Wednesday, November 10, 2010

Beza jamban di India dengan jamban di "Little India"


Masihkah kita ingat pada tanggal 10 Disember lalu satu laporan polis dibuat di Balai Polis Sentul Kuala Lumpur oleh ahli Pemuda MIC, T. Padmanathan.

Pengadu mendakwa artikel Zaini Hassan, kolumnis Cuit dalam Mingguan Malaysia mengandungi unsur-unsur berupa komen dan cemuhan terhadap masyarakat kaum India dan memburuk-burukkan sikap mereka. Pengadu juga mendakwa artikel tersebut berunsur fitnah melalui kenyataan:

''India tetap India. Orang India ialah masyarakat yang begitu unik. Jika kita sering tengok wayang Tamil atau Hindi, itulah budaya mereka. Kecoh, kecoh dan kecoh."

Berikutan itu Zaini telah melancarkan “mogok menulis” sebagai protes. MR ketika itu membawa tajuk “Zaini gempaq kelin atau Kelin gempag Zaini”
http://mummyrokiah.blogspot.com/2009/12/zaini-gempaq-kelin-atau-kelin-gempaq.html

Apa pun hari ini Zaini seharusnya ketawa besar apabila komennya dikuatkan lagi dengan kajian dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang dilapurkan oleh The Associated Press pada 30/10/2010 bertajuk “India: Land of many cell phones, fewer toilets” oleh wartawan Ravi Nessman.
Read more: http://www.thenewstribune.com/2010/10/30/1402422/india-land-of-many-cell-phones.html#ixzz14rJkgXrV

Lapuran ini menyatakan bahawa India ialah sebuah negara yang lebih banyak pengguna telefon bimbit dari kemudahan tandas. Statistik PBB mendapati hanya 366 juta penduduk India yang mempunyai kemudahan tandas dan selebihnya 665 juta hanya melepas secara terbuka di mana-mana suka.

Menurut Sulabh Sanitation dan Social Reform Kerajaan India telah membelanjakan sebanyak RM1.08 billion untuk menyediakan kemudahan tandas dan masih memerlukan sekurang-kurangnya 120 juta lagi kemudahan tandas yang dikira projek tandas terbesar dalam sejarah dunia.

Di kawasan kepadatan Mumbai di mana 14 juta jumlah penduduknya permintaan untuk tandas begitu mendesak dan ada tandas-tandas yang dibina dengan dinding zink oleh penduduk dikenakan bayaran sebanyak 2rupee (14sen) dan waktu menunggu sehingga 5pagi malah kebanyakkannya hanya melepas dipadang , celah-celah timbunan sampah, dinding jiran atau menunggu sehingga masuk bekerja.

Sesungguhnya pembangunan “Little India” di Brickfield yang diresmikan bersama oleh PM India Manmohan Singh dan Najib adalah syurga tandas yang terindah dan harum mewangi yang harus dijaga dan mengsyukuri kemudahannya oleh penduduk-penduduk “Little India”di Malaysia.

11 comments:

  1. Mami...amboiiiii tajam posting ni?Betoi laa keharuman dan kemakmuran negara ini seringkali depa take for granted.
    Syabas mami.mami pun mai kot mana? bukan ke Sana juga mari?????

    ReplyDelete
  2. teringat masa dulu kata orang
    "keling kalau berak tepi jalan mana nak mengaku".

    ReplyDelete
  3. satu kapai punya dok singgah mai..cuma tok nek mummy duduk depan sikit masa tu..so..lain la sikit..sikit saja..punN..!!

    ReplyDelete
  4. Saya nak tenguk bila pula kerajaan India akan membuka Little Malaysia di Mumbai atau New Delhi...Salam Mummy..

    ReplyDelete
  5. Maaf Mummy RockRock,
    Kami orang KL tidak panggil JAMBAN tapi TANDAS.

    ReplyDelete
  6. India mari...apa kerja ?..........
    kalau nak tau pasal tandas kat Delhi, boleh tanya pegawai Wisma putra yg pernah bertugas kat Embassy malaysia di New Delhi...
    memang lucu sehinggakan . Ada pengawal menjaga tembok embassy. kalau tak di kawal, tembok tu jadi tandas...pelik tapi benar...

    ReplyDelete
  7. untuk anon 1:48...
    orang kl jer panggil tandas.
    orang2 tempat lain panggil jamban..
    tandas2 kat kl ni lawa2,cantik....dan ada aircondt lagi..masaalahnya...orang2 kl cam anon 1:48yang tak reti bahasa..
    nama jer dok kl tapi perangai masih ditahap dunia ke3.
    kebersihan tandas tak reti nak jaga..
    tandas atau jamban bukan masaalah.

    ReplyDelete
  8. sampai kiamat pun tak kan jumpa little malay kat india,apalah melayu ni.......sedihhhhhhhh

    ReplyDelete
  9. hahhahahaha...

    Ade jugak yg ckp depa teranyaia kat Malaysia??

    ReplyDelete
  10. Orang Melatyu bagi karpet merah dekat depa. Apa lagi naik tocanglah!

    ReplyDelete
  11. Ditempat aku puak2 Keling ni berak tepi jalan, pagi2 depa akan tinggung atas rubin parit tepi jalan, masaalahnya kami nak keSurau bejlan kaki mellui tempat itu, Puihhh bukan main busuk lagi, agaknya pasai keluar dari perut yang busuk.

    Tak tahan dengan itu kami buat keputusan yang rahsia...., satu pagi seramai 5orang keling berenang dalam parit kena terajang, mulai hari tu mereka tak berani lagi.

    Zalimkah itu?

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.