Saturday, May 23, 2009

Rosmah membentang kertas kerja mengenai Pemikiran Antarabangsa

Berita Harian 22/5/2009
KUALA LUMPUR: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor akan membentangkan kertas kerja pada Persidangan Pemikiran Antarabangsa (ICOT) Ke-14 kali pertama diadakan di Malaysia yang dijadualkan berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur bermula 22 Jun hingga 26 Jun depan.


Selain Rosmah, ICOT kali ini membabitkan lebih 200 pembentang kertas kerja oleh golongon profesional, pengamal korporat, pendidik serta penyelidik terkenal dalam bidang pemikiran termasuk bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Dr Edward De Bono, Tony Buzan dan Profesor Howard Gardner.

KOMEN:
Ternyata Rosmah bukan calang-calang isteri Perdana Menteri apabila diberi peluang membentangkan kertas kerja mengenai pemikiran antarabangsa didalam International Conference of Thinking.

Pembentang-pembentang yang sebaris dengan Rosmah ialah mantan PM Tun Dr Mahathir, pelopor lateral thinking Dr Edward De Bono, Tony Buzan dan Prof Howard Gardner.

Mungkin Tun Dr Siti Hasmah bt Mohd Ali yang merupakan di antara doktor wanita Melayu yang pertama harus juga diberi peluang membentang kertas kerja dari perspektif pengurusan suami Perdana Menteri.

22 comments:

  1. Memang hebat Rosmah ini Mummy. Tajuk apa dia nak bentang? C4 ke? Cantikkk...!
    BERITA TERKINI
    Kematian ADUN Manek Urai ditarik balik kerana tidak selaras dengan kehendak demokrasi berpelembagaan. Hanya Sultan Kelantan sahaja yang berhak mematikan ADUN terbabit. Panel 3 hakim Mahkamah Rayuan memutuskan perkara tersebut 3 jam yang lalu.

    ReplyDelete
  2. Salam mummy..

    Gedung akal...
    bersangkalah baik.. kerana itu yang dituntut dalam Islam... jika baik kata kan baik.. jika tidak betul sama2 kita tegur... banyak cara boleh digunakan..

    hal-hal kematian jangan dipermainkan.. itu semua kuasa Allah... mungkin saudara menulis mengikut emosi.. tapi itu juga tak terkecuali dari dosa.. byk kan beristifar.. berpikir secara tenang dan waras..

    Sama-sama kita muhasabah diri..

    Salam.
    Kobis Bunga

    ReplyDelete
  3. Salam & selamat pagi. Betui tu Kobis Bunga. Inilah dia masalah orang melayu sentiasa bersangka buruk pada orang lain. Apa yang pasti sistem kehakiman dalam negara adalah yang terbaik didunia. Kalau tidak masakan semua rakyat malaysia menggunakan saluran ini untuk memperbetuikan diri mereka. antaranya kes saman anuar kepada kerajaan sebab kena pecat. Nizar nak jadi MB dan karpal dan lain-lain lagi.
    drp Bunga Pagi

    ReplyDelete
  4. “Inilah nasib malang yang kami tidak boleh lari lagi. Memang mudah berjumpa dengan pegawai-pegawai polis dan membayar wang seperti mereka mahu dan semuanya akan selesai,” katanya. inilah yang dikatakan oleh Raja Petra yang memandang pihak Polis terlalu jijik dan mudah di suap oleh beliau. katanya lagi , dengan memberi suapan kepada polis, anaknya itu mungkin dibebaskan tetapi beliau sendiri “akan terpenjara dalam rasa bersalahnya yang menghantuinya sehingga hari terakhir hidupnya.”. Penulis boleh membuat rumusan bahawa Raja Petra sebagai manusia bodoh , yang menulis tidak menggunakan akal tetapi menggunakan bontot. Apakah Raja Petra rasakan duit beliau besar sangat yang pihak polis kebulur sangat dengan duit beliau. Beliau jangan terlalu yakin bahawa pihak polis mahu menerima rasuah beliau.

    Kalau anak pun boleh lari dari rumah bertahun-tahu lamanya , apa jenis ayah ini. Binatang pun sayang dengan anak. Masa buat anak pandai tapi nak jaga anak tak pandai. Tentu anka beliau begitu kecewa sekali dengan beliau dan mungkin Raja Petra ini adalah seorang ayah yang paling bangsat dan tidak berguna dalam dunia sehingga anak sendiri enggan balik dan berayahkan Raja Petra. Bayangkan lah betapa bangsatnya ayah seperti Raja Petra ini. Alhamdulillah dan syukur ke hadrat Allah SWT kerana tidak memilik ayah seperti Raja Petra.

    Raja Petra berkata Raja Azman telah meninggalkan rumah kira-kira 18 tahun yang lalu dan hidup sendirian sejak dibuang keluarga.Raja Azman, kini 32 tahun, meninggalkan keluarga sejak di sekolah menengah dan sejak itu, Raja Petra menambah, “sering dirundung masalah akibat hidup bergelendangan di lorong-lorong belakang Kuala Lumpur.” . Anak sendiri pun tak boleh nak jaga , sibuk nak jaga tepi kain orang . Keluarga sendiri pun lintang pukang sibuk nak jaga keluarga orang. Dengar lah pembaca, RAJA PETRA TAK TAHU JAGA ANAK, RAJA PETRA GAGAL JADI SEORANG AYAH. RAJA PETRA TAK BOLEH KONTROL ANAK. HE IS A LOOSER.

    Bayangkan 18 tahun anak tak balik, bukan masa yang pendek, 18 tahun Raja Petra mengabaikan tanggungjawab sebagai ayah, ini satu keluarga yang pincang, belum lagi terbuka hal baba anak perempuan beliau lagi , ini baru hal anak lelaki beliau. Balik jaga anak lah dahulu baru boleh tunjuk diri itu sempurna. Eloklah pihak Polis memikirkan cara untuk menyumbat saja Raja Petra dalam penjara , lihatlah apa yang dihina oleh beliau terhadap pihak polis. Pembohong , dayus dan gagal. Apakah kita boleh mempercayai cakap cakap manusia macam ini , manusia yang tidak sempurna dan manusia yang gagal dalam mengendalikan keluarga sendiri. Anak sendiri benci dengan Raja Petra sehingga sanggup melarat dan mencuri dari meminta sesuap nasi dari Raja Petra. Tentu ada sesuatu yang membuat anak ini terlalu benci dan berpatah arang dengan ayah nya. OK ke Raja Petra ini? Binatang pun sayangkan anak.

    ReplyDelete
  5. Alfatihah - Semoga Roh Allahyarham di tempatkan bersama orang-orang yang solih dan ampunkan lah segala dosa Allahyarham .ADUN Manik Urai, Ismail Yaacob meninggal dunia kira-kira subuh hari ini di hospital Kota Bharu dan PAS memanggil satu sidang media di Kuala Lumpur berhubung perkara tersebut.Dunia ini hanya tempat persingahan sahaja , politik bukan hakiki , kepadanya kita tetap akan kembali.

    Difahamkan Ismail, 60, dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II pada 26 April lalu kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya sehingga menyebabkan kesihatannya sering kali terganggu.

    Allahyarham antara ADUN yang paling lama berkhidmat di Kelantan sejak memenanginya pada pilihanraya umum 1986.

    Kecuali pada 2004, allahyarham sudah lima penggal dipilih mewakili kawasan tersebut - bawah parlimen Kuala Krai yang diwakili bendahari PAS Dr Hatta Ramli.

    Pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali dijadual mengadakan satu sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur jam 11 pagi ini.

    Beliau juga dijangka mengulas pilihanraya kecil DUN Penanti yang akan bermula Sabtu ini sehingga 31 Mei.

    Keputusan pilihanraya umum 2008 bagi N41 Manik Urai

    Jumlah pengundi: 12,292 orang
    Peratusan kaum: Melayu 99.25%, Cina 0.44%, India 26%, Lain-lain 0.02%

    1. Ismail Yaacob (PAS) 5,746
    2. Mohamed Zulkifli Omar (BN) 4,394

    Majoriti: 1,352
    Jumlah undi: 10,332
    Peratus mengundi: 84.05%
    Undi rosak: 192

    ~Malaysiakini

    ReplyDelete
  6. Saya seronok baca mengenai rasuah dalam PAS.Selama ini pemimpin PAS berkokok tidak henti-henti bahawa pemilihan UMNO penuh dengan rasuah.Tetapi PAS sendiri bukan sahaja bergelumang dengan rasuah tetapi juga menggalakkan rasuah.
    Yang nyata, Musyridul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menolak kemungkinan berlaku rasuah ataupun politik wang semasa berlangsung pemilihan peringkat kawasan bulan lepas. Beliau tidak menolak mentah-mentah dakwaan yang dibuat oleh Ketua Dewan Ulama, Mohamed Daud Iraqi.

    Nik Aziz juga tidak dapat menentukan apakah Mat Iraq memberi nasihat ataupun beliau (Mat Iraqi) ada bukti bila menuduh berlaku rasuah dalam pemilihan PAS.

    Saya ingin penjenguk fikir satu perkara sebelum menilai tulisan saudara Mohd Sayuti Omar bertajuk “Jangan Sembunyi Rasuah Bawah Kupiah “Celoteh Murai 45” melalui blognya untuk renungan bersama. Saya perturunkan beberapa para untuk tetapan.

    Hakikatnya PAS sudah lama bergelumang dengan RASUAH SECARA TERANG-TERANGAN.
    Bukan sekadar menawarkan ‘syurga’ dan perkara-perkara Islam sahaja.

    Ambil sahaja fatwa Nik Aziz “Beri duit ambil, beri kain pakai, beri gula kacau, bila mengundi pangkah bulan. …”

    Kata-kata ini merujuk kepada kononnya ‘rasuah UMNO dan Barisan Nasional (BN)’ kepada pengundi pada musim pilihan raya.

    Pokoknya – jika DUIT, KAIN, KOPI, GULA bersifat rasuah, apakah wajar pengundi PAS (sudah pasti Islam) mengambilnya? Apakah agama Islam menggalakkan orang Islam pejam mata mengambil apa sahaja bentuk pemberian berunsur rasuah.

    Tidakkah PAS menganggap wang, kain dan minuman itu rasuah? Kenapa kepada penyokong dan pengikut PAS ‘pemberian UMNO dan BN itu halal’ dan kepada penyokong UMNO dan BN haram?

    Setahu saya rasuah berlaku apabila ada orang memberi dan menerima. Dia bukan di pihak pemberi sahaja. Malah lebih buruk, apabila Nik Aziz berfatwa ‘menghalalkan orang PAS menerima rasuah, walaupun wang, kain, kopi dan gula’.

    Jadi tidak hairan kalau dalam pemilihan parti, ada perbuatan rasuah dilakukan dan cita-cita untuk menang dalam pemilihan tetap tinggi, kalaupun pemimpin PAS mendakwa merekalah benar-benar Islam.

    Jadi jom kita tinjau apa kata Sayuti:

    1. Mat Iraq tidak dikenakan apa-apa tindakan. Kalau benar tidak ada rasuah dalam PAS kenapa Mat Iraq tidak dikenakan tindakan disiplin? Apakah PAS memberi amaran kepada Mat Iraq? Kalau amaran kenapa pula tidak disebut ia diberikan amaran? Logik dan adilnya kalau dah buat fitnah, hukum saja jangan taruh dan simpan lagi. Pas tentu arif mengenai bahaya fitnah dan kata-kata Rasulullah mengenai anaknya Fatimah! Apakah PAS juga mengamalkan tindakan double standard macam parti cap keris itu?
    sambung.....
    ~http://lawi-ayam.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. 2. Hadi (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) cuba menyembunyikan isu rasuah atau politik wang di bawah kupiah kerana nak jaga maruah parti. Tentu Hadi tahu apa hukumnya hipokrit dan munafik serta persoalan di Mahsyar kelak. Kalau Hadi juga berbuat begitu bermakna Hadi juga mengamalkan politik tusuk punca dalam kain?

    3. Murai cukup benci kalau orang bercakap; berkatalah yang benar walaupun pahit, tetapi bila kena gilirannya sendiri yang pahit tidak mahu dikatakan dan hanya suka mengatakan yang manis-manis sahaja. Keputusan yang Pas ambil berhubung dengan rasuah itu menjelaskan bagaimana wibawa para ulama dalam PAS itu sendiri!

    Sebenarnya bagi PAS, memang dia pandai menutup kelemahan parti dan pemimpinnya.

    PAS berbeza dengan UMNO bukan dalam konteks Islamnya tetapi cara pemimpin utama PAS menutup dosa dan kelemahan pemimpinnya.

    Saya bersetuju dengan Sayuti kalau beliau mengandaikan PAS menutup perbuatan rasuah dengan kopiahnya.

    Bukan ini kali pertama PAS menutup kelemahan pemimpinnya. Ada beberapa kes rasuah lain PAS selindungkan, termasuk rasuah dalam Kerajaan Negeri Kelantan.

    PAS juga bijak menutup malu parti dan pemimpinnya. Lihatlah berapa banyak kes khalwat dan ‘main dengan bini’ orang PAS boleh tutup rapat-rapat.

    Inilah sahaja kelebihan pemimpin dan ahli PAS. Pemimpin tutup kesilapan dan ahli menerima dan kunci mulut. ‘Tidak baik memperkatakan dan menyebarkan aib orang lain”

    Tetapi UMNO, pemimpin dan hali tidak reti tutup atau lindungi salah laku pemimpinnya.
    Pemimpin buka mulut seluas-luasnya kalau ada perbuatan rasuah di kalangan pemimpin dan ahli UMNO jadi tukang karut yang menjaja ke seluruh negara. “Lebih banyak dedah, walaupun aib, lebih seronok”.

    Lihat sahaja isu rasuah dalam pemilihan parti UMNO yang lalu. Yang dipanggil dan didakwa beratus-ratus. Belum tentu salah sudah nampak bersalah.
    Yang kena tindakan seorang dua tetapi hebohnya sampai satu dunia.

    Lebih memburukkan keadaan yang tidak didakwa ada beratus-ratus dan selepas pemilihan, Jawatankuasa Disiplin pun tidak berfungsi dan UMNO dilihat parti yang mengamalkan rasuah.

    Sewajarnya kalau mahu nampak bersih, bicara dan dakwa dan bagi yang bersih, umumkan nama mereka sebagai ‘bersih daripada rasuah’, bukan longgokkan dengan yang memang sewajarnya didakwa.

    Akhirnya, kononnya mahu dilihat bersih dan bersedia menjadi telus – UMNO dilihat parti kotor dan rasuah sedangkan PAS parti bersih dan Islam.

    Tiba pilihan raya UMNO yang telus putih mata dan PAS yang menutup dosa dan kejahatan di bawah kopiah di lihat bersih dan disokong oleh rakyat yang dibutakan mata melalui fatwa – termasuk fatwa Nik Aziz mengenai duit, wang, kopi dan gula.~http://lawi-ayam.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Hebat sungguh Suami Si Bijan ini. Universiti mana yang bagi Suami Si Bijan ini Ijazah Kedoktoran? Universiti of Mongolia ke? Universiti Technology (C4) Genghis Khan? Kalau dilihat media kerajaan, hari-hari ada muka Suami Si Bijan ini. Dah naik menyampah. Dulu, First Lady mana dapat liputan yang macam ini. Betullah orang kata Suami Si Bijan rupenya PM Malaysia. Maknanya teori bertukar kenjadi RahmaR. Aww geli mak siut.

    ReplyDelete
  9. Saudara,

    Saya berpegang kepada prinsip ini. Kalau rasuah dan terbukti bersalah, pada saya pergi jahanam dengan maruah parti. Bongkarkan!

    Saya berpegang kepada prinsip ini. Kalau kerana kebenaran dan mengikut hukum agama dan negara, parti apa pun can go to hell!Bongkarkan!

    Dan saya berpegang kepada prinsip ini. Kalau kerana kebenaran, prinsip dan hukum, pergi jahanam dengan undi dan penyokong!

    Orang politik hanya pandai berdolak dalik dengan perkataan maruah, prinsip dan realiti!

    ReplyDelete
  10. hang jebat oi, awat hang tu hebat sangat ka. Islam tak mengajar penganutnya duk hina orang, dedah keburukan orang. setiap insan ada kelebihan masing-masing. hang kena pi kursus menghormati orang lain la kut

    ReplyDelete
  11. Hang Jebat @ Gedung Akal dengki tak habis,kita jangan pikir orang yang keluar masuk universiti adalah yang paling bijak kadang2 ada juga golongan ini yang terlebih bebalnya. Kita boleh asalkan kita yakin dan sedar apa yang sedang kita buat.

    Komen Anon,23 may:7:23 AM. tentang Raja Petra memang tepat. kalau anak sendiri merempat dan jadi pencuri untuk nak menyambung hayat,bagi aku apa yang diperkatakan Raja Petra selema ini kebenarannya sudah terjawab dalam kotak fikir kita dengan kepincangan hidup keluarganya sendiri.

    ReplyDelete
  12. BREAKING NEWS
    ==========

    Nizar, Sivakumar on hunger strike for fresh polls

    By Shannon Teoh

    IPOH, May 23 — Datuk Seri Zambry Abd Kadir may have mentioned Mahatma Gandhi but it is Datuk Seri Nizar Jamaluddin who will walk the talk.

    In its latest bid to force state elections, Pakatan Rakyat will organise a three-day hunger strike starting on Tuesday that will be led by the ousted Nizar and dumped state speaker V. Sivakumar.

    HEHEHEHEHEHE… NIZAR ON HUNGER STRIKE. REALLY FUNNY. WHAT ABOUT OTHER MEMBERS OF PAS NOT JOING THE HUNGER STRIKE.

    NIK AZIZ DAN ORANG-ORANG BESAR PAS YANG LAIN TAK DAPA IKUT SAMA KERANA ADA MEDICAL PROBELM.

    HEHEHEHEHEHE… MOGOK LAPAR. ADAKAH MOGOK LAPAR DALAM ISLAM.?

    SETAHU SAYA PUASA WAJIB BULAN RAMADAN ADA MOGOK LAPAR TAK ADE. MUNGKIN AJARAN ISLAM ATAU MAHZAB BARU TAK ?

    DATO TAK MAU IKUT SAMA PROTEST KE ? DI-KATAKAN KEHAKIMAN TELAH DI-ATUR ? BETUL KE TU DATO? YOU COMMENT PLEASE, DATO

    mummy tak mau ikut mogok lapar ke <

    ReplyDelete
  13. SEHARUS NYA BEGITU YA MUMMY.

    MEMANG, TUN SITI ASMAH LAYAK UNTUK MEMBENTANGKAN KERTAS KERJA " PERSPEKTIF PENGURUSAN SUAMI PERDANA MENTERI " KALAU DI-ADAKAN CONFERENCE PENGURUSAN SUAMI DI-MALAYISA.

    MUMMY PULA MACAM MANA MENGURUSKAN SUAMI MUMMY. MUMMY MARAH-MARAH SUAMI MUMMY TAK KALAU MALAM DIA TAK LAYAN MUMMY?

    ATAU MUMMY NI ISTERI MITHALI YANG PERLU DI-CONTOHI....

    MUMMY...MUMMY....BANYAK-BANYAK ISTIGHFAR MUMMY. KALAU BANYAK ISTIGHFAR NANTI MUKA BERSERI SERI TAU MUMMY

    ReplyDelete
  14. Mungkin Tun Dr Siti Hasmah bt Mohd Ali yang merupakan di antara doktor wanita Melayu yang pertama harus juga diberi peluang membentang kertas kerja dari perspektif pengurusan suami Perdana Menteri ??????
    Ini satu sindiran atau perli ? kah ! kah ! kah !

    ReplyDelete
  15. Nabi Noh pun tinggalkan anaknya yang tidak mahu beriman dengan Allah. Jadi salah ke Raja Petra tinggalkan anaknya yang enggan jadi rakyat yang baik? Bukan senang ayah dan ibu nak tinggalkan anak-anaknya tetapi kerana prinsip, benci kepada rasuah, benci kepada UMNO dan suku sakat yang dok mentedarah harta rakyat, RPK sanggup hadapi semua ini. Kita jangan jadi Melayu yang emosi yang tidak reti nilai-nilai ini. Isu rasuah dalam PAS belum tentu ada dah dok berkokok. Kan berdosa menuduh tanpa bukti. Lagi berdosa sengaja diada-adakan bukti. Mahkamah dunia kita boleh lari, mahkamah akhirat nak lari ke mana?

    ReplyDelete
  16. Arwah ayah meninggalkan Syarikat Kontraktor dan kami adik beradik labur syer saham. SayangnyA ADIK AKU DAN ABANG IPAR AKU MENGURUSKAN SYARIKAT tak peduli samada melalui rasuah atau tidak. Atas dasar bencikan rasuah aku keluar dari syarikat itu. Adik aku orang kuat AMNO dan abang ipar aku org atas pagar. Jawab mummy jawab.

    ReplyDelete
  17. Kita di Malaysia ni aje yang ada Parti PKR, PAS dan UMNO yang melayu duk sertai. Itu haluan ahli parti masing2. Yang duk buat haru-biru ni ahli parti. Aku tenguk dikampung aku ada juga ahli PKR, UMNO dan PAS yang baik2. Ada juga ahli PKR, UMNO dan PAS yang teruk. Jangan duk mengata orang kita sendiri okey ka?

    ReplyDelete
  18. Isssh Bik mama nak bentang ketas keja pemikiran antarabangsa..mcm tak percaya la...ala mummy bukan tak tau ..bik mama saja nak tunjuk jamboi jer depan umum.. kertas kerja orang lain buat bik mama cuma tolong baca ja..faham sangat dah dgan bik mama ni..kaki perampas laki orang..kalau laki mummy kena rampas apa rasa ?.pikiaq ambikla.

    Kes rasuah dalam PAS..SPRM terus siasat..walaupun tak ada bukti...tapi kes ali ketam , kery masa PAU baru ni haram tak siasat pun..walaupun ali ketam dan kery di dapati bersalah hingga ali ketam hilang kelayakkan untuk bertanding...SPRAM terus senyap...ini lah sistem melayu umno yang amat haprak sekali...
    sokong la lagi ..tak sedaq diri lagi tak tau la...

    ReplyDelete
  19. Bik mama dah dokkalut nak buat BOTOX dan JAMBOI baru sempena pembentangan kerja atas kertas nanti..

    kertas jerrr kerja...pelaksanaan macam haram jadah...

    ReplyDelete
  20. Nabi Noh dengan Raja Petra jauh beza bang oi, bagai bumi dengan langit. Nabi dengan Penulis Blog. Pasai buta mata dan hati tu la tak kenal mana dosa pahala. Bang oi, aku tenguk ahli parti umno mati tak bawa lanmbang parti. ahli pas bawa lambang pas. nah rasuah maalaikat sebab ni aziz tak kesah orang orang pas bagi rasuah tapi dia lagi suka suruh orang pas ambik rasuah. tobat...tobat bang oi.

    ReplyDelete
  21. Adusss, ada ke compare Nabi Nuh dengan Raja Petra yang mmg dah proven minum arak. Hilang akai ka hang yop?? Kalau nak defend PKR sekalipun, jgnla sampai macam tu sekali yop. Tepuk dahi teman.

    Abdul Ghuyup

    ReplyDelete
  22. apa ra... raja petra mai kot mana pula... dah anak dia curi motor, tipu oarng pun polis jugak ka yang salah.... awat yang bangang sangat hangpa... anak orang tu kena tangkap mencuri, siap mengaku salah lagi kat mahkamah pun polis juga yang kena tuduh,,, polis jahat.. polis rasuah.. awatla bangang sangat ! Awat raja petra tu baguih lagu mana sangat.... nak mencuri !!! didik anak lagu mana?
    tU LA... JANGAN TAU DOK FITNAH ORANG.. JAGA TEPI KAIN ORANG... KAIN SENDIRI BELEMOIH TAIK...SENDIRI MAU INGAT LA CIT! MAKAN TAIK !

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.