Monday, May 10, 2010

Integriti SPRM hanya dapat dipulih dengan adanya Pegawai Penyiasat Cina

Memetik berita NST semalam seramai 400 orang bekas graduan kaum Cina telah hadir di dalam sessi temuduga untuk pemilihan 40 kekosongan jawatan calun pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia.

Ini sekali gus menyangkal dakwaan bahawa kaum Cina tidak berminat untuk berkhidmat dengan Kerajaan. Kata Dr Chin Yew Sin, Timbalan Setiausaha Agung Persekutuan Cina Malaysia.

Jika tauke-tauke Cina lebih terkenal sebagai penyogok yang tegar, hari ini biarlah pula pegawai-pegawai Cina yang menjadi penyiasat.

Kerapkali tauke-tauke ini menyogok untuk memudahkan perjalanan dan urusan perniagaan mereka. Bagi mengatasi “red tapes” yang panjang dan berliku yang menjadi amalan proses Kerajaan, mereka menyogok pegawai-pegawai ini untuk mempercepatkan proses permohonan mereka. Lagi banyak ”red tapes” lagi lumayan pendapatan hasil rasuah pegawai-pegawai ini.

Mungkin dengan banyaknya Pegawai Penyiasat Rasuah di kalangan kaum Cina adalah permulaan untuk memulihkan integriti SPRM di dalam usaha mencegah rasuah yang berleluasa di kalangan pegawai-pegawai Melayu dalam Kerajaan.

3 comments:

  1. Sekadar Pegawai Penyiasat Cina sahaja belum tentu integriti badan kerajaan dapat dipulihkan. Malahan jumlah itu terlalu kecil dan hanya akan sempurna, adil dan tidak rasis jika Ketua Ketua Jabatan di Jabatan Kerajaan yang kanan seperti KSU, Ketua Pengarah dan Pengarah2 turut dilantik dari kaum Cina.

    Tentunya tidak menjadi kesalahan jika sebelum ini majoritinya ialah Melayu, maka di bawah semangat 1Malaysia majoriti patut pula diberi kepada kaum India dan Cina. Bukankah mereka sudah lama ditindas.

    Bukankah kaum Cina dan India terkenal dengan tidak rasuahnya??

    Di bawah kepimpinan Najib yang turut didukong oleh Rosmah, sudah tentu rakyat didahulukan .

    ReplyDelete
  2. Perdana menteri pun elok diberi pada kaum cina dan india . .baru malaysia betul2 bersih dan berintegeriti . .

    ReplyDelete
  3. Ini adalah kenyataan dan petikan rakyat yang paling cetek fikiran!

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.