Wednesday, September 4, 2013

RAKYAT DIUNGKIT-UNGKIT DENGAN SUBSIDI TETAPI PEMIMPIN, ISTERI DAN ANAK-ANAK BERMEWAH-MEWAHAN


Setiapkali kenaikan harga minyak pemimpin mengembur-gemburkan jumlah angka kerajaan mengeluarkan subsidi. Berbelion-belion (seperti ungkapan Allahyarham Tun Ghafar Baba) kerajaan berbelanja untuk subsidi minyak.
Rakyat dibotolkan untuk tidak berminda subsidi. Rakyat juga dipergunakan sebagai alasan justifikasi untuk menaikan harga minyak.
Semoga rakyat menerima dengan baik dan mengikis mentaliti subsidi kononnya tetapi pemimpin bermewah-mewahan sehingga anak dilantik sebagai Pegawai Khas datang pejabat dengan Ferrari.
Ikuti hujah Dr Asri di atas.

14 comments:

  1. MR.Bukan tak tahu.Belakang mereka siapa dia.Toke toke Cinalah yg support.Rahsia menteri melayu dalam poket toke Cina saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sebab itulah, maka ada kalangan pak menteri yang nampak sangat liberal dan apologetik, sebab termakan budi cina dan takut sicina bukak rahsia. Rupanya mereka telah dicucuk hidung oleh cina2 tu dengan RM.....
      Kalau nak bersihkan puak2 mcm ni dlm umno, maka mungkin separuh dari mereka akan terlibat... Parah mellyau2 mcm ni.

      Delete
  2. Assalam Bro

    Memanglah semuanya rakyat yang terpaksa berkorban... Macamlah keluarga kaya mereka tak cekik duit subsidi... Siap kerajaan tanggung lagi duit minyak nak pergi kerja... Rakyat ada ditanggung... isi minyak pun berapa sangat dapat subsidinya... Cuba tenguk orang kaya isi minyak macam menteri2 tu... macam orang minum air... Mereka yg cekik subsidi tu lebih... Jgn nak temberanglah kalau mereka cakap mereka isi RON 97... yang dia cekik duit rakyat juga... Apa kata kita ungkit dia orang punya perbelanjaan lawatan kerja keluar negara... kononya untuk negara... tapi bawa semua mangkok hayun yang sakan nak pergi shopping... Itu duit rakyat tu yg depa belanja tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku berkenan part mangkuk hayun tu. tak expresi yang lebih tepat

      Delete
  3. Inilah padahnya bila lantik pemimpin dari keluarga mewah, maka dia pun akan lantik kawan-kawan yang hidup tak pernah rasa susah dan anak bini yang gila kuasa sebagai penasihat. Akhirnya apa juga dasar semuanya menghala kepada kesengsaraan rakyat bawahan meningkat.

    ReplyDelete
  4. Ulamak kita tak ada kualiti tanggungjawab terhadap kesejahteraan populasi majoriti. Mereka buta perut yang subsidi yang diberi kerajaan pada golongan korporat sama hebatnya dengan subsidi minyak.Seperti kata wakil PKR Rafizi Ramli : -
    Rafizi menganggarkan jumlah subsidi korporat yang diberikan kerajaan adalah hampir dengan pemotongan subsidi petrol dan diesel yang berjumlah RM14.8 bilion diumum Najib semalam.
    Rafizi berkata jumlah subsidi RM24.8 bilion untuk RON95 dan diesel yang dikatakan ditanggung kerajaan adalah tidak tepat, kerana 41% daripada jumlah tersebut adalah subsidi korporat.
    "Sejumlah RM10 bilion subsidi setiap tahun adalah subsidi gas dan LPG (gas petroleum cecair) yang ditanggung oleh kerajaan. Ini tidak termasuk anggaran subsidi gas kepada penjana bebas sebanyak sekitar RM8 bilion setiap tahun.
    "Ini bermakna, subsidi korporat yang diberikan melalui subsidi gas kepada industri dan penjana bebas, dianggarkan sekitar RM13 bilion setiap tahun adalah hampir sama dengan subsidi petrol dan diesel yang diberikan kepada rakyat," katanya.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Mummy,

    Pemimpin kita semuanya ikut Kepimpinan Umar Abdul Aziz...jadi kena taat dan patuh, jangan merungut.....

    Minyak Ferrari, Panamera anak depa pun rakyat yang bayar.....sebab mereka pemimpin agung, rakyat kenalah tanggung.

    Masa kempen PRU13, Anwar kata hari ni kita menang esok minyak turun. Najib kata, minyak takkan naik selepas PRU13.

    ....hemmm, kita tak tahulah siapa cakap bohong....

    ikan senohong
    si ikan duri
    mula mula bohong
    lama lama mencuri

    Tok imam dok cakap,

    bila berkata dia dusta
    bila berjanji dia mungkiri
    bila diamanah dia khianat
    bila berlawan dia melampaui batas

    kata tok imam tu tanda tanda hipokrit

    Janji ditepati tanda tanda orang yang bertaqwa.....

    ReplyDelete
  6. Para ulama tak tau statistik, main akidah, keimanan, dan kepatuhan pada rejim yang kureng ilmu urustadbir negara aje.

    1. Najib kata kenaikan 20 ke atas RON95 dan diesel akan mengurangkan defisit fiskal negara. Kenaiakan itu akan memberi kerajaan RM1.1 bilion sehingga akhir 2013 dan RM 3.3 bilion setiap tahun selepas 2013.

    2. Ahmad Maslan, Men Kewangan II, pada Julai dulu kerajaan belanja RM 2.9 bilion untuk program BR1M 2.0. Maknanya BRIM 2.0 itu lebih mahal drp kenaikan petrol atau diesel.

    3. Najib janji nak tokok lagi BRIM terbaharu.Katakan dia beri RM 600 setiap isikeluarga kepada 6.8 juta peminta sedekah itu dan ini akan berjumlah lebih kurang RM 3.48 bilion, lebih dari RM 3.3bilion yang dapat dikutip dari pengurangan subsidi minyak tadi.

    4. Wahasilnya mana dia Najib boleh mengurangkan defisit? Jangan nak memperbodohkan orang Melayu/Malaysia tak habis-habis.

    5. Yang pastinya GST, tarif karan elektisiti akan menyusul. Para ulama atau kalangan ustaz,imam, Mufti tak boleh baca dan tangkap isu nasional ini melainkan membodek kerajaan.





    ReplyDelete
  7. Mummy..
    sehari dua ni je dok pung pang pung pang.
    macam langit nk runtuh.

    tahun depan senyap la.

    orang yg dok kampung2 tak sakit kepala, sebab keliling rumah ada tanaman, jimat belanja. Lepas ni nak dapat BRIM 3 lagi, RM 3 billion + RM 3 billion (RM 500 + RM 500 = RM1000). Fuhh.. Orang kampung kerja kat kampung.

    PRU 14 undi BN lagi.
    Tidakkah PRU 13, orang kampung yg banyak memenangkan BN?

    Itulah sifir najib.

    ReplyDelete
  8. MR.Apa ada pada kenaikan harga petrol 20 sen seliter.
    Khabarnya calon-calon MT UMNO termasuk bapak menteri sudah mula merayap diKedah.
    Hebat mereka tabur duit sana sini.Berduyun para buaya lapar kerumun calon meraka.
    Rupanya pemimpin UMNO kaya benar.Murah hati.
    Politik wang sudah bermula.Itulah amalan UMNO.
    Mereka belum insaf lagi.
    Katanya terpaksa kerana ada yang meminta.Maka terpaksa kena HULOQ.kalau tidak tak dapat undi.

    ReplyDelete
  9. MR.
    Para pembesar,menteri dari Putrajaya dan KL sudah sampai negeri Kedah.
    Peruntukan BRIM ala UMNO mencurah-curah.
    Ramailah pejuang-pejuang UMNO berbaris panjang termasuk Ketua Cawangan.

    ReplyDelete
  10. Alaaaa 5 tahun rembat duit.Sekali je tabur pada ayam-ayam lapar.Bukan selalu.

    ReplyDelete
  11. he he he zahid saja pun 1 k.konpom

    ReplyDelete
  12. Buat permulaan ini pejuang umno terima BRIM dulu dari calon tertinggi yg bakal rembat segalanya.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.