Tuesday, March 8, 2011

Apa Tun M tulis dalam buku terbaru beliau? "

Dapatkan buku terbaru memoir Tun M di MPH Bookstore.

After an eight-year wait, Tun Dr Mahathir Mohamad’s highly-anticipated autobiography hits the bookstores today. The book titled A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad comprises 62 chapters spanning 809 pages.

In the chapter “Daim Becomes Finance Minister”, he says he had to defend Daim against repeated allegations that he was lining his pockets and taking kickbacks.

He adds that “no clear evidence was ever produced”, but the “whispering grew louder and more spiteful”.
In the end, “when the talk got to be too much and I could not bear it anymore, I arranged for him to resign,” writes Dr Mahathir.
( The Star)

14 comments:

  1. Apalah tujuan memoir ini. Siapa yang berakal dan berilmu sedar bahawa Tun M telah meruntuhkan empat tiang seri demokrasi- monarki, kehakiman, parlimen dan banyak lagi institusi seperti Polis, MACC/SPRM, SPR yang semuanya dan di'umno'kan, makna institusi itu tak boleh berdiri bebas kena tunduh dengan penguasaan esekutif atai PM. PM melantik semua ketau mereka dan Aguang disuruh menerimannya.Semuanya dibuat kerana untuk memantopkan hidupnya 'Ketuanan Melayu'. Negara tertinggal jauh dari segi prestasi ekonomi berbanding dengan Korea Selatan, Singapura, Taiwan atau Hong Kong yang sama-sama mengaum dulu sebagai harimau Asia tapi kini boleh megah bertahan lebih baik dari Indonesia, Kemboja, Bangladesh, Filipina, Vietnam dan mungkin negara Afrika. Perkapita kita(2008) hanya RM7,000 sedangkan Taiwan RM19,505, Singapura RM 38,172 dan Hong Kong RM31,887. Negara2 itu tak banyak sumber asli, kita ada minyak, galian, getah, balak dan kelapa sawit. Apa dia pembangunan yang dibawa oleh Tun M? 40%, majoriti orang Melayu hidup miskin sedangankan semua 190 Ketua Bahagian UMNO hidup kaya raya. Tak ada yang boleh kira gembira sangat dengan kecapaian Tun M, mungkin dia wira dunia ketiga, tapi orang Malaysia termasuk cerdik pandai akan termakan dengan media massa yang dikuasainya akan menerima sebagai hebat,hebat, hebat, jika dikelinseng kulitnya akan nampak tembaganya.

    ReplyDelete
  2. What is Mahathir legacy exactly? Simple:-

    Money politics in Umno and BN as a whole
    The rape of the judiciary
    Operasi Lalang
    BMF scandal
    Bakun dam
    The sacking and jailing of Anwar Ibrahim
    Father of racism as espoused by our federal minister Nazri
    And I guess the list goes on. Let’s see how he deals with these issues in his memoir. Then you know the kind of man he is. A coward or someone coming to terms with his life.

    ReplyDelete
  3. Anon 12.46 pm,

    You must be either blind or deaf ? only a bloody fool ,an IDIOT or MORON who cant see the development during Tun's time.

    ReplyDelete
  4. Hidupnya, matinya hanya untuk berbuat fitnah dan bertuhankan syaitan dan iblis... Nauzubillah!!! disangkanya umurnya yg panjang membawa berkat sebaliknya menjadi fitnah yang berbekalkan dosa ke lubang kubur kelak... mati adalah wajib...

    ReplyDelete
  5. agreed with sg merbok..

    ReplyDelete
  6. kpd Anon 12.46, 4.27

    betapa sengalnya korang. Anon 12.46sendiri ckp, "sama-sama mengaum dulu sebagai harimau Asia".. tahukah anda bahawa pada zaman tun lah yg mengaumkan ekonomi malaysia.. pastu si peliwat negara masuk, dia lah yg menghancurkan ekonomi negara.. dia lah yg bwa budaya dan mengamalkan KKN (Korupsi, kronisme dan nepotisme).. sendiri mau igtlah.. hang tau tak, pengerusi BPR dulu adalah si peliwat negara?? tu lah.. mak bapak hntr ke sekolah utk belajar, tp pi ponteng... walaupun tun ada cacat celanya, tp aku jamin, kita tak pasti bila kita akan jumpa org sehebat org yg bernama mahathir ni lagi.. mungkin 4 atau 5 life cycle dari skrang... sebelum nak condemn org tanpa berfakta, cerminlah diri sendiri dulu.. apa yg hang dah buat pd negara...

    ReplyDelete
  7. Legasi Tun M yang aku tak berkenan adalah PAS menjadi kuat. Melayu membentuk islam baru yang begitu janggal, dan kebudayaan arab menular, walaupun sedar arab kini bangsa ketinggalan. Dan orang melayu makin terkeliru antara islam dan arab.
    Mentaliti rakyat gagal. Berubah menjadi jumud dan tak munasabah.

    ReplyDelete
  8. Baca lah buku tu dulu baru komen.Mentaliti katak bawah tempurung,

    ReplyDelete
  9. Bagus juga.Tambah lagi satu buku untuk kita baca hasil tulisan Tun.Pemimpin besar macam Tun memang banyak fakta yang ditulis pada buku setebal itu.Yang baik serta bagus kita ambil.Yang tak bagus baca sudahlah.Biasa lah kalau orang kritik Tun.Orang yang kritik itu barangkali askar upahan bagi pehak yang lain.Apa pun kehebatan Tun belaum ada tandingan lagi dirantau ini.Anadai kiranya Tun tidak selamat Malaysia dalam pelbagai krisis ekonomi dan politik daripada satu masa dulu belum tentu Malaysia berada seperti hari ini.Kita tahu lah anti Tun ini siapa dia.Tidak lain tidak bukan ialah tokoh yang gagal jadi PM kerana di takdir oleh Allah.Manusia merancang tetapi Allah yang menentukan.Nak jadi pemimpin kenalah jaga akhlak moral yang baik.Agama dijadikan topeng.Allah tak izin kan.Mai kita pakat baca buku ini.Kemudian kita berfikir dan renungkan apa faedah daripadanya.

    ReplyDelete
  10. JANGAN SESEKALI MENGUTUK ORANG UMNO TAKDE PEKDAHNYA .

    ReplyDelete
  11. Sungai Merbok ( 8 Mac, 2011 4:55pm ) kalu nak komen tu biarlah bernalar, elak dari guna merekrut kata-kata yang indah seperti 'idiot' ata 'moron', jangan emosi membabi buta, nasib baik sdr tak guna 'pu** mak macam orang tak sempurna terdidik. Kalu nak kondem pakai data atau fakta bagi mendukung sesuatu yang anda tak setuju, nanti orang kata tak tahu menangkis secara ilmiah atau akademik terus beremosi.Itulah kelemahan banyak orang Melayu tak tahu menangani secara rasional, terus 'gila babi'. Tak setuju ungkapkan dengan hujahan yang rasional, nanti jadi macam Gaddafi orang tak suka tapi dia kata orang masih sayang padanya. Kita mesti ada komunikasi pro dan kontra yang sihat.Ingat kata Mummy "Tetapi di sini bukan tempat manusia yang beradab untuk memaki-hamun, berkata dusta, berkata lucah dan berbahasa jijik."Bloggers yang pandai berblog adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi.

    ReplyDelete
  12. sedariiilah said.....

    apa susah2 sangat, dengan wujudnya buku itu maka telah banyak perkara yang selesai, antaranya tuduhan kononnya tun m zalim buang salleh abas,kononnya buang anuar tak tentu pasal,danbanyak lagi perkara2yang dituduh oleh PAS,kini semua itu telah rakyat fahami dengan sejelas jelasnya, PKR tu baru tubuh saja, lagi pun depa ni adalah org umno yang kecewa,lingkupnya sistem yang ada adalah kerana anuar diangkat begitu cepat dalam umno sehingga semua ahli tak sedar dia telah menyusun kroni2 dan suku sakatnya, kini yg jadi masalah adalah PAS dan pembangkang, depa ni dah gabraaaa sebab org melayu dan penyokong BN telah kembali kpd BN, dulu org umno dan penyokong BN semua benci si dollah tu dan menantu, dan ditambah pula yang jadi ketua hentam si dollah tu ialah tun m, maka hilang lah 5 negeri dan tak cukup 2/3 kerusi parlimen,inilah aura yang ALLAH berikan pd tun m, kita tak payah dok sakit hati laaaaa...,lagi pun tun m dah masuk dan sembahyang sunat empat penjuru di dalam kaabah, yang kita ni habuk pun tak dak,cakap lebih sj, insaflahhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  13. warga antarabangsa telah mengiktiraf tun m sebagai tokoh dunia seperti CNN, BBC, the times, readest digest, dicovery channel, OIC, PBB dan banyak lagi tetapi sayangnya... warga pembangkang malaysia masih lagi sangsi dan mempertikaikan kejayaan beliau... jangankan kerana sifat amarah kita hilang semua pertimbangan termasuk hormat kepada orang lain...

    ReplyDelete
  14. about DAIM..i arranged for him to resign..but not me..ha ha ha

    ..because of the growing whisper and it grew louder..but not for me..ha ha ha

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.