Tuesday, April 28, 2009

Haiwan Babi tidak pernah membuat manusia aman

Perihal yang dikatakan Babi atau Khinzir ini membuat kita hidup tidak pernah tenteram dan aman. Dari satu angkara ke satu angkara, dari satu penyakit ke satu penyakit yang di bawa oleh haiwan yang dipanggil BABI atau KHINZIR ini.

Malah Babi juga adalah sejenis haiwan yang jarang-jarang mendapat liputan khasnya dalam media-media negara-negara Islam.

Kerapkali liputan yang diberi pun oleh negara-negara barat dan negara yang halal babi menyiarkan tentang keistimewaan dan keenakan masakan atau resipi babi seperti Roast Pork, Sweet and Sour Pork, Bacon and scramble egg, Smoke Ham dan lain-lain lagi.

Hari ini babi dah mula kembali mendapat liputan dalam media-media kita kerana angkara babi membawa satu lagi penyakit yang cukup mengancam seperti dalam lapuran AP:

ATLANTA 27 April - Tatkala laporan mengenai meletusnya wabak selesema babi di seluruh dunia, satu soalan yang tidak boleh dielakkan ialah apakah ini wabak yang akan memusnahkan umat manusia?

Apakah ini epedimik selesema global yang telah lama dijangka dan dibimbangi oleh pakar-pakar kesihatan awam? Apakah ini virus pemusnah yang akan membunuh jutaan manusia di seluruh dunia seperti pandemik yang berlaku pada 1918, 1957 dan 1968?

Dalam negara kita babi mula mengamuk sebaik sahaja selepas Pilihanraya Umum ke 12. Semua negeri-negeri yang baru diperintah PAS, Keadilan dan DAP khasnya yang ketara seperti Selangor, Pulau Pinang dan Kedah telah memperuntukan satu kawasan yang luas untuk menternak Babi.

Mereka terpaksa megambil pendekatan ”Babi Friendly” kerana ingin mengambil hati pengundi-pengundi mereka yang makan babi. Harapan mereka untuk menarik pemakan-pemakan babi tegar ini agar menukar menjadi penyokong-penyokong tegar mereka dalam PRU ke 13 nanti.

Nampaknya dengan menularnya wabak selesema babi yang bakal mengancam penduduk dunia ini, MB Selangor Khalid Ibrahim dan MB Kedah Ustaz Azizan seharusnya melupakan terus hasrat membina kandang mega di negeri masing-masing.

Malah apa yang mesti mereka lakukan ialah memadam terus agenda ladang babi dalam minit-minit mesyuarat exco mereka dan hebahkan kepada rakyat.

Jika tidak wabak babi ini akan mencemarkan dan menghancurkan pemerintahan mereka di negeri-negeri ini. Sejarah Malaysia akan mencatat kejatuhan kerajaan Islam PAS Kedah dan kerajaan Parti Keadilan Selangor adalah agkara babi.

22 comments:

  1. hi mummy, sekarang pun di Malaysia negara yg ku cintai nie..dah ramai org ikut perangai babiiii...bau mcm babi..tidur mcm babi..jln mcm babi..cakap pun kekadang bunyi mcm babi...dengki semacam babi...posing mcm babi..sekarang nie plak selsema babi..nanti kena sembelih mcm babi..baru padan muko kau...hampeh!!

    dari: jang anak pakngah amat

    ReplyDelete
  2. PBN.. Projek Babi Negara

    ReplyDelete
  3. Babi pernah mengadu dengan Tuhan, kata babi...."Walaupun Kau jadikan aku binatang hina, hina pada pandangan manusia, tapi manusia yang tidak solat lebih hina dari aku yang hina". Begitulah rintihan babi.

    ReplyDelete
  4. Babi pun tak pa, janji boleh perintah negeri.

    ReplyDelete
  5. Babi tak makan, pompuan makan babi depa balaih tak pa pun.

    ReplyDelete
  6. Kalau kita mengutuk BABI atau menghina BABI, bukan ker kita mengutuk atau menghina ciptaan ALLAH??? Hmmm... entahlaa...

    Setahu saya tiap2 kejadian ALLAH tu ada hikmahnya....

    ReplyDelete
  7. sebelum korang komen,make sure korang ckup pengetahuan tentang kaedah yg bakal dilaksanakan oleh kerajaaN PR dalam isu ni...n jgn lupa compare blik dgan ape yg dah kerajaa UMNO be end dah buat dlu..

    ReplyDelete
  8. Pelik!!! Bukan ke bab virus babi ni bermula di N9, negeri dibawah pemerintahan UMNO BN? Yg biar kandang haram berselerak tu kenapa? Bila nak di "centralise" kan supaya tak merebak seluruh negeri, ditentang pulak? So, sebenarnya nak mcm mana nie? Nak kaedah dulu ke atau nak kaedah terbaru utk mengawalnya? Rasanya elok negeri2 di bwh UMNO BN tunjuk contoh dulu, baru boleh komen negeri2 Pakatan Rakyat.Maklumlah dah 50 tahun memerintah, tentu sudah byk pengalaman. Nasihat saya, kalau benci sgt pun dgn Pakatan Rakyat, jgn plak isu babi pun dipolitikkan tanpa tau ujung pangkal!! Ini demokrasi, masing2 ada hak beri pandangan, tapi komen biar adil, biar berdasarkan fakta dan realiti. Jgn main tembak je utk puaskan hati yg dendam dan benci.

    ReplyDelete
  9. Waklu..DOH nyer orang...

    ReplyDelete
  10. salam mummy, tak per laa..kalau ada diantara masyarakat di Malaysia nie..yg taksub sgt dgn BABI..mungkin dlm PR13 nanti mereka boleh tubuh atau tukar lambang parti dengan LAMBANG KEPALO BABI!!!!wakakakaka


    jang anak pakngah amat

    ReplyDelete
  11. Mami,
    Dulu orang Melayu nak sebut babi pun geli geleman. Depa sebut BA ALIP BA YA.
    Tetapi hari ini apabila bertukar kerajaan di bawah PKR sebutan Babi sangat lancar di bibir dan mulut kerajaan Pakatan Rakyat. Sebab dasar kerajaan PAKATAN RAKYAT, mereka bukan sahaja pakat dalam parti tetapi pakat-pakat buka kandang BA LIP BA YA juga.
    Tak gitu cik Mummy? Kah kah kah...

    ReplyDelete
  12. Apa kata kalau daging babi di import dari luar. Haram terus ternakan babi. Singapura import babi pun banyak juga. Tanya Singapore kat mana dia ambek daging babi.
    Cara dan kaedah import babi biar puak yang berkenaan fikir.

    Pas mungkin ada kaedah nak import babi, please refer to them.

    ReplyDelete
  13. mohon mencelah mammy dan pembahas budiman sekalian.

    Aku harap sangat jangan sampai penyokong tegar PR berbaring terguling di jalanan menghalang pihak berkuasa yang akan memusnahkan babi-babi tu apabila wabak ni meletus kelak samapai...(nauzubillah)

    maklum la itulah masanya nak tunjuk setia.

    apalagi kalau ada yang merempuh tu siap dengan kopiah putih...malu kita beb!!!mesti yahudi terguling-guling ketawakan kita.jangan marah nanti kena jual.huh.huh.huh.

    bukan apa, masalah babi ni dah jadi masala sejagat di malaysia ni apalagi ancaman wabak mutahir ini.penternakan sepatutnya biarlah hanya untuk kegunaan domestik tak perlulah berangan nak memegakan industeri yang orang singapura mejoriti cina tu pun tak sanggup nak ternak.

    ReplyDelete
  14. Ermmm...masalah menatang ni lagi...

    Pada hemat saya...

    Khinzir ni dah memang Allah tetapkan sebagai ciptaanNya yg haram dimakan, disentuh dan sebagainya...semua sedia maklum, kan?

    Kerajaan BN sebelum ni memang mengeluarkan lesen ternak khinzir ni...dan perlesenan dan perlaksanaannya dikawal selia oleh PBT yg bertanggungjawab...dan tak buleh la nak salahkan kerajaan BN...dan kes2 di Melaka dan N9 tu memang ada ladang ternakan khinzir sebab kat situ mendapat permintaan tinggi dari kaum Tiong Hua memandangkan mereka ramai di kedua2 negeri tersebut...so, maka adillah tindakan kerajaan terhadap permintaan rakyatnya...

    tapi...yg kerajaan Kedah ni yg majoritinya Melayu Muslim 80% tu nak pi buat centralized ladang ternakan mega khinzir tu nak buat apa? Pasai Khalifah Guan Eng tutup kandang kat Penang dan suruh bukak kat Kedah utk supply kat rakyat Penang??? Lagu tu? Penang bersih dari khinzir dan taiknya, maka Kedah pulak yg suka hati terima porposal Khlifah Penang tu suruh bukak kandang khinzir kat Kedah??? lagu tu pun ada ka???

    p/s: banyak lagi menatang buleh bela...tapi menatang tu jugak PAS Kedah dok pertahan...payah nooo...

    ReplyDelete
  15. Apa dah jadi dengan Ladang Babi moden kerajaan Selangor? Masih teruskan? Awas rakyat Selangor, jangan dekat dengan MB. Mungkin MB dah kena selsema Babi!!!!!

    ReplyDelete
  16. Perintah kerajaan BABI, negara BABI dan rakyat yang berperangai seperti BABI

    ReplyDelete
  17. Sekadar reminder...

    Jangan lupa, anda semua dijemput hadir ke Majlis Gathering Blogger2 Utara...2 May...pukul 8.30 malam.. di Coffee House Kelab Cinta Sayang, Sg Petani, Kedah...TQ.

    p/s: Mammuu...eh! Mummy...tumpang promote sikit tang ni nooo...hehehhehheh...jgn marah nooo...

    ReplyDelete
  18. >>>Merbok<<<April 30, 2009 at 2:46 PM

    Jangan sampai jadi begini, Malaysia sebuah negara Islam menjadi pengeluar babi terkemuka suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  19. Allah cipta babi bukan untuk dimakan manusia. Mengapa tidak respect perintah Allah. Babi tidak hina, tetapi orang yang makan babilah yang menghina babi. Babi sepatutnya hidup bebas dengan ketentuannya sendiri.

    Sepatutnya korang fikirlah sendiri dari nak menyokong orang yang makan otak beruk hidup-hidup, telan anak tikus hidup-hidup dan memakan segala benda tampa ada hukum dan had.

    Bila tuhan turun bala kepada manusia semua akan kena, tak kira Islam ke tidak.

    ReplyDelete
  20. lagi info tentang swine flu kat sini - FAQ on Swine Flu

    ReplyDelete
  21. awat WHO umum semalam bukan daripada babi..sbb babi sikit pun tak jejas.dan virus tu tadaq kat depa.tp yg bestnya bab babi pun boleh dipolitikkan.kesian betui hangpa..kesian kapiq zimmi..nk tarik sokongan depa,tak timbui isu babi.yg untung kapiq harbi Dap jugak.nak tubuh Islamic State pun Pas tak sebut dah.

    ReplyDelete
  22. eloklah... buka ladang babi besar2. jadi negara pengekspot babi terbesar.. tokey dia al ustaz azizan di kedah. ustaz hasan ali di selangor... maka boleh panggil pemimpin babi... negeri babi.. negeri jelapang babi.. watak babi.
    kerajaan negeri babi

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.