Thursday, April 17, 2014

MR KARPAL SINGH

"Satu perkara yang saya tahu berkenaan Karpal ialah beliau banyak mengendalikan kes secara pro-bono; iaitu tanpa mengenakan bayaran. Ianya lebih kepada khidmat kepada masyarakat bawahan dan tertindas. Kadang-kadang tengok pejabat guaman Karpal dah macam pejabat JKM. Ada satu frame gambar besar hadiah daripada sebuah kesatuan pekerja yang melahirkan penghargaan kepada Karpal atas perjuangan mendiang membantu mereka". (-Zul Nordin)
"To Madam Gurmit Kaur and my dear friend Gobind Singh Deo and family, do accept my deepest condolence. We may have our differences, but my respect and admiration to your late father remains".
 

4 comments:

  1. Dah terlewat. Hipokrit betul.

    ReplyDelete
  2. Kalau dari kecik2 cita2 nak jadi lawyer, ada 1 saja parti yang selamat iaitu DAP, Gerakan, MCA dan MIC tu boleh tahan la tapi kalau jadi lawyer dan masuk UMNO jawabnya jadi kuli batak buat kerja free saja la. Maknanya hang tak tau habih la mummy, karpal buleh buat kes pro bono tu sebab DAP dan komuniti Cina peruntukkan duit dalam jumlah yang banyak untuk sektor undang2 agar semua masyarakat dapat rasa, Karpal dapat banyak duit dari jalan khidmat pro bono tu. Itulah maksud pro bono bagi lawyer2 DAP. Tapi pro bono bagi definisi UMNO pulak maksudnya sekepiang babi pun tak mau bayaq apa pun, tu bukan pro bono, tu babi haram jadah namanya. UMNO ni jenis penting enjoy dan seronok peribadi saja. Kalau kat lawyer tak mau bagi peruntukkan untuk bantu masyarakat. Kalau lawyer mintak RM600 saja tapi dia punya liat nak bayaq mcm lawyer tu claim RM600 Juta. Tu la haram jadahnya UMNO, Lepas tu buat2 heran pulak sebab apa ramai lawyer benci UMNO? Apa la punya bangsat sangat ni. Cuba hangpa buat kemut duit peruntukkan kat bahagian, hangpa tau la nasib hangpa nanti. Sama la jugak mcm lawyer. Yang peliknya, kalau nak bagi duit kat geng2 UMNO nangoi pi melancong ni buleh pulak sedas sedas bawak keluaq ratus2 ribu, kalau kat kroni pulak sedas2 bawak keluaq ratuih2 juta....
    Kadang2 aku pikiaq apa yang Tajul buat tu betoi,sementara ada kosa rembat saja apa yang ada, lepas takdak kosa ni jalan berentuh bau pun dah tak kenai dah. Ni la nasib bangsa Melayu Islam keturunan yang hidup dalam kemiskinan selama lebih separuh abad di Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Zulkifli Nordin meskipun memuji kehebatan Karpal Singh dia juga memberi unsur sinis atas kematian Harimau Jelutong itu. Zul Nordin tak boleh terima ungkapan Karpal "Kami beri jaminan, langkah mayat kami dahulu sebelum sesiapa boleh menubuhkan negara Islam". Hukum Hudud yang diamalkan di Pakistan, Bangladesh, Iran dan beberapa negara lain dan paling baru mungkin negara Brunei tak nampak membawa rakyat mereka ke tahap yang lebih baik dari segi piawai hidup. Kini pejuang penegak 'negara Islam' di sinonimkan dengan gerakan Taliban, Al Shabab, Broko Haram dan banyak lagi gerakan yang pelik-pelik bunyinya. Kita tahu life style keluarga Brunei dan biasanya Hudud itu akan diguna untuk menakutkan bakal penentang kezaliman rejim yang memerintah. Hudud betapa murninya objektifnya tetap berasal dari dunia Arab 1400 tahun dulu, mungkin tak sesuai atau serasi bagi masyarakat moden yang bersifat plural kini. Sama juga banyak hukum yang kita pakai mengikut Perlembagaan yang diambil dari British juga tidak sesuai dan kelihatan purba seperti akta hasutan, ISA, akta sodomi, rata-ratanya diambil dari pengalaman British beratus tahun dulu.
    Jadi Karpal Singh dan ramai yang tidak setuju dengan Hudud bukan menentang Islam tetapi menentang yang hukum archaic itu memang tiada tempatnya di masyarakat moden dan amat janggal dan kekkok jika diaplikasikan. Sedarlah isu Hudud diguna dengan hasrat kotor untuk melihat PR berpecah.

    ReplyDelete
  4. Zul Noordin tak boleh pakai langsung, dengan duit cukup liaq, jadi lawyer tak tara mana pun...

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.