Friday, April 3, 2009

Mahathir ingin menebus kesilapan yang lepas

Dr Mahathir buat sentuhan terakhir di Bukit Selambau
Utusan Malaysia Online - 03/04/2009 3:18pm

SUNGAI PETANI 3 April — Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan membuat sentuhan terakhir di Bukit Selambau pada Isnin ini bagi merayu pemilih menyokong calon Barisan Nasional (BN) Datuk S.Ganesan pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) itu Selasa ini.

Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir berkata, bekas presiden Umno itu akan menghadiri Perhimpunan Rakyat di padang Institut Kemahiran MARA di sini pada pukul 5.30 petang, iaitu 15 jam sebelum pemilih mengundi.

Katanya, kehadiran Dr Mahathir dijangka dapat menarik semula sokongan pemilih terutamanya pengundi atas pagar untuk menyokong semula BN.

“Tun (Dr Mahathir) akan bertemu dengan orang ramai dan memberi fokus kepada pengundi atas pagar untuk meminta mereka menyokong BN,” kata beliau kepada pemberita selepas melawat pusat mengundi Tasek Apong di sini.

KOMEN:
Nampaknya Tun Mahathir ingin melihat calun BN S.Ganeson menang dalam PRK Bukit Selambau sebagai manifestasi sokongan beliau kepada Najib yang baru dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 6.

Kemasukan beliau kembali ke dalam UMNO maka tamatlah edah kebenciannya kepada kepimpinan Pak Lah khasnya anak dan menantu Pak Lah. Begitulah tergurisnya seorang negarawan yang kini ingin menebus kembali serba sedikit kesilapan yang lalu.

Seharusnya Najib dan barisan kepimpinan UMNO yang baru berbaris menghormati negarawan ini dan mencium tangan beliau sebagai tanda hormat kerana perjalanan Najib masih jauh dan penuh berliku.

35 comments:

  1. Kita doakan panjang umur,murah rezeki,sihat bolehlah tengok hasil buah tangan selama 22 thn memerintah.
    Udah ler tu.penghujung usia kita, baiklah berbakti kepada rakyat bagi menebus kesilapan & kezaliman kita lalu.
    Tun sebenarnya telah diguna-guna oleh pemimpin pekember. Usia senja kita nak melawan graviti pekember yang kian rebah tak mungkin akan berubah lebih baik. Sebahagian besar Rakyat tetap menolak walaupun TUN dikatakan ada magnet. Kata kan tak nak pada BN.

    ReplyDelete
  2. Nampaknya PKR dah mula gusar apabila Tun nak turun kempen untuk BN.
    BUngkussssssssss PKR. BUngkussssss Anwar al Jub.

    ReplyDelete
  3. DULU ORANG TAKUT LA KAT MAHADER TU PASAI DIA GUNA KUKU BESI, LA NI ORANG DAH TAK HERAN LAGI KAT MAGADIR TU BUKAN ADA APA LAGI TINGGAI GUSI SAJA, KUBUR PUN TENGAH MELAMBAI2 DAH PAKAI KETAYAP DOK KAT MASJID DENGAK TOK2 GURU BACA KITAP ADA MENFAATNYA,

    ReplyDelete
  4. Telok kemuruk dok nanti ketibaan dia dulu depa sembok saja disini telok kemuruklah baru padan dengan tua2 dah pun masih tak inat tuhan lagi ajak dia betobat lah sama ,

    ReplyDelete
  5. Malaysia masih memerlukan Mahathirism saperti Singapore masih memerlukan LKY ism nya...

    ReplyDelete
  6. Percaya atau tidak....

    Tun M. seorang politikus yang hebat.

    Tun M adalah kazanah dan aset negara. Satu dunia menghargai jasa dan pengorbanannya..... Cuma si bodoh dan si pekak di Malaysia yang menidakkan kehebatan dan kebolehan, anugerah Allah kepada Tun M.

    --Mulut Celupar-
    Kedah.

    ReplyDelete
  7. Anak dia kalah pemilihan pemuda baru ni pasai dialah orang benci kat dia sampai anak dia jadi mangsa, kalau orang tak benci kat dia, tentu anak dia menang ketua pemuda lah bongok oiiii.

    ReplyDelete
  8. Fatin...
    Awat la, hang tak waras dengan situasi politik.

    Hang ingat, Tun M semua orang benci ka..

    Hang ingat pengaruh KJ, macam kutip batu tepi jalan ka..dia pun seorang balaci politik yang kemaruk kuasa. Dia akan lakukan apa sahaja asalkan "menang".

    ReplyDelete
  9. Fatin.... blogger tak ada teloq. Profile tak berani berani publish dah tu nak baling teloq kemuruk pada Tun M. Hang pi baing pada Anwar yang selalu tipu rakyat le...

    ReplyDelete
  10. ANON, PATIN, HAMPA NI KAN KALAU ORANG MAI HULOQ KAT HAMPA EMAS ZULIAN DENGAN EMAS ASLI HAMPA GERENTI TAK KENAI,PASAI SIKAP HAMPA BUKAN SUKA KAJI DAN PIKIAQ,OTAK HAMPA BOH TANG MANA PUN TAK TAU.AKU PERASAN HAMPA BOH ATAS KEDUA KEPALA BAHU KIRI DAN KANAN TU,PASAI TU HAMPA DOK TANGGUNG SANGAT PERJUANGAN DUA EKOQ BEWAK HIDUP ANWAR DAN NIK AZIZ. SORANG ATAS BAHU KANAN SORANG LAGI BAHU KIRI.KALAU HAMPA PILIH PEMIMPIN YANG BUTA PERUT DENGAN HAMPA PUN TURUT KELAM. SELURUH DUNIA IKTIRAF MAHATHIR THE GREAT. 3/4 AHLI UMNO IKTIRAF MUKHRIZZ SEBAGAI CALON KETUA PEMUDA YANG TERBAIK DARI YANG BAIK BAIK.TAPI APA NAK BUAT KHAIRI NI PULA PEMUDA UMNO YANG GELOJOH DAN 'MEGHAK BUIH' JENIH HIDUNG ATAS PUCUK NYIOQ.TAPI INILAH YANG DIKATAKAN POLITIK APA PUN BOLEH JADI.KALAU KHAIRI BERUBAH SIKIT MUNGKIN DIA BOLEH DAPAT SOKONGAN,TAPI BINTANG DIA TAK BERAPA LAMA KOT, KITA SAMA SAMA TENGOK LAH... WAIMA APA PUN DALAM 60 TAHUN YANG LEPAS DAN AKAN DATANG UMNO YANG TERBAIK SELAGI PEMIMPIN NYA SENTIASA BERMUHASABAH.

    ReplyDelete
  11. Salam bloggers,

    Najib seharusnya berhati-hati dengan faktor KJ. KJ harus dikuarantinkan selama satu atau dua penggal. Jangan dilantik sebagai Menteri kabinet lagi. Biar dia belajar dahulu, jika tidak Najib akan berada di dalam banyangan KJ dan ramai yang benci KJ dan secara tidak langsung Najib juga menerima tempiasnya.

    Bukti kebenciaannya tinggi menggunung apabila dia diboooo setiapkali disebut namanya dan peranannya tidak langsung membawa kekuatan di dalam PRK Bkt Gantang, Bkt Selambau dan Batang AI.Malah dinasihat jangan berkempen?

    Kedatangan Mukhriz untuk kempen ke Bkt Selambau dikerumi ramai penyokong setia sehingga dilihat Mukhriz pula seperti calun PRK.

    Apapun pendapat ikhlas Mummy mungkin Khairy Jamaludin ini "resemblance" Anwar Ibrahim.Apa pendapat saudara-saudara bloggers?

    ReplyDelete
  12. ChengHo,
    Malaysia tidak perlu Mahathirism. Malaysia perlu melahirkan ramai lagi seperti Mahathir yang bekerja kuat,rajin membaca, tidak buang masa dan "creative thinker".

    Itu yang UMNO perlu lahirkan bukan lahirkan perasuah politik, politik cantas-mencatas, buta perut, tak kenang jasa, qarunism dan bongkakism.Tetapi itu tidak nampak, sebaliknya yang nampak banyak seperti Anwar Ibrahim.Mengapa? Kerana Mahathir juga yang mendidik Anwar.

    Satu lagi jangan kerana Pak Lah gagal, Mahathir di agung-agungkan. Kita lihat bagaimana kepimpinan Najib dengan pendekatan "Blue Ocean Strategynya".Barisan kabinet baru nanti akan dapat kita baca style Najib kerana "kejayaan seseorang pemimpin terletak dari siapa jeneral-jeneralnya". Kalau ada yang basi,dungu dan bingai maka itulah wajah kepimpinan Najib.

    Tuan harus kenal definasi "ism" kerana makna tepat "ism" ialah "ideologi" seperti "Marxism".
    Mahathir bukan pencetus "ism" tetapi sikap kebijaksanaan dan kuat bekerja Mahathir itu tidak ada dalam diri orang Melayu maka membuat Melayu jadi terpegun kerana rata-rata Melayu malas dan tidak cerdik.

    Samalah seperti seorang kelasi terdampar disebuah pulau yang tidak bertamaddun. Jika kelasi itu tidak bijak maka nescaya dia akan dibunuh tetapi jika dia bijak, dia akan dijulang seperti raja dan tuhan.

    ReplyDelete
  13. kalau aku di anugerahkan umur yang panjang macam dia, rasanya baik lah banyakkan ibadat. Taubat dan jadi orang baik baik ..

    politik sampai ke mati nak buat apa?
    duit dah banyak, anak bini dah kaya.

    haiyaaa .. ini olang a ingat mau tongkat langit.

    ReplyDelete
  14. Tun Mahathir banyak menyalahgunakan kuasa dalam masa pentadbirannya.Kesilapannya tidak boleh ditebus.PKR lahir sabit dek Tun bergaduh besar dengan Anwar Ibrahim.Tun hampir habiskan banyak duit negara dengan projek2 mega dia.
    Lantik Pak Lah dulu pun sebab dia ingat boleh control Pak Lah.
    Jangan terlalu mencaci KJ hoi Mummy oi! Macamlah pemimpin lain baik sangat! Mummy ni dah buta mata hati dan tak boleh mengaku reality!
    Mummy berlagak macam pandai sangat dalam dunia politik!

    ReplyDelete
  15. Mamy , Kalau KJ sorang pun dah jadi haru biru tak bolih nak kawal macam mana nak kawan seli negara mancor lah nampaknya.

    ReplyDelete
  16. KJ ni macam nyamok sekor dalam kelambu lah putuis tali kelambu sebab dia sekok saja.

    ReplyDelete
  17. Anwar sudah nampak awal kekalahan akan berlaku di Bukit Selambau lalu dia meletakkan satu calon yang akan ditolak oleh penyokongnya sendiri.

    Jika tewas, ia disebabkan oleh kesilapan meletakkan calon dan bukannya kerana BN kuat.

    Sekaligus menyelamatkan Hindraf dari persepsi ditolak oleh rakyat.

    ReplyDelete
  18. Kau orang yang sibuk pasal amal orang ni kenapa?Amalan kau orang ni dah cukup ke?Yang buruk sahaja kau orang nampak yang baik semua tak nampak.Tun pernah kacau kau orang ke?Anwar yang buat kacau sini sana,hentam sini sana dan fitnah sini sana tanpa bukti kau orang percaya.Malaysia ni huru hara semua pasal Anwar.Silap besar Pak Lah pasal lepaskan Anwar kalau tidak dia masih lagi PM.Jadi PM ni kalau baik sangat pun boleh makan diri.Kesilapan Mahathir jadikan Pak Lah PM.Kesilapan Pak Lah lepaskan Anwar.Kesilapan Anwar pasal gelojoh,tamak dan terlalu mengikut nafsu.Kesilapan Amerika pula jadikan Bush Presiden.Punca pada segala tragedi dunia.

    ReplyDelete
  19. Jasa Tun kepada rakyat Malaysia sangatlah besar dan jika ada yang gagal memapu melihatnya, maka mereka adalah golongan yang tidak bersyukur dan ada masalah hasad dengki yang berlebihan.

    Tun juga melakukan kesilapan besar dan kecil sepanjang kepimpinannya, itu adalah lumrah manusia.

    Kita harus mengenang budi dan pemaaf seperti yang kita lakukan kepada kedua ibubapa kita kecuali si tanggang anak derhaka.

    ReplyDelete
  20. Tun Pak Lah juga berjasa tetapi menghampakan rakyat Malaysia pun banyak juga. Apapun kita hendaklah selalu melihat kebaikannya dan memaafkan kesilapannya.

    Anwar Ibrahim pun setakat inipun banyak jasanya, menghuruharakan kestabilan Malaysia.

    Mungkin Najib boleh beri gula gula pada bapak budak yang nakal.

    ReplyDelete
  21. Aku agak hairan dengan komen-komen hampa yang memang macam orang yang tak ada akai. Hampa tu Tuhan ka sampai boleh diukoq ibadat dan amalan Mahathir. Aku rasa baik hampa yang dok diam-diam, muhasabah diri dan beribadat banyak-banyak. Allah dah angkat darjat dia dari hampa berpuluh ganda dah.

    Dia dok perkesah kat UMNO sebab dia tahu Melayu ni dah nak kena jual. Bakal hilang negara. Hampa dok tak sedaq-sedaq lagi. Itulah, dok harap KJ sebab nampak duit rasuah tu saja. Lahir pun dalam keadaan senang, tak ada kebuluran.

    ReplyDelete
  22. Mahathir dah kempen untuk BN .. Hah Majer Anuar tunggu apa lagi!

    ReplyDelete
  23. Najib akan menjadi BURUNG KAKAK TUA Mahathir??? Mahathir de facto PM ??

    ReplyDelete
  24. Asalamualaikum,

    1. Apabila Tun keluar dari UMNO, kenapa Nik Aziz pelawa masuk PAS?

    2. Kekalahan Datuk Mukriz bukan terjemahan benci pada Tun M sepertimana yang di katakan oleh Fatin. Perwakilan yang memberi kemenangan kepada KJ bukan gambaran sebenar suara akar umbi.

    3. Fatin, adakah dengan mendengar orang baca kitab gamabaran sebenar muslim sejati.

    4. Samada di tafsirkan pemerintahan kuku besi atau tidak, adakah anda rasa tertindas semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir. Jika ia sila nyatakan, boleh kita berkongsi.

    5. Markah lulus periksa 40% sahaja. Lihat apa manafaat yang dia buat kepada negara.

    6. Kelantan siapa yang bagi peruntukan yang besar. Sila rujuk Nik Aziz.

    7. Siapa yang istihar Malaysia negara Islam. Masih ingatkah di majlis apa yang beliau istihar. Parti komponen ada berbunyi pada ketika itu. Bila PAS nak buat negara Islam, langkah mayat kata Karpal Singh. Fikirlah sedikit!! Jangan sayang guna akal.

    8. Kepada yang sokong sangat KJ, renunglah sedikit. Bagaimana saham TM boleh di miliki oleh syarikat Singapore. Walaupun dapat di kembalikan semula. Soalannya kenapa KJ lakukan?

    9. Jambatan Bengkok, terserlah Pak Lah bohong dalam kes ini.

    10. Kenapa Al Juburi (meminjam kata-kata Mat Sabu) nak ikut telunjuk IMF? Kenapa period NPL di pendekan? Interest di naikan? Ini semua kerja-kerja Al Juburi untuk menjadi syarikat Malaysia lumpuh. Bila lumpuh syarikat luar yang menyokong Al Juburi akan membeli. Maka banyaklah syarikat Malaysia yang di miliki milikan asing.

    11. Tanya Ustaz Azizan, siapa insan yang tolong dia sekarang????

    12. UMNO menguasai BN, PAS menguasai Pakatan Rakyat?

    13. Lihat hiraki PKR, adalah susunan hiraki ini mengambarkan suatu organisasi yang menjaminkan hak-hak orang Melayu terjamin.

    14. Dunia khasnya Dunia Arab, mengiktiraf Tun Dr Mahathir. Hanya orang Melayu bodoh sahaja yang tidak berbuat demikian.

    15. Siapa yang menentang Yahudi secara terbuka? Anuar Al Juburi tak buat pun. Ini di akui oleh Nik Aziz.

    16. Lihat dan faham sejarah kemerdekaan Tanah Melayu. PAS tidak menyokong kemerdekaan Tanah Melayu.

    17. PAS tidak meminta ISLAM sebagai Agama Persekutuan sewaktu Suruhanjaya Reid hendak membuat Perlembagaan Tanah Melayu. Tunku Abdul Rahman dari UMNO yang berbuat demikian. PAS tidak mencadang pun kepada Suruhjaya Reid, tetapi sekarang nak tunjuk hero yang mereka pejuang Islam. Tiada usaha PAS untuk meletakan Islam sebagai Agama Persekutuan. Begitu juga dengan hak-hak orang Melayu.

    18. Oleh kerana UMNO telah meletakan Islam sebagai Agama Persekutuan, maka pembangunan dan keperluan kemudahan untuk Agama Islam ada budgetnya. Perbelanjaan untuk Agama Islam terjamin.

    ReplyDelete
  25. Mummy ooi,

    Saya baru balik dari Bukit Selambau, nampaknya, kempen-kempen berjalan baik, pengundi atas pagar kini sedang dok fikir nak bagi kat lawyer RM200 atau bebas Melayu, calon PKR tu dah mula panas, calon-calon bebas bukan melayu dah gelabah. Calon bebas Melayu ramai sangat semua dapat sorang sikit, jadi loyar rm200, nampaknya mempunyai harapan amat cerah. Tun Dr Mahathir turun padang Isnin ini, bertambah kukuhlah calon BN.
    Kepada TUN DR Mahathir, Selamat Kembali ke Pangkuan UMNO dan Selamat Berjuang untuk negara, bangsa/rakyat dan agama.
    TUN hapuskan rasuah dalam UMNO/BN. Dedahkan perasuah, pengkhinat dan penipu dalam UMNO terutama sayap-sayapnya khasnya SIL Tun Lah.

    Ahli UMNO 1969

    ReplyDelete
  26. Kepada Ketua-Ketua UMNO Bahagian, Wanita, Puteri dan Pemuda seluruh Negara.

    1. Kenapa pur12 BN tidak dapat 2/3 majoriti?

    2. Kenapa Tun keluar dari UMNO?

    3. Politik wang bermaharaja lela.

    4. Program syok sendiri hendaklah di berhentikan.

    5. Jangan buat penilaian sendiri terhadap apa yang anda buat.

    6. Yang baru menang jawatan untuk semua peringkat, rapatkan saf kembali khasnya dengan team yang pegang jawatan sebelum ini.

    7. Usul setiap cawangan pada persidangan cawangan hendaklah di beri perhatian. Jangan jadi sebagai memenuhi aturcara sahaja.


    Jika anda semua sayangkan UMNO dan BN dan mahu terus memerintah, mesti berani berubah. Bukan soal setiakawan atau tidak. Jika setia kepada kawan yang nak menghancurkan UMNO lebih baik tinggalkan kawan itu.

    Kepada yang dah lama memegang jawatan tetapi idea masih di tahap 20 tahun lalu, di nasihatkan lepaskan jawatan. Idea anda valid pada zaman anda sahaja. Bagilah peluang golongan muda.

    Pola penduduk menunjukan golongan di bawah 40 tahun adalah pola terbesar rakyat Malaysia.

    Yang bermain sandiwara, hentikan sandiwara. Pemegang jawatan untuk semua peringkat hendaklah menjadi people fighter. Bukan jawatan untuk diri sendiri. Itu pun kalau sayang kepada parti.

    Semoga kembalinya Tun Mahathir

    ReplyDelete
  27. Semoga kembalinya Tun dapat membantu UMNO dan BN menstabilkan kegawatan politik negara.

    ReplyDelete
  28. Tajul dan juak-juaknya termasuk geng Perkasa pakat kalut la nanti. Kalut bermuka-muka. Kalau hampa betui2 sayang Tun kenapa tak gasak Det Khalid perancang utama bagi Tun kalah G7.

    Peristiwa RM200 di Kubang Pasu tak mungkin Tun lupa. Walaupun pada ketika itu Perkasa tak wujud lagi, kenapa waktu itu tiada usaha menyanggah perilaku det Khalid + Johari Bahrom. Bekas Naib Bhg Merbok, during that time is a suitable time to you to shown to the people that you are fighter!!!
    Masuk Perkasa jadi perkasa, so masuk keadilan jadi adil lah. Your drama,......semua orang tahu!!!!!
    Peole now looking for your action!! Cakap nak buat macam-macam, waktu pegang jawatan buat apa? Senaraikan.......

    Tajul, Dr Mahathir bagi apa kat saya. Pak Lah bagi juga... Bagi kalah Parlimen.....

    Kembalilah kepada perjuagan. Pemuda Merbok dah tunggang langgang. Hari-hari kena hentam dengan Dato Razali...kah..kahhh.. Dato, tahap Merbok macam tu la. Syok sendiri.

    ReplyDelete
  29. "Seharusnya Najib dan barisan kepimpinan UMNO yang baru berbaris menghormati negarawan ini dan mencium tangan beliau sebagai tanda hormat kerana perjalanan Najib masih jauh dan penuh berliku."
    ape bende la yg nko tulis 2?! nak hormat pun jgn ler sampai nmpk cam mendewa2kan die.. dah macam Ayah Pin dah plak..

    ReplyDelete
  30. i found something interesting that acquires ur comments and words....

    http://dropdeaddaj.blogspot.com/2008/10/politik-itu-satu-alam-barzakh-sekular.html

    ReplyDelete
  31. mahathir sepatutnya menjadi orang tengah kalau nak digelar negarawan, ni tidak terus menerus sokong amno tapi mau disanjung oleh seluruh rakyat ... saya tindakan beliau sikit kurang cerdik sebagai orang yang dah pencen ... kalau bkt selambau atau bkt gantang berpihak untuk amno hanya rakyat msia bertaraf amno saja yang akan sanjung dia ... aduh orang tua buatlah cara tua ...

    ReplyDelete
  32. Salam,

    Mummy, pakat dok lobi Mukhriz jadi Menteri...kena pula bapanya boleh ke;uar dan masuk UMNO ikut suka hatinya masuk balik ke dalam UMNO..lagi la...siapa boneka siapa?

    thx!

    ReplyDelete
  33. Saya bersetuju pada Mahathirism.
    TAPI terpulang diguna untuk politik, pentadbiran atau cara kerja/ hidup.

    Saya suka komen mantoya03, TAPI kehendak yang Maha Esa juga menentukan PakLah naik, salah atau tidak Mahathir yang melantiknya itu hanyalah sebagai sebab.

    Perkiraan yang dibuat pada waktu adalah terbaik dan selamat. TAPI kita hanya merancang, selebih Dia yang menentukan.

    -azienmat-

    ReplyDelete
  34. SAY NO TO MAHATHIRISME.. Dia p tinggai kapal buruk kat orang pas2 p hingaq org 2 xreti wat keje.. Dia pencen, BN menang besar.. Dia bersuara, BN hilang 5 negeri..

    Mana pegi post yang dia nie pelupa dari blog dia.. Dia post entry tu xlama selepas dia kata dia xingat dalam kes V.K "CORRECT, CORRECT, CORRECT" Linggam.. Pas2 post 2 lenyap bila dia tukar URL baru.. TAKTIK LAMA.. Hiding the TRUTH..

    ReplyDelete
  35. Aik,Mahdey ajaka dipanggil turun padang.Apasal Pak Lah tak ikut sama.Apa Pak Lah tak dak jasa selama ini kat UMNO.

    Lepas ni semua menteri-menteri pencen yang berjasa tu panggil semua turun padang.Depa banyak pengalaman no.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.