Monday, June 11, 2012

Kehendak Lee Kuan Yew tidak sama dengan kehendak anak muda Singapura

Biro Siasatan Rasuah Singapura telah mendakwa bekas Ketua Angkatan Tentera Awam Singapura (SCDF) , Peter Lim di atas tuduhan menerima rasuah dalam bentuk sek daripada dua vendor  wanita dan seorang lagi vendor  SCDF sebanyak 10 kali antara Mei 2010 dan November lalu.
Rasuah ini dinikmati kesedapannya sebagai balasan untuk maklumat kontrak yang berkaitan dengan teknologi maklumat.Kes ini merupakan kes rasuah paling serius yang melibatkan pegawai kanan Singapura yang kononnya sebelum ini mempunyai reputasi dan tadbir urus yang bersih.
Di dalam wawancara ‘Success Stories Lee Kuan Yew’ beliau pernah menyatakan simbol baju puteh mereka adalah simbol kebersihan mereka dari rasuah. Mungkin LKY boleh mendidik pegawai -pegawainya untuk tidak menerima rasuah dalam bentuk wang tetapi gagal menyekat rasuah sex kerana sukar mengawal nafsu syahwat pegawai-pegawainya yang memuncak.
Hakikatnya zaman berubah dan kehendak juga berubah.

2 comments:

  1. Scdf tu pertahanan awam la..

    ReplyDelete
  2. Mohon jasa baik tuan untuk linkkan blog kedaqkini.blogspot.com dalam blog tuan.. terima kasih

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.