Tuesday, May 11, 2010

Siapa kena mandi junub - Anwar atau Saiful?

Rakan PAS dan PKR Mr Karpal Singh menyoal Saiful Bahari mangsa liwat Anwar Ibrahim konon seperti ustaz menyoal pelajar-pelajar sekolah. Apa yang Karpal tahu tentang hukum mandi junub?

Apa yang Karpal tahu tentang tafsiran junub? Pernahkah Karpal Mandi junub?

Persoalannya siapa yang wajib mandi junub? Saiful kah atau Anwar Ibrahim kah? Siapa yang berjunub? Ini bukan kes junub, ini kes liwat. Tafsiran Junub mengikut kitab adalah seperti berikut:

Perkara Yang mewajibkan Mandi Junub

1. Kepala zakar dimasukkan ke dalam faraj sama ada keluar air mani atau tidak.

Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Nabi s.a.w bersabda:
"Apabila seorang lelaki telah duduk dicelah kangkang isterinya lalu memasukkan kepala zakarnja, dia wajib mandi junub". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam riwayat Ahmad dan Muslim (dengan tambahan):
Maksudnya:
“Walaupun tidak keluar air maninya.”

Ubai bin Ka’ab r.a. berkata:
"Aku bertanya Rasulullah s.a.w tentang seorang lelaki yang berjimak dengan isterinya tetapi selesai tanpa keluar mani". Jawab baginda: "Dia wajib mandi junub, berwudhu’ dan solat". (Hadis riwayat Muslim)

Al-Nawawi r.h. berkata:
“Ijmak ulama mengatakan bahawa wajib bagi lelaki dan wanita mandi junub apabila keluar air mani atau memasukkan zakar ke dalam kemaluan wanita.” (Rujuk Syarh Sahih Muslim, jil. 3, ms. 220)

Ibn Hazm r.h berkata:
“Ijmak ulama mengatakan bahawa wajib bagi lelaki dan wanita mandi junub apabila keluar air mani.” (Rujuk Nail al-Author, jil. 1, ms. 281)

Di dalam kes Anwar Ibrahim dan Saiful ini ia melibatkan lelaki sesama lelaki, tidak berbangkit perbuatan memasukan zakar ke dalam faraj atau perhubungan sex normal tetapi perhubungan sex songsang.

Yang mengeluarkan air mani ialah Anwar Ibrahim bukannya Saiful dan yang wajib mandi junub ialah Anwar Ibrahim.

Karpal Singh mesti menyoal Anwar Ibrahim samada Anwar mandi junub atau tidak? Kalau Anwar Ibrahim mandi junub maka sahlah air mani didubur Saiful adalah air mani Anwar Ibrahim.

Kalau Anwar Ibrahim tidak mandi junub bagaimana Anwar Ibrahim solat Jumaat?

22 comments:

  1. Ulama' menetapakn kes menuduh seseorang memliwat sama seperti seseorang dituduh berzina.. jika tidak dapat dibuktikan maka perlu Qazaf..

    Maka samalah kes ini dengan kes zina, jika betul berlaku kedua-duanya perlu untuk mandi junub.

    Biasanya mengikut amalan perubatan lelaki yang ditusuk juburnya 'PR' mudah mengeluarkan air mani walaupun bukan dia yang meliwat

    ReplyDelete
  2. hukum mana yg kata siful x perlu mandi wajib

    ReplyDelete
  3. Karpal berlagak hebat pasal islam bila ada kepentingan lepas ni kalau nak tuibuh negara islam langkah mayat dia dulu.
    Kalau al juburi yang meliwat yang terpancut air mani dia yang berair...
    Dio yang kena mandi junub....
    Nak tunggu ulasan Tok WAli Selipar....Jangan nanti sume nye dah ok plak...Haru-biru nanti

    ReplyDelete
  4. apelah bengap sangat mumy rokiah ni...

    anwr tak keluar air mani pun sbb tak buat hubungan seks songsang, jadi nak mandi junub apekebendenye...

    otak letak kat lutut..cakap mcm racist!

    ReplyDelete
  5. Soalan Karpal 'dah mandi junub ke' adalah soalan seorang kawan nak bunuh kawan baik sendiri..
    Dah terang lagi bersuluh kes liwat berlaku
    (paksa ke rela ada aku kisah..)
    Soalan ini menjerat diri aljuburi sendiri..
    (Ada aku kisah)

    ReplyDelete
  6. mummy rokiah,

    Saya setuju dengan PenaKiri dan aku_punblog tapi tak setuju dengan Puan yang tidak ada bukti dan asas kukuh melainkan fitnah semata mata. Dato' seri anwar dulu pun bebas dari tuduhan dan keluar jail awal akhir tahun 2003 dulu.

    Cubalah gunakan sifat keibuan anda itu dengan baik dengan tidak melakukan fitnah.

    MakUda

    ReplyDelete
  7. mana ada orang mengaku kalau pun kes berak atas jalan.ini kan pula kes liwat.kalau aku malu yang amat.boleh lari tinggal kampung.karpal singh mana bersunat.junub ke tidak apa yang tahu.macam burung kakak tua sahaja.dia sendiri pun tak paham apa yang dia cakap.dunia....duniaaaaaaa...akhir zaman agaknya.

    ReplyDelete
  8. kalau karpal nak soal panjang lebar pasal mandi junud..

    suruh dia sewa nyah kat lorong hj taib mlm ni.

    mak nyah tu lebih pandai hurai semua ni.

    ReplyDelete
  9. mummy..

    kalau la di takdirkan anak 'akupun blog' kena liwat.. dah tentu dia akan melenting & menuntut haknya.

    sama la dgn saiful.. takan la si saiful ni sanggup mengaibkan diri & keluarganya kalau perkara seperti demikian tidak berlaku kepadanya. tak ada bodohnya kita nak mengaibkan family sendiri kecuali anwar aljubori.

    renung2kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit punya pasal apa pun boleh jadi...

      Delete
  10. kARPAL TANYA NAK TIMBULKAN BHW SAYFOOL BUKNNYA MUSLIM YG BAIK..DIA TAK MNDI WAJIB TP SOLAT..SM JG ANWAR X LIWAT DIA TP DIA KT ANWAR LIWATNYA..TUNGGULH KO DSAYFOOOOL..SUMPH KO SEDG MNCARI KO..

    -MOHON LINK, SHBIAH PERJUANGAN

    ReplyDelete
  11. Dua-dua tak-yah mandi junub. Mummy jer yang kena mandi!

    ReplyDelete
  12. habis punya pandai benggali tanya melayu tentang mandi junub.benggali kapiak tanya melayu islam.mandi wajib pun dosa tak mandi pun dosa.lebih baik tak mandi je laa.pelik bin ajaib dalm sejarah tamadun malayu dialaf baru dan global.

    ReplyDelete
  13. sabarle mummy rokiah oi;

    banyak yang membaca tapi tak nak berfikir

    i) bila tiga Hakim mahkamah tinggi melepaskan Anwar atas dakwaan liwat atas sebab teknikal saja. tapi mereka percaya liwat telah berlaku,apa maknanya

    ii) Bila Anwar ketakutan dan cuba pulak melengahkan prerbicaraan, berani kerana benar kan?

    iii) Bila Anuar sendiri takut sumpah mubahalah , Saiful relaks saja

    takkan asyik nak main lagu konspirasi, ada yang tak berape kena mengenai Anuar,Toksah lengah-lengah lagi.

    Teruskan pembicaraan dan toksah nak menang atas dasar teknikal lagi. Rakyat dah bosan dan nak tahu samada ko main belakang ke tidak?Period

    ReplyDelete
  14. Mummy, macam mana nak mandi junub.
    Main juburkan tak termasuk dalam perbuatan yang di-halakan Islam.

    Saya pening mummy, ada Panadol tak mummy?

    ReplyDelete
  15. semoga tuhan membuka mata hati karpal singh mengenai islam.dan betapa indahnya islam yang merangkumi semua aspek penghidupan termasuk mandi wajib.

    ReplyDelete
  16. kerana duit orang sanggup lakukan apa saja...zaman rasulullah pun para sahabat ada yang difitna oleh perempuan yang mengaku berzina dengannya.pengakuan tidak boleh dijadikan sebagai bukti....satu lagi dalam menuduh seseorang berzina (liwat) jaga-jaga nanti kita yang menuduh yang terjerumus ke dalam neraka.lebih baik jangan tuduh takut tuduhan itu menjerat diri kita di akhirat nanti...itupun kalau kita Islam dan takutkan Allah la....

    ReplyDelete
  17. RAKYAT BIJAK BIJAKMay 12, 2010 at 12:33 AM

    Dari perbicaraan LIWAT 2 yang sedang berlangsung sekarang ini,kita dapat melihat KEBODOHAN siSAIFOOL, yang telah disuruh berlakun BODOH untuk seluruh DUNIA melihat KEBODOHAN pemimpin Malaysia: 1)Walaupun doktor doktor diPUSRAWI dan Hospital Besar KL kata tak ada kesan penetrasi KOTEI atau KONEK masuk kedalam lubang dubur SaiFooL,siSaiFool masih rasa
    ada masuk...BODOH punya orang...
    Dahlah tak pass kat UNITEN,nak berlakon pun BODOH...!!!Agak nya DUIT punye pasal,semua BOLEH..!!!!

    2)Pasal MANDI JUNUB,rasanya budak darjah satu pun tau hukum halal haram mengenai perlu mandi JUNUB untuk solat JUMAAT,apa tah lagi kaum ibu,yang melalui malam JUMAAT sebelum nya...!!!
    Ini pulak siSAIFOOL cakap DARURAT!!
    Hukum apa yang dipakai siSaiFool ni??Ada OTAK ke atau tak ada kepala
    HONTAK????Nampaknya siSaiFooL ni macam tak tau ugama aje....BODOH punya orang...!!!Sia2 aje dia dilahirkan kedunia ini mcm DAJJAL!!

    KALAU SAIFOOL kata dia tak payah mandi junub,MAKNAnya,dia TIDAK diliwat lah...!!!!Kotei TAK MASUK kedalam DUBUR dia,dan cerita dia diLIWAT ni,cuma diADA ADAkan...???
    Kerana $$$$DUIT,MUMMY,SEMUA BOLEH!!

    MCM MANA pihak PENDAKWA boleh amik
    kes ni,tak tau le....Hehehehe

    ReplyDelete
  18. pd pandangan I dan juga pembacaan latar belakang kedua2 orang ini,liwat itu berlaku,tetapi secara rela bersyarat iaitu anwar harus menanggung segala perbelanjaan saiful untuk belajar.tapi anwar tak tunaikan dan menyebabkan saiful nekad failkan kes.anwar dalam keadaan luah mati emak telan mati bapak.

    better check the past story of their life..

    aduH~

    ReplyDelete
  19. Ramainya species macam Mummy...bunyi macam cerdik tapi bangang.

    Soalan KS untuk mengetahui tahap kefahaman SB tentang ibadat Islam .....KS lebih tahu hukum dari SB...

    Mummy ...selamat membodohkan diri.

    ReplyDelete
  20. silalah menonton ceramah saya bertajuk "ANWAR IBRAHIM TAGHUT YAHUDI APCO" di http://www.youtube.com/watch?v=4omw9YYzd6Q

    ReplyDelete
  21. Halim Tuah

    Saya sudah menonton video yang saudara cadangkan dan saya dapati ianya tidak lebih dari perbuatan 'mengata'.

    Masaalahnya dengan mengata ini, walau 99% yang saudara katakan itu betul dan hanya 1% yang tidak benar, maka saudara telah melakukan FITNAH. Sebagai orang ISLAM, beringatlah bahawa dosa FITNAH adalah dosa besar yang lebih besar dari dosa membunuh. Ianya juga dosa yang tidak diAMPUNkan ALLAH melainkan setelah mendapat kemaafan dari orang yang diFITNAH.

    Sebagai seorang yang mampu memetik ayat suci ALQURAN dalam berucap, saudara pastinya tahu bahawa kita dikehendaki diam melainkan ada benda baik yang mahu disampaikan.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.