Tuesday, June 3, 2014

APABILA PEGAWAI TINGGI KERAJAAN MENGANGGAP RAKYAT OTAK KARTUN.

VISUAL KARTUN
Visual kartun iklan GST yang dibelanjakan puluhan juta ringgit oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar nampaknya dihentam hebat oleh beberapa pihak. 
Di antaranya Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi dan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah. 
Selain dari Irwan Siregar seorang lagi pegawai yang yang berotak kartun ialah Setiausaha Bahagian Analisa Cukai Perbendaharaan, Datuk Siti Halimah Ismail.
Kedua-dua mereka ini didesak supaya bersara awal kerana menurut Puad papan iklan GST kartun gagal membawa mesej yang berkesan kepada rakyat. 
Menurut beliau paparan visual iklan kartun GST di tepi jalan raya adalah satu perkara yang amat memalukan sebab orang ramai tidak sempat membaca kerana hurufnya yang sangat kecil membuatkan pembaca pening kepala kecuali mereka memberhentikan kenderaan beberapa minit untuk membacanya. 
Inilah akibatnya jika ada pegawai-pegwai yang menganggap rakyat boleh diyakinkan dengan watak-watak kartun. Hakikatnya kartun telah mengusai bukan setakat anak-anak remaja tetapi kini kartun juga telah menguasai pegawai-pegawai tinggi kerajaan.
Spiderman, Superman, Doraeman, Angry Bird, Sponge Bob dan lain-lain adalah kartun-kartun yang hidup dalam kehidupan seharian masyarakat kita.
Mungkin atas pertimbangan ini Irwan Serigar dan Siti Halimah mudah diyakini pakar perunding iklan untuk berbelanja jutaan ringgit bagi memahaman rakyat bahawa GST bukan cerita kartun. 
Persoalannya bukan setakat Irwan Serigar dan Halimah yang perlu bersara awal tetapi juga Menteri Keewangan dan Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan juga harus dipertanggung jawabkan dalam memperkartunkan rakyat dalam hal GST ini. "Ada berani?".
WASALLAM.
 

13 comments:

  1. ADA 2 SEGMENT YANG MENGELIKAN HATI.1.ANAK HINDU PARIA NI KONONNYE NAK JADI MELAYU.SAPA SUKA HINDU PARIA NI..YG LANTIK DIA JADI KSP PUN ORANG HILANG AKAL.BOLEH DIKATA KAN SEMUA STAF DIKEMENTERIAN KEWANGAN MERASAKAN LOYOR TEKAK BILA DIA DILANTIK SEBAGAI KSP.2.FUAD NAK BUAT KERAJAAN NI UNTUK BN .MALAM LE PUAD.PARTI LAIN ADA DALAM PARLIMEN .SEDAR LAH DIRI.KAMU TU KALAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Hindu paria yang saudara hina tu adalah saudara Islam Kita. Saudara pun beragama Islam jugak kan? Sedar la diri sikit saudara, tak ada manfaat yang akan Kita dpt bila asyik nak jatuh kan saudara sesama Islam. Betul kata Tun M, melayu ni bodoh, pemalas Dan pendengki!

      Delete
    2. ermmm adakah dia islam sebenar? solat jumaat pun payah nak nampak... takkan sibuk benar sehingga temujanji dengan Allah pun payah? itu baru solat jumaat belum 5 waktu... itu malas mau komen, antara dia dengan Allah...

      hanya segelintir melayu yang bodoh dan ada yang bodoh piang... bukan semua melayu itu bodoh... ada melayu pandai tak diberikan peluang... pastu kata depa ni bodoh? kalau dah tak diberikan peluang, camna nak jadi rajin? dengki? semua bangsa dengki dengan orang melayu bro... melayu dengki melayu itu dah adat... kalah menang... tapi ada jugak melayu "alim kurniaan Tuhan awesome" yang masih tak ngaku dengki dan kalah...

      nak jadi orang islam yang baik, amalkan budaya islam... tak kira la hitam ke, putih ke, cekelat ke, kuning ke, langsat ke, cadbury ke... yang dibawak bekal nanti adalah ilmu, iman dan amal...

      adakah bro yang menyokong pandikutty di kewangan tu cukup semua?

      demmmmmm

      Delete
    3. Subhallah, May God Bless YOU bro. Jgn tabur fitnah. Kalau sembahyang perlu announce to the entire world ke? Perlu update semua social media ke? Mcm saudara cakap 'malas mau komen' Kalau tak tahu. Cakap je tak tau. Jgn jadi bodoh sombong. Jgn tabur fitnah. Kalau betul saudara tak racist. Kenapa perlu gunakan perkataan 'pandikutty' tu lagi? Think with your brain NOT with your........(fill in the blank yourself kalau hang pandai sgt nak kritik orang) - Racist will always be Racist -

      Delete
  2. Letak jawatan??? u ni pun otak kartun jugak..
    Cadangan yang sesuai ialah tukarkan mereka ke pangkat yang lebih tinggi dengan alasan pertukaran biasa kerana ada pegawai kanan yang bersara..itu otak menteri Kewangan, ada berani?

    ReplyDelete
  3. kakitangan kerajaan yang memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan amat sombang dan bongkak terhadap rakyat.mereka ini cuma memandang menteri dan orang orang kenamaan saja yang perlu mereka layan,dititik berat kan serta mengikut kehendak binatang binatang ini walaupun tidak mengikut peraturan atau pun peradapan manusia.contoh pembunuhan altantuya.meleyapkan kedatang nya kemalaysia dan juga meleyapkan kes letupannya.ini berlaku dari zaman anak hindu paria yang bernam mahathir yang telah merosakan akidah setiap bangsa dan ugama mereka.

    ReplyDelete
  4. Apalah yang diharapkan bila mereka ni pulak melantik agensi periklanan yang berotak kartun juga...

    ReplyDelete
  5. banyak duit di bazir untuk benda tak bermanfaat. dgr2 dia tu ada beli rumah depan pejabat di putrajaya? biar betik dol? gaji berapa campur elaun semua? ohh ya... lupa... semua top2 glc dia sapu jadi ahli lembaga... mmg dasar lembaga betul!

    cari konsultan kena tipu bebulat... amik pulak konsultan yang con dan insult orang... mana orang2 kementerian tak bengkerk... cakap bahasa malaysia pun terkinja2... ni belum lagi kena dedah membalun berapa bnyk chikas muda...

    demmmmm... its not michael jackson's black or white... sedar la diri tu bro....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita semua bertaubat saudara -saudari...Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)

      Delete
  6. Saudara minta Mat Mazlan letak jawatan, kenapa tak mintak husni hanadzlah sekali... 4 penggal kat parlimen tambun, cukup-cukup lah, bagi orang lain rasa pulak

    ReplyDelete
  7. Minta bersara awal ? Kedua-duanya naik dan naik pangkat ade le.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan naik pangkat... siap mintak chairman glc lagi... macam si kitol yang kat petronas tu...

      Delete
    2. Subhallah, May God Bless YOU bro. Rezeki tu dtg dari Allah SWT bukan dari manusia. Kalau Dia kata tidak maka kalau nangis keluar air mata darah pun tak akan dpt. Kun Faya Kun

      Delete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.