Friday, May 1, 2009

Lebih ramai tauke-tauke Cina di luar negara akan kembali setelah dasar 30% ekuiti Bumiputera dimansuhkan.

The Star - Friday May 1, 2009

Malaysian tycoons in US set sights on home now
By LIM AI LEE

NEW YORK: Several Malaysian entrepreneurs who have made their fortunes here are setting their sights on home following the government’s liberalisation of the services and financial sectors.

They felt the time was right to channel funds to Malaysia where new opportunities have opened up as the United States is experiencing its worst recession.

Datuk Stanley Cheah, founder of the chain of Penang and Nyonya restaurants in the United States, was happy that Malaysia was now moving in the right direction to compete in the global market.

He welcomed the removal of the 30% bumiputra equity requirement for 27 sub-services, including health, tourism, computer and transport services, adding that it would provide a more conducive business environment in the wake of global challenges.

Cheah is looking at investments in the tourism and construction sectors, adding that the economic slowdown in Malaysia offered an opportunity to pick up some choice properties.

This is not the first time that Cheah is investing in Malaysia, having set up the popular Asia Cafe food court in Subang Jaya five years ago.

“I will probably scale down my business in the US and expand the Malaysian side. I hope to retire in Malaysia one day; it is my home,” said Cheah, who has lived in the United States for 18 years and owns eight restaurants here.

Another restaurateur, Michael Bong, who operates the famous Laut Restaurant near Broadway, is also keen to invest in Malaysia, saying he had started discussions on tourism-related businesses in Kuala Lumpur and Malacca.

KOMEN:
Nampaknya kesan dari dasar liberalisasi yang baru diumumkan DS Najib dengan pemansuhan 30% equiti Bumiputera dalam sektor perkihidmatan dan kewangan telah menampakkan hasil dengan sekelip mata. Dasar ini telah memikat dua tauke besar pengusaha restoran rakyat Malaysia di AS untuk kembali melabur di Malaysia.

Persoalannya adakah tauke-tauke restaurant di AS ini kembali melabur ke tanah air mereka sendiri kerana dasar pemansuhan equiti 30% Bumiputera atau kerana Bumi Malaysia ini telah maju dan memang ”viable” untuk perniagaan mereka?.

Umum mengetahui dengan sikap peniaga-peniaga Cina bahawa mereka cukup berhati-hati dengan setiap ringgit pelaburan mereka, apa lagi kalau pelaburan mereka tidak menyakinkan pulangannya.

Apakah dasar selama ini meletakkan syarat bahawa pengusaha-pengusaha restoran Cina di Malaysia mesti melibatkan 30% equiti Bumiputera sehingga kerana faktor ini membuat mereka membawa diri ke AS untuk membuka restoran di sana?

Apa pun kesuburan pelaburan di bumi Malaysia hari ini kerana dasar pemimpin yang terdahulu.

20 comments:

  1. Frankly, depa tak bolek cari makan di Amerika. The economic is ao badly hit that lot of business closing down. My friends has intented to come back even b4 the announcement.. Their god is money!! Full stop.

    ReplyDelete
  2. Rakyat malaysia selalu dilembukan oleh pemerintah.Bagi yang tidur maka lebih baik tidur terus atau bagi yang dah bangun maka bangunlah.Ekonomi rakyat semakin teruk.masih tak percaya cumalah dgn RM10 sekarang apa yang kita mampu beli.

    ReplyDelete
  3. mengapa kerajaan mansuhkan dasar ini...jawapan nya pada rakyat juga...pd org melatu sendiri...ini kerana ramai org melayu muda tidak memikirkan nasib masa depan anak2 cucu2 mereka sendiri...mereka yg asyik nk kan kesama rataan antara semua kaum yg membuatkan najib terpaksa memansuhkan dasar ini walaupun berat utk dia laksanakan...org2 muda ni terikut2 kata PR yg inginkan kesama rataan..nasibnya kita tidak akan nampak sekarang akan tetapi dlm 10 tahun lg kita akan terasa...sedarlah semua...

    ReplyDelete
  4. Bagus DS Najib teruskan dasar ini ,biar padam muka orang Melayu.Ikut saja kata-kata si Anwar laknat tu.Aku rasa puas tindakan Najib.

    ReplyDelete
  5. Dasar ini Melayu kena ratah hidup-hidup dengan barua cina la.

    ReplyDelete
  6. Mummy,
    I dah agak you pun tahu direction Akhbar The Star nooo???
    Tahniah Mummy!Bila Mummy lapang kita jumpa kita sembang panjang.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Mummy oooiii kita tak pernah ada dasar 30% equiti Bumiputera dlm restoran Cina pun selama ini.
    Mana ada Melayu nak labur dlm restoran Cina?Bagi FREE pun tak mau aihhh...
    Ini semua surat khabar STAR saja yang gempaq kita mcm komen Putera Sulong tu...
    Konon STAR nak bagi tau rakyat negara ini bahawa penghapusan 30% Bumiputera tu sangat baik dan berjaya dan tidak mustahil kelak STAR akan war-warkan lagi baik dihapuskan terus hak-hak istimewa Bumiputera dan lupakan saja kontrak sosial.
    Tak gitu Mummy..tolong baca maksud disebalik ayat.
    MMMMMUaaaaaaaaaaaaahhhh Mummy Rokiah.

    ReplyDelete
  8. Malaysia MAKMUR dan USA dah nak muflis,,, kaun cina pandai amik kesempatan..... !!!!! kaum melayu lak bijak makan bersuap,,,,,,,!!

    ReplyDelete
  9. UMNO sedang berubah, melayan dan mengambil hati pengundi bukan Melayu dan merasakan pengundi Melayu akan terus sokong mereka.

    Najib juga sedang mendendangkan lagu lunak kepada ahli perniagaan dan dunia supaya mereka tutup sebelah mata..

    ReplyDelete
  10. mummy, the star penang ni, depa tau sangat2 company2 cina mana ada nak ambek melayu kerja? pi tengok classifieds depa, 'candidates must preferably be chinese with command of english and mandarin....'

    melayu punya harapan nak bekerja ialah di GLCs yang memang kita dok komplen tak habeh2....dan sekarat dua kompeni melayu yand betoi2 berwibawa.

    selagi negeri malaysia ni kita anggap maseh tanah melayu, dasar 30% ekuiti bumi MESTI di pertahankan.....orang cina berniaga dimana pon mesti untung, bukan pasai dasar2 kita - pemansuhan dasar nii menunjukan kerajaan laa ni pon 2x5, tak tau menilai erti melayu di tanah air sendiri.

    orang cina, depa ada di mana saja ada untung, sanggup pindah pi mai pi mai australia ka, us ka, uk ka....mana2 lah, - orang melayu?

    ReplyDelete
  11. pemohon-pemohon geran dan pinjaman dari MECD yang abru nak hantar kertas kerja dan borang permohonan sila semak semula jenis-jenis perniagaan yang hendak dijalankan. Kalau ada terletak perniagaan restoran ala bistro cafe atau concept cafe sila tukar ke perniagaan lain sebab lepas ni BIG GIANT from WEST nak balik dok kampong.

    ReplyDelete
  12. anak bajau sempornaMay 2, 2009 at 8:43 AM

    Berikut kenyataan Datuk Mukhriz Tun Mahathir yang saya petik dari utusan malaysia pada 25/04/2009 yang lalu.

    "Sebenarnya,kalau dilihat apa yang dimaksudkan oleh oerdana menteri,beliau tidak langsung menyebut perkataan bumiputera.Apa yang diliberisasikan ialah ekuiti tempatan maksudnya dalan 27 subsektor perkhidmatan,bukan pembuatan atau produk.

    "oleh itu,syarikat2 asing boleh membuka syarikat dikuasai sepenuhnya iaitu 100 peratus ekuiti untuk terlibat dalam sektor perkhidmatan.Jadi,tidak timbul soal ekuiti bumiputera atau 30 peratus ekuiti dan sebagainya"

    menurut datuk mukhriz,adalah tidak wajar dibangkitkan soal ekuiti bumiputera kerana sebenarnya ekuiti bukan bumiputera turut terlibat dalam dasar tersebut.

    Tambahnya mulai sekarang,syarikat2 asing boleh masuk dalam pasaran tempatan dan bersaing dengan semua syarikat tanpa mengira bumiputera atau bukan bumiputera.

    DS Najib,sebenarnya hanya membuka antara perkara yang membantutkan lagi kemasukan pelabur yang mana dengan kemasukan mereka memesatkan lagi pembangunan negara dan rakyat.

    ReplyDelete
  13. Biar bengkok jambatan jangan bengkok ekonomiMay 2, 2009 at 10:34 AM

    DS Najib memang bijak dengan strategi ini. Sektor perkhidmatan dan kewangan merupakan satu sektor utama ekonomi Spura.
    Jika kita liberalisekan sektor ini yang pasti dapat menawan pelabur-pelabur ke Malaysia dan kita berdaya saing dengan Spore.

    ReplyDelete
  14. Kalau sayang sangat kat bangsa sendiri, Melayu kena bersatu. Marilah kita menoleh keputusan Pilihanraya 1969.
    Jumlah Kerusi 144
    UMNO 52
    Pas 12
    Jumlah Kerusi Melayu = UMNO + PAS
    Jumlah Kerusi Melayu = 64
    % Kerusi Melayu dalam Parlimen
    = 64/144 X 100% = 44.44%
    Melayu menguasai hanya 44.44% kerusi Parlimen.

    Adakah kedudukan Melayu selamat? Andaikata idea LOMPAT PARTI Anuar Ibrahim itu wujud pada tahun 1969, siapa PM kita?

    Andaikata pula 2/3 Ahli Parlimen terdiri dari bukan Melayu dan PM pada waktu katakan Anuar Ibrahim, adakah dia mampu menyekat permintaan bukan Melayu untuk memansuhkan hak-hak keistimewaan orang Melayu, Raja-Raja Melayu, Agama Islam tidak lagi jadi agama persekutuan. Adakah Melayu pada ketika itu mampu menyekat dari pekara-pekara ini berlaku?

    UMNO dan PAS sahaja parti dalam Malaysia ini kalau di ikut dari segi Perlembagaan yang mana keahlian dari orang Melayu.

    Jangan bicara siapa akan melabur jika bumi ini bakal menjadi milik orang. Siapa pun boleh melabur, tetapi tampuk pemerintahan mesri di tangan Melayu dan Ahli Parlimen & Ahli Dewan Undangan Negeri mesti orang Melayu sekurang-kurangnya 7/12 mesti orang Melayu. Barulah KETUANAN MELAYU ada sedikit JAMINAN.

    ReplyDelete
  15. bukan perkauman,tp Melayu kena jadi TUANMay 3, 2009 at 4:28 PM

    Melayu kena bersatu, samada suka atau tidak. Buatlah macam mana pun BOTTOM LINE kena bersatu.
    Ini bukan soal perkauman, ini soal tanah air ini milik orang Melayu.
    Pejuang kemerdekaan adalah orang Melayu. Yang menetang Residen British di Perak adakah orang cina. Keturunan Ngeh adakah menentang Birch?
    Keturunan Lim Kit Siang kah yang menetang penjajahan?
    Bagi menjamin ketuanan Melayu di tanah air ini, MELAYU KENA BERSATU!!

    Kajilah sedikit, ada kawasan majoriti orang cina. Mereka tidak perlu undi dari kaum lain untuk menangkan calon dari bangsa lain. Kaum cina sudah nyata boleh menguasai beberapa kawasan DUN (kawasan parlimen masih dalam mencari data).

    Jika FENOMENA ini merebak dan di campur pula dengan Melayu alah dengan RM, tidak mustahil mereka dapat menguasai 2/3 dari kerusi parlimen.
    Pada ketika ini, mampukah suara Melayu di dalam Parlimen untuk menyekat dan menghalang dari hak-hak Melayu, Raja-Raja Melayu dan lain-lain keistimewaan Melayu di gubal dan seterusnya di nafikan.
    Jangan lupa bagaimana Francis Light menipu Sultan Kedah, yang mana mahu memberi perlindungan ketenteraan kepada Kedah. Yang mana akhirnya Seberang Perai dan Pulau Pinang jatuh ke tangan British.

    Maka berwaspadalah umat Melayu khasnya dengan senyuman manis Lim Guan Eng dan cina yang boleh baca ayat Quran sewaktu kempen Bukit Gantang.

    ReplyDelete
  16. aku setuju dengan.bukan perkauman tp,melayu kena jadi TUAN.melayu tiada pilihan malainkan mereka kena bersatu untuk terus jadi tuan dan jaga ketuanan di negara ini.

    Melayu yang kuat tidak akan mendatangkan ancaman kepada mana2 kaum di negara ini,tetapi melayu yang lemah akan mendetangkan kemudaratan dan ancaman kepada kaum ini sendiri.

    kepada melayu yang telah menyokong PAS dan PKR dalam PRU12 yang lalu,janganlah terus berjauh hati kembalilah semula ke dalam UMNO.Rasanya untuk melayu yang cintakan bangsanya di negara ini,kita sudah tidak boleh mengharapkan mimpi untuk melihat PAS dan UMNO bersatu,PAS tidak ikhlas dalam hal ini.Satu sahaja caranya untuk perkuatkan melayu kita kembalilah kepada UMNO.kita berjuanglah dari dalam UMNO.PAs tidak berminat bersatu mereka parti islam bukan parti melayu yang islam.

    ReplyDelete
  17. Setuju dgn pendapat 3 di atas.

    Persoalan sekarang ialah kita kena mencari jalan untuk bersatu. Jika Melayu hari ini bersatu, lain-lain bangsa khasnya cina dan india akan takut kepada bangsa Melayu.
    Nak minta tambah menteri ka, biasiswa ka, kouta jawatan dll.
    Apakah kita merasa seronok mendengar, undi kaum lain menjadi penentu kepada kemenangan calon Melayu.
    Siapa mereka untuk menjadi penentu? Tetapi jika Melayu tidak BERSATU, kaum lain menjadi PENENTU kita.

    Tiada hak istimewa orang Melayu dan kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu dalam Malayan Union. Islam bukan agama persekutuan dalam Malayan Union.

    Atas cadangan Tunku kepada Suruhanjaya Reid, semua ini ada dan hari ini Melayu menikmati.

    Harus ingat, jika Islam bukan lagi menjadi AGAMA PERSEKUTUAN. Budget untuk tujuan pembinaan masjid dan hal-hal berkaitan dengan Agama Islam tiada peruntukan. NO BUDGET AT ALL!!!!
    Bersatulah wahai Umat Melayu !
    Tidak ada dalam mana-mana negara (sepanjang pengetahuan ), yang mana sesuatu bangsa di sebut berkali-kali dalam perlembagaan negara kecuali Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan.

    (...Jika nak merempat dalam tanah tumpah sendiri nak buat macam mana...)

    Bandingkanlah sistem pembelajaraan kita dengan Thailand dan Indonesia. Adakah kemudahan yang di kecapi oleh kita sama dengan mereka.

    Penduduk Islam berjuta-juta di Indonesia tetapi ISLAM bukan agama rasmi!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  18. salam mamy....

    selama nie restoran pun ader equatiti 30 % ker...
    kah kah kah..bukan ke selama nie berapa banyak org cina nak buka restoran pun boleh...
    tak sekolah ker...
    sian ker perbodohkan dengan najib..
    sebab aper dasar ni di hapuskan..sebab umno nak jilat bontot mca...umno jadi barua mca..
    ketuanan melayu katakan..
    pas ni hapuskan terus hak istimewa org melayu..
    perlembagaan 152 dengan 153 pindahkan ....
    pastu salahkan ANWAR...
    sebab aper..sebab org umno nie barua mca....
    teruk2 korang kata ANWAR dia dah bagi warning kat DAP jangan sentuh keistimewaan org melayu..
    tapi umno...
    jilat bontot mca sebab nak cina undi BN balik..bodoh punya umno....

    ReplyDelete
  19. Cina DAP atau Cina MCA yang lebih kecinaan. Langkah mayat Karpal Singh baru boleh buat negara Islam!!

    ReplyDelete
  20. bagi aku cina tetap cina , tak kiralah dap, mca, gerakan dll.. mereka mmg bergadup tp mereka senyap dan bersatu bila sesuatu tu mengenai kebaikan utk cina.

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.