Wednesday, June 19, 2013

TAKRIF SEBENAR 10 WANITA YANG PALING BERKUASA DI MALAYSIA

Sumber : ms 5 The Star
The Star semalam mengiklankan paparan 10 wanita yang paling berkuasa di Malaysia. Seperti yang jangkakan no 1 ialah DS Rosmah Mansor, 2- Dr Zeti (Gavenor Bank Negara), 3- TS Michelle Yeoh (Pelakon Hollywood), 4- Dato Ambiga (Bekas Presiden Bar Council), 5– Nurrul Izzah Anwar (MP Lembah Pantai), 6- Hannah Yeoh (ADUN Subang Jaya), 7- Teresa Kok (MP Seputih), 8- Geethanjali G (Host TV), 9- Datuk Jamelah Jamaludin (CEO Kuwait Finance House (M) Bhd), 10– Marina Mahathir (Anak Tun M). 
Mengikut keterangan pengiklan tersebut, pemilihan ini dibuat berasaskan penglibatan kewangan, pendedahan media dan impak social. 
Jika dilihat daripada ranking no 2 hingga ke 10 ia telah mempamirkan penglibatan tokoh wanita yang sebenar atau tulin kerana tidak ramai yang mengetahui siapa suami mereka. 
Suami mereka tidak pernah didedahkan, mendapat pendedahan atau mungkin tidak mahu tampil bersama isteri atau mungkin malu media @ ‘media shy’. 
Dalam erti kata lain kekuasaan mereka adalah kekuasaan hakiki wanita di atas kewibawaan kaki mereka sendiri tanpa menempel di sebelah kuasa suami mereka.
Hakikatnya wanita yang sebegini mampu bertahan lama dan terus menyumbang kepada masyarakat kerana mereka tidak pernah gusar jika suami mereka tersungkur dalam politik.
Sesungguhnya kekuasaan mereka di luar jakauan kamar tidur dan mereka layak untuk disenaraikan.

13 comments:

  1. Atas sebab yg sama, kerana dia tidak sama dengan 2 - 10, sewajarnya dia dimahkotakan no. 1 - the first lady.

    Kalau zaman pm sebelum inipun, hatta Dr siti hasmah pun tak mampu terbaris top ten.

    The most powerful for what? Kalau tiada penjelasan terbaik dari the star, ia sebenarnya satu sindiran, memperlekehkan pm, umno Dan org melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kluangman,
      Yang sebenarnya ini hanya 'camouflage' untuk meletakkan wanita-wanita DAP Teresa Kok,Hanna Yeoh, Nurul Izzah dan Ambiga KONON sebaris dengan Rosmah.
      Apa agenda?

      Delete
    2. kalau tahu tak apa

      Delete
  2. apsal lah Kak Jijah RATU AYAK MATA x da dlm senarai ni? ni x adil boycottt Boikot air mineral MESRA PETRONAS! SPRITZER,Cactus, Desa dll yg sumber dari Taiping Jln.Air Kuning disedut dekat Kubur CINA?patutlah tinggi kandungan Pottasium dan Calicum nya?sokong air RISCOOL dari anak syarikat RISDA dari Gurun Gunung Jerai dan AllaForte MOFAs dll keluaran Bumiputra.

    ReplyDelete
  3. MR.
    Shahrizat ketua wanita umno semalaysia berada di nombor berapa pula.

    ReplyDelete
  4. Apa masalahnya Rosmah no 1?

    Prejudis, cemburu kuat sangat ke?

    Asyik spin cerita saje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn cemburu, tetapi mempertikaikan bagaimana ciri2 yg diselidiki, kalau ciri2 suaminya org polotik isteri tmp pun blh dan keluarkan saja gevenor bank negara dr senarai

      Delete
  5. biarkanlah nak No. berapa pun. manusia nilai manusia...tak kemana pun akhirnya.

    saje nak sakitkan telinga sebab nak beritahu bahawa sakit hatinya belom pulih lagi.

    ReplyDelete
  6. apakah rosmah akan dinobatkan no.1 jika isteri seorang pengayuh beca????/

    ReplyDelete
  7. korang semua ni pun satu la... ni provokasi dari THE STAR untuk memberi damage pada rosmah... senarai ni hanya senarai suka2 je... dorang tau lepas senarai ni dikeluarkan orang akan mengutuk rosmah... rosmah tak tau apa2 pun...

    ReplyDelete
  8. memang dia wanita hebat Dari dulu hingga sekarang

    ReplyDelete
  9. Tuan ada maklumat tentang siapa pengiklan nya?

    ReplyDelete
  10. Rosmah tentu syok punya dengan iklan ini.
    Najib garu kepala.
    Rakyat makin meluat sama ada betul atau tak betul.
    Kalau Najib jatuh adakah Rosmah akan tetap unggul.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.