Friday, June 29, 2012

Kaum Cina harus berterima kasih pada Najib.

Demi pendidikan kaum Cina DS Najib dengan serta merta meluluskan pengiktirafan 70 kursus Kolej Tunku Abdul Rahman walaupun sebelum ini tidak diiktiraf Agensi Kelayakan Malaysia(MQA).
DS Najib nampaknya lebih realistik atas alasan beliau bahawa kursus-kursus ini diterima baik di peringkat antarabangsa tetapi tidak diiktiraf di dalam negeri kerana masaalah teknikal MQA. Menurut beliau lagi KTAR juga telah melahirkan ramai modal insan yang berkualiti yang sangat diperlukan Negara.
MR masih ingat semasa menuntut di Intitut Teknologi Mara (ITM) di sekitar awal 80an apabila diploma ITM juga tidak diiktiraf untuk bekerja dengan Kerajaan tetapi kelayakan kami diterima oleh Multinational Company dan syarikat-syarikat besar lain. Dan ramai rakan-rakan kami yang ditawar belajar ke luar negara mendapat kejayaan yang cemerlang di AS dan UK.
Inilah contoh amalan lapuk birokrasi yang masih menjadi amalan sehingga PM sendiri yang terpaksa menterjemahkan kuasa beliau  mengatasi pegawai-pegawai MQA yang dilantik.
Suatu ketika dahulu KTAR yang sinonim dengan pendidikan kaum Cina adalah pesaing rapat dengan ITM yang sinonim dengan pendidikan kaum Melayu. Tetapi hari ini pendidikan sudah tidak ada batas sempadan kaum lagi.
Ini lah hasil perjuangan Universiti Merdeka yang pernah diperjuangkan oleh MCA sekitar tahun 70an.

No comments:

Post a Comment

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.