Thursday, June 4, 2009

Bagaimana kontraktor dilantik?

KUALA LUMPUR 3 Jun - Kabinet hari ini mengarahkan Kementerian Kerja Raya mengetatkan prosedur pelantikan kontraktor dan perunding pembinaan bagi projek-projek pembinaan awam.

Dalam reaksi segera ekoran kejadian runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kuala Terengganu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, arahan berkenaan perlu dilaksanakan segera bagi memastikan kejadian seperti itu tidak berulang lagi.

"Mengikut situasi sekarang biasanya apabila kita melantik kontraktor, kontraktor akan melantik perunding, ini kerana kita hendak memastikan ada pihak dapat peluang kerja dan untuk tujuan pengagihan peluang perniagaan.


KOMEN
Bagaimanakah kontraktor dilantik selama ini? Disenaraikan bagaimana kebiasaannya kontraktor dilantik selama ini melalui kaedah-kaedah:

a) Direct Nego - nego secara senyap-senyap panggil kawan-kawan untuk submit proposal.

b) Close tender - "hijack proposal" bukan kroni dan diubah kulit.Tender dipanggil sekadar memenuhi syarat. Harga bocor dan di "award" projek kepada kroni.

c) Pakai kaki - kontraktor yang tiada "connection" KSU, TKSU, Ketua Pengarah dalam sesuatu jabatan pakai kaki atau gurka untuk mendapatkan kontrak.

d) "Political connection" - pakai orang UMNO yang ada pengaruh dengan Menteri. Kalau projek berjaya diagih beberapa persen "political fund" untuk bertanding jawatan tertinggi dalam UMNO.

e) Pakai "connection" pertalian saudara - Kaedah ini memakai pertalian saudara samada isteri Menteri, menantu menteri, ibu mertua, anak-anak PM dan ibu atau bapa menteri. Kaedah ini didapati paling berkesan.

f) Royal connection - terdapat juga sesetengah projek dianugerah kerana ada perhubungan diraja.

Kaedah-kaedah ini hanya diguna pakai untuk projek-projek mega yang bernilai RM50 juta keatas. Projek-projek kecil ditender secara terbuka supaya anak-anak bilis bersaing sesama mereka supaya dilihat ada ketelusan kerajaan.

Penglibatan kontrator asing seperti dari Jepun, Korea, German dan lain-lain dimeterai semasa lawatan MB atau mana-mana Menteri keluar negara. Ini supaya kelihatan lawatan tersebut berjaya.

Mungkin ada kaedah-kaedah lain kita kurang pasti sehingga berlaku sesuatu mala petaka baru pekong terbongkar.

10 comments:

  1. Asalamualaikum,

    Bila sesuatu isu berlakua ataupun menimpa, sering kali kita di hidangkan dengan alasan bukannya jawapan. Bagi rakyat yang di biasakan dengan 4W 1H sudah tentu tidak boleh terima alasan bodoh yang sering kali di hidangkan.

    Sekarang musim runtuh, maka riuh rendah membicarakan tentang runtuh. Nanti musim banjir, bicara pula bab banjir. Ini sudah nampak menjadi kebiasaan, isu baru menutup isu lama.

    Sepatutnya walaupun negara di landa dengan isu baru, isu lama mesti di selesaikan.

    Marilah kita mencari kaedah how to kill the problem and ensure no more repeat!

    Salah siapa? Jika melibatkan barisan kabinet, salah ialah salah kita kerana salah memilih.

    Jika salah kakitangan kerajaan, pastikan tidakan yang sepadan di ambil.
    Rakyat perlu faham antara kerajaan dan kakitangan kerajaan.

    ReplyDelete
  2. "Kaedah-kaedah ini hanya diguna pakai untuk projek-projek mega yang bernilai RM50 juta keatas. Projek-projek kecil ditender secara terbuka supaya anak-anak bilis bersaing sesama mereka supaya dilihat ada ketelusan kerajaan.

    Penglibatan kontrator asing seperti dari Jepun, Korea, German dan lain-lain dimeterai semasa lawatan MB atau mana-mana Menteri keluar negara. Ini supaya kelihatan lawatan tersebut berjaya.

    Mungkin ada kaedah-kaedah lain kita kurang pasti sehingga berlaku sesuatu mala petaka baru pekong terbongkar."

    komen aku; Mammy rokiah tahu sebut semua ini dengan fasih adalah gambaran bahawasanya beliau pernah dan sering mengunakan kaedah tersebut untuk dapatkan kontrak dan projek kerajaan..inilah umpan busuk yang paling digemari untuk dilahap oleh orang2 seperti gelong gajah dan kuncu-kuncunya..Berhentilah menabur fitnah. kalau
    Mammy hebat dan adalah warga yang bertanggungjawab mengapa tak laporkan semua dapatan-dapatan mammy ini kepada pihak yang berwajib.

    Jangan disebebkan satu bumbung stadium yang ranap Mammy nak ranapkan pula keseluruhan stadium di malaysia.

    ReplyDelete
  3. Mummy Rokiah,
    Hang jangan dok layan Yang Peng San tu..dia pun biasa jadi ghurka dan barua ligan projek juga.
    Semua depa ni makan persen saja.Bila tak dapat persen depa merajuk dan depa laga-lagakan pemimpin UMNO.
    Akau yakin kalau dok korek projek stadium runtuh tu mesti Idris Jusuh dan kroni dia ada persen.
    Teruskan Mami...korek lagi.

    ReplyDelete
  4. yang ni lagi best ... runtuh Mahkamah Rendah Syariah Ipoh memutuskan kes ‘kebenaran cerai’ yang difailkan oleh Maizawati dibawa ke 15 Julai depan, Akhil yang sepatutnya memberikan kenyataan kepada media bagi menjelaskan tentang isu

    tersebut telah memungkiri janjinya . Ustaz rock yang dikaitkan dengan penyanyi Waheeda itu seakan-akan mengerti yang media telah berkumpul di luar untuk menyerbunya pada bila-bila masa itu keluar dari mahkamah sambil dikawal oleh dua orang lelaki.

    Inilah lumrah kehidupan manusia yang dikawal oleh nafsu , walaupun sentiasa mengingati orang lain, namun diri sendiri sebenarnya tidak sempurna. Penceramah Pas yang pernah juga mempunyai kontroversi mengenai tuntutan bayaran ceramah yang tinggi suatu ketika dahulu kini telah tekad untuk meninggalkan isteri dan 5 orang anak kerana telah menemui yang lebih muda.

    Ketika berceramah di padang - padang ceramah Pas, apa yang berlaku dalam kepimpinan kerajaan semuanya salah, yang betul hanyalah cara mereka dan Pas. Hari ini kredibiliti ustaz rock Pas ini sudah tercemar dan rakyat mungkin sukar lagi menerima segala pandangan beliau ketika berceramah. Inilah contoh terbaik ahli Pas yang sentiasa cakap tak serupa bikin.

    Akhil juga menolak kehendak media untuk merakamkan gambarnya bersama anak-anaknya yang turut hadir bersama Maizawati Katanya pendek, “Lain kalilah..” Mungkin Akhil kemaluan apabila anak-anak mengetahui akan belang sebenar ustaz rock ini. Bagaimana pula dengan penyokong dan peminat fanatik ustaz Akhil di kalangan ahli dan pemimpin Pas. Apakah mereka mempunyai alasan mereka sendiri untuk menyebelahi ustaz Rock ini.

    Terbaru : Akhil berkata ini semua dicaturkan oleh empunya alam, mungkin ramai yang suka atas apa yang berlaku pada beliau hari ini, tak apa ..hari ini hari aku , esok hari kau. Huh …Akhil mungkin lupa , sebenarnya dulu hari kau , hari ini hari orang lain pula.

    ReplyDelete
  5. Apa ni yang peng..aku dok lena hang gerak pulak dah..awat tak puas hati tang mana tu..pasai runtoh2 ni aku tak berapa nak ingat sangat..tapi bila perojek bagi pada orang umno yang guna cable besaq lengan selalu nya macam macam jadi lepas perojek siap..apa yang mummy kata tu betoi la tu..hang mudah lupa sungguh no...ni aku nak peringat hang balik yang peng and the gang..

    dulu ..putera jaya syiling runtoh , jejambat retak tunggu nak runtoh , kantin sekolah runtoh , makmal komputer sekolah runtoh , tanah bukit antarabangsa runtoh ,bumbung stadium runtoh , umno runtoh lima negeri , ekonomi runtoh , pak lah pun runtoh..isssh cukup la banyak tu dulu..pi cari sapa punya perojek dan siapa yang lulus perojek tu..hang paham ke dak ni..tak paham pi tanya najibb..
    kalau hang nak suroh kami report kat SPRAM kes2 runtoh ni ..aku rasa tunggu PR perintah dulu baru fail ni boleh jalan..kalau harap kat umno bn..asyik dok harap orang lupa ja la lepaih tu buat taik lagi...melayu umno ja mudah lupa..pesan ikhlas dari Dr m..ta ta..

    ReplyDelete
  6. Anon ..pasai ustaz rock tu hang tok sah dok kona la..bila ustaz tu masuk pas ? berapa no ahli dia ?..setahu aku dia ceramah pentas pas ada la ..tu pun kena bayaq ..pasai dia ustaz rock koperat..la ni ni dia dah kaya..astro pun sanggup bayaq mahai ..mana mau pi buat ceramah pentas pas dah..masyukkk kurenggg..

    pasai di jatoh cintan tu aku tak mau kata apa la ..umoq dia muda lagi..pasai kawin lebih ni jantan mana pun tak tolak..donia la ni pompuan jantan sama ja..ada peluang semua libas...isssh aku masih tak lupa kisah ketua wanita umno selangor norhayati onn dah ada laki pun dok syok dgn exco umno lagi tu..tu apa citer ?..lagi terukkkkk..hanya umno ja mudah lupa..pesanan ikhlas dari Dr m...ta ta

    ReplyDelete
  7. a-f ni suma anwar ibnrahim dah buat utk sedara mara dan kroni keparat dan bukan keparat ditnaik takuk jadi keparat.
    nazri abdullah, aj, umi, abg kepada azuan ali macam macam

    ReplyDelete
  8. Kontraktor pun ada kelas maaaa...All bumi kontractor ada kelas A,B,C,E,F. We the chinese no class. We do everything.But we deliver maaa..
    Are we second class citizen?

    ReplyDelete
  9. nak bagi tau sikit... mummy pun sama juga, nak masuk dalam golongan bloggers mana... cuma berani berselindung dibalik bayangan... kata nista, umpat keji oreang... kalau ikhlas .. jujur mai la semuka.... mummy sebenarnya lebih jijik daripada orang yang dok maki hamun orang dalam blog ni... pengecut !

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.