Thursday, November 18, 2010

Tuanku Aishah, sepi itu tidak indah

MR dikejutkan dengan rasa simpati melihat visual-visual bekas Permaisuri Agung, Tuanku Aishah Dato Seri Abdul Rahman jika benar seperti yang didedahkan Uncleseekers.

Rakyat sering tertanya-tanya kemana hilangnya bekas permaisuri mereka dan bagaimana penghidupan beliau selepas kemangkatan suaminya.

Apa juga persepsi dan pandangan umum kita seharusnya menghormati dan memahami bukan setakat individu itu tetapi menyelami lebih daripada itu bahawa jiwa juga bisa berbicara dan jiwa juga bisa bergelora.

Apabila jiwa berbicara maka lahirlah sebuah lagu seperti ciptaan allahyarham P Ramlee dengan liriknya seperti berikut:

“Jiwa rasa gelora, Kasih pada teruna, bukan kerna intan permata, kerna budi bahasa. Kasih bukan paksaan, sayang bukan mainan, Jiwa dan raga jadi taruhan”

Apapun sebagai rakyat biasa MR turut bersimpati dan berdoa semoga beliau diberi kebahagian untuk meneruskan kehidupan yang baru, percaturan adatnya di dalam usia beliau itu perjalanan hidup beliau masih jauh dan naluri seorang wanita ingin memiliki zuriat melonjak kuat dan sepi itu tidak indah lagi bagi beliau.

Desiran angin kesepian pantai
Air tenang mudik ke hulu
Sayu sungguh pohon melambai
Gelora di jiwa siapa yang tahu

11 comments:

  1. sokong pendapat mummy....hanya satu persoalan yang harus dijawab...kenapa perkara ini dijadikan satu isu..
    kenapa dihebohkan dalam blog yang menjadi tontonan ramai.
    macam2 anggapan negatif timbul dari isu ini.
    mungkin manusia yang mengaku keturunan syed ini berasa megah atau hebat dengan mendedahkan kisah2 macam ini.
    hormatilah hak peribadi Tuanku Aishah.
    rakyat tidak marah jika Tuanku Aishah ingin memulakan hidup baru.
    tiada siapa yang bolih menghalangnya.
    PAYAH HENDAK MEMBEZAKAN MANA SATU SYED SEBENAR DENGAN SYED NASI KANDAR ZAMAN SEKARANG.
    dulu keturunan SYED dihormati kerana mereka amat menjaga budi bahasa,perangai dan tingkah laku anak2 cucu mereka.
    saya pernah berkawan dan berjiran dengan keturunan syed semasa zaman persekolahan dulu.
    sekarang ini syed pun ramai kaki botol,kaki betina dan macam2 kaki lagi dok ada.
    ...
    masih teringat kebaikan cikgu sharifah rokiah(anak syed alwi bekas DO kulim)masih ada lagi kah beliau?
    kulim..

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya juga amat bersimpati dengannya dan saya rasa amat tak patut 'sesetengah orang' menggembar-gemburkan kisah peribadinya didalam blog dsb. Apa yang mereka hope to gain by doing this? Nak mencemarkan imej dan manjatuhkan nama baik beliau? memanglah dasar manusia yg tidak brmaruah melakukan sebegini... Leave her alone untuk meneruskan kehidupannya! Beliau juga manusia biasa seperti kita, ada perasaan, ada naluri..

    ReplyDelete
  3. SALAM,
    LF JUGA MENDOAKAN YANG TERBAIK UNTUK NYA. LAGU P. RAMLEE TU SEDAP !

    ReplyDelete
  4. Adalah tidak berakhlak pemburu hantu berkenaan mendedah aib sendiri dan bekas Permaisuri Agung.

    Cukuplah dgn memburu hantu, tidak perlu berperangai hantu. Sepatutnya aib sendiri mesti ditutup.

    Tetapi mungkin dia bangga dan dapat menarik perhatian semula dengan pendedahan ini.

    Bagi hamba perbuatan itu adalah satu pengkhianatan dan sabotaj terhadap seorg bekas vip yang telah dimanipulasi oleh pemburu hantu tersebut.

    ReplyDelete
  5. salam tuan empunya blog,,, gua masa masih berkhidmat dulu, ada kwan kawan yg bergelas syed dan mereka amat berbangga ! dan mereka bangga keturunan Nabi Saw,, tetapi perangai dan tingkah laku macam hampeh!! gua pernah tanya yg keturunan syed ini, adakah mereka keturunan di sebelah abu lahab dan abu jahal,,,!!!!! lhahahhahah mereka terdiam dgn soklan gua itu !!!!!!

    ReplyDelete
  6. Salam Mummy Rokiah

    Saya bersetuju dgn Jaka yg mempersoalkan sikap pemburu hantu yang membuka aib diri sendiri dan bekas permaisuri.

    Saya rasa beliau ada muslihat utk mendapatkan sesuatu yg saya rasa mesti melibatkan $$$. Nak paw Aishah la tu.

    Pak Oncu, ramai yg ada gelaran Syed Al macam2 padahal sgt sesuai utk mereka adalah Syed Al-Kohol. Heheeheee, tengok dlm officers mess udah ler.

    ReplyDelete
  7. salam perkenalan kepada semua rakan blogger's.sila layari blog ambo penulis dari negeri pantai timur dan insyaallah akan sentiasa berkongsi cerita semasa yang berlaku di sini serta dapat berkongsi pendapat dengan segala isu dan permasalahan terkini.~Mj~
    http://suaratimur.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Perlu juga kita bertanya kepada individu berdua, apa kah yang sebenar nya terjadi.Loves turn sour or Sour grapes?With all the exposed "happenings" and SMS'es shown, me thinks that someone is in puppy love head over heels,sampai tak bolih tidor gitu.Bukan senang nak memikul gelaran yang di sandang,kehormatan diri perlu di jaga. It requires self discipline. Personal needs and wants will always be there,we just cant deny its existence,but being a figure head,its a diferrent ball game.Self abstinence and above all keep the right company you're with. For the ghostbuster to reveal something which is personal in nature ,its just not right, its a taboo to exposed the relationships between two lovers in the cyber world. Be it blossoming with love or end in failure, its simply unetichal.Tak macho la bro.A valuable lessons to be learnt for all the lovers out there, do you really know your lover? Do they have that Jackyll and Hyde attitude. Do not trusts for the sake of love, after all love is blind,isnt it?

    ReplyDelete
  9. 1. Salam perjuangan dari pengendali blog "mulutmelayu-REALITI" dalam menyampaikan maklumat-maklumat yang benar dan tepat kepada pembaca-pembaca blog.

    2. Blog tuan telahpun di'link'kan di blog mulutmelayu-realiti.blogspot.com untuk sebaran dan bacaan kepada pelawat-pelawat blog.

    3. Diharap tuan sudi bertukar 'link' dengan blog mulutmelayu-realiti dengan menyenaraikannya di blog tuan.

    4. Jika tuan menggunakan 'Free Feedjit Live Traffic Feed' di blog tuan sila klik "Show where visitors came from:" pada settingnya bagi mengetahui dari blog mana pelawat itu datang ke blog tuan. Sila rujuk "Feedjit" di mulutmelayu-REALITI

    Sekian, semoga tuan sudi menyenaraikan blog ini di dalam blog tuan.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. si uncle pemburu hantu itu bukan lelaki yang baik , dia bukan lelaki yang budiman ..yang gentleman ,dia bukan lelaki yang sesuai dengan bekas permaisuri Aishah ,
    mendedahkan kisah Aishah kepada umum sedangkan Aishah sendiri tertutup mulut terkunci tangan tak mampu bergerak dan bersuara hanya memendam lara dimalukan ..itu bukan cara berlawan atau cara bertindak yang baik , si pemburu hantu bebas bak hantu sedangkan Aishah tangan terikat !

    si pemburu hantu itu angap saja sebagai hantu , secara peribadi saya tak percaya dan hormat manusia itu walau sehabuk ..

    ReplyDelete
  11. baiklah ditukar nama syed pemburu hantu kepada syed hantu ! perangai dah macama hantu ...muka pun ada iras hantu , suka pula kejar cari hantu , rindu kot dengan suku sakatnya di alam sana , dengan semua itu maka sempurnalah sifat dan kelayakan dia sebagai syed hantu !

    syed ?? ngaku keturunan Nabi ? dasar tak tak malu ..perangai macam apa ada hati ngaku sebagai ahlul bait , sepatutnya ditukar sebagai ahlul bahalul !

    asal syed kata ahlul bait ..cehhhhh !!!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.