Thursday, January 24, 2013

CITA-CITA ALI RUSTAM YANG MASIH MEMBUAK-BUAK

Apabila Datuk Seri Mohd Ali Rustam mengesahkan sedia bertanding di kerusi parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ramai pemerhati politik melihat ini merupakan gerak politik Ali Rustam yang bercita-cita besar untuk menawan jawatan tertinggi. 
Ali Rustam pernah berhempas pulas dengan Muhyiddin Yassin dan Muhammad Taib untuk menawan Timbalan Presiden UMNO.
Ketika itu rata-rata komen yang berpendapat bahawa adalah lebih molek Ali Rustam tumpu di negeri Melaka sebagai Ketua Menteri kerana banyak pembaharuan yang telah beliau lakukan di Melaka.
Akhirnya beliau gagal kerana dilucutkan kelayakan bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden kerana didapati bersalah dibawah Perkara 10.1, Tata Etika Ahli Umno didapati mempunyai kaitan dengan kesalahan politik yang dilakukan oleh ejen dan pelobi semasa proses pencalonan dan juga semasa berkempen. 
Umum mengetahui bahwa suasana politik parti UMNO hari ini ibarat demam yang belum kebah. Masa untuk kebah makin lama makin serabut. 
Apa juga percaturan, niat, hasrat, cita-cita dan langkah di dalam menjamah kuasa haruslah berhati-hati terutamanya kepimpinan tertinggi supaya apabila ‘kepala bergerak ekor tidak berkodek’. 
Amalan buruk di dalam UMNO ialah kebiasaannya apabila kepala baru sahaja menyatakan niat nak bertanding yang di bawah sudah kalut berkocak menunggu habuan. 
UMNO sedang menghadapi tahap kenyakinan yang rendah di kalangan generasi baru kini dan sebelum parah kepimpinannya harus membuktikan perjalanan politik yang berhemah, tidak rakus dan tamak kuasa.
Baru lah UMNO dipandang tinggi.

1 comment:

  1. Mereka bertanding dimana pun bukan hidup susah.
    Kalau tak betanding pun pencem bercambah-cambah.
    Lepas itu boleh lah jadi Presiden Datok-Datok Melaka peringkat kebangsaan.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.