Saturday, March 14, 2009

Calun Bukit Selambau - Ganeson memang telah dijangka

ALOR STAR 14 Mac – Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan MIC Kedah, Datuk S. Ganesan dipilih sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau.

Pengumuman itu dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sini hari ini.

- Utusan

KOMEN :
Nampaknya pertarungan hebat akan bermula di antara calun BN Ganeson Subramaniam dengan calun Bebas Sdr Zahran Datuk Paduka Abdullah.

24 comments:

  1. SYABAS ZAHRAN NYAK ANAK JATI KG RUAT SOKONG SEKIRANYA ZARAN BERHASRAT NAK BERTANDING BEBAS KAMI ANAK2 KG RUAT RAMAI D SP NI NAK BAGI SOKONGAN,KITA MASIH BEMBERI SEMANGAT UNTUK ANAK CUCU TOK HARUN,ANAK LAHPAK,SURI INSYAALLAH.

    ReplyDelete
  2. Jika ilmu sudah di dada, lidah sudah bicara, langkah sudah diatur, ayuh apa lagi teruskan perjuangan.
    Tetapi harus berhati-hati :
    - Jangan main isu perkauman
    - Tunjukkan pekerti mulia
    - Jangan angkuh, sombong dan ego
    seperti Wan Farid Kuala
    Terangganu.
    - Bela rakyat yang ditindas UMNO
    - Jangan amal membeli undi macam
    dalam UMNO.
    - Hormat pada yang tua
    Ini semua ada;ah ciri-ciri kepeimpinan Islam.

    ReplyDelete
  3. Sunan Gunung RayaMarch 15, 2009 at 1:49 AM

    Kini sudah terang lagi bersuluh.Sudah tiada lagi mainan teka teki siapa calun BN. Sumpah pendekar, langkah diatur pantang berundur. Bermulalah babak kedua apabila BN menamakan calun nya yang memang nya dijangkakan akan menghampakan sebahagian besar hasrat ahli UMNO yang mahu calun Melayu di Bkt Selambau. Selamat berjuang Sdr Zahran.

    ReplyDelete
  4. moga pilihan yg tepat... atau terkena lipat...?

    ReplyDelete
  5. Tajul misti tunjuk kebijaksanaan nya untuk memujuk Zahran kepangkuan Umno
    dan mematuhi keputusan majlis tertinggi BN
    Zahran bagaimana pun misti diberikan peranan di Bhg Umno Merbuk
    Bagi MIC ini adalah peluang terakhir bagi Sammy Velu redeem relevant nya MIC itu kepada masyarakat Tamil Malaysia , jika kalah kali ini pada masa depan Umno misti bertanding dimana sahaja Melayu majoriti tanpa mengikut formula lama BN

    ReplyDelete
  6. Sudah maklum 2 orang umno (1 bekas umno) akan bertanding 1. Zahran 2. Mejar Anuar

    Harap kedua-dua dapat kompromi agar tak hilang deposit.

    ReplyDelete
  7. Secara ikhlas Mummy ingin pesan kepada calun Bebas Zahran, Mummy setuju dengan cadangan Hasan Kona tersebut supaya jangan menyentuh perkauman.
    Bawa peribadi mulia seperti Saidina Omar yang yang dipandang tinggi oleh semua bangsa dan suku kaum.
    Jika pendekatan yang tepat dan ikhlas,tuan adalah calun alternatif di mana dunia sedang memerhati tuan.
    Hindar amalan-amalan negatif dan budaya kotor yang menjadi amalan UMNO.
    Keluarga dan isteri tuan pun akan menjadi fokus. Nasihat mereka supaya tidak lebih camca dari bubur.
    Mummy yakin dari maklumat SB Rakyat tuan akan beroleh kejayaan yang cemerlang dan bakal membawa perubahan dimensi besar kepada UMNO khasnya.
    MUMMY SOKONG!

    ReplyDelete
  8. Apa...?Major Anuar pun nak bertanding juga...sebagai calon apa...? apa sudah jadi pada major Anuar.Major adalah pejuang tulin yang sangat tersohor keluar UMNO kerana tidak sebulu dengan UMNO merbok.Keterampilan Major dalam penulisan penulisan beliau menunjukkan beliau adalah pejuang jitu memartabatkan bangsa,hati bangsa terluka Major Anuar turut terasa.tetapi hari ini nampaknya semangat Major Anuar telah berubah.kita semua tahu Sdr Zahran telah bersedia dengan jenteranya untuk memasuki era pertarungan sebagai calon bebas kenapa harus ada lagi calon bebas sebangsa dengan Sdr Zahran.Apa yang Major Anuar ingin perjuangkan.....??kerana sudah ada Sdr Zahran sebagai calon.atau apakah ada niat lain....?????Minta Major Anuar tolong jelaskan Prinsipnya.Kalau niat mengampu diperingkat atasan atau ingin kan perhatian saya rasa lebih baik Major anuar dengan pengaruhnya menggembeling tenaga menjayakan misi yang selama ini Major Anuar war warkan...melalui Sdr Zahran kerana itu lebih baik.beri peluang pada anak muda ini memgasah bakatnya sedikit sebanyak yang tidak betul kita perbetulkan kita boleh lakukan kalau kita mahu kerana Tuan Major Anuar berkemampuan kearah itu.itupun kalaulah prinsip prinsip jitu yang selama ini yang Major Anuar Perjuangkan.
    Barang harus diingat akar umbi mahukan perubahan demi perubahan dan hanya dengan satu undi keramat akar umbi dan masyarakat mampu mengubahnya.akar umbi sudah tidak boleh digula gulakan lagi kerana mereka sudah terluka dengan teruk tanyalah dimana mana tanyalah pada akar umbi yang akan memilih di DUN N25 tanyalah mereka.
    Sdr Zahran tidak mempunyai jentera sehebat BN atau PKR tetepi kelibat Sdr Zahran mula membayangi,menghantui calon BN dan PKR.dewasa ini Bebas sudah tidak boleh dipandang remeh lagi kerana akar umbi sekarang tidak seperti akar umbi dahulu.akar umbi sekarang sudah ada yang memiliki ijazah Master PHD akar umbi sekarang ada yang bergelar jutawan akar umbi sekarang rata rata mempunyai rangkaian anak anak kebanggan mereka yang berpendidikan tinggi berkerjaya besar yang sentiasa memberi maklumat yang sentiasa memberi pedoman dan membimbing ibu bapa kesayangan mereka mencongak siapa yang dipimpin siapakah yang memimpin dipimpin dan terpimpin.Ayuh Zahran kami sokong pemimpin yang mempunyai sifat kesederhanaan seperti anda.seperti kata hasan Kona."Jangan main isu perkauman
    - Tunjukkan pekerti mulia
    - Jangan angkuh, sombong dan ego
    seperti Wan Farid Kuala
    Terangganu.
    - Bela rakyat yang ditindas UMNO
    - Jangan amal membeli undi macam
    dalam UMNO.
    - Hormat pada yang tua
    Ini semua ada;ah ciri-ciri kepeimpinan Islam"
    teruskan niat kamu itu kerana inilah masanya anda belajar jauh lebih kedalam apa itu WAKIL RAKYAT"

    ReplyDelete
  9. Syabas sy mengucapkan keberanian Sdr Zahran menjadi calun.

    Sy rasa ramai org
    Melayu akan mengundi Sdr memandangkan kebodohan BN memilih wakil kaum India yg telah menyakitkan ramai hati nurani org Melayu masa kini. Tak payah lagi sy menyebut hal-hal dan isu-isu kerana sudah ada banyak blog menyiarkannya.

    Juga kebodohan Dato' Mahdzir Khalid yg takut dgn bayang-bayang kejatuhan beliau setelah Dato' Seri Najib naik menjadi PM. Org Melayu sebenarnya tidak ada banyak pilihan samada memilih PAS yg tidak Melayu tetapi mempunyai pemikiran sempit Islamnya atau UMNO yg tak mau menjadi lebih baik! UMNO harus mengganti seluruh wakil rakyat di Negeri Kedah ini kalau mau dipilih semula. Boleh dikatakan seluruh wakilnya tidak layak dari segi pendidikan, pengalaman, pendedahan hidup dan akhlak. Mereka-mereka ini hanyalah menjadi boneka kepada KJ dan bukan mewakili org Melayu seluruhnya. Yang menyedihkan kenapa mereka masih tidak sedar!

    Semuga Sdr Zahran berjaya.

    ReplyDelete
  10. SELAGI DET KHALID DAN KUNCUNYA MENERAJUI KEDAH ,malanglah umno, SEMASA PENGUMAN CALUN SEMALaM nampak det khalid beria2 sangat suka calun india,semasa ucapan dah pelat ckp tamil dan KJ sanggop Turun ,apa agenda depa ni,nak jadi mcm pru12 juga ke ,dengar ckp KJ menantu hantu paklah,Bodoh ke akar umbi umno dan orang melayu kampong bkt selambau,segala mcm lapuran yg menyatakan TAK NAK INDIA JADI CALUN , KJ setahu saya di bawah kepimpinan pemuda dahulu langsung tak bolih masuk ke bahagian merbok, khabarnya dulu ada balaci2 khairi termasok TAJULurus nak bawa masok pon kantoi,tanya lee jerung dan tajuddin 30.....Nampak det khalid sekali lagi bersekongkol dgn kj dan tajul menidakan akar umbi sepakat dgn mic dan ds NAJIB terperangkap,KESAN NAJIB yg TANGGONG.Keyakinan melayu terhadap DS NAJIB telah longgar dgn persepsi najib tak nak dengar ckp melayu dan percaya ckp india, sama seperti PAK LAH tak berani mempertahankan hak melayu 2x5 5x2.............BKT selambau jadi KT..ha!!!!!!ha!ha!

    ReplyDelete
  11. Saudara KERBAUBALAG,

    Tahniah ! anda tidak tahu siapa sebenarnya ZAHRAN,pergi tanya dengan Ketua Ketua Pemuda cawangan dan masyarakat tempatan anda akan dapat jawapanya.

    Sebenarnya Zahran dan orang orangnya amat takut kepada pengaruh Mejar Anuar,saya berani bertaruh undi yang bakal Zahran DAPAT TIDAK AKAN DAPAT MENGATASI UNDI MEJAR ANUAR.Pendek cerita dua dua akan tewas dan yang bakal menang ialah puak Hindraf.

    Melayu oh Melayu !bilakah agaknya kamu semua akan bersatu ? jawapanya mudah ,selepas hilang kuasa barulah terhengeh hengeh melutut kepada bukan melayu,tetapi malangnya ianya sudah terlambat,kuasa sudah ada ditangan kaum pendatang dan melayu akan menjadi peminta sedekah dalam negara sendiri.

    ReplyDelete
  12. Kerbaubalag,

    tolong nyatakan siapa jentera pilihanraya Zahran ? yang dok mesyuarat tiap tiap hari dengan Zahran hanya 2 orang saja iaitu Syed osman dan Badul,pu3 semua dah lari tinggal PAK Tuan dah sebab Pak Tuan tak defend depa,tau ajak pi enjoy saja !

    ReplyDelete
  13. nampaknya ada petikaman lidah..!kambing nak mencelah skit.
    wlau siapa pun calonnya buat apa nak bising bising.PKR tak bising BN tak bising.ni blum pun bayar deposit dan isi borang pencalonan da jadi tin kosong berdentum dentum isi tak ada.SPR belum Geset pun calon calonnya ialah...? Major ke Zahran ker marimutu ka kalaimasu ker biarkan sahaja tntu mereka ini ada perancangan jentera dan sebagainya.tapi pada saya Calon Bebas tak perlu Semua tu.tak perlu jentera mcm BN atau PKR.
    kalau dah susah sangat semua orang tak betul dok diam diam.orang kat kalau nak cari kesalahan tanyalah musuh kalau nak cari kebaikan seseorang tanyalah rakan.
    Kembing cuma nak tengok siapa lebih bijak antara Melayu cina dan India.

    ReplyDelete
  14. Sekali lagi aku nak jelaskan di sini...calon bebas Sdr Zahran adalah pemuda umno cawangan Laguna Merbok. Rebut ketua cawangan pun tewas dengan hj kamarudin. kreabiliti apa yang nak ditunjukkan untuk menambat hati pengundi jiki tidak memainkan sentimen perkauman atas alasan BN meletakkan calon dari MIC begitu juga PKR yang pasti meletakkan calon INDIA untuk memenuhi Kaota untuk perlantikan EXCO dalam pentadbiran kerajaan negeri yang kosong bagi mewakili kaum india.Sdr Zahran hanyalah bersandarkan sentimen perkauman yang akan menonjol diri sebagai calon melayu bagi menambat hati peratusan pengundi melayu yang ramai di DUN Bukit Selambau. Begitulah juga dengan Mej Anuar.Yang pasti Anda akan berjaya menyempurnakan hasrat sebagai seorang ahli politik untuk bertanding dalam pilihanraya namun belum tentu diterima dan mendapat sokongan, Nenek di KT tempohari juga tertunai hasratnya menjadi calon ... namun hilang wang pertaruhan...nasib sdr bagaimana????

    ReplyDelete
  15. Yang pi letak Keling tu kenapa ?
    Dah takde ke ahli UMNO yang layak di Sg Petani ni...?????

    Berapa ekoq je keling ada kat SP ni..?

    Jom, mari kita ramai2 sokong Zahran. Sebarkan pada setiap ahli UMNO yg anda temui. Dirikan pos untuk dia menggunakan peruntukan utk Ganesan.

    ReplyDelete
  16. Woi BN.. apa jentera2!! hampa ingat duit banyak boleh tabog boleh beli hati kami orang2 ataih pagag.. jgn lupa tuu.. kami ataih pagag ni bukan sikit noo.. kami tau nak pangkah sapa.. jangan dok pebodo kami noo.. UMNO dulu pejuang bangsa, UMNO la perosak bangsa.. kami tak mau bangsa kami binasa..

    Semoga Allah memberi kejayaan kepada Saudara Zahran dalam pilihanraya kali ini..

    -sokong Tok Uban

    ReplyDelete
  17. Saudara Zali sp kalau nak istilah keling pada hindu tu tak betoilah,kalau nak jadi orang utara,belajak habis2, kalau keling tu india muslim, bukannya hindu, pada hindu orang melayu utara tak panggi keling. depa pamgge yang lain ,saudara carilah sendiri depa panggi apa.

    ReplyDelete
  18. kadang2 kita lupa apa sebenarnya demokrasi ciptaan barat. cuba kaji balik sejarah dan asal usul perkataan ini dan lepas tu baru buat ulasan dalam laman ni.

    ReplyDelete
  19. 1. DUN Bukit Selambau adalah kawasan kampung.

    2. Rakyat di sini memerlukan pemimpin yang cukup baik agar dapat memajukan kawasan mereka.

    3. Contoh pemimpin yang baik adalah seperti Pak Njang Badri

    4. Calon BN adalah India dan kemungkinan besar calon Pembangkang adalah dari kaum India.

    5. Calon Bebas Melayu ada kemungkinan menang.

    6. Selamat mengundi buat penduduk BUkit Selambau.

    ReplyDelete
  20. atas dasar permuafakatan dan setiakawan kununnya...

    apalah UMNO nih... tak belajaq-belajaq lagi daripada apa yang menimpa depa... kalau pun nak diumumkan anak hindu tu sebagai calon, tunggulah lepas pkr umumkan dulu... sebab meletakkan calon hindu kat kawasan tu sendiri dah cukup untuk menolak sebahagian besar undi melayu UMNO kepada calon lain...

    dengaq sangat la desakan MIC yang kunun-kununnya nak pertahankan kawasan yang depa pernah bertanding dan menang... MIC sendiri pun duduk tak dan, bersila tak boleh... suruh MIC tumpukan usaha menarik balik sokongan kaum hindu kat parti depa daripada depa duk kalut nak bertanding di mana-mana pilihanraya kecik dalam masa satu dekad nih.

    ReplyDelete
  21. Sdr Mie Ayag,
    Saya cadang mai kita pakat pakat sokong Sdr Zahran sebab dia dah nak bertanding,kita tak dak duit nak masuk jadi calon kalau kita mampu pun orang nanti gelak kat kita.tak bertanding apa apa pun,kita bagi dia sokongan apa salahnya.kalau dulu dia kalah mana tau kali ni dia lompat jadi YB terus.kita tak rugi apa pun.Mie ayag tak rugi saya pun tak untung.kita asyik komplen tak habis habis tapi pungkug kita pun kita cuci tak bersih kita nak jaga pungkug orang.kita asyik dok tanya sapa depa kita terlalu banyak sangat bercakap,sampai sumbangan apa pun tak dak.yang penting tak kiralah zahran ka mejer yang bertanding kita pi sokong pasai kita tau sapa calon BN sapa calon PKR.ka hang nak sokong Geneson(betui dak aku sebut nama ni)
    Orang ni tak betoi orang tu tak betoi kita ni betoi ka abang mie ayag.
    saya tak mcm abang mie nak pi karaoke habag kat bini kata pi mesorat.jangan marah no....nanti kena jual.

    ReplyDelete
  22. The Pakatan Rakyat (PR) has already fired a early salvo in the battle for the Bukit Gantang parliamentary and Bukit Selambau state by-elections.

    It is looking likely that Datuk Nizar Jamalludin will be fielded in Bukit Gantang and in Bukit Selambau, a yet unnamed Indian.

    PR supremo Datuk Seri Anwar Ibrahim has already announced at a dinner function in Cheng, in Malacca on Monday night that they would field an Indian candidate in Bukit Selambau, the seat vacated by V. Arumugam on Monday.




    Bukit Selambau is a Malay-majority seat given by PKR to PKR candidate Saiful Izham Ramli to contest in the March 8 general elections but his nomination papers were rejected on technicalities.

    Subsequently Arumugam, an independent was converted into the opposition candidate.

    He easily defeated S. Krishnan of the MIC/BN by a majority of 7,695 votes in an indication of the multi-racial appeal of the PKR and the ugly public mood then against the ruling coalition.

    Bukit Selambau has 34,977 voters with about 50 per cent of them Malays, 30 per cent Indians and 20 per cent Chinese.

    Arumugam, 55, a retired mechanic from the Royal Malaysian Air Force, resigned after coming under severe pressure for allegedly committing bigamy.

    But his resignation, which came on the same day PAS MP for Bukit Gantang Roslan Shaharum died of a heart attack, is indeed a major challenge all round — for PR, BN and personally for Anwar and Prime Minister-designate Datuk Seri Najib Tun Razak.

    The Bukit Gantang and Bukit Selambau campaign will affect each other as both elections are expected to be held simultaneously.

    Anwar has scored first — a major public relations exercise — by announcing early that an Indian candidate would be fielded in Bukit Selambau, a seat previously marked for a Malay PKR leader.

    Saiful, the original PKR candidate last year, would be deeply disappointed as the impending by-election could significantly advance his political career.

    Fielding an Indian is a master stroke of sacrifice on the part of the PKR and advances the PR agenda not only in Bukit Selambau but also in Bukit Gantang where nine per cent of the 57,000 odd voters are Indians.

    They would welcome the PKR generosity and would likely return the favour.

    However if PR fields one of the unsavoury characters now populating Kedah PKR it would backfire easily.

    Some of the characters are opportunists and political adventurers with a long black history behind them.

    One of the reasons for the spate of defections from PKR in recent weeks is the poor quality of candidates chosen to contest in the heat of the March 8 general elections.

    It would be another disaster and an unforgivable one at that, if PKR fields a candidate with the right skin colour and “loyalty to certain PKR leaders” but later sell himself to the highest bidder.

    In Bukit Gantang, if PAS agrees with PKR and DAP and fields Nizar, who has become something of a celebrity in Perak and elswhere, it would be a double whammy.

    As an aggrieved party recently sacked by subterfuge, Nizar would have an easy time convincing voters he is a victim and needs voter support.

    He can easily turn the by-election around into an issue of maruah and urged voters to teach the Umno/BN a lesson.

    The Bukit Gantang seat, an Umno stronghold, was once held by Gerakan’s Tan Lian Hoe as part of the BN seat sharing formula.

    Tan, the Gerakan Wanita chief who ran into some controversy recently for describing Malays as “immigrants as well” defeated Dr Lo Lo Ghazali from PAS in the 2004 general election.

    Then the seat reverted back to Umno but Datuk Azim Zabidi, the Bank Simpanan Nasional chairman, lost it to the late Roslan Shaharum by a majority of 1,556 votes.

    Azim would want to recontest but he is seen as too close to Datuk Seri Abdullah Badawi and his son-in-law Khairy Jamaluddin.

    BN’s problems could be compounded if Azim is fielded again.

    However a tantalising possibility is whether Umno/BN can take a leaf out of PKR and allow either an MCA or Gerakan member to contest in Bukit Gantang, an Umno seat, in the same way PKR is giving a “Malay” seat to an Indian to contest in Bukit Selambau.

    If this happens it would force everyone, including the racially mixed-electorate of Bukit Gantang, to rewrite their assumptions about our politics.
    comment plz........

    ReplyDelete
  23. A-kom kepada mereka2 yg nak masok bertanding d Bukit Selambau! nNak memperjuang nasib anak bangsa... bagusss! Boleh naik taraf lagi, jadi YB! tapi banyak sgt la yg nak masok bertanding. Masaalahnya nak bayar deposit pon yeelek. jenoh le kawan nak seponsor. lapan ribu sorang woiii! Kalau sampai 4 ke 5 orang cam mana? Bagi calon2 yg dah bayar tu pak cak ucapkan syabas. Bagi yg muda2 selamat berjuang, bagi yg dah tua hati2, bukan apa takut koma. tekejut pasal hilang deposit. Kepada yg nak sponsor tu fikir2lah bukan nak beli tiket tengok wayang. dah bayar deposit nak kena buat banner la, poster la, jamuan lagi walau pon tak ke restoran yg besar2. Nak kena istikharah le nampaknye

    ReplyDelete
  24. Setakat ni calon bebas melayu yang nak bertanding anuar, zahran, tokmisai, roslan,taslim.. ramai jugak wooo... nanti nak pangkah kena saiz kertas sebesar A4 kot, kehadiran mereka yang ramai sebagai calon bebas akan menguntungkan bn. Berapa kerat sangat undi calon bebas ni nak dapat... jika sekadar nak dapat peluang macam calon bebas yang lepas...atas kesilapan orang lain.. akhirnya V Arumugam "lari Malam" aku rasa hangpa toksah tebiang la.... Atau hanya nak mencipta peluang untuk cari glamour, baik lupakan saja... kita toksah dok pakai puak2 ni dok melalut. Buat buang masa saja.

    atas prinsip apa yang nak diperjuangkan... nampak bohong belaka!!!!

    bohong orang untuk raih undi, kelentong, fitnah orang, putar belit cerita.. itu perjuangan perut sendiri.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.