Monday, November 10, 2008

Huloq Duit Nak Bertanding.

Mummy baru dapat maklumat dari Ghurka Salam (GS) mana mai duit yang begitu banyak yang calun-calun dok huloq dalam pertandingan UMNO. GS kata maklumat ini hasil kajian terperinci yang dia sendiri turun dan menyamar sebagai penjaga bilik air, jadi waiter, jadi penjaga pintu hotel, jadi room service hotel, jadi driver dan yang mencabar dia menyamar jadi orang gila.
Di antara yang GS bagi tau ialah :
  1. Ada support dari tokoh-tokoh tertentu di ibukota yang mahu sianu dan sianu menang. Dia support paling busuk RM50,000
  2. Ada yang dapat dari komisyen atau habuan melobi projek-projek besar untuk tauke-tauke tertentu.
  3. Ada yang songlap duit pilihanraya yang lepas. Sepatutnya dibelanjakan untuk pilihanraya tetapi depa songlap dan simpan untuk bertanding dalam UMNO. Ini berlaku di kawasan-kawasan yang BN kalah.
  4. Ada yang dapat dari sumber menjadi Pengerusi badan-badan tertentu. Ini diperolehi melalui projek-projek ciptaan dan rekaan.
  5. Ada yang dapat dari pinjaman bank

Kata GS lagi, ini yang kebanyakan dia tau depa dok dapat dari mana. Ada yang besar-besar lagi melalui LEMBU-LEMBU SUSU yang hasilnya dari pasaran saham dan pengstrukturan syarikat awam yang disenarai di BSKL dan Singapore. Untung dari syarikat ini depa labur dalam simpanan tetap di offshore bank.

BS kata cuba congak, kalau labur dalam FD RM10juta di offshore. Dan andaikata pulangannya 2 persen dah dapat bunga RM200,000. Dengan duit bunga ni apa salahnya pi huloq dan taboq pada puak-puak UMNO yang dok buloq ni?

Ini baru congak orang bodo macam Mami ni. Habis apa nak heran? Lingkup la UMNO!

UMNO Bertokak dan Gila Kuasa

Di dalam hampir semua akhbar perdana hari ini menyiarkan berita-berita hangat UMNO sedang bertokak sesama sendiri. Paparan-paparan kejar-mengejar pencalunan, gaduh sesama ahli (Seremban), saman-menyaman semua ini berlegar dari KEGILAAN KUASA. Dari pemimpin atas sampai ke bawah. Semua dua kali lima.
Perangai GILA KUASA ini akan mengakibatkan MABUK KUASA. Bila dah GILA campur MABUK akibatnya ahli-ahli dah tak kira mana kawan dan mana lawan yang sebenar. Pembangkang akan gelak dan ketawa serta bertepuk sorak dengan perangai UMNO. Yang rugi dan melilau kelak adalah Melayu.
Mummy malu tengok UMNO bertokak di dalam akhbar hari ini. Lihat liputan-liputan dalam :-
  1. Utusan Malaysia - M/s 1, 2, 4,6
  2. New Straits Times - M/s 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
  3. Berita Harian - M/s 1, 2, 4, 6, 7, 8
  4. Star - M/s 1, 4, 8, 10

Ini tidak termasuk akhbar-akhbar lain lagi. Hampir setiap hari dipaparkan UMNO BERTOKAK. Naik termuntah Mummy baca. Jika inilah perangai orang-orang UMNO maka bersedialah di ambang kehancuran. Maka tidak mustahil kenyataan Mummy bahawa UMNO akan menjadi Dinasour.

Sunday, November 9, 2008

Peringkat dan Fasa-fasa hulog-menghuloq.

Mummy baru dapat tau kelmarin roopa-roopanya nak dapat pencalunan pun depa dah huloq. Kata Ghurka Salam (GS) itu lagi kalau tak huloq nama tak naik. Kalau huloq baru depa calun nama si anu dan si anu. "Ini baru 1st round " katanya lagi.
Mummy tanya dia ada berapa round semua? Dia kata ada sepuluh round semua. Tapi kena tengok persaingan la.. Kalau sengit mungkin banyak round lagi laaaaa .
1st Round - Ricky sapa lawan sapa Ketua Bahagian. "Kalau dia pro kami kami huloq bagi dia menang, senang buat kerja" kata GS.
2nd Round - "Naik saja nama calun kami, kami terus huloq. Tunai. No credit. Janji nama naik" Kat GS.
3rd Round - Dapatkan senarai G7- Perwakilan ke UMNO Malaysia. Banci siapa yang pro siapa yang kontra. Huloq sikit kat Ketua Bahagian minta di huloq kat G7.
4th Round - Kalau Ketua Bahagian, Timbalan Ketua Bahagian, Naib Ketua Bahagian dan G7 mai Kuala Lumpur huloq lagi. Bawa makan dan dok hotel lima bintang.
5th Round - Pasang kaki, siasat calun lawan dok tackle Ketua Bahagian mana? Kalau calun lawan huloq, kami up sikit. Takut Ketua Bahagian lari dan G7 lari kepada pihak lawan.
6th Round - Tunggu bulan Januari, Februari dan Mac. Lagi 3 minggu nak perhimpunan huloq lagi.
7th Round -Lagi dua hari nak perhimpunan huloq lagi. Siasat calun lawan huloq berapa? Top Up kalau perlu.
8th Round - Agak-agak tinggal satu hari lagi nak perhimpunan huloq sikit lagi. Buat bekal bersiar-siar, pi dangdut di Kuala Lumpur, top up prepaid atau ada yang nak tukar HP baru dll.
9th Round - Malam sebelum perhimpunan. Melawat perwakilan-perwakilan di hotel-hotel tempat mereka tinggal. Bawa mereka pergi ke tempat-tepat rahsia. huloq lagi, kali ni lebat sikit.
10th Round - Pukul 3 atau 4 pagi sebelum mesyuarat UMNO, pastikan kalau ada perwakilan yang liat dan ketagaq huloq lagi bagi lembut sikit tangan nak pangkah pukul 10 pagi nanti.
Itulah proses huloq-menghuloq yang berlaku dalam UMNO. Tapi bukan semua, ada segelintir. Macam mana kita nak harap depa jadi pemimpin? Kalau macam ni punya perangai, UMNO akan jadi jeruk, orang meluat dengan hippokrate pemimpin UMNO ni.
UMNo hanya akan dikuasai oleh golongan kapitalis. Dan UMNO akan cepat pupus.

Saturday, November 8, 2008

Ghoplah! Kenyataan Yang Simpang Kalewang.

Dalam Star 6/11/2008 Pak Lah kata "ANYONE CAN BE THE PRIME MINISTER"- Its Up to The People, Justs As The American Have Done.
Dalam Utusan 8/11/2008 Rais Yatim kata "TIDAK LOGIK BANDING KEMENANGAN OBAMA" - Mereka (AS) Tidak ada Peruntukan Yang Berkait Dengan Pelbagai Kaum. Politik Dan Masyarakat Kita Berbeza Dendan Politik Negara Itu Walaupun Nilai Demokrasi Serba Sedikit Boleh diKaitkan.
Mummy naik penin dan melilau dok pikiaq dua kenyataan pemimpin Melayu ni. Mummy tak risau kalau kenyataan sebegini mai dari MCA, Gerakan, DAP atau mana-mana parti serpihan. Kata Rais lagi jangan ada pihak yang cuba "tumpang semangkuk" kemenangan Obama dan mengaitkan dengan senario politik negara.
Macama mana kata jangan tumpang semangkuk? dalam satu periuk pun dah ada dua-tiga mangkuk!
Pak Lah ooo.. Pak Lah, Hang Dah Nak belah, Hang Jangan Bagi Kami sumua Ghoplah, Retak Dah Dok Tunggu Belah.

Friday, November 7, 2008

Betui-Betui Potong Steam kerana Bodo Macam Superman

Mummy masuk pejabat pagi ni teruja nak baca surat khabaq Utusan tentang kejayaan Barack Obama dan melihat betapa meriahnya kejayaan Obama ni disambut oleh dunia-dunia ketiga. Seolah-olah Obama menjadi Presiden Amerika dan juga mewakili suara third world country. Walaupun terlalu awal untuk diagung-agungkan kerana kita tak tau macam mana Yahudi nak mencorak dia tetapi buat masa dan ketika ini Mummy kira OK laaaa....

Tetapi apa yang potong steam Mummy pagi ini ialah muka depan Utusan juga menyiarkan tajuk besar Kerajaan membayar RM10.5 juta kepada 6 hakim. Apa dah jadi negara ni? Mana mai duit yang depa bayaq kat tok hakim- tok hakim ni? Tak kan main cekau duit rakyat dan dok pi bayaq pada depa tu. Duit ni nak kira macam mana ni? Benda yang dah lupus pun dok pi korek balik. Awat Pak Lah dan Zaid Ibrahim nak tunjuk apa ni?Hangpa nak tunjuk hangpa bela tok hakim ka?Atau hangpa nak memperbodohkan keputusan Mahathir?

Tu dia laaa....hangpa dok nak sembunyi sangat...Ini kerja hangpa roopanya. Kata terbuka dan telus. Nah hangpa buka bagi nampak seluaq dalam hangpa. Hangpa pun jadi hero bodo macam Superman, pakai seluaq dalam diluaq. Kalau seluaq dalam hangpa tu elok tak pa juga. Ni busuk hauw dan koyak rabak macam roti jala. Tak malu ke oghang ka?

Sudah Terang Lagi Bersuluh

Memang tepat lah dan sudah terang lagi bersuluh apabila Mummy mengatakan UMNO akan PUPUS seperti Dinasour. Kenyataan ini disambut baik oleh Pak Lah sendiri. Pak Lah yang sedang menghitung hari untuk mengosongkan Seri Perdana telah membuat kenyataan yang tepat di dalam akhbar Star 6.11.2008. Yang berbunyi "ANYONE CAN BE THE PRIME MINISTER" - Its up to the people, just as the Americans have done.

Kenyataan ini akan mempercepatkan lagi UMNO menjadi Dinasour dan pupus dari masa yang Mummy jangkakan. Inilah yang Mummy kata UMNO akan dilapah dan disiat-siatkan oleh bangsanya sendiri dan akhirnya menjadi Dinassour dan bahan pameran kanak-kanak bila cuti sekolah.

Dan satu lagi kenyataan Tengku Ahmad Ritaudeen, Pengerusi Lembaga disiplin UMNO katanya dia tahu mereka yang terlibat politik wang dan penyalah gunaan kuasa. Kalau dah tahu Mummy nak tengok result dia. Jangan cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap, kalau mau bikin cakap mau bikin, kalau tak mau bikin jangan cakap, jangan sekejap bikin sekejap tak bikin.

Pak Lah pun kadang-kadang di saat-saat nak kosongkan pejabat lebih baik dok diam. Nak kata nyanyok baru menikah saja...


Thursday, November 6, 2008

UMNO akan PUPUS seperti Dinasour


Mummy tak mau nak ucap tahniah atau apa-apa pada Obama kerana sapa juga jadi Presiden Amerika pasti terpaksa akur dengan dasar-dasar pro Israel. Sebab ekonomi Amerika banyak bergantung kepada puak-puak Yahudi.

Tetapi satu iktibar yang UMNO dan pemimpin kita kena belajaq ialah 34% kemenangan Obama bergantung kepada pengundi bawah 30 tahun. Siapakah mereka ini? Mereka ialah :
  • Generasi muda yang sudah lupa sejarah Amerika dan jatidiri.
  • Generasi muda yang sebahagian masa mereka mengadap PC, komputer, Lap top atau SMS.
  • Generasi yang melihat dalam Amerika lebih penting dari luar Amerika.
  • Generasi yang dah muak dengan pemimpin-pemimpin tua yang tak habis-habis berperang.
UMNO juga tidak jauh dalam kontek ini. Jika jatidiri UMNO luntur dan generasi baru lupa sejarah maka terimalah akibatnya. Kebebasan yang diperjuangkan akan menelanjangkan UMNO dan bangsa Melayu akan pupus.

UMNO jika tidak mendekati generasi muda dan menganggap MEDIA BARU sebagai media serpihan maka UMNO akan menerima padahnya. Kalau pemimpin UMNO sendiri beli komputer untuk hiasan meja pejabat atau untuk menaip surat dan chating saja dan buta IT. Anti IT. Kita akan lihat UMNO akan berakhir dan berkubur seperti Dinasour yang pupus terus tinggal tulang rangka.

Jika dalam UMNO tidak memberi tempat dan mengasuh pemimpin-pemimpin muda, yang lwbih teruk lagi masih mengekalkan pemimpin-pemimpin macam Mat Taib, Ku Li , Rahim Tambi Cik dan lain-lain yang tengok muka pun nak termuntah. Maka akhirnya UMNO akan hanya tinggal nama dalam bilik pameran seperti barang antik.

Melayu Hanya Nak Duduk Bawah Ketiak Emak

Kemenangan Barack Obama adalah satu bukti yang menunjukan tidak mustahil kaum pendatang pun satu hari mampu menerajui negara ini. Kalau Melayu dok tidoq dan lena tak mustahil satu hari Perdana Menteri negara ini berketurunan Bangla, Nepal dan Vietnam.

Tapi Mummy tak heran laaa, Toknenek Mummy dulu mai dengan tongkang dan kapal arang dan bawang (sitanbaram) dari India singgah di Penang dan kami membawa kemakmuran kepada ekonomi Penang Pearl Of The orient @ sekarang dikenali Penang Darul Mamak. Kami berniaga kain pelikat, kain chukin, manekkoran, barang emas, rempah cabai dan kami menguasai 80 peratus business di Penang. Kami boleh teng dengan China yang mai jadi pelombong bijih timah.

Berkat usaha toknenek Mummy, kami control semua Chulia Street, Penang Street, Beach Street dan Carnavon Street. Sapa tak kenai tok penakan Mummy, saudagar kain yang terkenal Pitchay Gunny?. Dulu sultan Kedah pun mai beli baju kat kedai dia. Hangpa tengok Habib Jewel mai dari mana?

Dan banyak hasil-hasil kejayaan kami dan kebanggaan yang terbesar kami ialah Mahathir cucu Mamak Iskandar sampai jadi Perdana Menteri yang terlama di Malaysia ini. Bila kami mai, Melayu dok lena lagi, disebelah Tanjong Tokong, Balik Pulau, Bayan Lepas..sana terpelau sini terlepaih.

Kami yang berjaya pasai kami berani merantau macam toknenek Obama juga. Tetapi Melayu tak berani hanya nak duduk bawah ketiak mak depa saja. Kalau depa berpolitik depa cantas sesama Melayu. Depa nak shortcut, depa main politik wang. Depa nak kaya cepat depa labur skim cepat kaya. Depa tak mau buat depa kata oarng lain semua tak betui. Depa duduk kedai kopi depa dok mengata hang aku. Kalau orang naik depa dengki. Kalau bercakap depa nak bertengkaq. Kalau ramai depa dok nak kenduri. Kalau nak hidup depa dok harap kepada subsidi.
Sebab tu pure Melayu tak boleh jadi PM. Kena ada campuran Siam, Bugis, Turki, Mamak dan Minang.

Tuesday, November 4, 2008

Sebahagian Graduan Cambridge Penipu.

Bila Mummy baca berita dalam Sunday Star tarikh 2.11.2008. Mummy terus naik chuak. Nak gelak ada, suspen pun ada. Sebahagian graduan Universiti Cambridge terutamanya graduan undang-undang lulus dengan cara menipu dan meniru.

Bayangkan University Cambrige dan Oxford yang berusia 800 tahun telah melahirkan graduan yang lulus dengan cara ciplak, membeli essay orang dan plagiat. Inilah kerja-kerja depa roopanya..

Perasan Mummy mereka ini temasuklah KJ dan kutu-kutu tingkat ampat. Depa balik mai depa dok kencin dan eksyen kat kita.

Saturday, November 1, 2008

Pemidato dan Penjual Obat Ketegangan Lelaki.

Auren Uris di dalam bukunya "The Style of Leadership" ada menyatakan; masaalah kepimpinan yang ada sekarang ialah komunikasi yang tidak berkesan. Apabila ini berlaku maka berbangkitlah berbagai kelemahan dan persepsi yang bebagai.

Seorang penjual obat akan berjalan dari satu tempat ke satu tempat melalak dengan penuh semangat tanpa mengetahui kilang yang mengeluarkan obat tersebut bakal ditutup. Sebagai contoh sesiorang itu mungkin bercakap terlalu banyak hingga menyebabkan orang lain tidak berpeluang menyatakan sesuatu.

Demikianlah perengan petikan dari buku Auren Uris ms 93. Kalau tak yakin dengan apa Mummy nyatakan di sini hangpa pi cari buku tersebut di mana-mana kedai buku. Hangpa baca sendiri. Jangan la hangpa malas membaca. Ikut contoh Tun Mahathir yang rajun membaca. Kerana malas tu yang hangpa dok melalut sana-sini cakap tak dak fakta yang kukuh.

Begitu juga di dalam kontek KJ yang dok kalut nak berdebat ini. Tak ubah seperti macam penjual obat menjual obat menaikkan syahwat lelaki. Penjual obat untuk "ketengangan yang lama bagi lelaki" ini cukup berjaya mengumpulkan orang-orang yang lalu lalang sehingga kadangkala jalanraya menjadi jam. Bakat pidato yang ada pada KJ hanya layak menjadi penjual obat berkelulusan Oxford.

So many crowd but so little sales. Banyak yang mendengar tetapi sikit yang membeli. Sebab itu Kj nak dapat satu-satu pencalunan pun amat susah dan berhempas pulas. Lagi cemas apabila Mukhriz yang mendahului pencalunannya jauh kehadapan. Sebab itu untuk memulihkan kejantanannya KJ kena menjadi penjual obat. Kalau tidak pemuda akan tanya di mana Teloq KJ?

Mummy dah letih. Hangpa pikiaq la sendiri mesej yang tersurat dan tersirat yang Mummy nak habaq kat hangpa disini.

Lagu P.Ramlee dari Filem Nasib Do Re Mi:
Hai obat, hai obat...mari beli obat. Kalaulah terlambat tak dapat.
Obatlah ini.. hai nama makjun sangkut..salah-salah pakai yang tegang jadi kecut.
Ubat sakit urat, susah kentut, angin sengugut. Mari beli..obat ini...garenti puas hati.