Sunday, June 9, 2013

SIAPAKAH KSU YANG HEBAT ITU?

Visual ini hanya hiasan sahaja
RAMAI yang bertanyakan mengapa terdapat seorang Ketua Setiausaha (KSU) di sebuah kementerian asyik disambung perkhidmatannya walaupun telah bersara. Hebat sangatkah prestasinya hinggakan tiada pegawai kanan lain yang layak menggantikan beliau.

Awang tiada jawapan. Soalan seperti itu patut ditujukan kepada Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ali Hamsa.

Isu membabitkan KSU itu sudah lama menghantui banyak pihak terutama kakitangan dan pegawai di kementerian berkenaan. Jika dibuat undian sulit sama ada wajar KSU itu dikekalkan, majoriti pasti mahukan perubahan.

Malangnya, setakat ini, suara dan harapan mereka tidak dapat difahami dan diambil kisah oleh pihak atasan.

Siapa KSU itu? Tidak perlu Awang sebutkan tetapi dalam kalangan pegawai kanan perkhidmatan awam, ramai yang boleh mengagak siapa orangnya.

Menjadi desus-desus bahawa KSU itu mampu bertahan lama di sebalik beberapa kontroversi kerana dilihat begitu elit dan berkuasa laksana Napoleon kecil. Menteri pun boleh tunduk.

Pertanyaan susulan Awang, mana lebih utama - imej sektor perkhidmatan awam atau menjaga kepentingan seorang KSU yang pada hakikatnya telah pun bersara. Ali Hamsa tentu ada jawapannya.(Awang Selamat Utusan)
KOMEN:
Kata sahabat menteri yang tak berapa cerdik memerlukan KSU yang hebat untuk menasihati mereka. Manakala KSU yang cerdik akan sentiasa menyimpan kebodohan menteri nya sebagai aset ketika kelemasan.
Rumusannya menteri jangan dibiar terlalu pandai demi survival KSU.

7 comments:

  1. MR.
    KSU ini orang Nogori Sombilan.
    Barangkali dia dah cukup jaga mem PM kot.
    PM punya mem pun powerful juga.

    ReplyDelete
  2. Ni DS kamaruddin Siaraf...KSU KPKK

    ReplyDelete
  3. KALAU DULU KEHEBATANYA KERJAYA SESEORANG NAMPAK TERSSELAH. SEKARANG NI KEHEBATANNYA SESEORANG KSU KE KSP KE KSN KE TAK UBAH SAPERTI LANGSUYOR LAPOR.SEMUA DIKUTIP OLEH P.M DAN MENTERI.DAH LAH METERI ZAMAN NI TAK KALIBAR LANGSUNG TENGUK MENTERI MALAYSIA MACAM TENGUK KATUN ZUNAR -SEBIJI-DUA MENTERI YANG KONONYA SEBAGAI INSPIRASI KAKI ARAK ATAUPUN BEKAS KAKI ARAK.HISHAMUDIN DENGAN ,KHAIRY..JADI SECARA AMNYA PERLANTIKAN KSN KSP DAN BERBABAGAI BERBAGAI LAGI KSKSKSSKSK INI TAK UBAH MACAM TANGKAP MUAT.MACAM IKAN KELI DAPAT TAIK.KSN KSP YANG BODOH DILANTIK SEBAB MENJADI TUNJANG UNTUK BACK UP MENTERI INI UNTUK BAGI MEMUDAHKAN SERTA MENJALANKAN PROJEK MENCURI DUIT RAKYAT DAN NGARA.HARTA-RUMAH-PANDAI MENIPU-PANDAI MENCURI ADALAH KELULUSAN YANG PERLU ADA PADA PENJAWAT AWAM UNTUK DILATIK KETEMPAT YANG TERTINNGI DISECTOR AWAM BUAT MASA INI. ADA PROLEM DENGAN MASYARAKAT LARI-TERUTAMANYA PTD YANG GILA PANGKAT NAK NAIK SAJA.KALAU BOLEH KERJA HARI HARI NAIK PANGKAT.NAK NAIK JUSA PULAK TU.KERJA APA PUN TAK TAHU.JAGA PUNGGUNG MENTERI.TAKUT DENGAN MENTERI.MENTERI PULAK TU BAPAK PENYAMUN.HANCUR NEGARA LAH.

    ReplyDelete
  4. 1. Kalau ye pon disambung jangan disimpan dikementerian yg sama....uji dia kementerian yg lain.

    2. Apabila kerajaan asyik menyambung perkhidmatan seseorang pegawai kanan, seolah-olah kerajaan atau KSN gagal untuk melatih pegawai2 kanan lain sebagai persedian mengambil alih jawatan yg lebih tinggi.

    3. Adakah KSU itu kalau dia pencen dia mampos
    tak boleh cari makan lagi dah.

    4. Dahlah menterinya pon salah seorang NPL (Non Performing Leader)dan takde karisma langsung.

    5. Maka kementerian tersebut rasanya tidak akan ada perubahan kearah kebaikanlah nampaknya.....

    6. Penyudahnya yang kena lagi, PM........

    ReplyDelete
  5. Seandainya KSU yang disambung khidmatnya dengan alasan pelapis belum bersedia, maka KSU dan KSN patut di kena tindakan tatatertib atas sebab kakitangan bawahan/ pelapis dibiar kerja tidak cekap.

    ReplyDelete
  6. Rakyat bertambah menyampah dengan sistem yang ada.
    Satu menyampah dengan kerajaan.
    Kedua pegawai kerajaan sendiri meluat dengan sistem dalam badan pegawai kerajaan sendiri.
    Itulah puncanya hilang undi dan sokongan.
    Makin ditegur makin menjadi-jadi.
    Bukan tranfomasi kedepan.Sebaliknya tranformasi kebelakang.

    Kata mendenagr denyut nadi rakyat.

    ReplyDelete
  7. jgn marah KSU yg di sambong kontraknya w.pun dah bersara marah Menteri yg menyambong kontraknya.sebenarnya ramai KSU/KSP/KP yg hebat2 bekerja tp tak pandai wat kerja mengampu jer jd tak dapat jd KSU.kalau hebat sangat KSU tu beri jawatan lain tamat kontraknya bg peluang pegawai lain naik pangkat.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.