Thursday, October 20, 2011

Menu Rakyat 1Malaysia - Restoran Kaki Sembelih pun tersenarai?

Di dalam Utusan Malaysia m/s 24 semalam menyiarkan senarai panjang kedai-kedai makan, restoran, café dan gerai yang menghidangkan MENU RAKYAT 1MALAYSIA dari Perlis sampai lah keSabah.

Senarai ini dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPNKK) di mana Menterinya ialah Datuk Ismail Sabri Yaakob.

Gimik Program Menu Rakyat 1Malaysia ini ialah rakyat boleh menikmati sarapan pada harga siling RM2 dan set juadah tengah hari pada harga RM4 di 728 premis makanan di Semenanjung Malaysia, yang mengambil bahagian dalam program 'Menu Rakyat 1Malaysia'.

Di dalam senarai panjang tersebut rakan journo MR di Alor Setar semalam mempertikaikan apakah kriteria yang diambil kira oleh KPNKK untuk memilih sesebuah restoran itu kerana menurut beliau salah satu restoran yang tersenarai iaitu RESTORAN AHMEDIAH POKOK CERI di Alor Setar bukannya restoran yang murah hidangannya.

“Sapa tak kenai Restoran Pokok Ceri kaki sembelih” kata rakan tersebut.

Apapun KPNKK seharusnya berhati-hati di dalam memilih ‘outlet-outlet’ ini kerana dibimbangi akan ‘back fired’ kepada PM yang tergoda dengan gimik-gimik murahan menterinya menjelang pilihanraya umum yang tidak berapa hari sahaja lagi.

Jika rakyat rasa tertipu dalam PRU13 kelak hidangan ‘nasi kandar’ akan jadi ‘nasi tersandar’.

10 comments:

  1. tulah pasai...jgan gairah sangat ngan idea2 yg sebegini...kalaupun ianya menjadi..(mudah2an)...harap lepas pru13 ianya tidak lenyap begitu sahaja...tetapi lebih lagi berlipat ganda dan lebih banyak penambahbaikan terhadapnya...kat s alam dah ada ke gerai ni?

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya harga makanan minima bermula RM4, lepas tu ia akan bertambah harga bergantung lauk yang kita ambil. Molek bebenor Mummy dapat senaraikan lagi restoren cekik darah tapi dapat status RR1M. Jangan-jangan pegawai KPDNKK dapat makan free terus restauran tu diberi status restauran harga murah!

    err jangan lupa mintak bil yer lepas makan...betui ker RM4 atau sengaja nak sabotaj program rakyat!

    ReplyDelete
  3. biasalah mummy, mail sabri sebelum ni muka depan utusan tetiba ja siap buat peraturan berkaitan hak artis, ambil berat sangat sebab anak dia artis...

    ReplyDelete
  4. lorrrr...mummy si mail sabri memang dari dulu lagi suka buat hal, kali ni dia buat spoil kt najib dulu masa dia jadi menteri belia dan sukan dia mengampu pak lah, bila tun dr. mahathir isytihar keluar UMNO adakah dia suruh mokhzani anak tun letak jawatan pengerusi sic, rakyat semua ingat lagi, la ni buat hal lagi...

    ReplyDelete
  5. aduus.ada je tak kena.tak pernah bersyukur tul la aku baca tulisan pakcik2 dan makcik2 ni. tak kisahlah..sama ada yg tersenarai tu pernajh cekik darah ke..at least..satu permulaan/usaha yg baik utk rakyat.

    bengap tul makcik mami ni.

    ReplyDelete
  6. Sebjik lagu AirAsia. Mula2 dengaq kemain murah. Lepaih tu tambah kiri sikit. Tambah kanan sikit. Tambah depan, tambah belakang. Last skali back to square one.

    ReplyDelete
  7. hem...suka dengan pandangan terbuka dan membakar jiwa di sini. lega dapat membaca suara hati yang hampir sama...

    ReplyDelete
  8. info tentang kelebihan sembelihan di SIHAT SELALU - Kelebihan Menyembelih Binatang

    ReplyDelete
  9. saya ada gerai di pj old town
    ..tapi bagaimana nak mohon untuk jalankan gerai menu rakyat 1 malaysia.?

    ReplyDelete
  10. saya ada 1 gerai di pj oldtown...tapi bagaimana nak mohon untuk jalankan menu rakyat 1 malaysia??

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.