Friday, September 4, 2009

Terangganu - Apa guna berumah tangga kalau tidak tidor sekatil, apa guna tidor sekatil kalau tidak berkasih sayang

The Straits Times, Singapura melapurkan “Umno rift in Terengganu? Nine assemblymen said to be threatening to defect to opposition over feud with Menteri Besar” dan “report by the Malaysian Insider news website this week said that nine assemblymen planned to join the opposition Parti Keadilan Rakyat (PKR), a member of the PR alliance, and together with PAS topple the BN state government. There was also talk that they had met opposition leader Anwar Ibrahim.”

Nampaknya ribut dalam cawan kopi di Terangganu lebih hebat dan membimbangkan daripada ribut politik di Perak.

Kalau tiada angin masakan pokok bisa bergoyang. Kumpulan Idris Jusoh dan kumpulanMB, Ahmad Said nampaknya sudah tidak ada keserasian lagi. Apa guna berumah tangga kalau tidak tidor sekatil dan apa guna tidor sekatil kalau tidak berkasih sayang.


Seharusnya masaalah peribadi tidak diseret bersama ke dalam Parti sehingga mengakibatkan bertambah satu lagi negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.

Bayangkan bagaimana mereka akan berucap berkempen untuk PAS dan PKR.

12 comments:

  1. Mashallah....
    NST S'pore tu kutip maklumat dari laman perusak tu Mummy.
    Sebenarnya angin sikit2 tu adale.
    Maklum bergesel tak kan tak bergores.
    Tapi daun kapal terbang banyak ada. Luka pun mudah pulih.
    Cuma adalah beberapa orang anak2 yang suka melolong mungkin dengan sebab sendiri.

    ReplyDelete
  2. Salam Mummy,

    saya tak privy pada mana2 sumber tapi pada logiknya, kemungkinan itu agak besar. Kenapa saya kata begitu ?

    Ini tidak ada kena mengena dengan perjuangan bangsa, merapatkan saf, perpaduan Umno and all the gooblygook.. it's purely personal political survival, kuasa dan harta peribadi.

    Bayangkan PRU13 tiba, agak2 nama2 Idris 'saya redho' Jusuh dengan gengnya akan dicalonkan semula bertanding ? Bodoh apa Mat Said kalau setuju. dahlah perang dingin sejak dilantik, takkan nak diteruskan lagi lepas Pru13. Sorrylah.. lagipun macamana nak majukan negeri kalau sesama kerajaan pun berbalah.

    Jadi demi survival politik peribadi, kalau terus lagi dalam Umno, lagi 3 tahun berkubur lah jawabnya. Tapi kalau tukar kem, pakej pulak tu, tiba2 terasa ada kuasa semula...katakanlah bersyarat - dapat jadi MB, dapat semula projek2, gerenti dicalonkan semula PRU13... siapa yang tak tergoda !ingat...kalau terus dalam Umno, lagi 3 tahun berkubur...

    Ini andaian LOGIKA saya je.. Takkanlah Idris 'saya redho' Jusuh dengan geng 9 sanggup berpaling tadah.

    ReplyDelete
  3. dinturtle,
    Sejarah memperlihatkan, kita akan bersatu apabila kita ada musuh atau menghadapi musuh atau di dalam kesusahan tetapi kita sukar bersama apabila kita sedang mengecap kemewahan khasnya pembahagian kemakmuran.

    ReplyDelete
  4. Che Leh Jangok,
    Itulah yang Singapura mahu, perpecahan Melayu.

    ReplyDelete
  5. puan nak tanya berkenaan isu Pembantu Rumah Indon ni.. berapa GAJI MEREKA DI INDON sebagai PEMBANTU RUMAH??

    APa kerajaan INDON bagi pampasan apabila PEMBANTU RUMAH lari???

    ReplyDelete
  6. terengganu tu kena bersyukur kerana dpt balik dlm pru ke 12,,jgn jadi mcm kedah,pp,selangor,neg pak lah habis tersungkur,dok la elok2,tumpang rakyat tengganu tak meluat lagi,md said dgn deris jusoh pakat la elok2,jgn bagi tok hisyam pening kepala,tak kan neg kaya tak tau nak urus,kalau ya pun,nak berebut harta pesaka jgn sampai hadi awang tlg aturkan.

    ReplyDelete
  7. Salam. umno terangganu yg sedang membentuk kerajaan sekarang selepas pru-12 tak serik2 dengan peristiwa lepas, kalau asyik bercakaran macamana nak buat kerja. Jangan sampai rakyat meluat dan akhirnya jadi seperti anjing yg terlepas tulang setelah melihat bayang sendiri sebagai musuh. Orang melayu ni memang jelas kelemahannya, dengan bangsa lain sanggup tolak ansur tapi sesama diri sanggup saling memusnahkan asalkan dapat kuasa. percakaran mereka adalah jelas menunjukkan bahawa mereka bukan berjuang untuk rakyat tetapi untuk diri sendiri. Kalau inilah sikap pemimpin umno baik mereka buat persiapan awal dari sekarang untuk jadi pembangkang dan penganggur, buat meluat hati rakyat sahaja apa yg sedang mereka buat. Yg rugi adalah rakyat yg pilih mereka.

    ReplyDelete
  8. Pada hemat saya, yang disiarkan dalam NST S'pore tu kurang tepat. Macam Cek Leh cakaplah, sumber yang diquotenya pun questionable.

    Memang betul ada sedikit perselisihan, tapi tak sampai nak tukar kem. Kita anak Terengganu with ears to the ground, kita tau.

    I think Mat sSaid patut exercise a little kewibawaan and ought to be a more of a gentleman and less of a jaguh kampung dalam urusan mentadbir Terengganu.

    Kita tahu Rosool meant what he said about staying put. Rosool is an intelligent, thinking man.

    ReplyDelete
  9. Tu budaya umno dulu kini dan selamanya..apa kena mengena dengan singa4..dalam zaman IT maklumat hujung jari..umno terenganu tengah goyah kata orang lain yang punya salah..mengaku aja la laporan utusan tidak akan seberani star dan akhbar lain..utusan hanya akan laporkan secara besar2an apa saja kelemahan jika terenganu di bawah PR...


    Kesian ketua NUJ utusan..kes tiang gol termahal di donia akhir nya hilang kerja..di utusan jika becakap benar mmg tak lama...pandai2lapor ke SPERMA (BPR) ..apa ingat BPR tu nak jaga sangat ka kes macam ni..kes TBH 2400 ringit baru kelas Sperma..


    cukup2 drama cek oi...melayu umno mmg mudah lupa...ta ta.

    ReplyDelete
  10. Bukan sahaja Terangganu yg terang2 bermasalah, malah negeri2 lain pun yg masih diterajui UMNO/BN mungkin terlepas ke tangan PR JIKA perangai pemimpin2 UMNO masih tidak berubah.

    Cuba selami betul2 dgn hati yg ikhlas apa kehendak rakyat sebenarnya. Usah kepentingan peribadi mengatasi kepentingan rakyat!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.