Sunday, April 5, 2009

"Hari ini giliran anak Tun Razak pula menerima anak saya sebagai Menteri" Tun Mahathir

PUTRAJAYA 4 April – Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini kembali menyertai UMNO setelah hampir setahun meninggalkan parti tersebut.

Bekas Presiden UMNO itu bersama isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali menyerahkan borang keahlian yang kekal bernombor 001 dan 002 kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis ringkas tetapi penuh bermakna di Sri Satria di sini.

Pada sidang akhbar yang dihadiri puluhan wartawan tempatan dan media asing tersebut, bekas Perdana Menteri itu secara berseloroh tidak menafikan penyertaan semula beliau ke dalam UMNO hari ini mirip perkara sama 40 tahun lepas ketika parti itu di bawah kepimpinan Allahyarham Tun Razak Hussein.

”Satu pakatan kekeluargaan yang tidak sengaja tetapi benarlah, saya dapat masuk balik UMNO dahulu pun kerana Tun Razak yang menerima saya dan kali ini, anaknya yang terima saya” kata Tun Mahathir.
(Utusan Malaysia - 5/4/2009)



KOMEN:

Najib seharusnya memahami mesej yang ingin disampaikan oleh Tun di dalam kenyataan tersebut. Mesej yang sebenarnya ialah supaya Najib melantik Mukhriz sebagai Menteri penuh di dalam susunan kabinet Najib yang akan datang.

Dalam bahasa yang mudah ”hari ini giliran anak Tun Razak pula menerima anak saya sebagai Menteri”.

Faham-fahamlah Najib untuk membaca ”the message in between the line” supaya mudah perjalanan politik yang penuh liku-liku dan cabaran.

Sama-samalah kita tunggu pengumuman barisan kabinet Najib nanti. ”Wait and see, you tak faham you mati”

30 comments:

  1. Salam,
    Saya pun rasa begitu....

    ReplyDelete
  2. andai kata mukhriz dilantik menjadi menteri penuh sekali pun, kita tidak boleh kaitkan dengan satu perkara semata-mata...banyak benda boleh dikaitkan kalau nak dikaitkan...banyuak benda boleh diceritakan kalau nak diceritakan...tak begitu mummy?

    ReplyDelete
  3. Perjuangan untuk AGAMA, BANGSA dan NEGARA.. Ke untuk KRONISME dan NEPOTISME.. Belum ape2 dah nak dictate orang..

    ReplyDelete
  4. Mami,
    Kita berharap Najib akan pertimbangkan untuk melantik Mukhriz sebagai Menteri penuh sementara Tun masih ada.
    Mukhriz pun mempunyai keperibadian yang bersih tiada rasuah politik seperti KJ.
    Di bawah Najib orang Melayu harus bersatu. Tinggalkan PAS tinggalkan Anwar Ibrahim. Sudah cukup Anwar memutarbelitkan dengan cerita-cerita dongeng seperti cerita Puteri Gunung Ledang.
    Lihat berita TV3 pagi tadi sedutan ucapan Anwar dahulu yang menentang DAP dan PAS.Hari ini Anwar cakap lain pulak.

    ReplyDelete
  5. Mummy Rokiah, anda membuat serkap jarang.

    ReplyDelete
  6. betul betulll betulllll dalam UMNO kronisme dan nepotisme wajib kena ada betulkannnnnnnnnn

    ReplyDelete
  7. Semua bebas membuat serkap - jarang atau rapat.

    Kita berharap MM tidak dilantik ke jawatan menteri penuh dalam masa terdekat sebaliknya mungkin sesuai dilantik mengetuai agensi yang lebih kecil untuk difokus dan dijayakannnya.

    MM wajar membuktikan 'cakap serupa bikin' dan tidak melalui proses manja, kekeluargaan atau kroni untuk menaikan pangkat.

    Jika pangkat, habuan dan hasrat untuk berada di puncak kepimpinan terlalu tergesa gesa - semuanya akan makan diri.

    Penyokong tidak wajar menjadi penyokong yang membawa rebah - merosakkan imej MM sebagai manusia yang lapar dan dahaga kepda pangkat.

    ReplyDelete
  8. Dalam kita membidas orang dan mengata orang untuk berubah dan menjadi lebih baik, kerana kononnya orang itu semua tidak sebaik kita, perangai kita adalah lebih buruk dan hina dari orang yang kita dok mengata. Benarlah kata orang tua-tua "telunjuk lurus, kelingking berkait" atau pun kata orang bijak pandai "Satu jari menunjuk kat orang, empat jari menunjuk kat kita".

    Orang macam mummy nie dengan dakyah dan sangka burok sedemikian menggambarkan wajah diri kita yang sentiasa tengok kat orang lain tak seelok kita. Kalau ada kesempatan marilah kita bertaubat dan jadi insan yang mulia disisi manusia dan tuhan.

    ReplyDelete
  9. ANDA TELAH MELAKU SATU DOSA BESAR IAITU MEMFITNAH TUN DR M DGN MENYATAKAN APA YG TIDAK DISEBUT OLEH TUN. SAYA MENGIKITU SIARAN TV BEBERAPA KALI DAN TIDAK LANGSUNG MENDENGAR APA YG DINYATAKAN OLEH ANDA. SAYA ANDAIKAN ANDA ADLAH SEORANG MUSLIM. OLEH YG DEMIKIAN, ANDA PERLU MEMOHON AMPUN DARI TUN DR M, MUKHRIZ DAN DS NAJIB SECARA TERBUKA DAN JUGA KPD PEMBACA BLOG ANDA. JANGANLAH JADI AMALAN YG BERPUNCA DARI HATI YG BUSUK SATU PEGANGAN BAGI KEHIDUPAN ANDA. MUDAHAN ALLAH MEMBERI PETUNJUK KPD ANDA.

    ReplyDelete
  10. buat dosa je kau ni ....

    tapi elok lagi mukriz jadi menteri dari kj

    ReplyDelete
  11. Mummy,
    Hang buruk sangka sangat apsal. Jika Tun tak ada niat mcm tu, hang dh dpt "dosa kering" sahaja tak pasal2. Jgn buruk sangka, tak baik!!

    ReplyDelete
  12. Mami, kata calun bebas Anwar Hamid di Bkt Selambau akan tarik diri bila Tun masuk UMNO dan Zainudin Maidin pun dah pujuk dia.
    Macamna dia?Awai-awai dah pembohong ni?

    ReplyDelete
  13. NANA HERANLAH MUMMY OI...DENGAN PKR NI.NAK HABAG LAGU MANA LAGI ANWAR IBRAHIM NI KAKI JUBUG.KALAU DEPA TENGOK PONDAN DARAI...DEPA KATA PLAK.TAPI KALAU ANWAR SEMUA DAK...ADOI....ADOI....DIA NI KAKI JUBUG.TANYA PADA SHARIZAT JALIL.BINI ANWAR SELALU PI DOK MENGADU HAL ANWAR LEBIH SUKA MAIN BELAKANG DARI DEPAN.PADA YANG ADA CLIP VIDEO TELEFON TOLONG POS KAT YOU TUBE..KESTERBARU ANWAR DIA TAK BOLEHLARI DAH SEBAB ADA RAKAMAN MELALUI TELEFON KAMERA....NI KALAU ORANG PKR TAU DEPA AKAN KATA....HUH...GAMBAG BOLEH BUAT.....ADOI ADOI...

    ReplyDelete
  14. Tun Tak Kata tapi Dato Najib kena tau tengok dan dengar.

    ReplyDelete
  15. Tun Kata lagu lain tapi membawa maksud yangharus difahami oleh Najib.ala Mcm kata kita pi melawat rumah orang lah waktu tengahhari..kalau tuan rumah tak tanya..dah makan nasi ka belum.tetamu kena faham lah tuan rumah nak suruh balik.kalau nak dok juga tetamu kena katalah mcm ni...pekan sp ni Nasmir tang mana haaa....!tuan rumah plak bila dengar mcm tu kena fahamlah tetamu lapag nasi dan nak makan maka wajarlah dia masak nasi jamu...tak kan yangtu pupn susah nak faham.tak kan TUN nak kata Najib kalu aku masuk UMNO hang kena ambik anak Aku jadi menteri penuh.apalah bodo yanghampa dok bertengkar.mummy ni blogger dia taulah dia buat apa.bengong pun pelayan.

    ReplyDelete
  16. Mukhriz, KJ, KT, Razali. Keempat-empat layak diberi jawatan SU Parlimen (jika diwujudkan semula) atau Timbalan Menteri. Jadi Menteri TAK SESUAI...... mula dari bawah laaaaa.

    Kalau nak bodek Tun Mahader pun, patut-patut la.

    *rosakrosak*

    ReplyDelete
  17. Hangpa semua yg komplen byk ni jadilah pencacai je. Jwtn PM tu dah jadi warisan suku sakat dia. Habaq mcmana pun itulah hakikatnya. Sejarah dah buktikan dan akan buktikan. Lps ni, Najib naikkan Hisham dulu sepupu dia dan angkat KJ dan MM nak jaga hati diorg. Muhyidin tu buat alas bantal je. Lps tu terserah hisham nak bg KJ ke MM.

    Jgn dilayan anonymous gila tu. Kalo dah ada bukti tunjukkan kat rakyat Msia. Kalo dr dulu ada bukti, x pyh susah BN nak yakinkan rakyat M'sia. Yg dulu pun sibuk kt mcm2 ada tp tilam blkg kedai yg dibawa. Hakim pun dah putuskan Anwar x salah. Skrg isu baru, Asyik bsumpah je si gila meroyan tu. Bukti x kluar jugak. Stkt bukti bodoh tu, bg kat org umno boleh le dia pcaya. Tp yg peliknya kes najib ni, bukti dah kukuh, siap rakaman SMS dan mcm2 lg tp mcm disembunyikan n disorokkan. Berita 1 dunia dah kluar, Tp media BN boleh tutup citer. UMNO bodoh boleh angkat lg jd PM. Bingai betul.

    Bdk kecil mkn pengat,
    sendiri mau ingat.

    ReplyDelete
  18. HaHs,

    Betul ke engkau ada bukti kes Najib ni... Kalau betul janganlah asyik melalak dalam blog saja... buatlah laporan Polis baru boleh tau benar atau salah. Setakat nak buat tuduhan kosong saja tak payah le.... jadi macam anjing menyalak tengah malam.

    ReplyDelete
  19. akaq umbi aloq staqApril 6, 2009 at 5:14 PM

    eloklah lantik mm menteri penuh kerana kedah tak ada lagi orang lain dah nak harap.

    ReplyDelete
  20. Awak ni Mummy Rokiah ka Mummy Jarum.
    Tak dak keja lain dok manipulate cakap orang utk jadikan fitnah.
    Apam hitam.

    ReplyDelete
  21. Awak ni Mummy Rokiah ka Mummy Jarum.
    Tak dak keja lain dok manipulate cakap orang utk jadikan fitnah.
    Apam hitam.

    ReplyDelete
  22. "Awak ni Mummy Rokiah ka Mummy Jarum.
    Tak dak keja lain dok manipulate cakap orang utk jadikan fitnah.
    Apam hitam."

    Apam Hitam Berkulat Kot !! Kelepiaq dh x bole pakai!

    ReplyDelete
  23. tak habis-habis depa saja nak concur malaysia ni, habis tun razak anak dia, habih anak tun razak, anak mahathir, habis anak mahathir anak sapa pulak?

    ReplyDelete
  24. Lepas anak depa anak hang la.. itu pun kalau ada bakat! Kalau tak da jadi pendengki saja la. Ketentuan dan takdir ditangan tuhan, sebagai insan yang bertakwa, kita dituntut terima dan reda. Manusia juga dituntut berusaha dan kalau anak hang nak sampaikan hajat hang, berusaha dan berbaktilah, insyaallah!

    ReplyDelete
  25. amboi amboi mami.. suka hang ja buat andaian no. aku cili pungkok hang baru hang tau.. aku tau la hang sayang sangat kat pak lah ngantuk tu. mami.. hang pi la mabuk. rapla jingga... pui.

    ReplyDelete
  26. Mami,
    Kan saya dah cakap ada kebenarannya - TIADA TEMPAT UNTUK KHAIRI. Refer blog chedet.cc apa Che Det kata :

    "Sekarang Tun Abdullah tidak lagi Presiden UMNO atau Perdana Menteri Malaysia dan syarat saya sudah dipenuhi. Justeru itu saya perlu tunaikan janji saya"

    "Ini tidak bermakna saya terima amalan rasuah dalam UMNO. Rasuah mesti dihapuskan. Saya berpendapat Dato Seri Najib Tun Razak lebih mungkin berusaha menghapuskan rasuah daripada Abdullah. Saya percaya dia tidak akan pilih perasuah yang terkenal dan diketahui umum seperti Khairy dan beberapa lagi sebagai Menteri atau anggota Kerajaan."

    "Oleh kerana sebab-sebab ini saya berpendapat Najib akan cuba bersihkan parti dan Kerajaan daripada rasuah dan perasuah. Tanda-tanda ini akan diperlihat apabila beliau menubuh Kabinetnya pada 8 April, iaitu esok. Walaupun Abdullah tidak lagi memimpin UMNO, jika ternampak kuasanya keatas UMNO masih ada, saya akan anggap syarat saya tidak dipenuhi"

    Nampaknya apa yang kita kata tu ada kebenarannya.
    Yang rapat dengan che Det sahaja yang boleh baca messagenya.....

    ReplyDelete
  27. dah ada orang buat ramalan dah pasal kabinet najib..

    http://www.nasidagang.com/2009/04/jemaah-kabinet-pm/

    kj dan mukriz x der pon??

    ReplyDelete
  28. Saya sokong pandangan zainalabidinahmad. yang banyak dok mengata kat orang tu diapun sama. Saya tabik sama lu.

    daripada :sayang bangsaku

    ReplyDelete

Bloggers adalah mereka yang digolongkan berakal, waras, bijak dan berilmu serta dikira mempunyai peradaban yang tinggi. Elak dari bahasa-bahasa lucah atau yang tidak bersopan.
Sesungguhnya yang ampunya blog tidak akan bersubahat, bertanggung jawab dan menafikan segala bahan-bahan tersebut.