Sunday, April 26, 2009

Global Upline kontraktor penipu Plaza Rakyat

Tan Sri Ting Pek Khiing with the award

Global Upline bids for jobs worth RM8bil

By JACK WONG( The Star Saturday March 3, 2007)
KUCHING: Global Upline Sdn Bhd is bidding for four major infrastructure projects worth between RM7bil and RM8bil.

Company advisor Tan Sri Ting Pek Khiing said the projects included two new airports and a highway. The fourth entails upgrading work for an existing airport.

“These proposed projects under the Ninth Malaysia Plan are mostly under the private finance initiative. The outcome of the bids is expected in the next few months,” he said.

Business Initiative Directions, in a statement, said the award to Global Upline, the only Malaysian firm honoured, was in recognition of its commitment to quality, leadership, technology and innovation.

“Global Upline has proven very successful in undertaking and delivering projects, including dams, airports, roads and flyover - in time and within budget,” it added.

Set up in 1999, Global Upline has earned a reputation as a mega builder after completing several airport projects in Sarawak and Sabah. These include the new Bintulu Airport, the extension and upgrading of the Kuching and Miri Airports, and the upgrading of the Kota Kinabalu International Airport.

He said Global Upline was now constructing three multi-million ringgit flyover projects – one in Kuching and two in Miri.

“We have carried out some 10 major infrastructure projects worth about RM4.5bil,” said Ting.

KOMEN :
Global Upline adalah kontraktor yang bertanggung jawab terhadap kegagalan Plaza Rakyat. Mereka adalah kontraktor kroni Daim dan Mahathir. Satu ketika dahulu Mahathir sangat mengagung-agungkan Ting Phek King ini kerana berjaya menyiapkan D'lima Resort Langkawi, hotel 1000 bilik dalam jangka masa yang singkat.

Hari ini D'Lima Resort telah runtuh dimakan anai-anai dan tanah tersebut telah dibina kuarters polis. Bayangkan lokasi hotel yang begitu strategik dibina kuarters sahaja.

Daim telah memperalatkan Syarikat Thing Pek King, Ekran Bhd untuk melonjakkan saham syarikat tersebut di BSKL konon ada satu projek di Qisham Island Iran, tetapi habuk pun tak ada.

Daim telah meletak proksi beliau di dalam Ekran Bhd iaitu Josephine Sevaratnam dan Hisham Zainol Abidin kawan-kawan rapat isteri kedua Daim, Naimah Khalid.

Apabila saham telah melonjak tinggi mereka menjualnya dan meraih keuntungan yang lumayan.

13 comments:

  1. Kembali berkuasanya Tun Mahathir ni mungkin projek JAMBATAN BENGKOK akan dapat kat syarikat ni juga kot.

    ReplyDelete
  2. inilah fitnah terbesar terhadap daim dan mahathir dgn mengaitkan ting dgn mereka. ting mempunyai hubungan rapat dgn taib mahmud bukan dgn mahathir atau daim. lihat saja semua projek utama sarawak skrg disapu ting.projek terbaru dia adalah hotel sheraton di kuching dan skrg akan membina apartment 15 tingkat (dua bangunan) dgn dgn airport kuching.
    kalau org lain bangunan tak boleh leebih 4 tingkat di kuching tapi kroni taib ni dpt special permission walaupun dekat airport.
    lain kali fakta biar tepat.

    ReplyDelete
  3. Memang pun Ting Pek Khiing orang kanan Mat Uban Sarawak dan Tun Belit Mahadead.

    Antara orang yg sangat kaya di Sarawak sebab tahu cara mengawal hanturaya dia.

    Bakun Dam tu bongkar la camana hubungan dia ngan Tun Belit Mahaded.

    add

    ReplyDelete
  4. Tak kiralah Ting orang kuat siapa. Kalau betullah kegagalan Plaza Rakyat disebabkan oleh beliau. Kita rasa amat terhina. 12 tahun bukan masa yg pendek. Kalau namanya Plaza Daim ke, Plaza Mahadet ke atau Plaza Ting ke. Aku tak kesah....Tapi namanya PLAZA RAKYAT!!

    Hantu PUDU

    ReplyDelete
  5. Dey tambii...itu 60 muka surat pasal itu mamak menteri kewangan pun tak ada orang mau baca...apahallah pulak ini 10 taun punya cerita..

    ReplyDelete
  6. Pada saya Projek Plaza Rakyat bukan sengaja dihentikan tetapi terpaksa dihentikan sebab masalah2 struktur asas atau bahan dia. Jika nk dirobohkan dan membuna semula dari asas memakan masa yg lebih lama dan melibatkan kos lebih tinggi.

    Kalau tidak projek ini sudah lama siap pada sebelum kegawatan ekonomi lg dan mungkin lebih awal dari KL central yg legi lewat pembinaan dia dari Plaza Rakyat.

    Tgkla kesan yg berlaku kat D'lima hotel. Kesimpulannya, Projek Plaza rakyat mungkin tidak memenuhi syarat2 pembinaan asas dan terpaksa dihentikan hingga kini.

    ReplyDelete
  7. mammy.
    tiada siapa yang layak menidak dan menafikan sumbangan Tun.Dr.Mahatir dalam membina negara tercinta ini.sebagai generasi muda yang terbentk minda dan berkesedaran pada era Tun terasa terguris bila ada insan2 terutamanya dikalangan umat melayu sendiri yang seolah lupa diri,lenyap kesopanan dan jati diri dalam menghargai seorang insan yang telah banyak mengangkat martabat bangsanya sehingga ada rupa seperti yang ada pada hari ini.Jangan hanya disebabkan plaza rakyat seolah-olah kita sengaja membutakan mata dan hati dengan sengaja tidak melihat dan merenung berapa banyak kegamilangan negara dan rakyat malaysia yang telah dijayakan Tun.Dr.Mahathir.Jangan kita jadi umat yang sakit dan paling malang kita tidak menyedari yang kita sekarang sedang sakit.

    ReplyDelete
  8. utk anak bajau semporna..aku stuju dgn pendapat hang, memang byk yg telah dibuat Tun M tp hang kena ingat dia buat byk projek sbb byk masyuk...kayakan keluarga dan kroni2 dia jea, rakyat tak dipeduli. Tengokla semporna tu mcm mn,shafie apdal asyik menang jea...tp kehidupan rakyat kat situ masih daif, dia dan kroni2 dia kaya gila beb...fikir2kan la ok..

    ReplyDelete
  9. kepada aku.
    kalau kami di semporna ini yg hang sifatkan daif ini masih mampu tersenyum dan menghargai Tun M,bagaimana pula dengan hang yang mungkin lebih mewah atas bantuan kerajaan selema ini kepada hang.org yg macam hang inilah yg mungkin sanggup jual negara hanya kerana hang melihat org lain lebih kaya daripada hang.nak senang cari sendiri jangan sayik dok renung ke dalam periok org lain dengan hati yg sakit.

    ReplyDelete
  10. Jika pembinaannya masih gagal sewaktu negara tidak mengalami kegawatan ekonomi dan berlarutan sehingga kini, apakah terdapat kegagalan di dalam memenuhi syarat2 binaan bangunan itu? maka struktur asal perlu dirobohkan dan pembinaannya perlu dimulakan dari awal dan menelan belanja yg lebih tinggi.

    Jika tidak ada sebarang masalah mungkin projek ini dapat diteruskan tanpa ada masalah penangguhan berlaku.

    ReplyDelete
  11. hah..hah...Saya pun kroni Mahathir..sebab saya dapat peluang melanjutkan pelajaran diluar negara masa pemerintahan beliau...saya pulang ke Malaysia bekerja di Kilang Jepun yang beroperasi disebabkan Dasar Pandang ke Timur Dr Mahathir...

    Bapa dan Ibu saya dapat rawatan percuma di hospital kerajaan jadi bapa saya pun kroni Mahathir....bahkan hampir semua rakan-rakan saya mendapat faedah semasa pemerintahan Dr Mahathir...So mereka semua juga Kroni Mahathir (walau ada yg kini jadi pembangkang)

    So walaupun Dr Mahathir tak kenal saya dan saya tak pernah bertemu beliau untuk memohon apa-apa kontrak tetapi Saya berbangga mengatakan bahawa "SAYA DAN ADALAH KRONI MAHATHIR"

    ReplyDelete
  12. Tanpa mengira apa atau sesiapa nak kata pada Tun Mahathir, KEHEBATAN Tun Mahathir di iktiraf oleh DUNIA termasuk Nik Aziz. Orang Melayu dan lain-lain bangsa sahaja yang tidak tahu menilai antara kaca dan permata.

    Mummy, pass periksa tak perlu score 100%. Senaraikan apa yang Tun Mahathir buat berapa berjaya dan fail! Pastu kita nilai.

    Siapa yang bantu Malaysia menstabilkan harga timah satu ketika dahulu. Siapa yang berunding dengan US. Tun Daimlah yang bantu dalam hal ini.

    ReplyDelete
  13. mmg org tua che det tu byk berjasa, aku tak nafikan, aku pun hidup zaman mamak ni jd PM, tp la ni org lain jadi PM yg dia dok sibuk melalak pasai rasuah sna rasuah sini, org ni rasuah og tu rasua ni nape??? zaman dia tu suci sgt ka dr rasuah..ni pun satu bentuk rasuah... apa nama ni......... che det oiiii hang diam bleh tak???? biaq org la ni plak bagunkan negara ya....

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.