDelete
  13. Salam rakan dan taulan,
    Apa juga angka atau jumlah bendera atau perbelanjaan kita bentang tetapi apa juga kegiatan itu seharusnya menyentuh jiwa dan hati sanubari rakyat.

    Ceritalah pada rakyat apa juga yang kita buat tapi langsung rakyat tidak melihat impaknya atau kesannya ini bermakna aktiviti jabatan tersebut gagal.

    Aktiviti lebih hanya lakaran di atas kertas dan sukasediri.

    Inilah realitinya Hari Kemerdekaan tahun ini. Jabatan menyalahkan rakyat.

    Bercakaplah di atas realiti yang sebenar.

    ReplyDelete
  14. Hargailah dan kibar-kibarlah Jalur Gemilang sebelum ianya berakhir jadi kain perca calit najis lagi...

    ReplyDelete
  15. Munirah Abdul LatifAugust 26, 2010 at 7:20 AM

    Aku nak tegur sikit jabatan hal ehwal khas (JASA) dibawah kementerian penerangan.Apa peranan mereka hari ini.Nampak sangat tak membantu kerajaan dari maklumat isu dan penyelesaian isu.Apa kerja mereka.Aku nampak lebih banyak berpolitik sesama sendiri drp memberi sumber maklumat pada rakyat.Aku pegawai dari JASA hendaklah dari yg terpakai sikit nak berdepan dengan rakyat hari ini.Ini orang Kedah kata LOLEH saja.Lebih banyak main politik dari memberi sumber penerangan .

    ReplyDelete
  16. Mummy

    Jgnlah menyalahkan jabatan semata-mata. Cuba selongkari diri sendiri. Adakah mummy mempunyai nilai patriotisme? Adakah mummy tlh mengibarkan jalur gemilang dirumah atau kereta? Adakah mummy cuba menarik rakyat utk lebih bersifat kemerdekaan? Klu ya tahniah, mummy mmg sayangkan tanah air kita malaysia. Klu tidak, mummy renungkanlah sendiri...

    ReplyDelete
  17. Slm Mummy

    cuba baca petikan berita dibwh.....

    Semangat Kibarkan Jalur Gemilang Perlu Datang Daripada Diri Sendiri: Muhammad Hatta


    KOTA KINABALU, 17 Ogos (Bernama) -- Semangat mengibarkan Jalur Gemilang setiap kali bulan Ogos tiba haruslah datang daripada setiap individu rakyat sendiri tanpa perlu menunggu gesaan daripada pihak kerajaan, kata Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Muhammad Hatta Abdul Aziz.

    Beliau berkata kerajaan seharusnya tidak perlu lagi meminta ataupun memohon supaya rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang dan seharusnya apabila tiba saja Ogos, semua rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang di rumah, bangunan, premis dan termasuklah kenderaan.

    "Lebih baik lagi, bendera-bendera ini kita beli sendiri dan kita pasang sendiri, tidak perlulah tunggu kerajaan agihkan bendera. Itulah cara yang halus atau cara paling minimum kita dapat menunjukkan kecintaan dan patriotisme kita kepada negara... Tak perlu tunggu acara-acara atau program seperti ini," katanya selepas mengedarkan seribu Jalur Gemilang kepada agensi-agensi di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan negeri Sabah di sini, Selasa.

    Ini merupakan program Semarak Merdeka Jalur Gemilang kedua yang dianjurkan Jabatan Penerangan Sabah, dengan yang pertama pada 7 Ogos lalu yang dilancarkan serentak di 18 daerah seluruh Sabah.

    Muhammad Hatta berkata pengibaran Jalur Gemilang merupakan satu cara menyemarakkan semangat patriotisme dalam setiap rakyat Malaysia, khususnya kalangan generasi pasca merdeka.

    "Dengan adanya program-program sempena bulan Kemerdekaan, kita mengharapkan semua warga Malaysia akan dapat menghayati dan mengenang kembali bagaimana susah, segala pahit maung dalam mencapai kemerdekaan.

    "Apabila kita sudah mencapai kemerdekaan, segala pembangunan yang kita lihat sekarang ini, haruslah kita sayangi dan jaga dan inilah mesej yang saya rasa begitu penting, yang harus kita hayati," kata beliau.

    Pengarah Jabatan Penerangan Sabah Azizan Din berkata program hari ini merupakan penggerak kepada jabatan dan agensi kementerian untuk mengibarkan Jalur Gemilang, sekaligus menjadi contoh dan pemangkin kepada golongan rakyat lain.

    Bagi mengalakkan penglibatan seluruh rakyat, Jabatan Penerangan Sabah mengambil inisiatif untuk mengadakan penilaian terhadapan pengibaran Jalur Gemilang dalam cara yang terbaik atau unik, dan akan memberi sagu hati dalam pelbagai kategori.

    "Ini satu pembaharuan pada tahun ini dan ia terbuka kepada rakyat di seluruh Sabah. Kita ingat nak buat enam kategori, seperti kampung terbaik, bangunan persendirian terbaik, sekolah terbaik, atau bangunan perniagaan terbaik. Kita akan beri pengiktirafan tempat pertama sehingga ketiga dalam setiap kategori," katanya

    -- BERNAMA

    ReplyDelete
  18. Petikan dari Bernama

    Semangat Kibarkan Jalur Gemilang Perlu Datang Daripada Diri Sendiri: Muhammad Hatta


    KOTA KINABALU, 17 Ogos (Bernama) -- Semangat mengibarkan Jalur Gemilang setiap kali bulan Ogos tiba haruslah datang daripada setiap individu rakyat sendiri tanpa perlu menunggu gesaan daripada pihak kerajaan, kata Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Muhammad Hatta Abdul Aziz.

    Beliau berkata kerajaan seharusnya tidak perlu lagi meminta ataupun memohon supaya rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang dan seharusnya apabila tiba saja Ogos, semua rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang di rumah, bangunan, premis dan termasuklah kenderaan.

    "Lebih baik lagi, bendera-bendera ini kita beli sendiri dan kita pasang sendiri, tidak perlulah tunggu kerajaan agihkan bendera. Itulah cara yang halus atau cara paling minimum kita dapat menunjukkan kecintaan dan patriotisme kita kepada negara... Tak perlu tunggu acara-acara atau program seperti ini," katanya selepas mengedarkan seribu Jalur Gemilang kepada agensi-agensi di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan negeri Sabah di sini, Selasa.

    Ini merupakan program Semarak Merdeka Jalur Gemilang kedua yang dianjurkan Jabatan Penerangan Sabah, dengan yang pertama pada 7 Ogos lalu yang dilancarkan serentak di 18 daerah seluruh Sabah.

    Muhammad Hatta berkata pengibaran Jalur Gemilang merupakan satu cara menyemarakkan semangat patriotisme dalam setiap rakyat Malaysia, khususnya kalangan generasi pasca merdeka.

    "Dengan adanya program-program sempena bulan Kemerdekaan, kita mengharapkan semua warga Malaysia akan dapat menghayati dan mengenang kembali bagaimana susah, segala pahit maung dalam mencapai kemerdekaan.

    "Apabila kita sudah mencapai kemerdekaan, segala pembangunan yang kita lihat sekarang ini, haruslah kita sayangi dan jaga dan inilah mesej yang saya rasa begitu penting, yang harus kita hayati," kata beliau.

    Pengarah Jabatan Penerangan Sabah Azizan Din berkata program hari ini merupakan penggerak kepada jabatan dan agensi kementerian untuk mengibarkan Jalur Gemilang, sekaligus menjadi contoh dan pemangkin kepada golongan rakyat lain.

    Bagi mengalakkan penglibatan seluruh rakyat, Jabatan Penerangan Sabah mengambil inisiatif untuk mengadakan penilaian terhadapan pengibaran Jalur Gemilang dalam cara yang terbaik atau unik, dan akan memberi sagu hati dalam pelbagai kategori.

    "Ini satu pembaharuan pada tahun ini dan ia terbuka kepada rakyat di seluruh Sabah. Kita ingat nak buat enam kategori, seperti kampung terbaik, bangunan persendirian terbaik, sekolah terbaik, atau bangunan perniagaan terbaik. Kita akan beri pengiktirafan tempat pertama sehingga ketiga dalam setiap kategori," katanya

    ReplyDelete
  19. Petikan dari Bernama

    Semangat Kibarkan Jalur Gemilang Perlu Datang Daripada Diri Sendiri: Muhammad Hatta


    KOTA KINABALU, 17 Ogos (Bernama) -- Semangat mengibarkan Jalur Gemilang setiap kali bulan Ogos tiba haruslah datang daripada setiap individu rakyat sendiri tanpa perlu menunggu gesaan daripada pihak kerajaan, kata Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Muhammad Hatta Abdul Aziz.

    Beliau berkata kerajaan seharusnya tidak perlu lagi meminta ataupun memohon supaya rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang dan seharusnya apabila tiba saja Ogos, semua rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang di rumah, bangunan, premis dan termasuklah kenderaan.

    "Lebih baik lagi, bendera-bendera ini kita beli sendiri dan kita pasang sendiri, tidak perlulah tunggu kerajaan agihkan bendera. Itulah cara yang halus atau cara paling minimum kita dapat menunjukkan kecintaan dan patriotisme kita kepada negara... Tak perlu tunggu acara-acara atau program seperti ini," katanya selepas mengedarkan seribu Jalur Gemilang kepada agensi-agensi di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan negeri Sabah di sini, Selasa.

    Ini merupakan program Semarak Merdeka Jalur Gemilang kedua yang dianjurkan Jabatan Penerangan Sabah, dengan yang pertama pada 7 Ogos lalu yang dilancarkan serentak di 18 daerah seluruh Sabah.

    Muhammad Hatta berkata pengibaran Jalur Gemilang merupakan satu cara menyemarakkan semangat patriotisme dalam setiap rakyat Malaysia, khususnya kalangan generasi pasca merdeka.

    "Dengan adanya program-program sempena bulan Kemerdekaan, kita mengharapkan semua warga Malaysia akan dapat menghayati dan mengenang kembali bagaimana susah, segala pahit maung dalam mencapai kemerdekaan.

    "Apabila kita sudah mencapai kemerdekaan, segala pembangunan yang kita lihat sekarang ini, haruslah kita sayangi dan jaga dan inilah mesej yang saya rasa begitu penting, yang harus kita hayati," kata beliau.

    Pengarah Jabatan Penerangan Sabah Azizan Din berkata program hari ini merupakan penggerak kepada jabatan dan agensi kementerian untuk mengibarkan Jalur Gemilang, sekaligus menjadi contoh dan pemangkin kepada golongan rakyat lain.

    Bagi mengalakkan penglibatan seluruh rakyat, Jabatan Penerangan Sabah mengambil inisiatif untuk mengadakan penilaian terhadapan pengibaran Jalur Gemilang dalam cara yang terbaik atau unik, dan akan memberi sagu hati dalam pelbagai kategori.

    "Ini satu pembaharuan pada tahun ini dan ia terbuka kepada rakyat di seluruh Sabah. Kita ingat nak buat enam kategori, seperti kampung terbaik, bangunan persendirian terbaik, sekolah terbaik, atau bangunan perniagaan terbaik. Kita akan beri pengiktirafan tempat pertama sehingga ketiga dalam setiap kategori," katanya

    ReplyDelete
  20. Semangat Kibarkan Jalur Gemilang Perlu Datang Daripada Diri Sendiri: Muhammad Hatta


    KOTA KINABALU, 17 Ogos (Bernama) -- Semangat mengibarkan Jalur Gemilang setiap kali bulan Ogos tiba haruslah datang daripada setiap individu rakyat sendiri tanpa perlu menunggu gesaan daripada pihak kerajaan, kata Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Muhammad Hatta Abdul Aziz.

    Beliau berkata kerajaan seharusnya tidak perlu lagi meminta ataupun memohon supaya rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang dan seharusnya apabila tiba saja Ogos, semua rakyat Malaysia kibarkan Jalur Gemilang di rumah, bangunan, premis dan termasuklah kenderaan.

    "Lebih baik lagi, bendera-bendera ini kita beli sendiri dan kita pasang sendiri, tidak perlulah tunggu kerajaan agihkan bendera. Itulah cara yang halus atau cara paling minimum kita dapat menunjukkan kecintaan dan patriotisme kita kepada negara... Tak perlu tunggu acara-acara atau program seperti ini," katanya selepas mengedarkan seribu Jalur Gemilang kepada agensi-agensi di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan negeri Sabah di sini, Selasa.

    Ini merupakan program Semarak Merdeka Jalur Gemilang kedua yang dianjurkan Jabatan Penerangan Sabah, dengan yang pertama pada 7 Ogos lalu yang dilancarkan serentak di 18 daerah seluruh Sabah.

    Muhammad Hatta berkata pengibaran Jalur Gemilang merupakan satu cara menyemarakkan semangat patriotisme dalam setiap rakyat Malaysia, khususnya kalangan generasi pasca merdeka.

    "Dengan adanya program-program sempena bulan Kemerdekaan, kita mengharapkan semua warga Malaysia akan dapat menghayati dan mengenang kembali bagaimana susah, segala pahit maung dalam mencapai kemerdekaan.

    "Apabila kita sudah mencapai kemerdekaan, segala pembangunan yang kita lihat sekarang ini, haruslah kita sayangi dan jaga dan inilah mesej yang saya rasa begitu penting, yang harus kita hayati," kata beliau.

    Pengarah Jabatan Penerangan Sabah Azizan Din berkata program hari ini merupakan penggerak kepada jabatan dan agensi kementerian untuk mengibarkan Jalur Gemilang, sekaligus menjadi contoh dan pemangkin kepada golongan rakyat lain.

    Bagi mengalakkan penglibatan seluruh rakyat, Jabatan Penerangan Sabah mengambil inisiatif untuk mengadakan penilaian terhadapan pengibaran Jalur Gemilang dalam cara yang terbaik atau unik, dan akan memberi sagu hati dalam pelbagai kategori.

    "Ini satu pembaharuan pada tahun ini dan ia terbuka kepada rakyat di seluruh Sabah. Kita ingat nak buat enam kategori, seperti kampung terbaik, bangunan persendirian terbaik, sekolah terbaik, atau bangunan perniagaan terbaik. Kita akan beri pengiktirafan tempat pertama sehingga ketiga dalam setiap kategori," katanya

    -- BERNAMA

    ReplyDelete
  21. Salam ,

    Tahniah la atas keprihatinan Mummy mengenai sambutan Merdeka ni untuk menunding jari salahkan Jabatan Penerangan adalah tidak adil seolah-olah mereka tidak bekerja keras untuk memeriahkan sambutan kemerdekaan kali ini .Pemerhatian saya Jabatan inilah paling awal melaksanakan aktiviti sambutan merdeka yang saya ikuti di Daerah saya iaitu Program semarak Merdeka Jalur Gemilang 1 Malaysia pada 1 ogos 2010 yang lepas difahamkan serentak seluruh Daerah di Malaysia dengan penglibatan banyak pihak iaitu PLKN,Pelajar Sekolah,Belia dan Penduduk Kampung dengan aktiviti Larian Merdeka,Ikrar Rukun Negara Rakyat Pelbagai Kaum,Bicara Tokoh dan Pengedaran Jalur Gemilang untuk kenderaan .Apa pun keprihatinan MUMMY ini harus juga dipuji setidak-tidaknya membuka mata banyak pihak.

    ReplyDelete
  22. salam mummy...

    jgn jadi mummy yang diairkeras di mesir mummy oiii

    perangai tuduh2 dan prasangka buruk kat jabatan penerangan ni adalah perbuatan org yang tak yakin diri. nak tutup kelemahan diri maka cari lah kambing hitam iaitu jabatan penerangan.

    jabatan dikatakan "kapal yang nak tenggelam"... ia mumuuy mana tak tengelamnya kalau kapal penerangan tu dah sarat ngan besi buruk iaitu barua yang mengaku 1malaysia tapi tolak perlembagaan dan rukun negara. barua yang malaysian malaysia yang hanya puji singapore, london, usa dll dan tak mahu cakap melayu pon.

    barua2 ni yang dok kutuk kerajaan dan buat propaganda halus hakis petriotisme rakyat malaysia ngan kempen reformasi, globalisasi, malaysian malaysia, sama hak dan sama rata,bencikan polis, bencikan sprm, bencikan mahkamah, bencikan lambang2 negara termasuk bendera jalur gemilang dan lagu negaraku dll.... namanya namewaweeeiiii ????? negarakukukukukuku

    kalau cam ni gayanya lagak malaysian malaysia ni maka jgn haraplah jabatan penerangan saja yang leh buat. sepatutnya kita sama2 buat.

    apa sumbangan mummy selain dari mengutuk dan tuduh serta jadikan jabatan penerangan sebagai kambing hitam ???????

    jawab mummy....jawab ?????

    ReplyDelete
  23. ohhh mummy terima kasih kerana popularkan jabatan penerangan.

    tolong buka untuk mummy tahu apa jabatan buat:

    http://www.penerangan.gov.my

    sekian, terima kasih

    otai the blogger

    ReplyDelete
  24. Salam rakan dan taulan,
    Apa juga angka atau jumlah bendera atau perbelanjaan kita bentang tetapi apa juga kegiatan itu seharusnya menyentuh jiwa dan hati sanubari rakyat.

    Ceritalah pada rakyat apa juga yang kita buat tapi langsung rakyat tidak melihat impaknya atau kesannya ini bermakna aktiviti jabatan tersebut gagal.

    Aktiviti lebih hanya lakaran di atas kertas dan sukasediri.

    Inilah realitinya Hari Kemerdekaan tahun ini. Jabatan menyalahkan rakyat.

    Bercakaplah di atas realiti yang sebenar.

    MUMMY NI SEKSI DAN MENYEKSEKAN HUHUHUHU. INGAT MATI HAI MUMMY....
    JGN JADI MUMMY DI MESIR DAH LERRR

    HUHUHUHUHU

    atas kertas nak dapat duit..nama dia kertas kerja...

    kita ada KPI, ISO, NKRA DLL MUMMY
    JABATAN PENERANGAN SENTIASA DIPANTAU DAN DIAUDIT OLEH MENTERI DAN KERAJAAN MALAYSIA.KALU MEREKA GAGAL DAH LAMA MEREKA KENA TUTUP MUMMY......MUMMY LAWATLAH JABATAN DAN WEBSITE KITA GAK. JGN DOK BERAK KAPUR N PAKAI PULURU KAPOR JE MUMMY....HUHUHUHUHU

    http://www.penerangan.gov.my

    otai the bologger

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.