Sunday, September 6, 2009

UMNO gunakan agama untuk memulihkan kuasa?

Hampir setiap hari sejak selepas PRU12 media-media perdana memaparkan wajah-wajah bengis Malaysia. Isu-isu sensitif yang dahulunya dibawa berbincang dalam ruang yang tertutup dengan penuh berhemah, saling hormat menghormati kini telah terburai keluar di khalayak ramai dengan kata-kata nista dan caci maki.

Apabila saban hari perkara ini berlaku terlintas pula tulisan Dr Aisar Yee Abdullah, ”Jalan pintas UMNO raih sokongan?” dalam akhbar Sinar Harian 6/9/2009.

Seorang pensyarah jabatan anthropologi dan sains sosial Universiti Malaya merumuskan terdapat satu usaha teratur dibuat oleh pihak tadi dengan bantuan media milik parti dan NGO-NGO tertentu menyemarakkan api perkauman yang sensistif kepada orang Melayu dan Islam.

Pensyarah itu menyenaraikan akhbar-akhbar harian tertentu. Tindakan bermula dengan tuduhan kepada Theresa Kok berkaitan isu ‘azan’ tuduhan ke atas Ronnie Liu yang dikatakan ada kaitan dengan samseng dan pelacuran, dan tindakan kerajaan Selangor membelakang orang Islam.

Mengikut pensyarah itu, semua ini dibangkitkan oleh pihak itu dengan tujuan orang lslam menjadi marah kepada Pas dan PKR yang dituduh tidak berkesan dalam kerajaan Pakatan Rakyat dan membenarkan parti jadi tunggangan DAP.

Semuanya ini terarah agar orang Melayu kembali menyokong UMNO tanpa perlu UMNO terlebih dahulu membuktikan bahawa parti itu sudah kembali ke matlamat asal ia ditubuh baik seperti mana tuntutan rakyat yang dirakamkan pada 8 Mac 2008 dulu. Mereka hanya mencari jalan pintas mendapatkan kembali sokongan Melayu.

Yang sebenarnya isu-isu sensitif sebegini bukan perkara baru ianya berlaku. Mungkin dahulu media-media dikawal rapi dan setiap wakil kaum di dalam Kerajaan itu sangat berpengaruh dan mudah melaksanakan setiap keputusan yang di buat dalam perbincangan ”within the four walls”.

Dengan kekuatan pengaruh wakil-wakil kaum itu juga mereka mudah untuk mengawal pengikut-pengikut mereka dari bertindak secara emosi.

Kesimpulannya siapakah yang meruntuhkan tembok perpaduan ini?

19 comments:

  1. Hai Mom Rock,,,,apa yg di buek oleh UMNO arini serba tak kena,,,,, macam org yg nazak !!!!!!

    ReplyDelete
  2. Tepat sekali UMNO selalu menggunakan isu agama dan ketuanan Melayu untuk meraih sokongan orang Melayu tetapi malangnya tindakan mereka semuanya mengikut 'Jalan Pintas' seperti orang yang mahu ikut 'Skim Cepat Kaya' yang akhirnya merugikan UMNO sendiri. Sebab itulah banyak tindakan jalan pintas ini hanya memburukkan lagi nama mereka dari mata-mata orang Melayu yang berfikiran matang, celik dan terbuka. Dan apabila tindakan mereka itu tidak dihalang oleh polis, contohnya perarakan kepala lembu di Shah Alam, ianya membuka lagi mata-mata bukan kaum India yang beragama Hindu sahaja malah orang Melayu itu sendiri yang hairan mengapa ketidakadilan dan berat sebelah tidak henti-henti dipraktikan oleh UMNO kepada rakyat Malaysia yang berbilang kaum ini.

    ReplyDelete
  3. bukan sebaliknye ke?

    ReplyDelete
  4. Tahniah Mummy. Catatan menarik. Tapi memang kita tak boleh lepas dari org org yg selalu nampak negetif je mcm Pak Oncu tu. Negetisma sedang disogokkan untuk memusnahkan dunia.

    ReplyDelete
  5. KITA PERHATIKAN BEBERAPA ASPEK KEADAAN ORG KITA

    1)ORANG MELAYU SKRG INI AMAT TERCABAR DARI SEGI UGAMA,POLITIK,SOSIAL DAN EKONOMI...walaupun jumlah penduduk MIM >60%,PENCAPAIAN EKONOMI cuma 18% SAJA.(up till 2009)not even 30%
    ..PENCAPAIAN POLITIK..2008:55% undi BN VS 45% undi PR
    ..PENCAPAIAN UGAMA..TGK SAJA KES BUANG ANAK,BUNUH DIRI,RASUAH,MURTAD
    ..PENCAPAIAN SOSIAL..KES LARI RMH, PENAGIHAN DADAH,ROGOL,JENAYAH,PATI MELEBIHI 2JUTA,PENCEMARAN DLL...

    2)Org MELAYU melalui UMNO DAH KURANG KEKUATAN & ADA TANDA2 MEROSOT DAN CADANGAN2 UBAH SUAI DAN BAIKPULIH...TGK SAJA REAKSI ORG2 MUDA TERHADAP UMNO...DPM MUHYIDDIN PUN ADA MERASA TENTANG PERSEPSI NEGATIF INI....

    3)KONSEP PERPADUAN DIANTARA UMNO DAN PAS,PRO & CON,BOLIH DAN TAK BOLIH...HALANGAN DSB..APA DIA?? PERLU DIANALISAKN & DIDALAMI/DISELAMI

    4)KALAU TAK BOLIH BERPADU,OPTION NYA,...2 PARTY SYSTEM,KEMANA ARAH PUN "MIM MESTI PEGANG TERAJU MEMERINTAH"
    WAJIB,ORG2 MUDA MIM WAJIB TENTUKAN DAN BERJUANG SEKERAS2NYA MIM PEGANG TAMPOK PERMERINTAHAN.....

    5)BAGI 60% MIM,GALAKAN EKONOMI 50% UNTUK MIM,BUKAN HANYA SETAKAT 30%..
    AJE DIMANA CUMA CAPAI 18%...TGK SAJA SINGAPURA;75%CA,EKONOMI90%...
    INDONESIA,THAILAND,PILIPINA;CA 5%-10%,control 70%-80%EKONOMI....

    6)KESTABILAN SISTEM SOSIAL KITA KENA ADA UNSUR2 POSITIF..CARA ORG2 MELAYU,..BUKAN HANYA TIRU DAN IKUT CARA2 BARAT DGN BUDAYA KUNING MEREKA SAJA...KITA PERLU ROMBAK SEMULA DASAR2 SISTEM SOSIAL KITA..
    KALAU KITA KENEGERI JEPUN,KITA TGK SISTEM SOSIAL,BUSHIRO MEREKA DPT MEMBENTING DIRI RAKYAT MEREKA DARI PENGARUH BARAT,CUMA AMBIL YG BAIK DAN BERMUNAFAAT AJE...TAPI KITA DIMALAYSIA TIDAK...KALAU IKUT BARAT,ORG MIM LEBIH TERROR(HEBAT)DARI ORG2 BARAT DAN KALAU TIRU ORG ARAB,LEBIH ARAB DARI ORG ARAB!!!

    ##SATU NASIHAT: UMNO perlu tukar image, REBRANDING dgn segera dari skrg,jika tidak UMNO akan kecundang mcm parti lama>50thn diIndia,Taiwan,Germany, Australia dll...

    Ada sebahgian rakyat yg ingin melihat terjadinya sistem 2 parti atau 2 coalition di Malaysia;BN vs PR,mcm di USA,UK, AUSTRALIA dan kebanyakan negeri diEUROPE & negeri2 demokrasi lain didunia ini. Mungkin perkara ini perlu dilihat dari sudut,Kerajaan memerintah MESTI diterajui olih MIM...jadi kalau BN,org kita perintah;dan PR, MIM juga perintah!! ...Alternatif nya,UMNO,PAS,PKR >>satu gabungan, DAP,Gerakan,MCA >>satu gabungan, & MIC,PPP,Makkal Sakti,IMP>>satu gabungan.
    MAKA JADILAH MALAYSIA SATU DEMOKRASI berunsur PERKAUMAN!!! Mungkin ada masalah lain,yg lama dan yg baru akan timbul,dimasa2 mendatang.....

    ##SATU NASIHAT:UMNO KENA LAH REVAMP SKRG..1)GET RID AHLI2 KORUP YG JADI BATU PENGHALANG KPD ASPIRASI PERJUANGAN ORG2 MELAYU &BUMIPUTERA....2)MIM TOLONG MIM DLM SEMUA ASPEK,LGI PUN 90% MIM DLM JABATAN2 KERAJAAN.. 3)MATLAMAT EKONOMI:>50% BUKAN 30%,KERANA NI NEGARA KITA,65%MIM &BUMI!!!4)BUAT PILIHAN PEMIMPIN YG MUDA2 UMUR 35 KE 48 UNTUK MENERAJU UMNO MCM OBAMA...
    KALAU TAK UMNO AKAN JADI PEMBANGKANG LPAS PRU13,DGN MIM PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH
    AMACAM?? NANTI JADI LAH MALAYSIA DUA PARTI SISTEM:BN VS PR..MCM DI USA,UK,EURO DSB...BAGUS JUGAK KAN?? LEPAS TU MENANGIS AIR MATA DARAH PUN DAH TAK GUNA LAGI DAN ORG MIM KENALAH TERIMA HAKIKAT PERIT,MCM PARTI LDP DIJEPUN,CONGRESS PARTY DI INDIA, KUOMINTANG TAIWAN..!!!!JADI CAMNE?? NAK KENA LAKSANAKAN LAH SEGERA PER2 DIATAS....BETUL TAK???

    ##SATU NASIHAT:KITA TAK BOLEH GENERALISE YG UMNO MASIH KUAT MENJELANG PRU 13(2012/2013)...dari majoriti kerusi Dewan Rakyat(140 tolak 82 kerusi)BN cuma ada jumlah majoriti 50000 undi saja pada 50 kerusi...Untuk PRU13,UMNO PERLU DI RESTRUTURE KAN...ADA >3JUTA AHLI UMNO SKRG.TAK BOLEH KE DIBUAT TALENT SEARCH???KALAU KITA BOLEH CARI FINALIST "MALAYSIAN IDOL" ATAU "ONE IN A MILLION" DSB,KENAPA TAK ADAKAN "PERADUAN MEMILIH & MENCARI PEMIMPIN MUDA" DARI >3JUTA AHLI UMNO??? KENAPA ASYIK ORANG LAMA TU..AJE??? TAK ADA PEMIMPIN MUDA YG BERWIBAWA KE???MCM BARACK HUSSEIN OBAMA DI USA ATAU TONY BLAIR DI UK??

    ReplyDelete
  6. mom rock.memang sudah terbukti pkr parti celanat...hidup melayu umno.

    engkau lah pemfitnah wahai mom rock.

    ReplyDelete
  7. soal azan oleh teresa kok/ronie liu tu kan perkara betul?media cuma menyiarkan saja apa yg dia org buat.Wahai mumy rokiah,jgnlah memutar belit cerita,1 jari menunding ke arah org,3 lg menunding pd diri sendiri!

    take beer! take beer!

    ReplyDelete
  8. amboi... chek nak habaq mai kat mami rokiah nooo. chek ni oghang umno yang masa Lah Pak Wee (nama kampung abdullah ahmad badawi) jadi PM. Jadi chek pun maghah kat dia pasai lembut dan bingai sangat. Masa PRU12 chek pun bagi undi protes pada PKR dan Pas. tapi la nik chek ghasa menyesai sunggoh la mami oiii. Dua-dua pati itu memang tak buleh pakai pun. Haprak saja. Cakap saja kuat, isi tak dak.
    Hemmm...tak pa la mami noooo...
    Opsss...lupa pula chek nak tanya mami: Chombi sihat kaaaa?

    Kasim Selamat

    ReplyDelete
  9. selama ni PAS mempermainkan ISlam..mempergunakan Islam untuk berkuasa,tak pula sapa2 kecoh yee..pabila UMNO bercakap tentang Islam kenapa plak puak2 PAS yang haprak nak bimbang...baguslah kalau UMNO mula sedar Islam sedang dipermainkan PAS...setidak-tidaknya ahli2 PAS tahu dan sedar tentang lakonan ISLAM mereka selama ini

    ReplyDelete
  10. sedih...kenapa umno tak mau berubah..asyik salahkan pihak yg lain. rakyat dah meluat dgn gelagat pemimpin umno yg beraja dihati bersultan dimata. tak payah ambil menteri la...ketua cawangan pun mengalahkan raja di kampung.Contoh kg aku: "anak sapa naik moto macam setan tu dalam kg nihh. Jawapannya 'anak ketua cwg umno'..tak caya tanya org kg lain

    ReplyDelete
  11. Pas dah guna Islam untuk kepentingan politk dari azali lagi, takder sapa nak kecoh.

    Depa yang beria-ria suruh Umno berubah tu patutnya tengok diri sendiri dulu. lagi tenat perangai daripada umno.

    dah la tu, tegr tak boleh langsung. melenting sakan. tegur orang takpa...


    MELUAT

    ReplyDelete
  12. sekarang ni adalah kesan sistem terbuka bekas PM anak PENANG!PM anak KEDAH jugak yang besh dan terror..heehheeh

    ReplyDelete
  13. isssh ..kak ros pesan suruh jadikan tadarus Alquran amalan sepanjang tahun , Mai Abng najib pesan jadi kan alquran panduan hidup ...melekat nasihat tu kat telinga aku...

    dan tak semena mena semua mesjid penoh , kaki arak di kelab malam terus menangis apabila dengar saranan kak ros dan najib , majlis umno sekarang penuh dengan bacaan alquran , qiamulail setiap malam.. cawangan umno setiap malam riuh rendah dgn kumpulan zikir , marhaban ...hebat ..

    bukan senang nak dapat pemimpin islam sejati macam najib dan kak ros...dgar cerita abang najib akan berkutbah dan akan menjadi imam jumaat pulak di setiap mesjid yang dia lawati lepas ni..

    agak agak ahli umno mau ka ikut...islam hadari paklah dulu dah buang mana tak tau la...

    Agama tu jalan hidup dunia akhirat, setiap niat , gerak geri manusia ,cara buat , gaya hidup , agama lah jadi hakim..tak kira PAS atau UMNO..

    apa nak buat...melayu bukan islam ..islam bukan melayu..islam adalah agama ALLAH. siapa yang yakin pada ALLAH dan MUHAMAD sila lah berhijrah dengan putih bersih..

    ReplyDelete
  14. Salam Mummy,

    Susahnya politik hari ini..serba tak kena. Tegur salah, tak tegur pun salah !

    Kesian pun ada pada Umno. Pada Pas yang suka mengamalkan politik menghukum - Cuba beritahu kat Umno(atau siapa saja yang bukan Pas) macamana caranya nak menegur hal2 berkaitan ugama dengan jujur tanpa ada niat politik ? Kalau anda jawap 'diam saja, tak payah nak tunjuk pandai',masalahnya Umno akan dihentam 'tak ambil pot'. Habis macamana ???

    Satu lagi soalan - Kalau saya menolak Pas apakah saya dikira menolak Islam? Sebab saya tak tolak Islam, saya cuma tolak Pas. Oya, Umno pun saya tolak juga. Saya parti cap Penyu !

    ReplyDelete
  15. hahah...gelong gajah..sabaq jaa lah noo....kalau hang pi area ayaq putih ...area jenun la ni....semua dah pakat terbalik dok sokong PAS da....pasai depa dah meluat tengok AMNO dok bagi unta time raya haji....boh tat jalan time nak pilihanraya..lepas tuh....habok pon tarak

    ReplyDelete
  16. Kalau UMNo berkiblat kepada Islam - PAS mati kutu, tinggal seluar dalam je le..

    Hakikatnya dua dua tak ikhlas..

    ReplyDelete
  17. Dalam UMNO memang semua org Melayu dan orang Melayu dalam UMNO semuanya beragama Islam,apa salahnya kalau UMNO nak bercakap tentang kebaikan agama sendiri.
    Dalam PAS pun dah tak semua ahlinya org Melayu dan tak semua pun yang beragama Islam...

    Agama Islam kan agama yg suci,tak salah kalau kita sesama islam saling ingat mengingati,kenapa harus pertikai jika sesuatu perkara yang baik dilakukan...

    ReplyDelete
  18. Saudara 'Unforgotten cow"

    UMNO tidak menggunakan isu ugama dan Ketuanan Melayu untuk meraih sokongan Melayu. UMNO mempertahjankan ugama dan kuasa politik Melayu.

    Tiada apa yang hendak dimalukan dengan apa yang UMNBO buat. apa hinanya mempertahankan Islam seperti bantah penggunaan "Allah" oleh orang Kristian.

    Orang Kristian sembah Nabi isa. tiada siapa yang lasrang. Kenapa nak sibuk guna nama "allah". Kelak kita bimbang ia boleh memesongkasn akidah umat islam,. Manalah tahu satu hari nanti umat islam keliru dengan "Allah" yang kita sembah dengan "Allah" yang orang kRistian anggap sebagai Tuhan. Bukankaini sangat bahaya.

    Mengenai ketuanan Melayu, apa nak dimalukan. Bukankak selama 52 tahun merdeka Malaysia amalkan "Ketuanan Melayu" ( iaitu dari segi politik.

    UMNO menang pilihanraya. UMNO yang bentuk kerajaan . Menharapkan DAP( sebagai contoh) untuk jaga orang Melayu sama seperti suruh musang menjaga ayam sereban.

    Kalau UMNO amal perkauman, mana mungkin ia benarkan sekolah aliran Cina dan India. Malaysia adalah satu-satunya negara bukan Cina yang benarkan perkara demikian.

    Demi menjaga hati masyarakat India, banyak kawasan Melayu dimenangi orang India. Tak ada bangsa lain didunia buat begitu.

    Bagaimana dengan Hindraf yang fitnah Melayu yang Kerajaan UMNO buat "etnic cleansing". Zalim sangatkah UMNO?

    Etnic cleansing? Itu yang berlaku di Bosnia dimana umat Islam disembelih . Berapa ramai India yang UMNO dah "sembelih".

    Oh. Bila ahli parlimen Rasah (DAP) menghima Islam tak apa. Dia kata orang Cina yang peluk Islam buatkan nenek moyang mereka terseksa dalam kubur. Dia cakap orang Cina peluk Islam semuanya penyangak.

    Itu bukan menghina? Bagaimaa dengan namawee yang hina perempuan Melayu bertudung dalm klip videonya? Bukan perkaumankah? bagaimana dengan DAP yang arak penyapu pada orang Melayu Kg Baru pada May 1969. Bukan perkauman kah?

    Bagaimana dengan Persatuan cina yang begitu hebat takutkan orang cina yang setuju Sekolah wawasan kononnya UMNO hendak hapuskan sekolah cina.

    Kalau UMNO nak buat, dah lama diua buat.

    MIC , MCA cakap mereka tewas teruk kerana hubugan dengan UMNO. SALAH. Yang sebaliknya berlaku. Mereka terselamat ( dari jadi dinasour) kerana UMNO. Tanpa UMNO, jangan harap Ong Tee Keat menang di Pandan atau Dr subramaniam menang di Tapah.

    Yang perkauman bukan UMNO. Kalau UMNO perkauman, dah lama orang Cina akan dilayan macam orang Bosnia ketika perang Balkan sepuluh tahun lalu.

    Tiada apa yang dimalukan untuk pertahankan hak Melayu. Kita tak rampas hak India atau Cina.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.