Thursday, June 4, 2015

"RAKYAT MALAYSIA NILAI LAH SENDIRI PERBELANJAAN PERDANA MENTERI ANDA"

Hari ini rakyat negara ini dah mula bercakap angka billion, billion, billion. Tak main lagi ratus, ribu atau juta. Yang menoreh getah bercakap sambil menoreh. Yang bersawah bercerita sambil bersawah. Peniaga pasar malam riuh rendah berbincang billion, billion. 
Ini semua berpunca syarikat pelaburan mahamega Najib Tun Razak 1MDB. 1MDB telah mengubah fikiran rakyat bahawa hebat nya Perdana Menteri mereka menguruskan berbillion ringgit. Hebatnya Perdana Menteri mereka yang juga Menteri Kewangan pusing wang.
Kata Pak Long di kampung "Kalau nak berjaya berniaga kena pandai pusin duit macam Cina berniaga".
Inilah sinario ekonomi negara sekarang di mana billionan wang 1MDB telah menjarakkan lagi jurang ekonomi golongan rakyat marhaen dengan golongan pemimpin yang pandai pusin wang rakyat. 
Kemewahan keluarga PM bergemerlapan manakala pendapatan rakyat bawah masih "kais pagi makan pagi".

19 comments:

  1. assalam. awak cadang siapakah boleh ganti najib?...siapa yg perfect kat bumi ni.? jgn jd tikus baiki labu yaa! YA ALLAH BANTULAH NAJIB UTK TEGAKKKAN ISLAM, BANGSA & MALAYISAKU...aamiiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa dapat komisen?Pemimpin dtg dan pergi.Di dunia ini seorang yg sehebat Lee Kuan Yew pun berganti begitu juga Mahathir.

      Pemimpin yg bijak d kelillingi oleh org bijak pandai bukan pengampu.

      Delete
    2. Di zaman KeSultanan Melaka ramai lah pengampu.Bila Portugis dtg ramai juga pengampu Portugis,bila Belanda datang menjajah ada juga yg mengampu.

      Begitu juga bila Inggeris dan selepas itu Jepun,ramai lah pengampu nya.

      Bila Inggeris kembali ada yg ta mahu merdeka krn gelap mata dgn kemodenan yg d bawa Inggeris.

      Jgn lah jd pengampu

      Delete
    3. Anda org Borneo ka?

      Delete
    4. Berapa dapat komisen?Pemimpin dtg dan pergi.Di dunia ini seorang yg sehebat Lee Kuan Yew pun berganti begitu juga Mahathir.

      Pemimpin yg bijak d kelillingi oleh org bijak pandai bukan pengampu.

      Delete
    5. Najib terdesak dan tersedak..
      HIDUP MALAYSIA DI BAWAH UMNO???
      SELEPAS AGAKNYA SABAH @ JOHOR @ SELANGOR @ PENANG KA KA KA
      Tinggal lah Tganu,Kedah,Perlis dan Kelantan
      Kejutan dari KM Sarawak, Adenan Satem sempena lawatan PM Najib Razak hari ini.

      Adenan memeranjatkan kira-kira 15,000 hadirin apabila beliau meminta kuasa autonomi Sarawak dikembalikan, lapor The Rakyat Post.

      Sudah tiba masanya Kerajaan Persekutuan mengiktiraf kuasa autonomi negeri itu dan membenarkan kuasa membuat keputusan sendiri, kata Adenan ketika sesi pemimpin bertemu rakyat di stadium tertutup di kuching.

      “Ini pertama kali saya dengar, ia masih baru bagi saya,” kata SU Negeri, Tan Sri Mohamad Morshidi Abdul Ghani apabila diminta mengulas mengenai perkara tersebut.

      Adenan berkata kedua-dua kerajaan negeri dan persekutuan masih lagi berunding mengenai syarat bagi pengurangan kuasa beberapa agensi kerajaan negeri.

      “Pada masa ini, setiap keputusan perlu melalui banyak kerenah birokrasi sebelum ia diluluskan di peringkat persekutuan untuk keputusan ini digunapakai di sini. Kita mampu menyelesaikan perkara dengan lebih baik kerana kita lebih arif dengan masalah sendiri,” kata Adenan dalam ucapannya.

      Ketika ini kuasa autonomi Sarawak hanya berkaitan pengurusan tanah, sumber hutan dan imigresen menurut Perjanjian Persekutuan Malaysia yang ditandatangani pada 13 September 1963.

      Beberapa agensi kerajaan persekutuan antaranya kesihatan, pendidikan dan imigresen buat masa ini diketuai oleh penduduk Sarawak sebagai sebahagian daripada polisi ‘Memborneokan’ seperti yang tercatat dalam perjanjian.

      Adenan tidak menerangkan secara lanjut mengenai perkara tersebut namun PM Najib Razak yang hadir mengiktiraf keperluan pengurangan kuasa kerana ia akan mempercepatkan rancangan pembangunan Sarawak.

      “Saya rasa sudah tiba masanya untuk Sarawak menerajui cara mereka dalam bidang tertentu kerana mereka lebih mampu melakukannya. Kami masih lagi mengkaji perjanjian itu,” kata Najib.

      Antara yang terperanjat dengan pengumuman itu adalah Presiden Persatuan Peguambela Sarawak Leonard Shim.

      “Masih terlalu awal untuk kami beri apa-apa kenyataan kerana kami juga tidak tahu butiran mengenai perkara ini. Saya harap Adenan akan memberi lebih butiran dalam beberapa hari lagi seperti selalu,” kata Shim dipetik The Rakyat Post.

      Delete
    6. Malaysia akn hancur tanpa Najib??????Sewel punya komen.Dlm sejarah ribuan pemimpin hebat pun berganti.

      Ini kan Najib

      Delete
    7. Daripada RM42 bilion hutang bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014, hanya RM19.7 bilion (iaitu 47%) boleh dipadankan dengan aset yang nyata yang boleh dijual semula. Jumlah RM19.7 bilion ini terdiri daripada pembelian penjana bebas dari Ananda Krishnan dan Genting (yang menelan belanja RM18 bilion) dan pembelian tanah dari Kerajaan Malaysia berjumlah RM1.7 bilion. Ini bermakna, jika ada keperluan untuk menjual aset-aset bagi membayar hutang berjumlah RM42 bilion itu, jumlah maksima yang boleh diperolehi tidak sampai separuh dari jumlah hutang

      2. Pembelian syarikat-syarikat penjana bebas dari Ananda Krishnan dan Genting dikhuatiri dibuat pada harga yang merugikan rakyat. Laporan media sebelum ini menyebut bagaimana harga yang dibayar adalah lebih tinggi dari harga pasaran. Pengumuman 1MDB mengesahkan bahawa bukan sahaja 1MDB membeli pada harga yang lebih mahal malah turut menanggung hutang RM6 bilion dari syarikat-syarikat itu

      3. Separuh (50%) dari jumlah hutang RM42 bilion itu adalah dalam bentuk yang tidak diketahui oleh rakyat sehingga kini. Perbelanjaan kewangan dan pembiayaan sebanyak RM5.4 bilion adalah tersangat tinggi dan tidak diketahui siapakah yang mendapat manfaat dari bayaran perbelanjaan kewangan seperti ini


      4. Jumlah RM15.4 bilion di dalam syarikat-syarikat yang tidak dapat dipastikan aktiviti perniagaan atau asetnya iaitu Brazen Sky, Aabar dan 1MDB GIL mengesahkan bahawa 1MDB tidak boleh menerangkan ke mana RM15.4 bilion ini telah dibelanjakan. Jika syarikat-syarikat ini mempunyai bangunan, kilang, tanah, saham dan lain-lain maka sudah tentu 1MDB boleh menunjukkan aset-aset ini untuk mematikan sebarang spekulasi

      Hakikatnya, kenyataan 1MDB hanya mengesahkan bahawa sekurang-kurangnya separuh dari RM42 bilion itu telah dibelanjakan bagi tujuan yang diragui dan mungkin bertentangan dari kelulusan awal Bank Negara Malaysia. Oleh yang demikian, saya menyeru supaya Bank Negara Malaysia menyiasat sehinggalah satu laporan dapat dibentangkan di Parlimen untuk menyenaraikan semua perbelanjaan secara terperinci yang melibatkan hutang RM42 bilion itu.

      Delete
    8. Ngko suruh burung Kakak Tua menyiasat???? di cuma tahu becakap itu pun dia x atau apa dia cakap.....

      Delete
  2. 1MDB syarikat kerajaan milik rakyat untuk rakyat dengan cara membayar cukai, program tanggungjaab masyarakat, peluang perniagaan, peluang perkerjaan, spill over economic impact.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat ni yang kami terasa "spill over economic impact" nya adalah kita semua kena perah duit melalui GST/Tabung Haji pasai nak tolong 1MDB bayar hutang....hutang je yang spill over utk rakyat sama sama menikmati...yang profitnya mana???

      Delete
    2. Ko ambik je mana mana org tepi jalan...nescaya org tu boleh out perform si lanun bugis ni...

      Kalau nak Islam dan Malaysia tertegak...Najib kena berundur!

      Ya Allah, buang lah pemimpin yang menghancurkan Islam.

      Amin

      Delete
  3. Ceteknya pemikiran mummy ni. pelaburan terbesar 1MDB ialah IPP dan pembangunan perumahan mampu milik di kawasan stratigik. IPP jana elektrik untuk rakyat dan rumah mampu milik juga untuk rakyat. Kan bagus tu? Kau projek apa? Fitnah memanjang...Kau Islam ke kapir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bebal ko ni...

      Beli IPP dengan harga 18 billion duit hutang! berbillion billion lebih dari harga pasaran, Ini yang ko kata bagus??

      ko ingat berapa caj elektrik yang 1MDB boleh offer supaya diorang boleh pulang modal atau setidaknya bayar interest hutang tersebut? 1 sen per kWh?

      Nak buat rumah mampu milik kat mana? kat penang tu? tu yang tanah beli 1.1 billion jauh lagi tinggi dari harga pasaran! tanah pun mahal nak jual rumah mampu milik harga berapa? 1 juta sebijik?

      Benda salah macam ni pun ko tak boleh nak paham! Ko ni Islam ke Kapir?

      Delete
    2. Perlembagaan beri ruang utk rakyat bersuara bukan membisu.Rakyat dah cerdik walau ramai juga yg kaki ampu

      Delete
  4. 1235.....emmmmm......slamanya.......bengong

    ReplyDelete
  5. Mmg IPP jana elektrik, dan TNB 'DIPAKSA' utk membeli elektrik yg dijana oleh IPP dgn harga yg tinggi. Jadi utk 'TERPAKSA' juga lah TNB naikkan tarif elektrik utk tampung kerugian....untung la rakyat sbb kena bayar bil lebih... Hahaha

    ReplyDelete
  6. Setelah membaca banyak blog, kerana IPP tu diurus oleh 1MDB lah harga elektrik dapat dikekalkan rendah sebab ia di bawah kerajaan. TNB juga dapat menikmati keuntungan selepas IPP diurus oleh 1MDB. Sebelum ni harga elektik x dapat dikawal dan TNB sukar untung kerana IPP diurus oleh swasta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TNB sukar untung? Tk pernah dengar lg TNB rugi dan terpaksa batalkan bonus kakitangan. Kerajaan yang pentingkan kebajikan rakyat? Atau kerjaan yang menjaga kroni atas kepentingan peribadi?

      Delete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.