Tuesday, December 18, 2012

PANAS! ZAM MAIDIN: APA DAH JADI?.

Article On Habibie Was Improper And Unethical, Says Yudhoyono 
By Ahmad Fuad Yahya 
JAKARTA,Dec 18 (Bernama)--Indonesian President Susilo Bambang Yudhoyono said the article written by former Malaysian Information Minister, Tan Sri Zainuddin Maidin on Indonesia's third President BJ Habibie, was improper and unethical. 
The article, he said could jeopardize the good ties between Indonesia and Malaysia.
"We have worked it out, the foreign minister will take diplomatic notes both here and in Kuala Lumpur," Yudhoyono was quoted by Antara news agency as published by English daily The Jakarta Post, Tuesday.
Yudhoyono who is leaving on Tuesday for Malaysia to attend the annual consultation, the highest forum in Malaysia-Indonesia in bilateral ties, said Indonesia would raise the issues of mutual respect and tolerance during the meeting, so that similar incidents would not recur to obstruct friendship between both countries.Zainuddin's article is considered by many in Indonesia as offensive toward Habibie.
Meanwhile,Presidential spokesman Teuku Faizasyah said the president would also raise priority issues including protection for Indonesians working in Malaysia, the boundary, trade and investment at the meeting.
Yudhoyono will have a private, face-to-face meeting with Malaysian Prime Minister Datuk Seri Najib Razak before leading the Indonesian delegation at the ninth annual consultations. Universiti Utara Malaysia is scheduled to confer the president with an honorary Doctor of Philosophy in Leadership of Peace.
-- BERNAMA 
Pepatah Melayu pernah mengatakan "Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa".
Kebebasan menulis, kebebasan bersuara, kebebasan berekpresi semua ini bukan satu tiket sebagai hak kebebasan yang mutlak.
Apabila kita bersara sebagai Penghulu kita akan digelar Bekas Penghulu. Apabila kita bersara sebagai Guru kita akan bergelar Bekas Guru. Apabila kita bersara sebagai Imam kita akan bergelar sebagai Bekas Imam. Begitu juga apabila kita besara sebagai Menteri kita akan bergelar sebagai Bekas Menteri.
Semua gelaran bekas-bekas ini adalah penghormatan masyarakat kepada kita. Masyarakat menghormati seolah- seolah kita adalah graduan yang berjaya dari jawatan itu.
Seharusnya gelaran bekas-bekas ini dipikul dengan penuh amanah, berhemah, sopan-santun dan bertanggung jawab. Tidak kelolo atau loklux.
MU PIKIORRRR LE SENDIRI..... 

4 comments:

  1. tau orang indon ni marah kalau orang dia disentuh dan dihina .....Tapi apa yang dibuat oleh rayaat indon kepada bendera Negara kita macam mana pula ?....Hoi bambang aku sokong zainudin ...dan tulislah mengikut fikiran anda.....jangan peduli....bukankah indon berbanga dengan kebebasan wartawan.......

    ReplyDelete
  2. Gus Dur, sewaktu menjadi presiden Indonesia juga "improper and unethical" dalam perlakuannya terhadap Malaysia, bukan sekali tetapi banyaaak kali. Tidak pula kita bersikap seperti politikus Indonesia dan pemimpin tertinggi Indonesia.

    Apa jua alasan yang diberi, perlakuan BJ Habibie terhadap hal ehwal dalaman Malaysia bila menunjuk2 "sokongannya" kepada Anwar, adalah juga "improper dan unethical".

    Bila kena hidung depa baru nak terasa. Yang orang dia buat bukan2 kat Malaysia sepatah pun depa tak kata apa. Zam adalah sorang individu yang berhak menyuarakan pendapatnya berlandaskan demokrasi dan kebebasan yang dilaung-laungkan dan dimegah-megahkan oleh Inbdonesia.

    Lantaklah depa ni. Sudah sampai masanya kita menyuarakan ketidakpuasan kita terhadap perlakuan mereka. Zam patut dipuji dan disokong kerana dia berani menyuarakan sesuatu pendirian yang dikongsi ramai rakyat negara ini.

    ReplyDelete
  3. Zam boleh serap pun serangan dan tekanan padanya. Aku memang yakin Zam mampu. Siapalah Zam?
    Yang MR duk menggelabah tak tentu pasal awatnya?

    MU PIKIORRRR LE SENDIRI.....

    ReplyDelete
  4. zam adalah orang sakit hati sama anwar ib sewaktu anwar jadi timbalan PM yang memecat zam karena suruhan mahatir. mahatir waktu itu sedang belajar jadi diktator sama soeharto

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.