Sunday, May 24, 2009

Parti Komunis Malaya pun dah berblogging

PERKENALAN BLOG www.matamin.blogspot.com

Penandatanganan persetujuan damai 3 pihak di Haadyai sudahpun berlalu hampir 20 tahun. Akan tetapi, kewujudan bekas perajurit pasukan-pasukan Tentera Rakyat Malaya masih disisihkan dari media perdana. Ada pihak yang cuba filemkan sejarah mereka tetapi telah diharamkan penerbitannya.

Justeru itu, blog KAMPUNG PERDAMAIAN SUKHIRIN – KINI DAN SILAM ini perlu diwujudkan untuk memaparkan berita terkini dan sejarah silam para pejuang kemerdekaan agar disimpan untuk tatapan generasi akan datang.

Sejarah bukanlah hanya satu penjelasan. Blog ini tidak ingin mengatakan bahawa sejarah yang dipaparkan di sini adalah satu-satunya versi sejarah yang paling tulen dan benar atau menganggap hanya Rejimen Ke-10 dan TRM di bawah pimpinan PKM saja yang berjuang bertumpah darah demi kemerdekaan tanah air,tapi blog ini ingin semua pihak yang jujur kepada fakta sejarah mengetahui bahawa sumbangan mereka tidak dapat dinafikan.

Mengangkat senjata menentang penjajah bukanlah sesuatu yang salah, juga tidak bermakna menolak berjuang secara aman, tetapi situasi telah mendorong ia harus dilakukan.

Ramai yang merujuk kepada PKM sebagai organisasi keganasan dan zalim kerana melancarkan perjuangan bersenjata, malah PKM dikatakan dimiliki orang Cina yang ingin menjajah Tanah Melayu, pada hal ini semua tidak benar sama sekali. PKM berlandaskan ideologi komunis yang bersifat humanis antarabangsa, menyanjung keadilan sosial, perpaduan kaum dan demokrasi. Ia disertai jua oleh semua kaum, termasuk Melayu, India dan lain-lain.
Kerana itulah blog ini ingin memaparkan segala sejarah silam Rejimen Ke-10 agar persepsi serong ini diperbetulkan.
KOMEN:
Di sekitar tahun 60an dan 70an Mummy dan beberapa rakan di kampong mencuri-curi dengar Radio Revolusi Malaya. Kami tidak tahu dari mana ia dipancarkan.
Ketika itu apa yang menjadi "trill' kami ialah maklumat-maklumat dan propaganda Komunis itu kami "compare" dengan maklumat semasa sejauh mana kebenarannya. Kami juga mencari-cari stesyennya kalau-kalau terdengar bunyi tembakan.
Hari ini masa berlalu dan bekas PKM telah bijak berblog untuk menyampaikan perihal sejarah kegagalan mereka.

61 comments:

  1. Mummy jangan bermain dengan api, kecil menjadi kawan bila besar menjadi lawan. Atas nama apa pun saki baki PKM tidak harus dipijak kakinya di bumi ini. ambil contoh singapura. Tiada puasa rakyat Malaysia yang dibiarkan bersemadi di tanah singapura. Digali dan dihantar pulang. Kalau boleh di tanah air ini kubur PKM digali dan dicampakkan kedasar lautan. Udah lupaka mummmy bagaimana tentera bintang 3 membunuh dan memperkosa orang melayu selepas kejatuhan jepang hampir 13 hari mereka bermaharajalela. lupakah mummmy bagaimana sisuami dipaksa melihat isterinya diperkosa dihadapan mata. Itulah diantar lipatan sejarah yang yang memperlihatkan betapa begis dan ganasnya PKM. Melayu mudah lupa , mummy dah lupa kut macam mana mummy boleh bertapa di negara tercinta ini. Ingat mummy tiada maaf bagi PKM atas dasar apa pun. Tiada maaf baimu PKM. Puih!!!!! Jangan mencabar kesabaran Melayu.

    ReplyDelete
  2. tak payah duk ingat masa lalu la sahabat. Malaysia negara demokrasi. Nak tukar kerajaan gunala sistem yang ada. Pakatan Rakyat pun juga saluran ini. Suruh ahli PKM daftar join dengan PKR, PAS dan DAP tubuh negara republik rakyat malaysia. guna saluran yang betul. betul kata anony... jangan main dengan api. nak huruhara sat aje. nak aman 52 tahun bina pun tak aman.

    ReplyDelete
  3. Buat renungan Penyokong PKM & Hindraf

    Pakatan Rakyat menganjurkan mogok lapar 72 jam bagi mendesak pembubaran DUN Perak dalam usahanya menentang pengambilalihan kuasa BN sejak Februari lalu. Eloklah kiranya pembangkang pilih mereka yang mempunyai masalah obesiti bagi membantu mereka menguruskan badan . Apakah mereka kini menganggap mereka semua sama dengan Indera Ghandi . Sebelum ini Pas juga pernah menganjurkan mogok lapar di Markas Tarbiah mereka di Gombak . Mogok berkenaan berakhir dengan semua orang akhirnya makan setelah tidak tahan lapar.

    Mogok lapar yang bermula jam 10 pagi Selasa ini di Wisma DAP negeri, di depan bangunan DUN, akan dirasmikan oleh menteri besar gabungan pembangkang Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin dan speaker mereka V Sivakumar. Kita mahu melihat Sivakumar dan Nizar untuk memulakan mogok lapar berkenaan, Hanya kerana tidak dapat menjadi MB mereka mahu mogok lapar. Mogok lapar ini sebenarnya samalah seperti mahu membunuh diri. Bagi orang Islam pekerjaan membunuh diri adalah satu pekerjaan terkutuk yang mana bunuh diri tidak sepatutnya ada dalam kamus orang Islam. Tapi kalau kerana mahu jadi MB , sanggup bunuh diri , ini adalah satu usaha yang bodoh. Mogok lapar bererti seseorang itu sanggup mati. Kalau mogok saja mahu menunjuk , tak payah lah mogok.

    Program bantahan seumpama itu pertama kali sejak krisis itu berlarutan hampir empat bulan lalu walaupun Mahkamah Rayuan semalam mengesahkan pelantikan Datuk Seri Zambry Abd Kadir sebagai menteri besar. Kami di KPMU mengalu-alukan mereka mogok lapar (Diet ) dan mahu melihat sejauh mana berkesan nya mogok lapar ini. Belum ada orang mati tak makan selama 72 jam . Kenapa tak mogok sampai 722 jam. Baru kami tabik respek. Bodoh betul pemimpin kamu wahai pembangkang.

    ReplyDelete
  4. PKM yg Rejimen Ke-10 nya itu 100% Melayu memang anti-Melayu, anti-diri mereka sendiri yang Melayu itu, he...he...he...!

    PKM yang big bossnya Melayu, Pengerusinya Musa Ahmad itu Melayu dan ramai pemimpin tertingginya itu Melayu seperti Rashid Maidin, Abdullah CD, Samsiah Sutan Fakeh, Ibrahim Chik, Mat Amin dan lain-lain memang anti-Melayu, sebeb mereka sendiri Melayu. Mereka anti-dri mereka sendiri!! Seperti juga Najib Tun Razak yang anti-Melayu sebab dirinya sendiri Melayu, he...he...he...

    ReplyDelete
  5. Deme ni ketinggalan kapal terbang. Kita dah Malaysia, deme masih Malaya lagi. Maknanya deme ni merdeka pun belum. Hampeh...apa punya bahalul nih? Atau deme tak iktiraf Malaysia? Pengkhianat bangsa. Deme dibenarkan oleh British melarikan diri kerana nak 'checkmate' negara kita supaya sentiasa dalam ketakutan dan terus perlu British di sini. Ada faham??? Hampa PKM berterimakasihlah pada UMNO kerana beri peluang hampa lari dan balik sorang demi sorang. Pakatan Rakyat tiada kaitan dengan PKM!!

    ReplyDelete
  6. mummy apa2 hal pun aku tetap sokong PKM, Rejimen ke 10 pejuang kebebasan Malaya, UMNO memang tahi penjajah, saper yang kena rogol saper yang kena bunuh, semua tu tali barut british dan japan, dan memang selayaknya depa dibunuh, petuanlang memang wajib dibunuh, HIDUP PKM, pejuang kemerdekaan malaya.. apsal bodoh sangat panggil british balik lepas kalah ngan japan, memang bodohhh nak mampuihhh,

    ReplyDelete
  7. Anon may 24.8:41 pm.

    Kalau berani sangat jangan sembunyi nama di balik anonymous. Istharkan hang siapa kemudian masuk hutan macam PKM dulu supaya kepala hotak hang dapat diletupkan oleh pihak berkuasa.

    Sebut PKM saja orang melayu dah naik marah,inikan hang nak iktiraf mereka.Silakan kalau berani cabar kedaulatan negara ini dengan fahaman kejam hang tu.

    ReplyDelete
  8. komunis tidak patut dibenarkan kembali ke malaysia..

    berjiwa komunis pun patut dibuang negara..

    ReplyDelete
  9. Alaaaa ..ni semua tektik umno nak tarik sokongan melayu..tektik lama la ..sat hindraf , sat ltte , sat almaunah , sat pkm ...lepas ni apa pulak tak tau la..kepala hatuk umno la camni..

    masa perang donia kedua ..umno pun tak ujud lagi..masa tu AWAS , API , PKM yang berani angkat senjata lawan penjajah orang putih dan japang...orang putih lari balik negeri di england..ganti askar gurkha sebagai ganti konon nya orang putih la selamatkan tanah melaya..

    bila jepun surennder..orang putih mai balik ..masa tu pembodek orang putih adalah pembesar melayu dan umno..lalu pejuang asal di anaktiri kan dan di jadikan musoh oleh british dan umno..nak faham lagi pi rujuk buku sejarah tulen ..jgn buku sejarah kaki lima na..

    orang melayu ni mmg mudah lupa dan suka cari pasai dgn bangsa sendiri..sekian harap maklum...

    ReplyDelete
  10. Salam,

    PKM juga turut memainkan peranan dalam perjuangan kemerdekaan.

    Oleh itu, peranan dan perjuangan mereka tidak patut dilupakan.

    ReplyDelete
  11. Baru sekarang mummy menelanjangkan diri ... sayang berkurap. Jaga2 mummy kang pedih kang.

    ReplyDelete
  12. seingat aku la..mana pi pemmimpin umno melayu ..masa datok mahraja lela , tok janggut , mat kilau , tok bahaman , dan seangkatan dgn nya di gantung , di bunuh dan di perambat oleh orang putih...hangpa jawab mai..mana pi pemimpin umno dan pembesar melayu masa tu..awat umno tak buat demo atau bela kematian pejuang melayu masa tu..adakah orang putih mati sekoq dua dek kris melayu umno masa tu..
    bila ada kepentingan baru la umno nak nobat pejuang melayu dulu dulu..pirahhh.

    yang aku tau ketua pekemba (umno )la dok pi bodek tuan orang putih dok pekena cuka masam segelas dua..last dapat merdeka atas kertas..

    ReplyDelete
  13. kalu suka komunis, pi la masuk hutan thailand jadi komunis. jgn duduk malaysia. bangang. hampeh...

    ReplyDelete
  14. I like with all yours posting, information which you give will become inspiration for all bloggers, greeting recognize
    from blogger of beginner
    don't forget comment, and follower in my blog.

    ReplyDelete
  15. I like with all yours posting, information which you give will become inspiration for all bloggers, greeting recognize
    from blogger of beginner
    don't forget comment, and follower in my blog.

    ReplyDelete
  16. nampaknya ada pengkomen yang peka sejarah. baguslah tu! kata che det yang melayu mudah lupa memanglah tidak betul.

    matstim.

    ReplyDelete
  17. untuk tatapan gelong gajah

    seingat aku la..mana pi pemmimpin PR melayu ..masa datok mahraja lela , tok janggut , mat kilau , tok bahaman , dan seangkatan dgn nya di gantung , di bunuh dan di perambat oleh orang putih...hangpa jawab mai..mana pi pemimpin PR dan pembesar melayu masa tu..awat PR tak buat demo atau bela kematian pejuang melayu masa tu..adakah orang putih mati sekoq dua dek kris melayu umno masa tu..
    bila ada kepentingan baru la PR nak nobat pejuang melayu dulu dulu..pirahhh.

    yang aku tau ketua pekemba (PR)la dok pi bodek tuan orang putih dok pekena cuka masam segelas dua..last dapat merdeka atas kertas.

    ReplyDelete
  18. salam ziarah...
    kumunis atau rakyat yg berjiwa komunis jgn dibiarkan hidup dimuka bumi yg aman sejahreta seperti malaysia ini..mereka lah yg memijak bangsa melayu dan ISLAM...halau shj mereka2 yg berjiwa komunis ini dr malaysia ini..
    http://www.buaya-merah.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Untuk Jiwa Merdeka:

    Saya nk betulkan fakta saudara, PKM tidak pernah memperjuangkan kemerdekaan pun. Mereka berperang dengan Jepun dan Inggeris kerana mereka hendak mengkomuniskan Tanah Melayu kerana Commitern iaitu Communist International sedang mewujudkan ragkaian komunisnya.

    Belajar sejarah dulu baru boleh cakap. Jgn naive sgt

    ReplyDelete
  20. Tahniah sri tribuana anda mengingatkan sukusakat Melayu yang bahlul dan buta sejarah. mereka ini meletakkan undang2 dipihak mereka. Nak sokong pun tengukla sikit. Kita tau bukan semua yang kerajaan buat baik pada pandangan mereka tapi x elok pada pandangan kita. Kita harus sedar kerajaan tak boleh memuaskan hati semua pihak. Macam PAS memerentah di Kelantan dan Kedah. Bukan semua baik pada mereka baik pada orang lain. Sokong dan menentang tu biarlah berpada-pada. Sokong dan menentang tu biarlah ada rasionalnya. Jangan lupa Malaysia ini negara kita. Orang lain ada saudara mara di Thailand, Indonesia, China, India tapi aku hanya ada saudara mara di Malaysia. Kalau ada yang cuba menggugat kedamaian ini aku akan tentang. Ini cara aku. Pakat-pakat la jaga....

    ReplyDelete
  21. Kepada Sri Tribuana,

    Sayang sekali sejarah yang anda pelajari rupanya ialah "sejarah versi penjajah".

    Mengikut sejarah versi penjajah, pemimpin Melayu yang menentang penjajah seperti Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau, dll dianggap sebagai "pemberontak" ,sementara orang-orang seperti Chin Peng pula dianggap sebagai "pengganas".

    Siapakah pula yang dianggap sebagai wira? Tentulah orang-orang yang menyokong dan mempertahankan rejim penjajah, walaupun pada hakikatnya mereka hanyalah bekerja " makan gaji" atau mencari makan dengan rejim penjajah.

    Tapi penjajah memang pintar. Perang sarap dan jentera progandanya telah menyebabkan pandangan kita terhadap sejarah menjadi terbalik: hero rakyat yang menentang penjajah dianggap sebagai pengganas,sementara kaki tangan dan talibarut penjajah pula dianggap sebagai wira!

    ReplyDelete
  22. Salam,

    Anda dipelawa untuk buat komen dalam blogs.Walaupun fahaman berbeza.

    http://penpusaka.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. to Acai dan lain2..
    acai hang kalau nak spin pun jgn nampak sangat bodo tu..umno perikatan pun turut memusuhi pejuang islam masa tu..bila orang putih setuju jumpa dgn tengku Rahman ..langsung tak di ajak kumpulan perjuang kemerdekaan melayu tulen gang mad kilau , tok gajah , tok bahaman , dan seangkatan dgn nya untuk sama2 raikan kemerdekaan...coba hang tengok masa tengku dok riuh laung MERDEKA di stadium adakah pejuang ni hadir..

    kaji la sejarah perjuang kemerdekaan versi melayu sikit ..jgn dok telan bulat bulat versi orang putih...ala baru 52 tahun merdeka bang oiii...tokwan aku pun ada lagi boleh cerita..tak sampai pun satu generasi kita merdeka ..melaya dah huru hara..tambah2 melayu sama melayu..

    ReplyDelete
  24. kalau versi umno...kemerdekaan melaya tanpa tumpah setitis darah pun..habis pejuang melayu lain tu apa jadah nya ? sia sia ke perjuangan mereka lawan orang putih ?

    suka di maklumkan umno gerombolan terima kemerdekaan dari orang putih setelah setuju mematuhi suruhanjaya REID.. kini pelembagaan orang putih jadi ikatan kemerdekaan tanah melayu..merdeka ka macam tu ?
    patut nya bila melaya merdeka kita benci kat penjajah sepanjang hayat keturunan kita..ini terbalik...kita puja dan puji segala yang di cadang kan oleh penjajah..bangga ka macam ni..52 tahun bang oiii..belum seratus tahun..entah entah melayu pun hilang...

    ReplyDelete
  25. maaf na..aku hangat ati sikit kalau sebut penjajah ni..sebab aku amat sedih satu ketika dulu pernah terjumpa rakan rakan pejuang mat kilau , tok bahaman dan tok gajah di pahang..cerita mereka amat menguris hati ..di pinggir kan oleh bangsa sendiri yang tamak kan kuasa..

    ReplyDelete
  26. Gelong gajah...aku hingat kalau engkau bercakap dan perjuangkan nasib tok bahaman,mat kilau,tok gajah dan keturunan anak pinak pejuang2 ini maka ada makna jugalah,ngan kata lain pala hotak kau ada isi la juga.

    Tapi kalau aku perati tulisan kau,semua pejuang melayu tulin ini kau selitkan dalam penghujahan kau untuk mendulatkan pemikiran halus komunis. kau iktirf perjuangan PKM yang jelas berjuang untuk meujudkan kuasa komunis di rantau ini.

    Inilah corak pemikiran halus komunis yang kadang2 sukar dikesan untuk mendapat perhatian dan simpati. aku gerenti ulat dan sawang komunis ada bersarang dan berumbi dalam urat saraf engkau.

    para pembahas sekalian kita semua kena sedar bahawasanya pemikiran dan fahaman dan cara berfikir orang2 komunis masih ada saki bakinya di negara ini malahan tidak keterlaluan kalau kita anggapkan ianya mula berkembang dan sedang dikembangkan oleh orang2 seperti Gelong gajah ini.oleh itu kita kena waspada berhujah dengan mereka.

    ReplyDelete
  27. Yang peng...hang pi tanya tok najib..apa agenda tun razak pi melawat negara komunis pada zaman dia ?apa idea yang dia cedok dari negara komunis masa tu ? hang pi cari dulu maklumat baru boleh tuduh aku ada agenda halus komunis ka dak..

    aku tak pernah tengok komunis tu lagu mana..bintang tiga cerita versi umno dan penjajah orang puteh aku tak berapa nak percaya..

    ReplyDelete
  28. kepada yang menyokong PKM di sini saya ingin katakan PUKI MAK LU LAH...soalan saya adakah ibu kamu seorang yag mati ditembak oleh PKM ketika dalam pantang melahirkan kamu.....kalau yak merasa jangan nak cakap la...orang kampung saya pernah tangkap komunis...selepas itu kami serahkan kepada polis...menyesal saya tak pijak-pijak sampai mati.

    ReplyDelete
  29. Inilah dunia tanpa sempadan,, segala fakta akan terujud dan segala kebenaran atau kebohongan akan diketahui jua,,..masing masing punyai akal dan fikiran,,fikir fikirkanlah,,...semua pihak pun mengakui mereka yang benar,,,jadi,,,siapa sebenarnya yang benar2 BENAR????
    Di dalam arus politik yang ketidaktentuan sekarang ini,,.sedikit sebanyak kedua dua blog yang baru ujud ini sedikit sebanyak mempengaruhi jiwa muda dan golongan yang ketidakpuasan hati terhadap sikap pemeritahan yang ada sekarang ini,,,jadi....renong renongkan lah

    ReplyDelete
  30. Apa la korang merepek. Tu la sebut pasal komunis tapi tak reti. Dalam dunia sekarang ni tak der satu negara yang ambik sistem komunis 100% dan ambil sistem kapitalis 100%. Fahaman komunis 60 tahun lepas tak boleh nak diaplikasikan dalam keadaan dunia sekarang. Kalau nak ikutkan orang melayu dalam PKM tu bukannya semua masuk PKM sebab sokong ideologi komunis tapi kebanyakannya masuk PKM sebab takut kena hukum dengan Penjajah. Ada konflik kehendak individu dan kehendak pertubuhan. Rashid Maidin dan Shamsiah fakeh serta beberapa individu bangsa melayu lain menganggotai komunis sebab benci dengan penjajah dan takut dihukum oleh penjajah. Baca sejarah balik tentang pengharaman PKMM, Awas dan Hizbul muslimin yang diharamkan oleh penjajah sebab mahukan kemerdekaan Tanah Melayu sedangkan UMNO belum lagi mahu merdeka. Mereka dari pertubuhan kiri ini subjek kepada penderaan dan penyeksaan serta ramai mati ditali gantung. Lihat sahaja lah Dr Burhanuddin al-Helmy yang meninggal dunia akibat ditahan oleh British dan berapa ramai tokoh politik tanah air yang berjuang untuk Islam mati ditali gantung. Lihat sahaja peristiwa Nadra yang mana kerajaan british sewenangnya menggelar pemimpin2 yang terlibat sebagai komunis.
    Dan bertitik dari peristiwa Nadra inilah UMNO mendapat kepercayaan dari orang melayu sebagai parti melayu yang memperjuangkan kepentingan orang melayu kerana pada masa itu tak ada parti lain yang wujud melainkan telah diharamkan oleh British.

    Kalau korang kata tak nak komunis, sistem DEB, komunis, Rancangan Malaysia Pertama sampai kesembilan tu asalnya komunis. Kewujudan syarikat(contoh syarikat seperti Proton, MAS, keretapi tanah melayu dan Petronas) yang ditadbir kerajaan itu berasal dari sistem komunis. Banyak lagi sistem yang diamalkan oleh kita sekarang ni sistem komunis.

    Apa yang ahli parti komunis nak sebenarnya pada 60 tahun dulu saya tak tahu. Kita lihat begini sahajalah. Askar Amerika syarikat yang dihantar ke Iraq dan Afghanistan menyatakan tugas mereka bersifat patriotik iaitu kerana ingin melawan pengganas yang mungkin akan menyebabkan negara mereka di dalam bahaya. Tapi tujuan sebenar pemimpin US, hanya mereka yang tahu.

    Sosialis mungkin boleh jadi komunis dan mungkin sebaliknya. Contohnya NAZI German yang anti komunis.

    Komunis adalah fahaman berkenaan dengan sistem ekonomi dan lawannya adalah Capitalism.

    Sistem islam adalah lebih dekat dengan sosialis tapi berbeza dari beberapa sudut. Sistem ekonomi Islam membenarkan pemilikan individu(capitalism) dalam industri tetapi mengkehendaki pembayaran zakat dibuat berdasarkan hisab tertentu(socialism)dan ianya mandatori.

    ReplyDelete
  31. tak payah nak tunjuk pandai sejarah kat sini...dari mana korang tau sejarah tu. Kalau daripada bekas PKM sudah pasti ianyan akan memehak kepada PKM...aku bukan askar..aku orng awam yang berdepan dengan lahanat komunis secara real...masa tu aku belum lagi tahu menyokong mana-mana parti politik...tapi tindakan komunis lahanat cukup mudah untuk disifatkan sebagai lahanat....lantas aku sama sekali tidak merasa segan dan silu untuk berkata PUKI MAK LU kepada siapa yang cuba nak sokong komunis melalui hujah sejarah yang tak boleh dipakai langsung

    ReplyDelete
  32. Mummy,
    Saya mahu tegaskan di sini bahawa bekas PKM tidak diterima dan jahat kerana mereka majoritinya Cina.
    Hal ini terjadi kerana amalan kita di Malaysia adalah politik perkauman -maka perseteruan antara kaum adalah patut berlaku.
    Saya ingin TEGASKAN bahawa Partai Negara, IMP, Perikatan,Parti Buruh, hizbul Muslimin adalah 'PEJUANG KEMERDEKAAN' dan tidak boleh dinafikan. Saya adalah MELAYU BARU yang GLOKAL.
    Sila baca lanjut blog saya dan berikan komen yang munasabah.

    ReplyDelete
  33. Gedung akal oi, hang ni bangang la. Menolak PKM bukan kerana PKM-Cina. tetapi ideologinya bertentangan dengan Islam. Hari ini orang Cina Malaysia kayaraya kerana dibantu oleh orang Melayu. Orang melayu tak berkira sangat. Yang pakai lebai pun beli barangan dengan Cina, yang pakai kopiah pun macam tu. Aku ni Gedung akai oi kalau melayu pun duk ikut ideologi komunis aku tak ikut apa lagi nak sokong

    ReplyDelete
  34. Tahniah JASA, komen hang w/pun ringkas tapi jelas. kepada penyokong dan berangan-angan nak sokong suku sakat PKM aku nak ulang apa yang JASA sebut. PUKI MAK HANG DAN BUTOH PAK HANG...... PUIHHHHHH.... KHIAR>>>>TUIIIIIH.

    ReplyDelete
  35. Tengku Abdul Rahman telah memberi peluang kepada Chin Peng semasa Perjumpaan Baling. Tapi nak juga tubuh Parti Kominis di Malaya sebab itu Perjumpaan Gagal. Misi idealogi kominisnya masih segar walaupun masa telah berlalu. Sekarang dia mendapati ada parti parti tertentu menggunakan ideologi nya maka dia pun merasa bersemangat untuk balik ke Malaysia tetapi dia mesti ingat 350,000 bekas tentera akan menanti beliau untuk mengembalikan kisah lampau...

    ReplyDelete
  36. He he..parti yang berteras kan perkauman elok buang ke laut je la...zaman dah berubah chekk oiii..
    Ingat kita dok malaysia negara jantung pisang ni boleh hidup hanya dengan satu bangsa melayu sahaja ka ? belajaq tinggi tapi akai tak dak..dok pekan akai macam gangster..dok kg akai hero kg dusun..itu la parti UMNO...

    Isu cheng peng dan komunis di nyanyikan semula oleh party perkauman sebagai talian hayat untuk tarik sokongan pengundi...ada akai pikiaq balik na..

    Dengan tiba2 gerakkan sokong cheng peng balik..kerana nak tarik penyokong cina..
    Dan dgn gah umno menjerit jgn bagi balik penganas komunis..dgn tujuan supaya dapat sokongan melayu perkauman semula..
    Dan PBTM pun akan menjerit ..supaya warga atm dan warga keselamatan akan berdiri teguh bagai tugu di belakang UMNO..

    paham sangat dah kelaku parti perkauman ni...dalam waktu yang sama singapura tergadai , pulau batu puteh tergadai , puncak genting tergadai ,ekonomi tergadai , bahasa ibunda tergadai , mcm2 tergadai...siapa punya angkara...pikir la sundriiiiii..ta ta.

    ReplyDelete
  37. gelong gajah bElajar dan paham sejarah komen ko merapu ,putar belit sejarah ,nak bagi komen study dulu yang ko merapek meraban nie buat apa.boleh dikatakan aper yang ko nyatakan semua mengarut dan menipu sejarah.ko ingat senua pembaca nie bangang mcm ko.

    ReplyDelete
  38. Jiwa Merdeka,
    Aku caya ko ni komunis keparat yg menyamar..pi mampus dgn ko..kalo zaman komunis memerintah 13 hari tu, dia orang rogol mak ko ke, kakak ko ke, bunuh/gantung ayah ko ker, jam tu baru ko tahu makna komunis yg ko agung2kan tu..tak tau lar pulak kalo ko ni cucu komunis yg dh ramai bertapa kat lubang neraka tu.. go to hell to komunis malaya..

    ReplyDelete
  39. Acai , yang peng dan anon yang lain...hang pa ni masih dok pakai slogan hidup melayu lagi ka?

    pi cari buku sejarah yang tebai sikit..jgn dok baca buku sejarah budak darjah satu na..ka masih dudok dalam kepompong melayu dalam gua..
    komen iam khufu ,jiwa merdeka aku sokong.. ta ta

    ReplyDelete
  40. geong gajah plak,ko 2 sek0lah tak bis patut la buta sejarah,smua maklumat di hujung jari la bro sekarang ,taip aper jer ko nak tahu,80 tahun ketinggalan ko nie.

    ReplyDelete
  41. Acai..nampak sangat bengong pencacai umno ni..cuba buat analisis dan kajian kes cikit setiap sejarah yang tertulis dan tersimpan...buka la minda na..jgn hanya pandai angguk macam terkukor..hanya angguk bila tuan petik jari..

    ReplyDelete
  42. "seingat aku la..mana pi pemmimpin umno melayu ..masa datok mahraja lela , tok janggut , mat kilau , tok bahaman , dan seangkatan dgn nya di gantung , di bunuh dan di perambat oleh orang" bukti kebodohan ko umno ditubuhkan tahun berapa? perjuangan mereka ini bermula tahun berapa?dan berakhir tahun berapa?ko belajr dulu tentang sejarah ini bru ko tulis ,aku bukan buta sejarah macam ko.kebangkitan pahlawan melayu ini berlaku lebih kurang 50 tahun sebelum umno wujud,yang masih idup selepas penubuhan umno cuma mat kilau sahaja.ko nie nak menipu agak,jangan jadi pencacai,penipu dan pembelit kerana ko bangang

    ReplyDelete
  43. gelong gajah oi, hang ni banyang betui la. orang cina dan orang india la ni banyak yang sokong PAS dan PKR pasai dema dapat laba lebih, sokong BN balik modai. Hat tu pun tak tau pikiq. depa ni mana mau rugi.

    ReplyDelete
  44. isk isk isk,,begitu ramai yang respon,,,bermaknalah fofuler amat lah PKM ni eekk,,stahu aku lah,,aruah ayah aku seorang SC di zaman komunis dulu,, sempat aku mendengar ceritanya,berjumpalah mereka dgn anggota komunis di dalam hutan gubir,,maka disurohnya anggota SC pulang ke rumah tanpa mencederakan sesiapa pun dan tanpa menggunakan sebutir peluru pun,,..
    so,,,apa kita nak kata pada PKM bila PKM bersikap begini pada anggota SC yang bertugas di dalam hutan gubir itu??..aruah ayah aku meninggal dunia kerana sakit angin ahmar,,bukannya di tembak mati oleh PKM,,,renong renongkanlah,,jgn lar dok suka mencarut maki hamun habies di dalam kain mak bapa korang,,,tak malu ker melayu mcm nie

    ReplyDelete
  45. orang kita bila kata komunis terus melenting...aku baca blog mat amin..pada aku regimen ke-10 PKM mmg pejuang sejati...mungkin fahaman komunisme tulen tak selari dgn islam tapi masa tu pejuang2 islam dan melayu yang bencikan British n Feudal/UMNO hanya dpt bergantung pada gerakan PKM kerana PKM dapat support senjata n biaya dr CHINA n Soviet...tentang PKM yang rogol, dan lain2...kita tgk sejarah 1998..macam ner tgh2 para reformis buat demo..tetiba tak semena2 kete peronda polis terbakar...terus masuk beletin utama...ini angkara reformis atau agen2 provokator???ni strategi perang saraf...dulu perang saraf british lagi dasyat...diaorang pimggirkan pejuang2 regiment ke-10 dr masyarakat supaya pejuang2 ni tak dapat sokongan masyarakat...

    kalau kita dgr info nenek2 kita pasal PKM...mungkin bukan semua benar...dulu generasi dulu lagi la bengong2...macam generasi saluran 1 sekarang ni yang dok ngadap utusan hari2

    ReplyDelete
  46. butuh lu la anonymous...aku sendiri mengalami peristiwa kekejaman puak barua ni..hang sapa..nak sebut nama pun tak berani...bagi aku komunis ni ibarat anjing gila...nanti aku akan tulis kenapa aku kata macam tu...wahai mat amin..jangan nak berlagak warak....bertaubat sudah.

    ReplyDelete
  47. kah kah .acai n the gang..

    Aku nak ingat kan hangpa sekali lagi..supaya pikiaq secara luar kotak umno sikit na..sebab bila dah lama dok dalam kotak umno dan di bela orang putih mana nak nampak dah anak bangsa sendiri yang tumpah darah berjuang menghalau penjajah..

    acai..masa penjajah orang putih dok perambat pahlawan dan pejuang sejati melayu ,bunuh gantung dan sebagai nya...pada masa itu bangsawan dan anak2 bangsawan melayu sedang leka di belai dan di dodoi dgn kemewahan ,darjat ,pangkat dalam pentadbiran orang putih..dan akhir nya dari sini lah lahir pemimpin umno yang telah di tanam kan dengan cara hidup orang putih ...belajar di negara orang putih ..hangpa kenai kut ..sapa pemimpin anak bangsawan yang mengaji di negara orang putih..pada masa yang sama orang putih terus melatam anak bangsa dan haram kan pertubuhan yang tidak mengikut telunjuk orang putih.. ...cukup la takat tu..bagi hangpa pikiaq sikit..

    ReplyDelete
  48. laaa ko ckp putar belit tak nak mengaku ko dah salah fakta....
    seingat aku la..mana pi pemmimpin umno melayu ..masa datok mahraja lela , tok janggut , mat kilau , tok bahaman , dan seangkatan dgn nya di gantung , di bunuh dan di perambat oleh orang" bukti kebodohan ko umno ditubuhkan tahun berapa? perjuangan mereka ini bermula tahun berapa?dan berakhir tahun berapa?ko belajr dulu tentang sejarah ini bru ko tulis ,aku bukan buta sejarah macam ko.kebangkitan pahlawan melayu ini berlaku lebih kurang 50 tahun sebelum umno wujud,yang masih idup selepas penubuhan umno cuma mat kilau sahaja.ko nie nak menipu agak,jangan jadi pencacai,penipu dan pembelit kerana ko bangang

    ReplyDelete
  49. Jiwa Merdeka, gelong gajah, iam_khufu dll adalah orang2 yang terpengaruh dengan fahaman komunis. depa nie tak sedar bahawa inilah yg dikatakan sebagai 'tali barut' komunis. depa2 ni tak dak kerja lain, asyik dok menghina umno, umno, umno sbb depa ni pembangkang. kaki dok sokong Pakatan rakyat..pakatan rakyat adalah idea dari DAP yang dok bertungkus lumus memahat hati2 orang melayu yang bangsat untuk terima idealogi komunis!! tak sedar diri, moyang2 depa dok kena rogol dengan komunis tak sedar! kalu mcm ni lah jatidir orang melayu hangpa tengoklah tak sampai 100 tahun negara kita merdeka akan punah dan musnah! padan muka dengan orang melayu yang bodoh dan bangan mcm depa. biar anak cucu bangsa melayu nanti ludah kat batu nisan depa nie....

    ReplyDelete
  50. alooo gelong mner daaa...
    tgh study subjek sejarah ker aper?

    ReplyDelete
  51. Anon May 24, 2009 8:41 PM,

    KEPALA HOTAK HANG PENUH ULAT TAIK...!!!!!

    ReplyDelete
  52. "Jiwa Merdeka, gelong gajah, iam_khufu dll adalah orang2 yang terpengaruh dengan fahaman komunis."

    MINTA KEMENTERIAN KESELAMATAN DLM NEGERI CARI DAN SIASAT MEREKA2 NI..HUMBAN MEREKA2 NI KETENGAH LAUT BIAR DIRATAH2 OLEH JERUNG YG TENGAH LAPAR..KALO TIDAK PUN HANTAR MEREKA TINGGAL DGN KOMUNIS2 PENCEN NI KAT BORDER MALAYSIA/THAILAND..MASA TU MEREKA AKAN TAU TINGGI/RENDAH LANGIT YG MEREKA JUNJUNG NI..

    ReplyDelete
  53. ni lah dia,,,.sikit sikit humban sikit sikit humban,,kata bebci komunis tapi tak sadar diridan perangai pun mcm komuniss

    ReplyDelete
  54. mumy rokiah dah gila dah nampaknya.... elok humban dalam lubang najis ja.... kutuk melayu,, kutuk pemimpin.. sanjung komunis... dah sah biol... tiga suku.. gila babi... sawan.. makan taik.... pi la cium pungkok komunis tu...

    ReplyDelete
  55. kah kah ..ala kalau nak report KDN ka apa ka pi la report..baru berforum dah nak guna kdn , polis , sprm , ala puak ni ada abang hisham auuu sembang boleh la..

    woooi anon pekak..aku nak bagi tau banyak kerja lain lg boleh buat..suroh KDN pi setel perompak , penyamun , perogol , perasuah ,penyeludup dadah , senjatapi ,pati , pelacur , rumah urut ,pembunuh altantuya , ...banyak tu cukup la , buka fail yang tertimbun tu dulu..lepas tu baru aku bagi tau apa lagi patut buat..

    seboook..jenayah bersepah buat pekak badak..

    ReplyDelete
  56. woi gelung gajah... hang pun jilat pungkok chin ping lagi baguih. jadi barua komunis... bagi la puki mak hang kat chin peng sama... bagi patriotik....

    ReplyDelete
  57. haiii anon ..balik najib dari melawat cina nanti hang tanya apa sebab najib nak melawat cina..jilat cina ka dak ka..
    hang ni begong ..kepala najib cerdik tapi dok pebodo hangpa gang umno sampai ke tua..

    ReplyDelete
  58. Pihak berkuasa kini tidak mempunyai kebebasan untuk menjalankan tugasan mereka bagi memastikan negara berada dalam keadaan selamat dan rakyat boleh hidup dengan aman dan sejahtera apabila tugasan

    mereka kini sering dicampuri oleh pembangkang khususnya ahli parlimen pembangkang yang berbangsa India. Apakah pihak polis terpaksa memberikan layanan istimewa kepada penjenayah yang berbangsa Ini.

    Tugasan pihak Polis bukan mahu membunuh OKT tetapi mahu mendapatkan sebanyak boleh maklumat bagi menyelesaikan kes kes jenayah dan sekiranya apa yang berlaku diluar dugaan pihak polis yang menjalankan siasatan , kes yang jarang berlaku , adalah tidak wajar bagi menuduh dan menyalahkan pihak yang sedang menjalankan tugasan dan amanah yang telah diberikan. Ajal maut di tangan tuhan.

    Terbaru, seorang yang dipercayai terbabit dengan kes pecah rumah mati pada 30 Mei lalu setelah dihantar ke hospital di Port Dickson kononnya disebabkan oleh kekerasan pihak polis.Tuduhan dibuat oleh Ahli Parlimen Kapar Selangor, S Manikavasagam. Tuduhan dibuat dalam tulisan di laman web rasminya. Beliau dengan terang-terang menuduh polis bertanggungjawab di atas kematian S. Tilak dan menyifatkan ia satu lagi keganasan polis.

    Malah beliau turut membangkitkan persoalan sama ada telah dipukul semasa di dalam lokap polis. Tidak cukup dengan itu, pelbagai dakwaan cuba mengaitkan kononnya sebelum dihantar kepada polis Tilak telah dipukul oleh polis berpakaian biasa serta tangannya bergari semasa dihantar ke hospital dan gari hanya dibuka setelah disahkan mati.

    Semua tuduhan berkenaan dibuat seolah-olah beliau melihat kejadian tersebut. Membaca tulisannya itu sudah tentu akan membangkitkan rasa marah pihak-pihak tertentu. Berdasarkan komen yang dihantar oleh pembaca laman webnya, ia mengundang rasa marah mereka kepada polis sehingga membawa kepada cadangan supaya kaum India mengadakan perhimpunan seperti dianjurkan oleh Hindraf.

    Kebelakangan ini , ahli Parlimen India cuba membakar perasaan marah rakyat berbangsa India kepada kerajaan dan mereka cuba menghasut agar didadakan perhimpunan n ala - ala Hindraf. Mereka cuba membuktikan kepada rakyat bahawa mereka adalah hero kaum India yang cuba mempertahankan dan melindungi orang India yang melakukan jenayah. Undang-undang sebenarnya tidak mengenal bangsa. Yang salah akan tetap disiasat dan jika di dapati bersalah akan dijatuhkan hukuman.

    ReplyDelete
  59. SPRM patut mengawasi semua agen Husam Musa yang digerakkan oleh orang kuat PKR yang mahukan Husam menewaskan Ustaz Nasharuddin bagi membolehkan PKR melebarkan sayap mereka di dalam PAS. Ada perkhabaran bahawa politik wang sudah bermula yang bukan datangnya dari Husam tetapi dari agen agen PKR . Ratio juga menunjukkan sehingga setakat ini persaingan antara Husam , Nasharuddin dan Mat Sabu adalah getir dan kemungkinan Mat Sabu akan tersingkir dari persaingan.

    Kemenangan Husam membawa satu pengertaian yang baru bagi Pas kerana dengan kemenangan ini adalah merupakan kemenangan kepada Anwar Ibrahim untuk menguasai PAS dan PKR. Jika Anwar berjaya menguasai Pas , tugas beliau akan menjadi bertambah mudah kerana PAS sudah dalam gengaman beliau. Kumpulan Erdogan yang pro kepada Anwar kini bersaing untuk menguasai PAS dari dicengkam oleh kumpulan Ulamak yang diketuai oleh HJ Hadi.

    Khabar yang tersebar luas bahawa ramai agen PKR yang sedang menemui perwakilan bagi menghulurkan hadiah dan juga sedekah untuk mendapatkan undi bagi memastikan kemenangan calon Erdogan Husam Musa. Tahun ini merupakan tahun yang mencabar kepada parti ini yang mana ramai yang bertanding bagi merebut jawatan penting dalam PAS. Tahun ini juga , ada perubahan di mana telah ada orang parti sendiri menyuarakan bahawa ada berlakunya politik wang dalam Pas. Nik Aziz sendiri telah menyatakan seolah olah menghalalkan pengambilan berkenaan dengan syarat jangan berikan undi seperti yang diharapkan oleh pemberi hadiah berkenaan. Dalam Pas Rasuah di panggil hadiah atau sedakah.

    ReplyDelete
  60. anon27,535 aku sokong mu, kerana generasi tua yang bengong duk megundi saluran satu tu la yang kita boleh duk main dan guna intenet ni. Kerana kita generasi muda yang lupa jati diri ni la yang cina india duk pejahanam melayu. Aku setuju 100% pasai tu la orang tua-tua duk baca Utusan Melayu jadi bengong. Aku lagi setuju 200% pasai generasi muda duk baca Metro, duk cet cik intenet ni la kita jadi bangsa yang terlalu baik duk bela dan bagi ruang untuk bangsa lain. tahniah orang muda sampai tak tau nak beza yang mana nak membawa kehancuran bangsa melayu

    ReplyDelete
  61. gelong gajah, hang kata najib teruk tapi aku tak pernah dengaq pun orang mengaku dia dirogol,diliwat,bagi rasuah atau terima rasuah dan macam-macam lagi dari najib. anuaq brahim adala. tentang antatuya tu ada baca juga diintenet dan surat habaq tapi yang dituduh bunuh tu tak kata pula najib yang arah depa bunuh. gelong gajah oi pasai tu la aku tak heran hang duk hentap najib sebab hang pun gelong. kah.kah.kah. dari aku tak gelong

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.