Monday, October 15, 2012

'Gangnam Style' penerobos budaya tanpa sempadan


Menurut Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim di dalam Utusan Malaysia 13 October 2012 menyatakan bahawa ‘Simbiosis di antara elemen sejarah, kebudayaan, social dan peradaban harus digarap dengan rapi untuk menjadi produk pelancongan budaya yang menarik dan seringkali ia menjadi cabaran besar kerana landaan gelombang budaya tanpa sempadan"
Menurut beliau lagi ini terbukti  bila mana tidak ada satu penjelasan yang tepat bagaimana pengaruh Gangnam Style dari Korea boleh menakluk pengaruh hiburan Barat khasnya budaya popular yang kerap dimonopoli oleh AS. (Gangnam ditonton oleh 300juta kali di Youtube).
Popular: Psy has become a household name in many parts of the world afte 'Gangnam Style' became a global sensation clocking up more than 300 million views on YouTube since its release in July
Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon pula di dalam kenyataannya pada 11 Oct 2012 menyifatkan Gangnam Style sebagai satu kuasa keamanan dunia menjadikan Korea Selatan paling terkenal di planet ini.
Katanya “Bahasa tidak diperlukan dalam dunia muzik. Itu adalah kuasa muzik yang menguasai hati”.
Portal berita www.dailymail.co.uk pada 15 Oct 2012 melapurkan Gangnam Style telah menguasai Seoul di mana 80,000 peminat menjerit semasa persembahan konsert  Park Jae-Sang di hadapan Seoul City Hall.
On fire: The municipal government closed off part of the city centre and extended subway operations for the show, with the massive crowd spilling out into surrounding streets
Showman: The rapper wowed fans with an all-action show as he performed the signature horse-riding dance during the concert. This included running down the stage as his fans roared him on
Huge: More than 80,000 people crammed into the plaza in front of Seoul City Hall to see South Korean rapper Psy perform his hit song Gangnum Style last night
Mungkinkah ini permulaan kebangkitan ‘soft power of Asia’?
* Semua visual dan caption dipetik dari www.dailymail.uk.co

3 comments:

  1. Kebisingan politik Malaysia yg kini sudah menjadi santapan ruji rakyat Malaysia sejak 2004 hingga sekarang wajar menjadi budaya baru rakyat Malaysia Dan pasti lebih gawat selepas pru13.

    Semuanya berpunca Dan terkesan apabila penjaga zoo yg lebih banyak tidur dari berjaga telah melepaskan beruk jantan dari kandangnya.

    ReplyDelete
  2. Cuba Mami kaji sapa promoternya mesti bijak dan strategist bukan macam kita sini. Dulu promoter Sudirman Dharan ambil kesempatan saja. Now sudah hilang.

    ReplyDelete
  3. Menteri kpkk jgn jd bodoh la.... Itu kelebihan yg ada kpd penyanyi PSY. Tak kira la tarian beruk @monyet yg dia bawa. Sekurang2nya dia mengharumkan nama dan industri muzik negara dia.

    Kalau menteri ni pandai sgt... Buat la road show zapin, kuda kepang and boria pi tarik minat oversea odean. Jgn ckp saja pak menteri oooiiiii... Kalau setakat bawa artis istana budaya pi london buat show... Dh kira berjaya. Sorry beb... Mat saleh tak pandang pun.

    Bg saya program tour tu london tu just off program shock sendiri saja. Seolah2 bawa menteri dan rombongan berjalan2 saja. Nothing much to d country..

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.