Tuesday, October 27, 2009

Politik satu permainan untuk tidak mustahilkan perkara yang mustahil.

Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) berkata, UMNO telah bertindak berani meminda perlembagaan parti untuk menjadikannya lebih telus, inklusif dan demokratik. Apakah UMNO betul-betul berani atau kerana akibat badai Tsunami Politik dalam PRU12 yang lepas yang membuatkan mereka wajib berubah?

Yang sebenarnya UMNO bertindak pantas dan sedar kelemahan dalaman mereka dan juga sedar mereka perlu berubah jika tidak rakyat akan mengubah mereka. Mereka sedar mereka telah semakin jauh dari hati rakyat sebab itulah sembilan persepuluh ucapan Najib banyak menyentuh pendekatan UMNO kepada rakyat sehingga tidak ada bait-bait yang menghentam pembangkang.

Perlembagaan adalah sebuah dokumentasi bertulis apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. ”Tetapi sejauh mana pemain-pemain politik dalam UMNO akan memanipulasikan perlembagaan ini untuk kepentingan mereka, ini pun satu hal juga” kata seorang perwakilan yang di temui semasa Perhimpunan Agong UMNO yang lepas.

Mungkin kerana kesalahan di dalam UMNO tidak dibawa ke mahkamah dan hanya mengadap Jawatankuasa Disiplin sahaja membuat mereka merasakan politik satu permainan untuk tidak mustahilkan perkara yang mustahil.

3 comments:

  1. Salam

    Selamat sejahtera Mumy

    Saya secara ikhlas menyatakan bahawa mustahil itu terbagi kepada dua, satu di namakan mustahil 'aqli Badihi atau mustahil 'Aqli Dharuri iaitu kebatilan yang tidak memerlukan dalil yang dapat di percayai melainkan macam Mumy sebut, inilah yang susah Pas nak terima walaupun yang menyatakan itu seorang pimpinan

    Kedua di namakan Mustahil 'Aqli Nazari, iaitu memustahilkan perkara yang benar-benar mustahil contohnya jika kita mengatakan sifat tuhan itu sama dengan sifat makhluk adalah berdosa

    Terima kasih Mummy kerana kefahaman ini, jadi benarlah kata mummy bahawa mustahil yang Mummy katakan itu adalah mustahil 'aqli badihi, ia memang susah nak di percayai di sebabkan nas agama demikian

    ReplyDelete
  2. Urutan dan hubungan antara perwakilan - Ketua cawangan - Ketua Bahagian - Ketua Perhubungan Negeri - Presiden di dalam UMNO adalah satu tali arus yang memastikan 'isyarat di atas' akan disampaikan dan perlu dipatuhi hingga ke bawah.

    Apakah ada banyak perbezaan untuk tidak dimoneypulasikan dari sistem yang sebelum ini!
    ( ”Tetapi sejauh mana pemain-pemain politik dalam UMNO akan memanipulasikan perlembagaan ini untuk kepentingan mereka, ini pun satu hal juga” )

    ReplyDelete
  3. PROMOSI MUSLIM TOUR
    “Maghi Pakat Gi Jale”
    Tel: 609-747 9999

    TIANJIN-BEIJING
    6DAYS 5NIGHT
    HARGA DARI RM340

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.