Monday, August 31, 2009

Lim Kit Siang gagal buktikan Utusan Malaysia rasis

blog.limkitsiang.com - All patriotic Malaysians of goodwill and reason must condemn in the strongest possible terms the cowhead sacrilege in Shah Alam yesterday where a group of protestors claiming to be residents of Section 23 in the area protested the construction of a Hindu temple and threatened bloodshed and committed the ultimate act of religious insensitivity, insult and offence to Hindus by severing the head of a cow and stomping on it.

If such an ultimate act of religious insensitivity, insult and offence had been committed against Islam, Utusan Malaysia would have gone to town not only with full front-page coverage and denunciation, probably half the newspaper today would be devoted to it. Why the thundering silence from Utusan Malaysia?

AS I SEE IT:
Tindakan Utusan Malaysia tidak menyiarkan insiden demonstrator yang membawa kepala lembu ke pejabat MB Selangor di kira sebagai tindakan yang bijak.

Jika Utusan Malaysia memaparkan isu ini maka sahlah LKS akan membelasah Utusan bertubi-tubi mengatakan Utusan rasis atau perkauman.

Dengan nada keciwa LKS di dalam blognya menyindir Utusan. Yang sebenarnya LKS tersalah sasar beliau mungkin mengetahui bahawa mereka yang ramai terlibat dalam demonstrasi ini adalah terdiri dari rakan sekongkol DAP yang mana Pengerusi kumpulan penduduk ini adalah Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju.

Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim dan penggiat tegar Reformasi yang pernah keluar masuk lokap dan individu yang membaca doa semasa perarakan dikenali sebagai Amin seorang ahli PAS.
(sumber :anotherbrickinwall.blogspot.com)

Hakikat yang sebenarnya misi LKS adalah untuk melaga-lagakan Melayu - baik Melayu di dalam PKR sendiri, Melayu di dalam PAS dan Melayu di dalam UMNO.

Yang sedihnya Melayu di dalam PKR dan PAS masih tidak sedar bahawa mereka sedang diperalatkan oleh LKS.


15 comments:

  1. Aku hanya ingin ketawa bila baca ulasan mummy...kerana nilai blog mummy telah jatuh setaraf utusan malaysia yang aku sendiri tidak percaya sejak dulu...terkini laporan demo kepala lembu...utusan online sebut 200 orang lebih..stars ,dan lain2 kata 50 orang..faham la sundriiiiiii...ta ta melayu umno memang mudah lupa..

    ReplyDelete
  2. ada pihak pihak yg nak sabotaj demo tsbt dgn membawa kepala lembu supaya isu pokok terhakis

    apa isu pokok? Isu pembinaan kuil di seksyen 23 iaiatu kawasan majoriti org Melayu Islam

    Jadi akhirnya isu kuil ditenggelamkan dgn isu "penghinaan ke atas ugama Hindu" dgn membawa kepala lembu

    Walaupun saya tak sokong berdemo (apa guna barang dah lepas sebab Melayu Selangor terlalu naif / bodoh sombong mengundi PAS dan PKR dalam pilihanraya lalu), tapi saya dapat mngagak ada Hiddn Hand yg memainka perana disini

    Bagi saya , pihak yg dapat untung dalam isu kepala lembu tentu Pakatan Rakyat, jadi telahan saya tentu ianya dilakukan oleh mereka

    UMNO tidaklah bodoh nak bawa kepala lembu sbb ianya akan boomerang kepada mereka. Ini dibuktikan selama 52 tahun merdeka tak pernah mereka racist dan treat rakyat berbilang kaum sebegini

    ReplyDelete
  3. tak payah ckp banyak.
    ketua demo tu ahli PKR wangsa maju.
    pembantunya pun kaki demo time anwar dulu.
    pembaca doa tu namanya Amin budak PAS.

    celaka laknat nik aziz! tak reti ajar anak buah kata kat org lain!
    celaka punya PKR dan DAP!
    may you die in hell nik aziz, guan eng dan anwar.

    allhamdulillah!

    ReplyDelete
  4. Seharusnya isu ini dibincangkan dalam bahasa yang lebih bersopan dan beralas kerana ia melibatkan perkara-perkara sensitif dalam masyarakat kita hari ini. Penggunaan kata-kata kesat dan provokasi yang melampau tidak akan menyelesaikan sebarang masalah. Tidak kiralah pihak mana yang bertanggungjawab, jikalau kita bersama-sama sudi untuk duduk semeja, perkara yang berat pun akan jadi ringan, perkara yang besar pula akan jadi kecil.

    ReplyDelete
  5. UMNO dah makin teruk. Barisan Nasional pun dah tak berapa Nasional bila MCA dan MIC pun tunggang langgang. Mampuiihhh!... UMNO
    Yang masih cinta pada UMNO pun macam lembu dicucuk hidung.

    ReplyDelete
  6. Kesian luncai.

    Biarkan si luncai terjun dengan keris keris dan dacing dacingnya.

    Pergi mati laa......

    Dasar UMNO tak sedar diri !!

    ReplyDelete
  7. Anonymous 10.15am
    diminta saudara/saudari dapat bersabar banyak banyak. Jangan menggunakan perkataan lucah, mencarut, dan semua perkataan yang mencerminkan peribadi jijik. Kalau saudara berpendapat Nik Aziz, Guan Eng dan Anwar Ibrahim bersalah, mohon doalah agar mereka berubah menjadi insan yang mengikut acuan saudara.

    sri hartamas

    ReplyDelete
  8. Isu pokoknya di sini ialah orang Hindu memang boleh mendirikan kuil mereka, walaupun di kawasan majoriti Melayu/Islam. Ini dijamin oleh Perlembagaan dan bersesuaian pula dengan ajaran Islam yang memang bertoleransi dengan pemeluk agama lain.

    Orang yang menentang pembinaan kuil itu dengan alasan ia tidak boleh didirikan di kawasan majoriti Melayu jelas tidak faham Islam dan tidak faham juga agaknya dengan peruntukan Perlembagaan.

    ReplyDelete
  9. saya rasa sangkakala yang tak faham isu ni. kuil tu asalnya haram, tapi dihalalkan oleh BN (maklumlah nak jaga hati hindu, tapi not thankful pun depa) dan diber tempat yang proper untuk dibina dengan sempurna. tup-tup belum bina selangor bertukar kerajaan dan puak hindu pun mintak tukar tapak pembinaan. kerajaan baru selangor pun nak jaga hati hindu (valuable voters maa), so luluskan permintaan.

    NOW, isu sebenarnya tempat baru tu majoriti islam (hindu ada beberapa kerat aja kat situ)dan betul2 depan masjid. sangkakala bolehlah duduk on his high horse mengomen sebab kuil tu bukan nak dibina depan rumah dia.

    soalan yg patut ditanya ialah KENAPA hindu mintak tukar tempat pi ke kawasan penuh orang islam, depan masjid pulak tu, bila yg dah dibagi tu elok? WHY? WHY? WHY?

    Toksah bercakap pasal toleransi la, sangkakala. the hindus themselves are hardly tolerant. kalau depa tolerant, depa dah accept dan bina kuil tu.. nak buat besar mana pun gasakla..ni nak pi menempel depan masjid buat apa? pada saya, itu busuk hati namanya.


    DAH

    ReplyDelete
  10. JIKA ISU KEPALA LEMBU YANG MENJADI BAHAN UTAMA DALAM PERBAHASAN 'MEMBINA KUIL DI TEMPAT BANYAK ORANG ISLAM', MAKA AKAN HILANGLAH HALATUJU PERBAHASAN KAWAN2 YANG NAK BERSAMA2 MEMPERJUANGKAN SUPAYA 'KUIL JANGAN DI BINA DI TEMPAT BANYAK ORANG ISLAM'.

    SABENARNYA INI YANG DI KEHENDAKI OLEH MB SELANGOR, PERBINCANGAN HARUS DI PESONGKAN KAPADA ISU KEPALA LEMBU YANG DI ARAK KA HADAPAN PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN ATAU PEJABAT MB.

    YANG KITA KENA PERTAHANKAN IALAH, 'KUIL JANGAN DI BINA DI SYEKSEN 23, KERANA DI KAWASAN ITU HANYA ADA 40 KELUARGA INDIA, SEDANGKAN KELUARGA ISLAM ADA BERATUS2'.

    KETUA PENDUDUK YANG JUGA PENYOKONG KUAT PAS KATA, DIA TIDAK TAHU MENAHU SAPA YANG PUNYA IDEA BAWA KEPALA LEMBU KA HADAPAN PEJABAT SUK. INI BERERTI ADA MAINAN DI BELAKANG PERBUATAN TERSEBUT.

    TINGGALKAN ISU KEPALA LEMBU, SEBAB KEJADIAN TERSEBUT ADALAH MAINAN. JADI, SEKARANG, ORANG RAMAI DI SYEKSEN 23 KENA BANGKIT DAN PERTAHANKAN TEMPAT MEREKA SUPAYA JANGAN DI BINA KUIL DI SITU, WALAU NAK JADI APA SEKALIPUN. DESAK KAN KERAJAAN SELANGOR SUPAYA SEDIAKAN TAPAK KUIL DI TEMPAT LAIN. JANGAN SEKALIKALI BENARKAN DI BINA DI SITU DEMI MEMPERTAHANKAN KESUCIAN DAN KEHARMONIAN MASYARAKAT ISLAM DI SYEKSEN 23.

    ReplyDelete
  11. Bangsa Hindu dan Cina tak habis2 menimbulkan pelbagai isu serta 'peel' masing2...semua dengan satu cita2..semua ingin berkuasa...bila dah dapat kuasa..mungkin dah tak dapat beza..mana Rama mana Sita...

    ReplyDelete
  12. dulu datang ke negeri tanah melayu sebagai pencacai ,ambil hasil bumi kita jadi kayaraya ...kini ingin berkuasa pula ..haramjadah

    Kenapa Melayu mudah jadi mangkok hayun .

    ReplyDelete
  13. Cheq terkesima membaca pendapat semer yang ada kat sini. Hangpa suma dok bertikam lidah mengata baik punya kat hindu..pastu dok maki hamu sesama bangsa dan Islam. Kat sini dah nampak Melayu memang takleh bersatu. Kita pakat debate kat sini...HINDU senyum nampak gusi. Awat kita takleh pakat bersatu dalam satu ISU? Yang betui..kena kata betui, yang salah tetap salah. Tulunler MELAYU oi....jgn dok syok dok dalam negara yang kita claim negara kita....sebab esok lusa lum tau lagi kat mana kita...

    ReplyDelete
  14. kepada sangkakala....aper kata kuil 2 buat kat ngan umah luuu...luuu marah x?klu marah macm e2 lah perasaan penduduk seksyen 23...bila time perayaan hindu punyalah bising kadang2 sampi pkul 2 pagi baru abis konsert...bukankah e2 dah menggangu ketenteraman awam?@pun buat kat dekat umah khalid ibrahim,khalid smad dan rodziah..per perasaan mereka?punyalah luas negeri selangor..mcm xde tempt lain nak buat dah...buatlah kat tempat penduduknya cina...asyik2 melayu jer yang kena mengalah...dahlah melayu kena merempat dinegara sendiri....luuuu pikirlah sendiri broooooo

    ReplyDelete
  15. salam.

    saya letak link blog ini dalam artikel saya.

    harap ramai sedar ahli demonstrasi adalah ahli penyokong Pakatan Rakyat sendiri.

    mereka sudah tersedar nampaknya.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.