Friday, May 7, 2010

Apabila mamak-mamak bersuara di Parlimen

Mamak, Keling, India Muslim, Mapley dan DKK(Darah Keturunan Keling) tidak seharus dipandang sinis peranan mereka dalam negara ini. Mereka terkenal dengan kuat menderma, kedekut dan berkroni. Kroni-kroni mereka terbahagi di antaranya Kutty, Merican, Maidin, Pitchay, Naina, Sikandar, Rauter, Oli dsbnya memang merupakan saudagar yang kaya-raya.

Kalau terdapat kedai mamak dalam mana-mana kampung yang pasti mereka rajin menderma, seperti menderma pisang setiap pagi Jumaat di mesjid-mesjid yang berdekatan. Mereka juga merupakan pengerup wang dan agen surat khabar atau petty traders yang sangat berpengaruh di rantau ini khasnya Singapura, Thailand dan Malaysia.

Kalau menjadi agen surat khabar mereka mampu bertahan lama sehingga ke anak cucu. Dalam sektor pengedaran akhbar merekalah yang memonopoli pengedaran akhbar-akhbar utama dalam negara ini. Andaikata mamak-mamak ini mogok tidak mustahil syarikat-syarikat penerbitan akhbar dan majalah juga akan terjejas.

Apabila ditinjau “margin” keuntungan hasil jualan surat-surat khabar tersebut bukannya banyak sangat tetapi kerana “overhead” mereka yang rendah membuatkan mereka mampu bertahan. Sebagai contoh mereka hanya memakai kain puteh dan baju pagoda, manakala sewa kedai cukup rendah hanya di kaki-kaki lima deretan kedai sahaja.

Sikap sebegini jarang terdapat kepada “petty traders” Melayu, kerana Melayu lebih cenderung ingin cepat kaya dengan mengaut margin keuntungan yang tinggi bukan sahaja keuntungan perniagaan dihabiskan tetapi hangus dengan modal-modalnya sekali.

Beralih kepada pembangunan negara dan peredaran zaman, standard mamak juga telah berubah dan meningkat. Ada di kalangan mereka telah dilantik menjadi Menteri Kewangan, Menteri Penerangan dan CEO-CEO GLC. Walaupun terdapat sesetengah menteri mamak yang cakap dan pelat bertutur masih kemamamakan tetapi dalam diam mereka bijak mencaturi kroni mereka.

MR tidak tahu bagaimana Ahli Parlimen Bayan Lepas Mamak Zahrain Hashim mendapat ilham ada kumpulan “Little Nor Mohammed” yang melindungi Nor Mohammed apabila berbangkit kes kerugian Pos Malaysia. Kenyataan-kenyataan yang tidak berfakta ini harus dihindarkan.

Mamak Reezal Merican pula bersandiwara menyoal balas bagaimana Pos Malaysia boleh rugi RM546 juta. Apakah beliau tidak tahu bahawa Pos Malaysia dahulu di bawah mamak Nor Mohammed Yackop. Perlu diingat rakan beliau dahulu yang merupakan Setiausaha Politik mamak Nor Mohammed Yackob masih lagi dalam siasatan SPRM kerana menggendong wang jutaan ringgit entah milik siapa.

Yang lebih menarik mamak Senator Musa Sheikh Fadzil di dalam Dewan Negara pula mempertikaikan CEO yang memegang banyak jawatan seperti tokoh korporat, Datuk Mohd. Bakke Salleh didapati memegang dua jawatan penting sekali gus iaitu sebagai Pengerusi Bank Islam dan CEO sebuah anak syarikat Felda.

Perlu disiasat keturunan Mohd Bakke Salleh samaada mamak juga atau Arab atau Pakistan kerana dari segi ejaan nama beliau agak unik dan kemamakkan.

Apapun mamak juga bijak di dalam putar belit politik dan menjerut wang secara terhormat kerana keturunanan mereka adalah dari di antara tamaddun yang tertua di dunia.

12 comments:

  1. Salam Mummy,

    Parpukari tak tersenarai ke...?

    Anyway I love this article. Nice...

    ReplyDelete
  2. Kahhh...kahh...kah...Bapa Mummy Rokiah pun mamak, kan?

    ReplyDelete
  3. kalau orang darah melayu yang merasuah, boleh lah orang kutuk bangsa melayu ye? kalau orang melayu malas, bolehlah orang kutuk bangsa melayu malas ye?

    ReplyDelete
  4. pos tak sepatutnya diswastakan.mana ada pendaoatan yang mantap dizaman kini.pos rugi tapi orang top dia tiap-tiap tahun cuti makan angin luar negara.yang kesian puak-puak posmen.hujan panas tak menentu,gaji tak seberapa.dengar kata pula CEO lebih berkuasa dari menteri dan pengerusi.dia boleh buat apa sahaja.rakyat miskin masih dok berebut beras ST 15.

    ReplyDelete
  5. nasib baik la ada mamak kat penang,kalau tidak melayu tak ada apa.orang hijrah juga berjaya.zaman umno serupa .zaman pakatan rakyat pun serupa.dok bangga dengan boria sahaja.

    ReplyDelete
  6. mummy...

    kita tak nafikan mamak jugak merupakan salah 1 komuniti yg secara tidak langsung mewakili melayu.

    tak semua mamak perangai mcm beruk ni..

    depa ni mamak yg kasta dia tinggi & berpelajaran. tu yg pandai putar belit sana sini.

    depa ni semua elok mau sumbat dlm JAIL tanpa perlu perbicaraan pasal pauk2 ni pandai berlakon. takut dengan hakim pun depa boleh jual.

    semua ni PAKLAH punya siye. pasai kerap lena, dia lantik beruk ni kat jawatan penting dlm penyadbiran negara. tu yg beruk2 ni cepat bertapak. lagi pun menantu dia pun menatu dia pun colour lebih kurang sama mcm depa ni tu yg dia terpaksa please depa ni.

    harap2 lepas ni PM kena buat research dulu sebelum lantik Menteri, Supol dan pengerusi@GLC & etc...

    sedar la wahai pemimpin negara.. jgn smapai puak2 neraka ni merosak negara.

    mimi

    ReplyDelete
  7. nak tambah sikit...depa ni racist, dia anggap kaum dia ni kasta tinggi dari melayu...(kebanyakan mereka bukannya suka pun kat melayu, depa pandang rendah kat melayu... tambah lagi kalu anak dara depa nak kawin dgn melayu jati...) blh putus saudara kalu jadi lagu tuu.....tapi sibuk nak jadi ahli UMNO lepas tu ngaku melayu??.....

    Tapi tang simpan duit, berniaga memang aku respek kat depa laa....

    oleh,
    "melayu kawin mamak yg success"

    ReplyDelete
  8. umno diambang kehancuran...........waspadalah.berinagatlah.satu demi satu musibah menimpa umno.tak kiralah angkara mamak ke atau pun melayu.bila kena semua merana.

    ReplyDelete
  9. Akhirnya MAMAK juga dapat gelaran Anugerah Tokoh Melayu Terbilang. Bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin dipilih sebagai TOKOH MELAYU (MAMAK) TERBILANG sempena ulang tahun ke-64 UMNO.

    Apakah MELAYU tidak layak hanya MAMAK yang layak ? Mamak kini lebih hebat dari Melayu contoh PARPU KARI, blogger TERHEBAT di MALAYSIA.

    Mana hilangnya MELAYU-MELAYU di Alam Maya dan Alam Nyata.

    MELAYU BANGKIT

    ReplyDelete
  10. Melayu makan ToyuMay 12, 2010 at 10:55 AM

    Melayu bangkit,
    Zam mendapat Tokoh Melayu Terbilang kerana orang merbok menyokongnya menang dalam pilihanraya 2004 dan menjadi Ahli Parlimen Merbok.
    Mula kata tak mau politik,lepas tu main politik.Lepas kalah pada 2008 kerana dihimbau Mahadir Khalid dan Kalimullah Hassan dan Dollah Badawi ke Sungai Petani Zam langsung lupa pengundi merbok.Itulah mamak Zam kacang lupa kulit, tuptup dipilih tokoh melayu terbilang selepas ni tokoh melayu gemilang pula.
    UMNO SUDAH TIDAK ADA MELAYU LAGI,.

    ReplyDelete
  11. kalau lelaki panggil mamak kalau perempuang panggil mummy. Jangan buat tak tau pulak.

    Mummy Rokiah Penang mari kah?

    ReplyDelete
  12. Bes.. bes.. tajuk mummy, saya suka tulisan ini.
    Perlu juga disebut blogger mamak yang selalu diliwati, adalah Mummy Rokiah dan Parpukari, saya suka buka ini blog.
    Blog no one lagi saya suka.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.