Friday, October 2, 2009

Tun M dan tafsiran "free market" AS

"To us, free market simply means the movement of goods and capital across markets. I'm shocked to find that in the US it means no government intervention. (But) the market cannot regulate itself" TUN Dr Mahathir Mohamad's during the three-day Forbes Global CEO Conference 30 Sept 2009.
"I think there should be a lot more thinking on the concept of free trade itself. We are not equal; some of us are richer and some are weaker. You must give allowance to countries that are very weak, some kind of protection should be given to them." (Pic source : Business Times)

AS I SEE IT :
Di sinilah kesilapan pentadbiran Pak Lah apabila apabila mengikut tafsiran AS tentang pasaran bebas. Ketelusan, keterbukaan dan kebebasan akhbar tanpa kawalan Kerajaan seperti tafsiran AS telah menjerut kestabilan politik negara sehingga ke hari ini.

Di dalam negara sendiri terdapat kaum yang masih ketinggalan dan kaum yang kaya-raya.

Hari ini berlandaskan tafsiran globalisasi AS maka berbagai permintaan dan desakan yang tidak masuk akal telah dibangkitkan.

3 comments:

  1. Selain faktor Tun M dan Tun A dari segi 'ilmu' perbezaan juga terdapat antara Penasihat2 Tun M dengan Punahsihat2 Tun A.

    ReplyDelete
  2. Mami,
    sebab itu lah untuk menjadi seorang pemimpin itu, seseorang bukan hanya perlu ada pengaruh (sokongan), malah lebih penting lagi perlu ada ILMU.

    ReplyDelete
  3. Katakan
    Tidak! kepada UMNO
    Tidak! kepada PAS
    Tidak! kepada PKR

    Melayu hari ini mesti kembali bersatu
    sebagaimana telah bersatunya orang-orang Melayu dahulu di atas landasan perjuangan PEKEMBAR ketika menentang Malayan Union.

    Ingat !!!
    Bersatu kita teguh
    Berpecah belah
    Melayu pasti hancur!

    Sila Layari laman web:

    www.warispekembar.blogspot.com

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.