Saturday, January 2, 2010

Hukum hakim yang biadap.

Di dalam isu ini, institusi yang tertinggi umat Islam di dalam menjatuhkan hukuman ialah Majlis Fatwa Kebangsaan.
Ada pendapat yang mengesyorkan supaya Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa apa hukuman yang patut dijatuhkan terhadap hakim yang biadap ini.

9 comments:

  1. Penulis melihat keputusan mahkamah adalah berat sebelah, tidak adil serta berniat jahat. Apa apa yang melibatkan umat Islam perlu diputuskan melalui mahkamah Syariah selaku badan yang diiktiraf berpengetahuan berkenaan agama Islam itu sendiri bukan dijaja dimahkamah sivil.

    Keputusan ini ternyata memberikan ancaman kepada keselamatan negara, perpaduan kaum dari berbagai etnik dan kepercayaan.

    Penulis percaya jika hal ini dibiarkan berlaku sedikit masa lagi pihak Gereja dan pertubuhan agam lain akan turut mempertikaikan hak orang Islam seperti kebebasan beragama, laungan azan, hak untuk mendengar kuliyah atau ceramah agam di surau atau masjid, hak anak anak orang Islam, penyataan agama pada kad pengenalan dan bernagaia lain yang sebenarnya hanya menunggu masa. Malahan penulis percaya bahawa sudah apa perancangan untuk membawa kes kes melibatkan umat Islam ke mahkamah sivil sekiranya isu penggunaan nama Allah ini terus dibicarakan di mahkamah sivil. Mereka akan menggunakan kes ini sebagai case study untuk membawa kes lain yang melibatkan penganut agama Islam ke mahkamah yang serupa.

    Pastinya perasaan umat Islam terutamanya orang Melayu akan terhakis. Kesabaran manusia mempunyai batasan. Jika mereka masih mampu menahan perasaan marah kerana kekacauan politik dan ekonomi dalam negara, penulis bimbang mereka akan menterjemahkan kekecewaan mereka dengan ledakan agama. Paling ditakuti bila agama dipermainkan, syahid digunakan untuk menyekat kebiadapan yang dilakukan kepada mereka. Pastinya letusan ini bukan sedikit tapi akan menyaksikan pergolakan yang amat besar impaknya sepertimana yang terjadi di Pakistan, Indonesia dan beberapa negara lain di Timur Tengah.

    Hanya kerana sikap biadap pihak Gereja Roman Khatolik yang mengapi apikan perasaan umat Islam tanpa memikirkan implikasi terhadap keharmonian, kesejahteraan rakyat serta kestabilan ekonomi dan negara.


    http://airmata-darah-keringat.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Lawan ikut undang2..pakai otak.

    Di zaman dulu, beberapa siri peperangan seperti uhud, khandaq, salib adalah bertujuan untuk menegakkan Islam dan kini peperangan memerlukan 'otak'dengan matlamat yang sama.

    ReplyDelete
  3. Takut kah hakim kepada Majlis Peguam yang ikut campur tangan dalam hal ini.

    Sepatutnya Majlis Peguam tidaklah campur tangan dalam perkara yang masih dalam kekeliruan dan mahkamah masih dalam proses mengumpul hujah untuk buat keputusan.

    Sepatutnya dalam soal2 yang ada sangkut paut mengenai perselisihan yang membabitkan Ugama Islam; hak membuat keputusan hendaklah diberikan kepada Mahkamah Syariah.

    Mahkamah Syariaah pun kenalah proaktif dalam perkara begini. Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan tak boleh gunapakaike.

    ReplyDelete
  4. Hebahkan! Pada 3/1/10, (Ahad) jam 10 pagi.
    1.Himpunan besar-besaran umat Islam di depan Dewan Sri Pinang mengadap mahkamah tinggi Pulau Pinang bagi membantah keputusan membenarkan penggunaan nama Allah dalam majalah Kristian Herald Tribune.

    2. 11.30 pagi-Berkumpul dihadapan rumah TYT PP, serah memorandum kpd TYT dan memohon majlis Raja-Raja campurtangan. Jemput beramai-ramai.

    http://pemudanibongtebal.blogspot.com/2010/01/sidang-akhbar-oleh-pemuda-umno-pulau.html

    ReplyDelete
  5. orang yang bertanggungjawab melantik hakim yang mengendalikan kes ini juga patut di hukum...beliau juga tidak sensitif terhadap Islam.....

    ReplyDelete
  6. kena masih ada phak nak mempolitikkan isu begini... bukan salah perlantikan hakim tapi isu agama Islam bukan untuk dihujah di mahkamah civil tapi mahkamah syariah

    ReplyDelete
  7. MASIH LAGI NAK KATA ORG ITU ORG INI,YANG PENTING KITA MESTI BERSATU MENGEMBALIKAN MARUAH ISLAM DIMALAYSIA INI.

    ReplyDelete
  8. Itulah bodohnya UMNO. Pilih hakim bukan islam untuk kendalikan berkaitan isu agama. Tak mustahil suatu hari nanti UMNO akan lantik hakim dari bukan islam buat penghakiman di dalam mahkamah syariah pula. Celaka, celaka, celaka buat UMNO

    ReplyDelete
  9. Si Dollah 11.36pm - Ngaper lah mase kecik2 dulu atok kamu tak campakkan kamu dalam lubang jamban supaya dah besor tak nyusahkan orang lain.Kita bercakap hal agama,hal akidah,hal maruah orang Islam yg nak dihakis oleh si kafir tapi kamu masih dok jadi budak2 nuding jari nuduh orang bukan-bukan! Insaf le, dah kena macam ni pun kamu nak main2 lagi? Ngaper lah atok kamu tak campakkan kamu ke dlm lubang jamban masa kamu kecik2 dulu...

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.