Wednesday, June 26, 2013

DEPA 'OK' CUMA YANG DOK LAGA-LAGAKAN IALAH UTUSAN MALAYSIA DAN HARAKAH DAILY




Melihat visual di atas berbagai tafsiran boleh dibuat. Anwar memang pandai buat lawak sehingga Najib ketawa terbahak-bahak. 

Ada pendapat yang mengatakan Najib dan Anwar depa ’OK’ yang tak ‘OK’ ialah media-media pembodek PM dan media-media pembangkang yang menjadi batu api melaga-lagakan mereka khasnya Utusan Malaysia dan Harakahdaily.

Ada juga pendapat yang lebih extrim menyatakan jarum halus Jusuff Kala untuk menjahit ikatan Najib dan Anwar sudah mula berlajalan.
Ada pula yang  menyatakan kalau Najib boleh berbaik-baik dengan Dong Zong mengapa tidak berbaik-baik dengan Anwar.
Apa pun rakyat berhak mentafsirkan apa juga tafsiran mereka yang tersendiri. 
Seribu macam tafsiran boleh dibuat seperti ungkapan di dalam lirik lagu “IF” oleh kumpulan Bread :-
If a picture paints a thousand words,
Then why can't I paint you?
The words will never show the you I've come to know.
If a face could launch a thousand ships,
Then where am I to go?
There's no one home but you,
You're all that's left me too.
And when my love for life is running dry,
You come and pour yourself on me.
 
If a man could be two places at one time,
I'd be with you.
Tomorrow and today, beside you all the way.
If the world should stop revolving spinning slowly down to die,
I'd spend the end with you.
And when the world was through,
Then one by one the stars would all go out,
Then you and I would simply fly away.
Lagi empat tahun akan tiba pilihanraya ke 14, mungkin 2018. Masa semakin pendek. Semangat PM Najib hari dilihat sedikit menjunam selepas pru13 yang lepas.
Hari ini sangat kurang kedengaran gema, jeritan, laungan dan pekikan semangat sambil menjolok jari “SATU!!!!!....SATU!!!!!.... Satu Malaysia!!!” di dalam setiap penutup ucapannya tidak seperti sebelum pru13 yang lepas.
Mungkin geruh atau badi semangat “Tsunami Cina“ masih bersarang dalam diri Najib sehingga jari yang nak dijolok pun tidak lagi terpacak keras di langit.

8 comments:

  1. Tafsiran yang paling tepat sebab terpakai sampai sekarang ialah musuh atau sahabat dalam politik boleh berubah-rubah mengikut masa dan keadaan.

    Tapi yang tak faham-faham dari dulu sampai sekarang ialah, penyokong dan pengikut yang berterusan taksub sampai ke liang lahat dan mempertahankan pemimpin mereka seperti di atas.

    ReplyDelete
  2. salam kak.
    tak payahlah satu malaysia tu..buat malu je..baru ni masa festival floral, kan ada siaran lansung kat tv1...ada satu ketika, pengacara menjerit satuuuuuuu....tapi tak bersahut..

    orang dah fedup dengan 1malaysia kak...najib dan syok2 sendiri dah...biarkan dia terjun dengan labu2nya...biarkan biarkan...

    budakteranung

    ReplyDelete
  3. Ada masa kena berlakon betul-betul profesional. Lepas tu siap saling hentam-menghetam kalu boleh biarlah secara profesional juga. Utusan lewat pasca UMNO Baru kerjanya asyik menghentam siapa yang membangkang UMNO tapi Harakah pula cuba menjadi lebih sekular dan objektik dalam laporannya tidak lagi menjurus kepada hal-hal agama yang mirip ritualistik.

    ReplyDelete
  4. Bukankah elok bila pemimpin berlainan pegangan politik muhibbah dan mesra begini? Seharusnya menjadi contoh kepada penyokong kedua parti politik... Berbeza politik tidak mengapa, silaturahim sesama insan, sesama islam jangan digadaikan.

    ReplyDelete
  5. 1. Mummy, itu yang orang putih kata "civility". Bertamadun. Tambah pula depan kamera. Orang politik kena pandai "hemoikret" - hemoi campur hipokrit. Takkanlah di khalayak ramai, lagi-lagilah di Parlimen, mereka nak kuntau.

    2. Mereka kena tunjuk yakin. Kalau masam, muram, monyok dan gabra, nanti penyokong kata penakut pula. Dalam hati, Mummy, panas membara - macam kawah gunung berapi.

    3. Kadang-kadang Mummy, jurugambar dan jurukamera yang suruh depa senyum, suruh jabat salam, suruh peluk. Kalau tak buat, depa kata: "Betullah depa benci satu sama lain."

    4. Tapi jangan pula tolak bulat-bulat kemungkinan "burung sewarna duduk bersama-sama".

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata Orang Putih "Laughter is the Best Medicine" atau "Tertawa adalah ubat yang terbaik". Jika kata-kata ini diselami bermakna mereka yang tertawa ini berpenyakit.
      Seringklai juga yang mudah membuat orang-orang lelaki tertawa ialah apabila dibuka cerita yang berunsur sex atau bayang-bayang dua makna "double meaning" atau perihal wanita.
      TQ.

      Delete
    2. Kata Orang Putih "Laughter is the Best Medicine" atau "Tertawa adalah ubat yang terbaik". Jika kata-kata ini diselami bermakna mereka yang tertawa ini berpenyakit.
      Seringklai juga yang mudah membuat orang-orang lelaki tertawa ialah apabila dibuka cerita yang berunsur sex atau bayang-bayang dua makna "double meaning" atau perihal wanita.
      TQ.

      Delete
  6. Nak terus jadi lembu kepada orang politik, jangan kecil hati . Sendiri yang bodoh, nak salahkan pemimpin yang dip ilmiah pulak.

    Yang dah terbawa-bawa dengan perasaan, pi terjun Dari bangunan Parlimen.

    Wakakakakakak

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.