Tuesday, June 16, 2009

Kajian yang perlu dikaji

Utusan Malaysia 16.6.2009
YAN 15 Jun - Lapan puluh peratus daripada 10,000 responden kaji selidik berkumpulan Jabatan Penerangan Malaysia tidak mahu Chin Peng dibenarkan pulang mahupun diberi kerakyatan.

Ketua Pengarah Jabatan Penerangan, Datuk Abdullah Morad berkata, kaji selidik itu dilakukan di kalangan pelbagai kaum di seluruh negara setelah timbul cadangan pihak tertentu yang bersetuju membenarkan Chin Peng pulang atas aspek kemanusiaan.

KOMEN:
Sejauh mana “reliable” kajian ini perlu dikaji kembali. Jabatan Penerangan yang lebih dikenali sebagai jabatan propaganda Kerajaan dan Melayu semestinya ”bias”. Dari selepas Merdeka sehingga kini, inilah kerja Jabatan Penerangan langsung tidak berubah.

Adalah dicadangkan Jabatan Penerangan menjalankan kaji-selidik berapa peratus rakyat negara ini yang mengenali Chin Peng. Berapa peratus pulak yang mengenali Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh dan Abdullah CD.

Kajian yang mudah dan terdekat cuba tanya anak kita "siapa dia Komunis?".

19 comments:

  1. Pemimpin AL-MAUNAH -Amin, dihukum gantung kerana merampas senjata dalam peristiwa Sauk. Hanya sedikit sekali dibanding kesalahan Chin Peng. Kalau saya PM Malaysia, saya benarkan Chin Peng masuk, untuk mempertanggungjawabkan kesalahannya.Di hukum secara-cara perlahan-lahan, agar terasa betapa sakitnya penderitaan askar-askar yang kodong kaki, kodong tangan dsbnya.

    ReplyDelete
  2. kalau anak2 tu bijak dan celik sejarah.. mungkin jawapannya chin peng, tapi kalau anak2 tu bengap... jawapannya tentu la BN n UMNO. TQ

    ReplyDelete
  3. betui tu kelambu, pasai la ni dah banyak cerdek pandai. hari ni nik aziz tunjuk "baguq" bersalam dengan LKY, esuk peluk LGE pula di penang.

    ReplyDelete
  4. Dalam kes C.Peng RTM mungkin betul namun dalam lain2 aspek RTM kena lebih realistik dan perlu berubah pendekatan kalau nak mdnafikan tanggapan negatif rakyat terhadap kementerian ini.

    ReplyDelete
  5. Cerita ttg Chin Peng adalah skrip yang tak laku dan tidak dapat sambutan.
    Bodoh benarlah sapa yang dok layan provokasi yang nampak bodoh itu.
    Kalau ada ilmu baik diam!

    ReplyDelete
  6. macam mana sekarang kita dah benarkan orang jepun masuk ke negara kita; walhal kekejaman mereka takterhingga di tanah melayu semasa 40an.
    fikir fikirlah....

    ReplyDelete
  7. Yang Peng San,
    Lebih kurang 3 minggu lepas, Mummy menonton rancangan bualbicara tentang isu Chin Peng di RTM1.

    Memang hebat para tetamu yang dijemput dengan penuh bersemangat dan salah seorang Jeneral Bersara Tan Sri Zaini/SAUK AlMaunah dan pengantarnya Syed Munawar yang bercakap lebih dari tetamu konon nak tunjuk bijak dan nak tiru David Letterman kot...

    Tetapi TV3 disebelah menayangkan Jom heboh secara langsung dengan ribuan peminat remaja dan belia.

    Persoalannya berapa ramai penonton remaja yang menonton isu Chin Peng? Dan yang pasti mereka lebih enak dibuai hiburan di TV3 dari menonton isu Chin Peng yang dah lapuk bagi mereka di TV1.

    Akhirnya yang dok becakap tentang Chin Peng ini adalah mereka yang tua-tua sahaja.

    ReplyDelete
  8. bagilar dia balek,,dia balek mai untuk mati jer tuh,,,umur pon dah brapa dah,,takkandia balekmai naktungkat langit plakkot,,,dok takot apa kat dia aihhh,,,pelek sunggoh,,,sapa yang dok marah sgt tu sepatut nya bg dia balek mai ,,nanti kot jumpa kot tgh jalan haa,,lanyak lar dia sampai kudong,,bengkak ka sampai mati kar,,,nie dok brani kot jauh ja,,dok brani dlm blog jer,,nak buleh buat apa kat dia

    ReplyDelete
  9. Melayu mudah lupa
    Melayu sering lupa
    Melayu mmg pelupa
    Melayu suka lupa
    Melayu ingin lupa
    Melayu pelupa
    Lupa itu sifat melayu

    NAMUN

    Aku juga melayu TETAPI aku tidak mudah lupa !!!!!

    ReplyDelete
  10. Jabatan Penerangan ialah alat dan jentera kerajaan. Tapi kebolehpercyaan kajian yang dijalankanya tentulah rendah.

    ReplyDelete
  11. chin peng kata : " kalu ini macam, wa masuk politik juga lah, wa sudah jadi masyur, tanding parti komunis malaysia.."

    nanti dapat jadi ahli parlimen..bagus juga rakyat malaysia.

    'cerita wa slalu ada dalam tv sama itu akhbar'..

    ReplyDelete
  12. cepatnya depa buat kaji selidik.ntah methodology apa depa pakai..
    bolehlah perturun skit ilmu nak dapatkan responden 10ribu org tu dlm tempoh yg singkat.
    mungkin sampling tu dikalangan kakitangan ja kot.

    ReplyDelete
  13. tengok survey mummy di blog yg meletup ni pun baru 79 org vote.

    ohya mummy,awat tak offer umno kedah la ni,mubarak bagi sumbangan idea,pengalaman dan wang ringgit utk memperkasakan umno kedah?

    wang ringgit tentu bukan masalah bagi ex yb yg selama duk ada jwtn dlm umno/krjaan dan membina empayar bisnis masing2 smpai skrg.

    sumbanglah skit!hehe

    ReplyDelete
  14. Di takdirkan sekiranya Chin Peng berjaya memerintah di Malaysia. Malaysia akan jadi seperti Korea Utara atau Burma. Rakyat Malaysia sudah tentu menganuti Ajaran Komunis. Komunis itu sesat tidak beragama. Tiada PAS dan tiada PKR. Yang ada hanya Persiden Chin Peng. Kalau penjenayah kita bela dan pejuang Bangsa di tertawakan tunggulah azab Tuhan.

    ReplyDelete
  15. Untuk berkongsi, correct me if I'm wrong.

    1. Chin Peng menetang Jepun kerana Jepun telah menjajah Cina. Negara Datuk Nenek mereka, bukan kerana Jepun menduduki Malaya.

    2. Rundingan Baling gagal kerana Chin Peng mahu Parti Komunis Malaya di iktiraf sebagai sebuah parti politik dan di benar bergerak bebas.

    3. Kenapa Chin Peng tidak memohon pulang ke Malaysia dalam masa setahun selepas Perjanjian Hadyai? Pemimpin PKM lain berbuat demikian kecuali Chin Peng. Detail rujuk Perjanjian Hadyai.

    ReplyDelete
  16. Mummy...

    hari tu ramai yg dok tunggu mummy pi gathering bloggers utara...tapi mummy tak muncoi2 pun...kesian pulak depa...hampa nak jumpa mummy...

    Hehehhe..tapi gathering kali ni, mummy kena pi...ramli DAP pun ada mummy oiii...hehhehe...alaaa...tinggai la sat kerja kat law firm mummy tu...ramai peminat nak jumpa mummy ni...nak tau detail...pi la jengok2 kat blog saya...hehhehe..itu pun kalau mummy sudi laa...kita berhimpun...majlis bersosial...buleh mummy?

    P/s depa tanya saya..mummy laki ka pompuan? saya jawab..mummy lelaki sejati! hehehhhe...

    ReplyDelete
  17. Duke of UMNO,
    Masa hangpa buat tu Mummy kat luar negeri tak sempat balik.
    Kali ini Mummy cuba hadzir. Hangpa ni dok buat tafsiran macam-macam kata Mummy pompuan atau lelaki.
    Sebenarnya.....dalam nama Mummy tu hangpa dah boleh tafsir.
    Mummy = Ibu = ibu negeri/ibu negara/
    Rokiah = rock = batu= kental=tak mudah dikelentong.
    Dengan jawapan ini semoga tiada lagi tafsiran yang bukan-bukan dibuat.
    Salam.

    ReplyDelete
  18. ''WARKAH UTK ANWAR DARI RAKYAT MALAYSIA''

    KAMI RAKYAT MAHUKAN KEBENARAN
    SILA HADIRKAN DIRI PADA
    Julai di Mahkamah Tinggi Jalan Duta
    USAH TANGGUH2 LAGI

    [SMS]
    017-2802211
    012-9533565
    +17037252544(US)

    [Email]
    anwar.ib@gmail.com
    anwar.ibrahim@aicassociates.com
    ai55@georgetown.edu

    DIHARAPKAN MENGELAK DARI MENGHANTAR SMS YANG BERBAUR UGUTAN DAN ANCAMAN KEPADA TERTUDUH KES LIWAT INI.

    SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT

    1 JULAI HARI KEBENARAN

    http://www.gomounited.com/2009/06/warkah-buat-anwar-al-juburi.html

    ReplyDelete
  19. mumy jgnlah marah dukeofumno tu..hehe..kalau jumpa boleh mengimbau kenangan lama dulu2.bukan apa,menjana idea bersama.lgpun mumy ni byk idea terutama di merbok dan umno negeri dulu.tapi apapun,mumy hadir ke tak,mumy bebas buat keputusan.kalau ada idea apa2 tu jelaskan lah di blog mumy ni.
    salam.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.