Wednesday, December 16, 2009

Zaini “gempaq kelin” atau “kelin gempaq” Zaini?

Zaini Hassan, kolumnis Cuit dalam Mingguan Malaysia telah melancarkan “mogok menulis” minggu ini sebagai protes apabila menerima 3 lapuran Polis berikutan tulisan beliau yang bertajuk “India di India, India di Malaysia”.

Lapuran-lapuran Polis tersebut dibuat kononnya ada unsur-unsur cemuhan terhadap kaum India di dalam tulisan beliau itu.

Zaini telah menulis artikel tersebut selepas kembali menghadiri “World Editors Forum di Hydrabad, India” pada 30 November – 4 Disember 2009.

Hasil dari forum ini Zaini telah mendedahkan "di sepanjang dinding tembok istana tertulis tulisan dalam bahasa Inggeris ``Ini tempat suci jangan kencing’’. Kencing berdiri sambil si anunya memancut ke dinding adalah pemandangan umum yang biasa. Mungkin kerana terlalu ramai manusia, tandas bukan lagi pilihan.

Awas, setiap pagi berhati-hati berjalan di kaki-kaki lima kerana terlalu banyak jerangkap samar dari isi perut manusia berlonggok di sana-sini. Suasana serupa juga juga khabarnya boleh dilihat di bandar raya lain termasuk di Mumbai".

Berikutan itu Zaini telah membuat perbandingan India di India dengan India di Malaysia. Mungkin penganjur forum tersebut tidak sepatutnya menganjurkan forum tersebut di India. Kerana ramai editors-editors yang lebih becok dari Zaini akan menulis perkara-perkara yang lebih teruk lagi.
Adalah lebih selamat jika forum ini diadakan di negara-negara seperti New Zealand, Swizerland atau sekurang-kurangnya Malaysia. Kerana negara-negara ini lebih makmur, bersih cuma Malaysia ada sikit kecoh, kecoh, kecoh kerana ada sedikit India, India, India.

Tindakan terburu-buru Zaini Hassan untuk ‘mogok menulis’ jelas sebagai satu tamparan ke atas “freedom of press” dalam negara ini.
Zaini nampaknya terperangakap dalam “gempaq kelin” yang dilakukan oleh kelin-kelin yang tidak dapat menerima hakikat bahawa mereka selalu bikin kecoh, kecoh, kecoh dalam negara ini.

Zaini seharusnya terus menulis dan tidak melancarkan mogok kerana ini adalah perangkap “gempaq kelin”.
Mummy Penang mai... ingat Zaini kot....yang nak mengempaq kelin-kelin ini?

13 comments:

  1. Saya fikir, saudara Zaini perlu terus menulis. Tugas kita penulis ialah membentangkan kebenaran.
    Perangai orang yang kepedasan dan rasa pahit dari tulisan kita ialah mengugut dengan cara yang boleh menyusahkan kita.
    Itu idea stereotype puak-puak mereka. Kalau kita mengalah, kita cuma beri 'morale booster' kepada mereka yang tak bermoral ini...

    ReplyDelete
  2. hehehe, kelin-kelin malaysia terasa pait nak terima hakikat kot. apa yg zaini kata tu betoi; saya pun pernah pi sana dan tengok sendiri keadaannya. habaq kat kelin-kelin sini toksah dok hingaq la, depa dinun india lagi kuat amal sistem kasta.. caste system tu lebih kughang racism jugak la, awat nak kecoh? betoi la depa ni macam oghang dok kata, macam kelin karam..

    kak mai

    ReplyDelete
  3. Memang elok sistem kasta kat india tu kerana geng-geng paria mcm Kulasegaran tu memamg tak sadar diri kalau diberi muka!

    ReplyDelete
  4. Mummy,

    Keling karam di Malaysia ni selalu suka bikin kechoh,tengok macam mana HINDRAF bikin kechoh tempoh hari.Lepas kena sumbat ka Kamunting dan kena bawa ke mahkamah semuanya kecut telor.Ada sorang Keling lari pi sembunyi kat LONDON ,takut nak balik dan dok melalak kat LONDON.

    Puak puak keling karam memang kaki gempaq,tapi kita punya PM dan menteri KDN takut nak sanggah depa ,gara gara tkut hilang undi beb !

    ReplyDelete
  5. Sokong Mummy, Zaini tak sepatutnya mogok, apa nak heran dengan gempaq keling-keling tu. Dah tau dah depa memang kaki gempaq tak tentu hala.

    ReplyDelete
  6. Kulasegaran harus dihukum dgn dihantar buat reorientation kewarganegaraan Malaysia di Mumbai atau tempat Zaini hadir forum, Hydrabad selama 2 bulan.
    Biar Kulasegaran kecing di dinding-dinding istana dan berak tengah-tengah jalan tanpa jamban pam.

    ReplyDelete
  7. ishhh..asal parti india ni sokong umno hantam saja la..jangan gadoh2..

    MIC ,PPP,IPF ,MUIP, PDIM,KIMMA ,MAKHAL SHAKTI dan terkini IJP...deeei tambi berapa banyak parti india da mau taruk itu bawah umno juga...

    angpa puak umno faham ka dak ni...
    ORANG MELAYU LAIN NAK TAMBAH PARTI BUKAN MAIN SUSAH..

    ReplyDelete
  8. Cakap kat Kulasegaran...jangan jolok lubang hidung orang, kalau takut orang jolok lubang hidung hang. Saya memang suka Zaini cerita terus terang pasal cara hidup orang di India sana. Harap2 orang di sini tau orang depa di sana macam mana. Zaini...hang jangan dok merajuk. Kalau pi mahkamah pun hang menang pasal hang cerita perkara yang memang menjadi kenyataan...aku suka orang yg mau berterus terang. CAKAP BIAR TERANG....

    ReplyDelete
  9. Zaini...hang jangan merajuk lama2. Sat..sat sudah la! Hang habag dekat Kulasegaran dan orang2 dia...jangan jolok lubang hidung orang, kalau dia tak mau orang lain pulak jolok lubang hidung dia.
    Nak jadi rakyat Malaysia ni...kena la pikiak hati dan perasaan orang lain sama. Lagi pun apa yang hang cakap itu adalah kenyataan...bukan cobaan! Ini cerita betul ni...
    CAKAP BIAR TERANG...

    ReplyDelete
  10. ramai kelin tak sedar diri kat malaysia ni. kelin tetap kelin..., btul la tuh..!

    ReplyDelete
  11. Saya selaku orang kampong di Bukit Selambau, Kedah yang banyak bercampor dengan itu KALING-KALING (loghat Sabah) yang sekarang ini kebanyakan mereka bekerja diladang2, pemandu taksi, pemandu lori, pekerja kilang. Malah, ada dikalangan mereka menjadi petani.

    Yang saya nak cerita ni ialah mengenai mereka telah mengalami kehidupan sebagai anak Malaysia. Mereka berpelajaran, kerana ada sekolah Tamil disini. Mereka berniaga, kerana mereka diberi kedai dan gerai untuk berniaga. Mereka ada rumah sendiri, kerana Kerajaan BN sediakan perumahan kos rendah dan sederhana dan mereka membelinya serta mampu bayar. Mereka jadi Doktor, Loyer, Injenear, Kontrektor, Tokeh Bas Sekolah, Toke Lori dan berbagai2 lagi. Mereka ka Hospital Kerajaan mendapat layanan perkhidmatan perubatan dan kesihatan. Disini mereka hidup bebas dan tiada sebarang sekatan yang mereka alami.

    Mereka bersih, rumah mereka bersih, mereka ada kuil yang aaamat bersih. Mereka makan tidak kutip makanan dalam tong sampah dan jika ada orang mereka buat begitu mereka tampar. Mereka makan dirumah dan dikedai atau diwarung saperti juga orang Melayu Islam dan orang Cina makan. Tiada perbezaan.

    Mereka ada motorsikal, kereta proton, toyota, datsen, mazna, KIA, maz 240 380 dll.

    Yang menarik, mereka diajar bermasyarakat dan samasekali tidak kencing merata2 macam orang India di India yang diceritakan oleh Zaini.

    Sdra Zaini nak mogok fasal apa?. Zaini tulis fasal Kedah, minta DSM jadi Pengerusi UMNO Kedah, orang Kedah marah dalam diam, fasal apa Zaini tak mogok pun?. Awat yang Zaini takut sangat kat 'ORANG INDIA MALAYSIA YANG MARAH KAT ZAINI FASAL TULIS SUASANA MEMBUSUKKAN DI INDIA YANG MEMPUNYAI RAKYAT YANG KENCING MERATA DIDING BANGUNAN DALAM BANDAR ATAU KOTA'.

    Tak payah takut dan nak mogok laaahh... Tulis saja apa yang kamu nak tulis. Kamu sebagai rakyat Malaysia adalah bebas.

    Malaysia demokrasi tulin.

    Itulah rakyat India rakyat Malaysia.

    1MALAYSIA AMAN MAKMUR.

    ReplyDelete
  12. HIDUP MAHATHIR DKK...

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.