Friday, October 7, 2011

Wanita UMNO dah mula mengatal

Shahrizat Jalil di dalam mesyuarat exco wanita pada 4/10/2011 mendesak agar Presiden UMNO memperuntukan 30% kuota calun PRU13 yang akan datang kepada calun-calun wanita.

Katanya Pergerakan Wanita akan menawarkan calun-calun yang ‘winnable’ sehinggakan Presiden UMNO DS Najib sendiri akan sukar untuk menolaknya kelak.

MR hanya faham wanita yang dimaksudkan Shahrizat itu pasti ada ummmph, bergetah, teliur dan menawan sehinggakan tidak dapat tidak DS Najib pasti akan berkenan.

Shahrizat agak terlalu awal untuk ‘demand’ kuota kepada wanita kerana kelak ia akan meletakkan harapan yang tinggi kepada ketua-ketua wanita bahagian. Dan jika tidak terpilih mereka akan merajuk satu kampong.

Kegatalan wanita untuk menjadi wakil rakyat membuatkan DS Najib sukar membuat pilihan kerana mereka telah dijanji oleh Shahrizat.

Di dalam situasi dalaman UMNO yang kucar-kacir ini Shahrizat tidak sepatutnya memberi tekanan kepada Presiden UMNO mereka seharusnya menumpukan kerja-kerja gerak tumpu di akar umbi.

Inilah yang dikatakan gatal terlalu awal.

13 comments:

  1. Selama ini berapa sangat yg mewakili Wanita dalam kabinet? Nasib wanita dalam Negara ini memang tidak dibela dengan sewajarnya!

    Macam mana nak bela kalau tidak diwakili dengan memuaskan? Masaalah anak2 serta warga tua dipertanggung jawab kebanyakn sekarang kpd wanita, oleh itu masaalah yang BESAR ini siapa yang memberi perhatian?

    Zaman sekarang beban mencari rezeki pun juga telah diambil alih oleh ramai wanita.. suami sakit, suami meninggal, suami melepak kat kedai kopi, suami berangan, suami cabut atau yang kawin lain dan sebagainya..

    Gone are those days dimana wanita mengharap 100% dengan keupayaan lelaki, GONE with the WIND. Jgan sekadar nak undi dari kami sahaja ya...

    Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Tapikan mummy gatal ni penting jugak. Kalau tak gatal nanti orang nampak sejuk , tak menarik dan tertarik .

    Cuma harapnya gatal tu tak membawa kepada sombong dan menunjuk lah . Jangan dalam khalayak ramai pun nak gatal jugak . Gatal gatal dalam bilik BN dah lah .

    Masuk kampung pun nak gatal jugak , nanti orang cakap bohsia plak. Langsung tak der orang meminang.

    Apa kata Murshidur Am PAS

    ReplyDelete
  3. mummy rok.eloklah tu dulu ada jawatan isteri rumah sepenuh masa.sekarang suami rumah penuh masa.Tugas isteri kerja cari rezeki.Tugas suami hantar isteri kerja.Kemudian suami sembsng kedai kopi maki kerajaan BN tak betoi.

    ReplyDelete
  4. Sesuai sangat ke menuduh Wanita UMNO Menggatal............???

    ReplyDelete
  5. Tapi selain memintak quota calun wanita 30% APA Shahrizat buat untuk wanita dan UMNO? La ni nampak sangat wanita lesu bawah kepimpinan Shahrizat...tak nampak wanita buat kerja parti..tak rancak masa zaman Rafidah atau Siti Zaharah. Nampak jugak program wanita buat kerja ke akar umbi dan tidak lah memintak itu dan ini kerana itu hak Presiden parti untuk menentu siapa calun wanita yang benar2 berwibawa dan layak jadi calun wakil rakyat wanita. Shahrizat betul2 SURE ke yang di tonjolkan itu "WINNABLE" calun...jangan asyik dengar cakap kroni2 yang pandai ampuizim..dan berpura-pura setia dan kerja parti..pada hal tidak. Pergi Shahrizat turun kepadang dan bahagian2 wanita seluroh malaysia dan tengok dengan mata kepala sendiri betul atau tidak laporan yang diterima dari ketua wanita negeri. Sebab banyak ketua2 wanita negeri yang dilantik oleh Shahrizah mempunyai banyak masaalah dengan anak2 buah bahagian masing2. Jangan main cakap dan tembak aje....nanti kalah. Tanya dulu dengan wanita2 dinegeri yang kalah ...boleh dapat balik ke BN..kalau tak boleh jangan GATAL nak mintak 30% buat malu jer!!!

    ReplyDelete
  6. Hai
    Thailand, Germany, Australia dll pun dah ada PM wanita, sini minta 30% nak mewakili kaum wanita pun dah mengata?

    Masih duk amai2 ker tuan empunya blog ni?

    ReplyDelete
  7. Sokong pandangan Anon: 12.02! Kalau dulu di era Siti Zaharah, semua Exco2 wanita yang di beri jawatan pengerusi2 Biro bergerak dan mengadakan program2 parti sampai ke ahli2 wanita akar umbi. Melalui program gerak khas dan gerak mesra dan kerja2 rumah sepuloh, supaya wanita sering memantau pengundi ditempat masing-masing. Tetapi sekarang kita tak nampak muka2 Exco yang berebut-rebut dulu nak jadi Exco wanita membuat apa2 program Biro masing. Entah ada entah tidak Biro2 Exco wanita, sebab muka2 Exco dan juga Naib Ketua Wanita tak nampak berfungsi dengan jelas membuat kerja parti. Yang kita nampak Sharizat sorang2 keluar buat kenyataan di TV atau surat khabar berkenaan dengan program kerajaan melalui jawatan Menteri Pembangunan Wanita tapi bukan atas tiket Ketua Wanita Umno Malaysia. Macamana nak mintak 30% kalau satu muka aje yang nampak. Tak kan Sharizat sorang ajer winnable candidate,....kalau tengok rekod KALAH SEMUA. Media pun tak adil bagi pendedahan buat liputan tentang kerja wanita umno, pemimpin yang buat kerja tak tunjuk tapi pemimpin2 yang tak buat kerja di war2kan. Nasib baik ada blog sebab itu surat khabar utusan dah tak laku...teruskan media blog untuk mendedahkan kelemahan kerja2 wanita umno masa kini. Syabas mummy rokiah ...kami rakyat bukan buta!!!!

    ReplyDelete
  8. Sharizat boleh menang ke! Dia sendiri kalah di Lembah Pantai...nasib baik menang Ketua Wanita, kalau tidak dah lama kena masuk peti ais. Muka kalah macamana nak laku jadi winnable candidate. Kalah pilihanraya boleh jadi menteri tapi Ketua pemuda menang pilihanraya tak dapat jadi ap2. Jangan hanya tau mintak 30% jer..kerja parti tak buat. Mana dia pemimpin2 wanita yang menang majlis tertinggi termasuk Naib ketua wanita yang di pilih kerana jarang nampak batang hidungnya. Boleh menang ke BN dengan jentera wanita Exco yang ada sekarang bawah Sharizat...jangan asyik nak glamor jer.

    ReplyDelete
  9. MR.30 % tak cukup lah.Sepatutnya Shahrizat kena minta 100% untuk wanita.

    ReplyDelete
  10. apa yang dia minta tu dah betui kan mummy...tapi timing ada tak kena skit...kerja org tak nampak so mcm mana nak bagi jawatan ye tak?...

    apa2 pun dalam kerajaan kena ada wanita yang bekerjasama gak...asyik2 calon lelaki je tapi yg byk mengundi depa tu wanita gak...betui tak mummy...

    ala contoh macam mummy la..konon2 letak nama wanita nak tarik perhatian tapi sah2 dah awak tu lelaki ye dak...macam tu gak ler bila PRU nak gak ada wanita yg jd calon ye dak...

    jgn marah mummy noo....

    ReplyDelete
  11. No gender issue please..elected rep should be knowledgeable..meaning they must have some level of education..a first degree would be an asset, not too young and not too old..there's where experience and patience comes in, good background..no scandal please!!!not too poor and not too rich..there's where corruption and abuse of power usually links to, respectable, firm and transparent in life...

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.